• 0

hulp gevraagd voor starten snoepwinkel

ik ben al redelijk ver met mijn plannen voor het starten van een snoepwinkel. alleen ik kan geen branchecijfers vinden. bij de kvk is het heel algemeen, detailhandel en er zijn ook bv autobedrijven bij opgeteld.

 

wie kan mij op weg helpen om duidelijke branchecijfers te vinden. ik heb cbs geprobeerd, lijkt wel of het chinees is, begrijp er niet veel van.

 

ik heb al een locatie, financiering ook, geen lening van de bank o.i.d. puur renteloos van familie.

 

is er toevallig iemand die zelf een snoepwinkel heeft, die zou mij heel erg kunnen helpen, ook met andere dingen.

 

alvast bedankt.

 

ik zit met meerdere vragen, maar ik wil eerst dit uitpluizen, dit moet ik allemaal hebben voor mijn BBZ- aanvraag.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

is er echt niemand die me kan helpen?

 

tuurlijk wel maar die genieten misschien van hun vrije zondag.. na 32 minuten vragen of niemand kan helpen is wel een heel klein beetje heel erg ongeduldig..

 

kortom als je wat meer geduld hebt komt er vanzelf iemand voorbij die je op weg kan helpen..

Link naar reactie
  • 0

 

ik heb al een locatie, financiering ook, geen lening van de bank o.i.d. puur renteloos van familie.

 

 

 

dit moet ik allemaal hebben voor mijn BBZ- aanvraag.

 

Waar heb je de BBZ voor nodig als financiering er al is?

 

 

Wat betreft je vraag. Ik zou gewoon is een stad 30 km verder opzoeken waar een snoepwinkel zit,neem wat lekkers voor de koffie mee en vraag of ze wat vragen willen beantwoorden. Kan me niet voorstellen dat je de deur uit gezet wordt :)

 

aantal winkel in snoep en chocolaterie

 

aantal winkels per gemeente

 

exploitatiebeeld snoepwinkels

 

bestedingen in snoepwinkels

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

 

ik heb al een locatie, financiering ook, geen lening van de bank o.i.d. puur renteloos van familie.

 

 

 

dit moet ik allemaal hebben voor mijn BBZ- aanvraag.

 

Waar heb je de BBZ voor nodig als financiering er al is?

 

 

Wat betreft je vraag. Ik zou gewoon is een stad 30 km verder opzoeken waar een snoepwinkel zit,neem wat lekkers voor de koffie mee en vraag of ze wat vragen willen beantwoorden. Kan me niet voorstellen dat je de deur uit gezet wordt :)

 

aantal winkel in snoep en chocolaterie

 

aantal winkels per gemeente

 

exploitatiebeeld snoepwinkels

 

bestedingen in snoepwinkels

 

Danny

 

 

bedankt allemaal vor jullie reacties, ja ik ben inderdaad wat ongeduldig :-[

 

de bbz is alleen voor voorziening in levensonderhoud, dus een uitkering, mocht ik niet genoeg verdienen. en daar vragen ze ook een soort ondernemingsplan met alle cijfers

Link naar reactie
  • 1

Dat er steeds meer snoepwinkels verdwijnen, lijkt me geen stimulans een snoepwinkel te beginnen… Kennelijk neemt de vraag af.

Als jij echter snoep gaat verkopen dat nergens anders te krijgen is, maak je natuurlijk wel veel meer kans (zoals zelfgemaakte bonbons).

 

Ook zonder branchecijfers zul je toch kunnen inschatten hoeveel snoep je per dag moet verkopen om winst te maken, dus hoeveel klanten je per dag zult moeten krijgen?

 

Ik ben zelf gek op snoepwinkels, maar koop gemakshalve toch doorgaans snoep in de supermarkt… Waarom zou ik wel bij jou binnenlopen?

 

Link naar reactie
  • 0

bij mij in het centrum zit een succesvolle onafhankelijke snoepwinkel, het kan dus wel Simon ....

 

belangrijke reden om daar binnen te lopen ipv een supermarkt is natuurlijk het assortiment, in een supermarkt liggen een paar vakken vol met standaardsnoep, in de 'candy shop' kan je met een mini winkelmandje/bakje rondlopen en zelf een snoeppakket samenstellen en uiteraard hebben ze een groot assortiment zelfschep snoep.

 

belangrijk voor een snoepzaak is de locatie, je hebt voldoende passanten nodig en zorg voor voldoende aantrekkelijke aanbiedingen in bakken bij de voordeur!

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

bedankt allemaal voor jullie reacties, ik ben even niet online geweest. ik was namelijk druk bezig met het plan.

 

ik ga naast schepsnoep ook soft ijs, slush puppie, milkshakes en softijs met een extra ingredient ( m&m's , stroop wafel ...enz, denk aan de grote hamburgketen)

 

nu loop ik tegen het volgende aan.

 

ik weet niet goed hoe ik mijn omzet moet bepalen en besteding per klant. ik wil ( en moet) dat wel uitleggen in mijn plan.

 

heeft er iemand tips? ik dacht zelf aan de totale omzet (daar zit dan de supermarkt enz. bij) en daarvan het marktaandeel van snoep- en chocolateriezaken nemen. dan heb ik de omzet van de snoep- en choco zaken. en nu zit ik vast.

 

moet ik gaan schatten? in ieder geval loop ik hier vast.

 

ik hoop dat ik er met jullie hulp uitkom

Link naar reactie
  • 0

Het blijft wat mysterieus: de financiering is rond, maar van wat?

Je hebt geen idee hoeveel klanten je kunt verwachten en hoeveel deze zullen omzetten.

Je kunt het ook omdraaien: hoeveel omzet zul je per dag moeten draaien om winst te maken?

In de winter zul je weinig ijs verkopen, dus dan zul je het alleen moeten hebben van je schepsnoep.

Als je de vereiste omzet per dag weet, kun je schatten hoeveel klanten je daarvoor per dag moet krijgen. En of dit aantal klanten haalbaar is op jouw locatie.

 

Misschien heb je iets aan een vergelijkbare vraag van een snackbar

Link naar reactie
  • 0

Het blijft wat mysterieus: de financiering is rond, maar van wat?

Je hebt geen idee hoeveel klanten je kunt verwachten en hoeveel deze zullen omzetten.

Je kunt het ook omdraaien: hoeveel omzet zul je per dag moeten draaien om winst te maken?

In de winter zul je weinig ijs verkopen, dus dan zul je het alleen moeten hebben van je schepsnoep.

Als je de vereiste omzet per dag weet, kun je schatten hoeveel klanten je daarvoor per dag moet krijgen. En of dit aantal klanten haalbaar is op jouw locatie.

 

Misschien heb je iets aan een vergelijkbare vraag van een snackbar

 

 

wat vind je er mysterieus aan? de financiering is rond in de vorm van leningen van familie. ik heb dus geen bankkrediet nodig.

 

 

de inventaris is voor 70% tweedehands, dus veel ben ik er niet aan kwijt.

 

ik heb alleen een bbz-uitkering nodig, omdat de grote toegangsweg naar mijn winkel tot eind van het jaar opengebroken is voor herinrichting. dus een kleine aanvulling voor levensonderhoud.

 

voor die bbz-uitkering moet ik wel een beknopt plan en cijfers overleggen. ik moet die cijfers wel kunnen onderbouwen. ik dacht dat er misschen een vaste formule is om aan de hand van het aantal inwoners en nog een aantal gegevens tot een omzet te komen. ik heb wel een bedrag in gedachte, dat is dus het minimale bedrag aan omzet per dag dat ik zou moeten halen. ik moet 100 eur per dag draaien , 7 dagen per week open in de zomermaanden. met de scholieren die elke dag in de pauze door de winkelstraat lopen en het grote aantal kinderen van de basisscholen in de buurt moet dit toch wel lukken.

 

 

 

sorry als het wat verwarrend is, maar ik moet dit zo snel typen , omdat mn kinderen huilen om mijn aandacht.

 

ik hoop dat je het begrijpt, anders kan ik het op een rustiger tijdstip wat beter uitleggen.

 

Link naar reactie
  • 0

Mysterieus: je familie geeft je een zak met geld zonder dat zij hoeven te weten of ze het ooit terug zullen zien? Zij zullen toch ook enige financiële onderbouwing wensen, met een omzetprognose? Ik kan voorstellen dat je geen financiering krijgt als je plan te veel risico’s bevat… Maar in ieder geval prettig dat je geen bank nodig hebt!

 

In een kinderrijke buurt zou € 100,- omzet per dag inderdaad haalbaar moeten zijn. Als elk kind zo’n 3 euro zou besteden, zou je elke dag 30 klantjes moeten krijgen. Alleen in de schoolpauzes zie ik vaak al tientallen kinderen de supermarkt ingaan om snoep in te slaan…

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

ik moet 100 eur per dag draaien

 

 

 

 

Stel je verkoopt 100 euro,dan houdt je volgens onderstaand schema 8 euro per dag over...cijfers zijn van het HBD voor de snoepbranche

 

 

20022010
netto-omzet 100%100%
inkoopwaarde58%63%
brutowinst42%37%
kosten34%29%
- personeelskosten13%11%
- huisvestingskosten11%7%
- verkoopkosten3%2%
- overige kosten7%9%
bedrijfsresultaat8%8%

 

Verder wil je 7 dagen open in de zomer? je hebt meerdere kinderen? heb je personeel begroot in je plan?

 

 

edit:

sorry voor de scheve cijfers,krijg ze met geen mogelijkheid recht...

 

mod-edit:done

Link naar reactie
  • 0

dank je wel simon voor je research. en happy feet, ik heb die cijfers van HBD gezien maar dat klopt volgens mij niet. de inkooppercentage is veel te hoog. ik heb mijn inkoop ongeveer op de 30 a 32 %.

 

wat betreft de kinderen. ik heb ook een partner. als ik in de zaak sta is hij bij de kinderen en als ik bij de kinderen ben staat hij in de zaak. personeel is niet van toepassing. ik sta er samen met mijn man

 

dus ik moet de omzet van de ijsverkoop apart berekenen en die van snoep apart en dat bij elkaar optellen.

 

bij HBD staat dat per persoon 6,5 kilo snoep per jaar wordt gekocht. ik zou dit kunnen gebruiken en dan het aantal passanten/klanten kunnen schatten en hiermee kunnen vermenigvuldigen. of kom ik dan heel amateuristisch over bij de BBZ?

 

 

Link naar reactie
  • 0

bij HBD staat dat per persoon 6,5 kilo snoep per jaar wordt gekocht. ik zou dit kunnen gebruiken en dan het aantal passanten/klanten kunnen schatten en hiermee kunnen vermenigvuldigen. of kom ik dan heel amateuristisch over bij de BBZ?

 

Met dat cijfer weet je hoeveel kg snoep in je stad gemiddeld verkocht wordt.

 

Die hoeveelheid moet je delen met je concurrenten waarbij je moet inschatten hoe groot je marktaandeel gaat worden.

Stel je hebt 1 concurrent.

 

Dan is het meest logische om 50/50 te doen, maar als je verder kijkt moet je wellicht die verhouding aanpassen agv

- winkeloppervlak

- locatie

- assortiment

- marketing

- soort wijk waar je zit (rijk of arm)

- zit je bij een of meerdere scholen in de buurt

- etc. etc.

 

Wellicht dat er dus maar 25/75 uitkomst, of juist 80% marktaandeel van jou.

 

Probeer dus je markt in kaart te brengen. Wie zijn het, waar zitten ze, wat doen ze goed en hoe ga je dat beter doen, of niet etc. etc.

 

Op basis daarvan kun je een inschatting van je markt maken

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

dank je wel simon voor je research. en happy feet, ik heb die cijfers van HBD gezien maar dat klopt volgens mij niet. de inkooppercentage is veel te hoog. ik heb mijn inkoop ongeveer op de 30 a 32 %.

 

wat betreft de kinderen. ik heb ook een partner. als ik in de zaak sta is hij bij de kinderen en als ik bij de kinderen ben staat hij in de zaak. personeel is niet van toepassing. ik sta er samen met mijn man

 

 

 

 

Hoop niet dat je me een zeikerd vindt,maar ik weet dat er in deze branche veel kleine zelfstandigen over de kop gaan vandaar.

 

Wat zeggen je berekeingen dan met 100 euro omzet per dag? Je man heeft geen inkomen begrijp ik, jullie moeten dus in een korte periode de zaak dermate levensvatbaar maken dat er een inkomen uit kan komen om alle rekeningen voor jullie beide te betalen?

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk zou de titel van het topic beter kunnen zijn:

"hulp gevraagd bij het krijgen een bbz-uitkering". Want daar gaat het eigenlijk over krijg ik het gevoel. In feite is daar niks mis mee. Je wil gewoon weten wat je aan cijfertjes en verhaaltjes bij elkaar moet schrijven om die "bbz-dekking" los te peuteren.

Voor iemand met een vlotte pen, een beetje kennis van kengetallen, de bbz-voorwaarden en wat gezonde zakelijke fantasie is dat niet zo'n grote uitdaging. Overigens om een bbz-uitkering te krijgen ben je tevens sterk afhankelijk van 2 dingen: jouw persoonlijke situatie en je woongemeente. Beiden gegevens zijn onbekend en onbesproken.

 

Maar is het antwoord op de vraag: "ik wil een winkel beginnen, ik zit te denken aan een snoepwinkel, is dat verstandig? " eigenlijk niet veel zinvoller? Ik proef uit de reacties dat de meesten antwoord willen geven op die vraag. 25 jaar geleden kon je op een woensdagmiddag nog een snoepzaak beginnen en dan kon je daar een boterhammetje in verdienen. Het is allemaal wat lastiger geworden en de markt vraagt om sterke, krachtige bedrijfsformules.

Link naar reactie
  • 1

dank je wel simon voor je research. en happy feet, ik heb die cijfers van HBD gezien maar dat klopt volgens mij niet. de inkooppercentage is veel te hoog. ik heb mijn inkoop ongeveer op de 30 a 32 %.

 

wat betreft de kinderen. ik heb ook een partner. als ik in de zaak sta is hij bij de kinderen en als ik bij de kinderen ben staat hij in de zaak. personeel is niet van toepassing. ik sta er samen met mijn man

 

 

 

 

 

 

Hoop niet dat je me een zeikerd vindt,maar ik weet dat er in deze branche veel kleine zelfstandigen over de kop gaan vandaar.

 

Wat zeggen je berekeingen dan met 100 euro omzet per dag? Je man heeft geen inkomen begrijp ik, jullie moeten dus in een korte periode de zaak dermate levensvatbaar maken dat er een inkomen uit kan komen om alle rekeningen voor jullie beide te betalen?

 

Danny

 

nee hoor, ik vind je geen zeikerd. jij kan misschien dingen zien die ik over het hoofd zie. het klopt dat mn man geen inkomen heeft. we hebben op dit moment een bijstandsuitkering en we zijn dus bezig met de aanvraag BBZ.

 

het is zo belangrijk dat we die toegewezen krijgen, vandaar dat ik daar geen fouten mee wil maken.

ik vind het gewoon heel moeilijk om mn omzet te bepalen. ik heb helaas geen glazen bol.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk zou de titel van het topic beter kunnen zijn:

"hulp gevraagd bij het krijgen een bbz-uitkering". Want daar gaat het eigenlijk over krijg ik het gevoel. In feite is daar niks mis mee. Je wil gewoon weten wat je aan cijfertjes en verhaaltjes bij elkaar moet schrijven om die "bbz-dekking" los te peuteren.

Voor iemand met een vlotte pen, een beetje kennis van kengetallen, de bbz-voorwaarden en wat gezonde zakelijke fantasie is dat niet zo'n grote uitdaging. Overigens om een bbz-uitkering te krijgen ben je tevens sterk afhankelijk van 2 dingen: jouw persoonlijke situatie en je woongemeente. Beiden gegevens zijn onbekend en onbesproken.

 

Maar is het antwoord op de vraag: "ik wil een winkel beginnen, ik zit te denken aan een snoepwinkel, is dat verstandig? " eigenlijk niet veel zinvoller? Ik proef uit de reacties dat de meesten antwoord willen geven op die vraag. 25 jaar geleden kon je op een woensdagmiddag nog een snoepzaak beginnen en dan kon je daar een boterhammetje in verdienen. Het is allemaal wat lastiger geworden en de markt vraagt om sterke, krachtige bedrijfsformules.

 

ik heb helaas geen verstand van kengetallen.

 

wat bedoel je met mijn persoonlijke situatie? gehuwd, 2 kinderen.....

 

 

ik ga beginnen in een winkelstraat waar best veel aanloop is, vooral van scholieren. er is daar ook een kleine AH gevestigd, maar daar mogen de scholieren tussen 10.00 en 14.00 niet binnen komen. voor ons een voordeel.

 

we hebben ook een paar basischolen en 2 voortgezet onderwijs-scholen. er is een grote speeltuin een paar honderd meter verderop. verder veel mensen die heen en weer lopen.

in deze wijk heeft niemand schepsnoep of softijs en milkshakes. voor de basischolen zijn de traktaties en snoeptaarten erg gewild. de ouders hoeven nu niet meet helemaal naar het centrum af te reizen om een snoeptaart voor de verjaardag van hun kind te kopen.

 

op dit moment is de gemeente bezig de straten daar open te gooien voor herinrichting, vandaar dat ik echt die bbz-aanvulling moet hebben om het omzet verlies te dekken.

 

ik wil echt geen fouten of een onsamenhangende berekening inleveren.

 

moet ik echt van heel de stad de concurrentie meetellen of echt alleen in een straal van 2 of 3 km, want ik vind de Jamin van de stad nou niet echt een concurrent. iemand die een snoeptaart of een puntzak snoep wil kopen gaat niet helemaal naar de stad afreizen terwijl je het om de hoek kunt krijgen.

 

dus moet ik echt alleen demografische gegevens van de wijk gebruiken of toch echt van de hele stad?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

 

ik ga beginnen in een winkelstraat waar best veel aanloop is, vooral van scholieren. er is daar ook een kleine AH gevestigd, maar daar mogen de scholieren tussen 10.00 en 14.00 niet binnen komen. voor ons een voordeel.

 

 

En niet zonder reden, stelen in de pauze binnen no-time je winkel leeg.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

 

ik ga beginnen in een winkelstraat waar best veel aanloop is, vooral van scholieren. er is daar ook een kleine AH gevestigd, maar daar mogen de scholieren tussen 10.00 en 14.00 niet binnen komen. voor ons een voordeel.

 

 

En niet zonder reden, stelen in de pauze binnen no-time je winkel leeg.

 

we zullen gedurende dit tijdstip met z'n tweeen staan. ik achter de kassa en mn man staat in de winkel op de 'uitkijk'

Link naar reactie
  • 0

Ik proef uit de reacties dat de meesten antwoord willen geven op die vraag. 25 jaar geleden kon je op een woensdagmiddag nog een snoepzaak beginnen en dan kon je daar een boterhammetje in verdienen. Het is allemaal wat lastiger geworden en de markt vraagt om sterke, krachtige bedrijfsformules.

 

Snoepje,

 

Zoals je kunt lezen van Sc en mijzelf is het een erg moeilijke branche. Zeker om een BBZ uitkering te krijgen en er daarna een levensvatbaar bedrijf van te maken waar twee mensen van moeten gaan rondkomen.. Is het wat als je je plan laat lezen door ons ?

 

Danny

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.