• 0

Nog zo'n kluns: verschil saldo fiscale winstberekening en w/v rekening

Er is dit jaar alweer veel te doen geweest over dit onderwerp, ik heb het gezien maar kom er echt niet uit.

 

Het is heel frustrerend aangezien ik een zeer simpele boekhouding heb.. Heb vorige week uitstel aangevraagd nadat ik echt de moed had opgegeven, nu durf ik het weer aan en hoop dat jullie kunnen helpen! Hieronder de cijfers:

 

Onderneming is gestart in 2011 dus alles begin 2011 staat op 0

 

Opbrengsten: 381

 

Inkoopkosten: 1700

overige kosten: 807

transportkoste: 1150 (6052km x 0,19)

 

Prive stortingen: 4238

Prive onttrekkingen: 1715

 

Activa

Inventaris: 1700

Liquide middelen: 397

Passiva

Eigen Vermogen: 2097

 

Uitkomst winst/verliesrekening: -3276

Saldo fiscale winstberekenig: -375

 

Ik snap het niet...

Moet ik de transportkosten bij de privestortingen rekenen?

Dan wordt fiscale winstberekening: -1387

Dan is er nog een veel te groot verschil.. Wat doe ik (ernstig) fout? Please help!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Laten we eens een schot wagen:

 

Als je eigen vermogen aan het eind van het jaar €2097 is dan zou dat als volgt tot stand zijn gekomen:

 

Er is €381 in gegaan aan omzet, maar ook weer €3657 uit (€1700+€807+€1150) aan kosten, dus per saldo had daar €3276 bijgestort moeten worden. Daarnaast heb je nog €1700 aan inventaris aangeschaft en €397 aan liquide middelen. Dus dan had er totaal €5373 gestort moeten worden. Je geeft aan dat je ook nog eens €1715 opgenomen hebt, dus dan zou de prive storting €7088 moeten zijn. Alleen op die manier is een eigen vermogen van €2097 te realiseren op basis van de gegeven info. Klopt dit allemaal dus wel?

 

Als we dan de vermogensvergelijking invullen:

 

Begin eigen vermogen €0

-/- verlies -/-€3276

+ Privé storting €7088

-/- Privé opname -/-€1715

Eind eigen vermogen €2097

 

Zou dus betekenen dat er iets fout zit in je prive stortingen. Hoe is deze opgebouwd?

Link naar reactie
  • 0

Heb nog even zitten kijken, maar lijkt er op dat je de investering in inventaris ook hebt opgenomen als kosten. Hier zou je eigenlijk over moeten afschrijven. Daarnaast lijkt het er op dat je de aan prive betaalde reisvergoeding niet als privéstorting hebt geboekt.

 

Als je dit er uit haalt dan kom je op een verlies van €1576, en als je de vervoerskosten tegen prive hebt geboekt dan komt de prive storting op €5388.

 

Vermogens vergelijking is dan:

 

Begin eigen vermogen €0

-/- verlies -/-€1576

+ Privé storting €5388

-/- Privé opname -/-€1715

Eind eigen vermogen €2097

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie hulp!

 

de inkoopkosten komen overeen met de inventaris, dit zijn nl mijn grond- en hulpstoffen geweest. Daarbij heb ik mijn liquide middelen opgeteld (wat er in kas zat en op de rekening stond per 31-12). Zo ben ik aan mijn eigen vermogen gekomen aangezien ik geen andere posten heb aan de passiva kant.

Dus 1700+397 = 2097

 

Ik heb alles wat ik vanuit prive in de kas en op de rekening heb gestort bij elkaar opgeteld. Dus vandaar prive stortingen 4238, de transportkosten zijn ook prive gemaakt (de auto is prive, de km waren voor de zaak) moeten deze nog bij de privestortingen opgeteld worden?

 

De onttrekkingen zijn alles wat ik naar prive heb gestort vanuit kas en vanaf de rekening. Prive onttrekkingen 1715.

 

Ik heb zeker niet mer dan 4238 gestort(buiten transportkosten om), ook de rest klopt... Ik heb alles nagekeken (meerdere malen en daarna nog een paar keer)

 

Wat ik zeker weet: Ik heb 2507 aan binnengekomen rekeningen en bonnen (1700+807), het totaal van mijn uitgaande facturen is 381. Ik heb 1715 opgenomen van mijn zakelijke rekening, 4238 gestort op de zakelijke rekening. En als laatste 6052 km gereden.

 

BTW over 2011 is al afgehandeld.

 

Ik heb op dit forum regelmatig gelezen: EV = EV begin jaar + winst

Bij mij zou dit zijn 0-3276 = -3276

Maar ik kan toch geen negatief EV hebben? Dan klopt de balans niet, mijn inventaris en liquide middelen zijn ook iet negatief...

 

Ik voel me niet al te snugger op dit moment :S Nogmaals dank voor de hulp

Link naar reactie
  • 0

Dat de inkoopkosten en inventaris beide 1700 zijn, is dat toeval? Of zijn die inkoopkosten voor die inventaris?

 

 

Verder geen andere balansposten gemist? Geld wat je nog krijgt van mensen, omzetbelasting die je nog moest afdragen, etc?

 

Dank je voor je reactie. Wat voor posten zou ik over het hoofd kunnen zien? Ik heb een vrij simpele boekhouding: Klanten die direct betalen, leveranciers die direct betaald worden en kilometers maken met de prive auto... Mis ik hier iets? Ik kan me niks bedenken.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie hulp!

 

de inkoopkosten komen overeen met de inventaris, dit zijn nl mijn grond- en hulpstoffen geweest. Daarbij heb ik mijn liquide middelen opgeteld (wat er in kas zat en op de rekening stond per 31-12). Zo ben ik aan mijn eigen vermogen gekomen aangezien ik geen andere posten heb aan de passiva kant.

Dus 1700+397 = 2097

 

Ik heb alles wat ik vanuit prive in de kas en op de rekening heb gestort bij elkaar opgeteld. Dus vandaar prive stortingen 4238, de transportkosten zijn ook prive gemaakt (de auto is prive, de km waren voor de zaak) moeten deze nog bij de privestortingen opgeteld worden?

 

De onttrekkingen zijn alles wat ik naar prive heb gestort vanuit kas en vanaf de rekening. Prive onttrekkingen 1715.

 

Ik heb zeker niet mer dan 4238 gestort(buiten transportkosten om), ook de rest klopt... Ik heb alles nagekeken (meerdere malen en daarna nog een paar keer)

 

Wat ik zeker weet: Ik heb 2507 aan binnengekomen rekeningen en bonnen (1700+807), het totaal van mijn uitgaande facturen is 381. Ik heb 1715 opgenomen van mijn zakelijke rekening, 4238 gestort op de zakelijke rekening. En als laatste 6052 km gereden.

 

BTW over 2011 is al afgehandeld.

 

Ik heb op dit forum regelmatig gelezen: EV = EV begin jaar + winst

Bij mij zou dit zijn 0-3276 = -3276

Maar ik kan toch geen negatief EV hebben? Dan klopt de balans niet, mijn inventaris en liquide middelen zijn ook iet negatief...

 

Ik voel me niet al te snugger op dit moment :S Nogmaals dank voor de hulp

De voorraad moet je dan niet helemaal opnemen als kosten. Stel je hebt voor €2000 ingekocht, dan komt op je balans €2000 aan voorraad te staan. Heb je in een jaar tijd het een en ander verkocht, voor stel €700, dan is er aan het eind van het jaar nog €1300,- aan voorraad op je balans over. Die €700 is dan inkoopwaarde van de omzet of iets dergelijke. Dus als je voor 1700 hebt ingekocht en dit allemaal nog hebt liggen dan moet je die 1700 uit de kosten halen.

 

De kilometervergoeding is inderdaad een prive storting.

 

Een negatief eigen vermogen kan in principe wel. 1 foutje in de vermogensvergelijking die je opgeeft. EV = EV begin +winst(of -/- verlies) -/-priveopnames (of+prive stortingen).

 

Op basis van bovenstaande wordt je vermogensvergelijking:

Begin eigen vermogen €0

-/- verlies -/-€1576

+ Privé storting €5388

-/- Privé opname -/-€1715

Eind eigen vermogen €2097

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.