• 0

hulp gevraagd voor starten snoepwinkel

ik ben al redelijk ver met mijn plannen voor het starten van een snoepwinkel. alleen ik kan geen branchecijfers vinden. bij de kvk is het heel algemeen, detailhandel en er zijn ook bv autobedrijven bij opgeteld.

 

wie kan mij op weg helpen om duidelijke branchecijfers te vinden. ik heb cbs geprobeerd, lijkt wel of het chinees is, begrijp er niet veel van.

 

ik heb al een locatie, financiering ook, geen lening van de bank o.i.d. puur renteloos van familie.

 

is er toevallig iemand die zelf een snoepwinkel heeft, die zou mij heel erg kunnen helpen, ook met andere dingen.

 

alvast bedankt.

 

ik zit met meerdere vragen, maar ik wil eerst dit uitpluizen, dit moet ik allemaal hebben voor mijn BBZ- aanvraag.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb los van alle bedenkingen veel respect voor het feit dat jullie zo proberen uit de bijstand te komen!

 

Wat over het hoofd lijkt te worden gezien is dat het ook een ijssalon wordt. En die markt lijkt momenteel "Booming business".

 

 

 

als ze echt ambachtelijk zelfgemaakt ijs gaan verkopen kan dat wel heel erg goed lopen ja.

De betere ijs salons hebben met een beetje mooi weer vaak echt lange rijen voor de deur. Maar goed dat is dus erg afhankelijk van de kwaliteit van het ijs en de locatie.

 

Link naar reactie
  • 0

Sorry maar is dit niet gedoemd te mislukken met zo weinig geld en vooral kennis van zaken?

 

Ijs kan best populair worden maar dan praat je vaak over de bekende ijszaken die het ijs zelf maken. Verder bestaan er niet voor niks meer zo weinig snoepwinkels. In mijn stad waren er eerst 2 a 3 winkels en nu zijn ze allemaal weg. Op steeds meer plekken kan je snoep kopen en de marge lijkt mij vrij klein.

 

Ook kan je nooit echt grote bedragen rekenen per klant dus dan moet je al over grote aantallen klanten praten wat mij moeilijk lijkt. Je zit dan wel tegenover een school maar wat heeft een kind te besteden?

 

Hoop dat het gaat lukken hoor maar ik zie te veel haken en ogen. Wat gebeurd er bijvoorbeeld als jij of je partner ziek wordt? Hoe gaat het dan met de kinderen?

Link naar reactie
  • 0

Jammer dat er nogal negatief wordt gereageerd. Helemaal niet nodig in mijn ogen. Ik denk dat dit juist een winkel is met relatief weinig risico's.

 

In elk winkelcentrum in onze buurt zit minimaal 1 snoepwinkel die ook softijs verkoopt. Vaak naast de AH en de Hema. Als er genoeg mensen voorbij komen is een snoepwinkel altijd in trek.

 

Ik zou me zeker niet richten op de scholieren. Er zit veel meer omzet en marge in (goede)bonbons, valentijnsharten, paaseieren, moederdagverwennerijen, chocoladeletters, kerstkransjes en ga zo maar door. In de zomer is softijs altijd in trek en je kan ook een diepvries wegzetten met de bekende Magnums en gekoelde frisdrank of fruitsappen verkopen.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Jammer dat er nogal negatief wordt gereageerd. Helemaal niet nodig in mijn ogen. Ik denk dat dit juist een winkel is met relatief weinig risico's.

 

 

 

Helaas gaan er nogal wat van dit soort kleinere zaken over de kop de laatste 2 jaar. Investeringen lijken niet hoog maar een langlopend huurcontract kan flinke schulden met zich meebrengen als er gestopt moet worden.

 

Tevens zitten beide toekomstige odnernemers op dit moment in de bijstand en is ondernemerservaring nu nog niet aanwezig. Ook dit brengt risico's met zich daar er binnen een korte periode een salaris uitgehaald moet worden daar de BBZ uitkering maar van korte duur is.

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Eens. Maar vergeet niet dat er op dit moment veel leegstand is en dat je dus ook tegen een heel goede deal kan oplopen. Een verhuurder heeft er niets aan als er elke paar maanden een nieuwe huurder komt en er tussendoor leegstand is, dus die zal niet snel de hoofdprijs vragen in deze markt. Juist een goede tijd dus om een redelijke huur en een redelijke opzegtermijn te bedingen.

 

Wellicht kan TS daar wat over zeggen. We hebben het graag over omzet en marge maar kosten zijn natuurlijk net zo belangrijk!

 

Link naar reactie
  • 0

Eens. Maar vergeet niet dat er op dit moment veel leegstand is en dat je dus ook tegen een heel goede deal kan oplopen. Een verhuurder heeft er niets aan als er elke paar maanden een nieuwe huurder komt en er tussendoor leegstand is, dus die zal niet snel de hoofdprijs vragen in deze markt. Juist een goede tijd dus om een redelijke huur en een redelijke opzegtermijn te bedingen.

Wellicht kan TS daar wat over zeggen. We hebben het graag over omzet en marge maar kosten zijn natuurlijk net zo belangrijk!

Hans, dank je voor je optimisme. Ik ben ook graag optimitisch maar in deze situatie is teveel optimisme spelen met vuur.

 

De locatiekeuze is zeer belangrijk. Een winkel gaan openen in een straat die volgende week een zandbak is, is vragen om problemen. Misschien ben je in zo'n zaak voor minstens de helft afhankelijk van impulsaankopen. Als een moeder met een kinderwagen haar nek moet breken om jou binnen te komen, dan komt ze niet. Ik zou dus sowieso pas beginnen als die straat (weer bijna) netjes dicht ligt.

 

Daarnaast de looptijd van het contract. Gezien de situatie zou ik beginnen met max. 2 jaar.

 

En liefst eigenlijk eerst 1 of 2 maanden (met behoud van uitkering) gratis gaan meedraaien in een soortgelijke onderneming om ervaring op te doen en om te proeven of het ook echt iets is.

 

Overigens vroeg ik me af of je vanuit de gemeente geen begeleiding kunt krijgen bij het al-dan-niet starten van deze of een andere onderneming.

 

(Er is geen weerstandsvermogen aanwezig dus als het mis loopt is het enkele reis wsnp, daar moet je geen zin in hebben met 2 kinderen.)

Link naar reactie
  • 1

 

 

ik heb alleen een bbz-uitkering nodig, omdat de grote toegangsweg naar mijn winkel tot eind van het jaar opengebroken is voor herinrichting. dus een kleine aanvulling voor levensonderhoud.

 

 

 

 

Deze zie ik nu pas door de post van Sc. De BBZ uitkering krijgen voor dit doel is niet mogelijk.

 

huh? ik ben onlangs naar een bijeenkomst geweest in het ondernemingshuis en daar werd gemeld dat als je omzetverlies lijdt door het openbreken van de weg je wel een bbz-uitkering krijgt.

 

 

 

en tegen ons is door een klantmanager van de bbz verteld dat ze minder kritsch zijn als je alléén een uitkering levensonderhoud vraagt, dan wanneer je ook een krediet vraagt. ze lopen dan meer risico omdat zij garant staan bij de bank.

 

 

we hebben een 2-jarig huurcontract, met de eerste 2 maanden huurvrij. weinig risico zou ik zeggen. we hebben wel degelijk ervaring in het ondernemerschap. we hebben hiervoor 4 jaar lang een franchisebedrijf gehad. door omstandigheden moeten stoppen.

 

ikzelf heb bijna 10 jaar ervaring in de snoep. bij een grote winkel met een eigen "(schep)snoephoek". mijn man in de ijs/slush/milkshake.

 

pas in augustus zal er in de straat zelf en voor onze deur opengebroken worden. 3 maanden lang. we verwachten dat we door het hoogseizoen een kleine buffer hebben opgebouwd om dit op te vangen.

het pand zal natuurlijk door loopplaten bereikbaar blijven, maar prettig is het niet.

voor de rest ligt een deelvan de grote toegangsweg op dit moment open. de gemeente doet dit gefaseerd. dus grote delen van de straat zijn nog intact. dit zal tot eind 2012 duren. moet te overbruggen zijn toch?

 

zodra mijn plan klaar is zal ik 'm graag laten lezen aan degenen die er naar willen kijken.

 

het vakblad voor zoetwarenbranche, consudel, laat voor 2012 een groei in de omzet zien ten opzichte van vorig jaar . zegt toch ook wat. dit zijn de meest recente cijfers.

 

de laatse cijfers van DHB zijn van 2009/ 2010. niet echt actueel.

 

er is eventueel geld beschikbaar gesteld door mn schoonvader, mocht het nodig zijn. hij hoeft ook geen prognoses of cijfers. hij is op leeftijd en vind het best. in principe draait bijna elke onderneming het eerste jaar verlies en hier houden we ook rekening mee, waarom zou het bij ons ineens anders zijn? zodra de wegen weer opgeleverd zijn en de straat weer levendig is met meer publiek en wachtende mensen op de tram zal het zeker wel beter gaan.

 

wat is jullie visie na deze aanvulling? als ik wat vegeten ben zal ik dat nog aanvullen.

 

bedankt allemaal voor het kritisch meedenken. houd me wel alert.

Link naar reactie
  • 0

 

 

huh? ik ben onlangs naar een bijeenkomst geweest in het ondernemingshuis en daar werd gemeld dat als je omzetverlies lijdt door het openbreken van de weg je wel een bbz-uitkering krijgt.

 

 

 

Dat klopt bij en bestaande onderneming. Als je van tevoren weet dat dit gaat gebeuren kan je er dus ook na starten.

 

 

 

en tegen ons is door een klantmanager van de bbz verteld dat ze minder kritsch zijn als je alléén een uitkering levensonderhoud vraagt, dan wanneer je ook een krediet vraagt. ze lopen dan meer risico omdat zij garant staan bij de bank.

 

 

 

 

Ze zijn altijd kritisch. Helemaal door de extreem vele aanvragen. Tevens klopt de info niet dat ze garant staan bij een bank. De bbz komt van de gemeente en die kan het voor grootste gedeelte bij de overheid claimen. Komt geen bank of borgstelling aan te pas.

 

En alert blijven is ook de bedoeling van ons,niemand zit je te treiteren. Goed voorbereid is het halve...

 

Blijf ons maar overtuigen!

 

 

danny

Link naar reactie
  • 0

Oplossing kon wel eens liggen bij de verhuurder, heb je je vrees al met deze partij doorgenomen? Andere denkrichting kan marktverkoop of internetverkoop zijn tijdens deze maanden in combinatie met een bezorgservice. Of zorgen voor een part-time baan. Combineer winkelinrichting of -decoratie met een snoeppot of decemberchocolade als zakelijke dienst voor mede-ondernemers...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Oplossing kon wel eens liggen bij de verhuurder, heb je je vrees al met deze partij doorgenomen? Andere denkrichting kan marktverkoop of internetverkoop zijn tijdens deze maanden in combinatie met een bezorgservice. Of zorgen voor een part-time baan. Combineer winkelinrichting of -decoratie met een snoeppot of decemberchocolade als zakelijke dienst voor mede-ondernemers...

Groet,

 

Highio

 

wat bedoelt met dikgedrukte?

Link naar reactie
  • 0

 

 

huh? ik ben onlangs naar een bijeenkomst geweest in het ondernemingshuis en daar werd gemeld dat als je omzetverlies lijdt door het openbreken van de weg je wel een bbz-uitkering krijgt.

 

 

 

Dat klopt bij en bestaande onderneming. Als je van tevoren weet dat dit gaat gebeuren kan je er dus ook na starten.

 

 

 

dus ik hoef geen moeite te doen om een aanvraag in te dienen?

Link naar reactie
  • 0

 

 

huh? ik ben onlangs naar een bijeenkomst geweest in het ondernemingshuis en daar werd gemeld dat als je omzetverlies lijdt door het openbreken van de weg je wel een bbz-uitkering krijgt.

 

 

 

Dat klopt bij en bestaande onderneming. Als je van tevoren weet dat dit gaat gebeuren kan je er dus ook na starten.

 

 

 

dus ik hoef geen moeite te doen om een aanvraag in te dienen?

 

Aanvraag doen kan altijd. Meestal worden je plannen door een extern bureau doorgelicht voor BBZ aanvraag.

En zo een extern rapport kan je veel nuttige info geven en is een goede beoordeling van je plannen.

Dus of BBZ nu wel of niet goedgekeurd word, je krijgt altijd nuttige informatie.

Link naar reactie
  • 0

Algemene opmerking is, dat je je snoep op heel veel andere manieren bij klanten kunt krijgen dan afwachten in een winkel omgeven door een zandbak. Vetgedrukte: je zou een snoep-abonnement (of gezonder alternatief?) kunnen proberen te slijten aan zakelijke klanten.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Algemene opmerking is, dat je je snoep op heel veel andere manieren bij klanten kunt krijgen dan afwachten in een winkel omgeven door een zandbak. Vetgedrukte: je zou een snoep-abonnement (of gezonder alternatief?) kunnen proberen te slijten aan zakelijke klanten.

 

Groet,

 

Highio

 

 

 

bedankt voor het idee. wat moet ik me precies voorstellenbij een snoep-abonnement? dat voor een vast bedrag per maand onbeperkt snoep kan worden gekocht?????

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Algemene opmerking is, dat je je snoep op heel veel andere manieren bij klanten kunt krijgen dan afwachten in een winkel omgeven door een zandbak. Vetgedrukte: je zou een snoep-abonnement (of gezonder alternatief?) kunnen proberen te slijten aan zakelijke klanten.

 

Groet,

 

Highio

dat iemand automatisch elke maand een bepaalde hoeveelheid snoep thuisgestuurd krijgt.

Dat kan dan zijn een aantal favoriete soorten snoep of elke maand een ander soort snoep (of een combinatie daarvan).

Iemand geeft dus 1 keer een bepaalde order door en jullie sturen vervolgens elke maand (of elke week of elke 3 maanden naar gelang de wens van de klant) die bestelling naar de klant en schrijven het geld van zijn rekening af (automatische incasso).

Of bedenk hier een unieke variant op.

 

 

 

bedankt voor het idee. wat moet ik me precies voorstellenbij een snoep-abonnement? dat voor een vast bedrag per maand onbeperkt snoep kan worden gekocht?????

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Algemene opmerking is, dat je je snoep op heel veel andere manieren bij klanten kunt krijgen dan afwachten in een winkel omgeven door een zandbak. Vetgedrukte: je zou een snoep-abonnement (of gezonder alternatief?) kunnen proberen te slijten aan zakelijke klanten.

 

Groet,

 

Highio

dat iemand automatisch elke maand een bepaalde hoeveelheid snoep thuisgestuurd krijgt.

Dat kan dan zijn een aantal favoriete soorten snoep of elke maand een ander soort snoep (of een combinatie daarvan).

Iemand geeft dus 1 keer een bepaalde order door en jullie sturen vervolgens elke maand (of elke week of elke 3 maanden naar gelang de wens van de klant) die bestelling naar de klant en schrijven het geld van zijn rekening af (automatische incasso).

Of bedenk hier een unieke variant op.

 

 

 

bedankt voor het idee. wat moet ik me precies voorstellenbij een snoep-abonnement? dat voor een vast bedrag per maand onbeperkt snoep kan worden gekocht?????

 

 

 

 

 

dank je wel daniel. is inderdaad een heel goed idee.

maar ik neem aan dat ik daar algemene voorwaarden voor moet opstellen....

 

meer tips en ideeen zijn welkom.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bij deze een wedervraag: als hoe goed schat je jullie ondernemersvaardigheden in?

 

Jouw vele vragen worden hier beantwoord met uitgebreide reacties, maar plannen lijken voor mijn beeld geen vastere vorm te krijgen... jouw benadering is eerder schools.

 

Ik schat jullie kansen eerlijk gezegd hoger in met een mobiel concept (snoepkar, fruitkar, aardbeien met slagroom etc.) met minder investeringen en verplichtingen, terwijl het risico dan normaalgesproken lager ligt. Starten zonder voldoende middelen of reserves klinkt onverstandig. Anderhalf of twee fulltime inkomens vanaf start overhouden, is daarmee echter misschien wel niet reëel. Vraag is of dat in jullie plannen wel zo is.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Bij deze een wedervraag: als hoe goed schat je jullie ondernemersvaardigheden in?

 

Jouw vele vragen worden hier beantwoord met uitgebreide antwoorden, maar plannen lijken in reactie voor mijn beeld geen vastere vorm te krijgen... jouw benadering is eerder schools.

 

Ik schat jullie kansen eerlijk gezegd hoger in met een mobiel concept (snoepkar, fruitkar, aardbeien met slagroom etc.) met minder investeringen en verplichtingen, terwijl het risico dan normaalgesproken lager ligt. Anderhalf of twee fulltime inkomens vanaf start overhouden, is daarmee echter misschien wel niet reëel. Vraag is of dat in jullie plannen wel zo is.

 

Groet,

 

Highio

 

Kent u het gezegde: "al doende leert men". dus om een onderneming te starten moet je van ALLES op de hoogte zijn en je moet boordevol ideeen zitten?

als dat zo was dan zou ik niet op dit forum zitten ;)

 

ik ben gewoon een persoon die graag brainstormt met anderen om ook van anderen te leren.

 

hiervoor hebben we een franchise onderneming gehad in een andere branche. ging hartstikke goed en rekeningen waren altijd op tijd betaald en we hielden ook een zakcentje over.

maar dit was een vaste formule waar de regels en ideeen allemaal voorgekauwd zijn. nu moeten we dat allemaal zelf onderzoeken en uitvinden.

 

we hebben nooit te maken gehad met "ondernemingsplannen"o.i.d voor de vorige onderneming hebben we dat niet hoeven doen.

 

we zijn nu dus een beetje in het diepe gesprongen wat dat betreft. daarom probeer ik hier zoveel mogelijk vragen te stellen, hoe dom ze ook klinken. (trouwens domme vragen bestaan niet...)

en ik probeer van andere ondernemers te leren. niets mis mee toch?

 

ik hoop hier antwoorden te krijgen op mijn vragen en ideeen op te doen om mijn onderneming te laten slagen, waar is anders Higherlevel voor?

 

ik begrijp best dat er kritiek kan zijn op basis van wat men weet, maar jullie weten niet alles en dat hoeft ook niet. als wij er geen vertrouwen in zouden hebben zouden we nooit het risico nemen. en ja, gaat het niet dan gaat het niet en hebben we het tenminste geprobeerd. altijd nog beter dan in de bijstand blijven en handje ophouden.

Mod edit: quote opmaak aangepast

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.