• 0

Fraude een taboe?

Beste forumleden,

 

Momenteel ben ik bezig met de start van een nieuw bedrijf. Er zullen diensten worden aangeboden die fraude bij mijn klanten moeten voorkomen. Dit kan onder andere zijn doormiddel van het geven van fraudepreventie-trainingen. Verschillende sectoren en branches zijn enorm vatbaar voor fraude terwijl er vrij simpele oplossingen zijn om dit te voorkomen.

 

Het valt mij op dat bedrijven vaak niet fraudebewust zijn en denken dat het alleen bij de buren voorkomt. Ook op het forum komt er maar sporadisch een vraag over fraude, maar nu ik wel benieuwd of er bepaalde redenen zijn waarom ondernemers en bedrijven zo terughoudend zijn in het praten en vragen over fraude?

 

Ik ben benieuwd naar de reacties.

 

Grt,

 

Michel

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb je de site van Hoffmann al eens doorgespit? Het antwoord op jouw vraag is simpel, Bedrinven hebben er helemaal geen belang bij om interne en externe fraude aan de grote klok te hangen.

 

Overigens wordt er op HL vaak over fraude gepraat, omdat ondernemers hun issues ook anoniem aan de orde kunnen stellen. Jouw ideeën en tips zijn altijd welkom in relevante topics. Laat maar es zien wat je in te brengen hebt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Beste Michel,

 

Welkom op HL! Ik ben benieuwd naar je bijdragen en je werk. Fraude voorkomen lijkt me niet makkelijk, omdat het meestal pas ontdekt wordt als de schade al geleden is.

Ik heb een motto (Wikipedia ook, zie ik): als het te mooi is om waar te zijn, dan is het niet waar.

 

Maar helaas is dat niet altijd afdoende. Dus nogmaals: benieuwd!

 

suc6 en groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0
Heb je de site van Hoffmann al eens doorgespit?

 

Geniaal hoe dat bedrijf "fraude" geclaimd heeft overigens. Ik moest óók meteen aan Hoffmann denken toen ik het openingsbericht in dit topic las.

 

Verder ben ik het met TwaBla eens, en zie ik dat zoeken op fraude bijvoorbeeld enkele honderden topics oplevert. Er wordt dus wel over gesproken, al is het gevoelsmatig inderdaad voor de meesten een probleem waar je pas aan denkt als je het hebt.

Link naar reactie
  • 0
Momenteel ben ik bezig met de start van een nieuw bedrijf. Er zullen diensten worden aangeboden die fraude bij mijn klanten moeten voorkomen. Dit kan onder andere zijn doormiddel van het geven van fraudepreventie-trainingen. Verschillende sectoren en branches zijn enorm vatbaar voor fraude terwijl er vrij simpele oplossingen zijn om dit te voorkomen.

 

Fraude is een belangrijk aandachtspunt in operationeel risicomanagement. Het is een vast gegeven dat ondernemers de kansen op fraude structureel te laag inschatten ( ik laat ze oorzaken plaatsen in een kans-risicomatrix en beoordeel/bespreek vervolgens de verschillen met de benchmark: fraude staat consequent in de top 3 van grootste afwijkingen)

 

Het waarom laat zich naar mijn mening relatief eenvouding verklaren: het is inderdaad een taboe-onderwerp. De meeste risico's komen uit de boze buitenwereld, maar fraude is een intern gezwel dat door druk, gelegenheid en rationalisatie wordt gevoed. Ondernemers praten daar liever niet over, het komt simpelweg niet in hun wereldbeeld voor omdat ze immers ""goed personeel hebben en er goed bovenop zitten"

 

Fraude voorkomen kan in theorie vrij eenvoudig zijn: net als met de branddriehoek (zuurstof, brandstof, temperatuur) moet je zorgen dat je de afzonderlijke componenten onder controle houdt: de druk moet weg, biedt geen gelegenheid door scheiding van verantwoordelijkheden en controles en vermijdt rationalisatie (IMHO de gevaarlijkste factor, die stimuleert om van kwaad tot erger te gaan) door een open cultuur

 

De praktijk is veel weerbarstiger. Ik ben daarom erg benieuwd naar jouw ervaringen en aanpak. Kun je wellicht een paar anonieme cases op HL met ons delen? Dat heb ik ook altijd het leukste onderdeel van de circulaires van Hoffman en 4Itrust gevonden!

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Michel,

 

Bij Antwoord voor bedrijven melden zich dagelijks ondernemers die vragen hebben over acquisitiefraude en slamming. Om die reden hebben wij dan ook de pagina Fraude en misleiding gemaakt.

 

Groet, Nynke

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk eerlijkgezegd niet dat het om het soort fraude gaat waar bovenstaande link naar verwijst.

 

Waarschijnlijk ligt het gevoeligste punt bij interne fraude, personeel dat de boel besteelt en/of de kluit belazerd. Feitelijk loopt iedere onderneming men personeel daarin natuurlijk een risico, gezien fraudeurs hun talenten op dat gebied meestal niet in hun CV zetten ;)

 

Vermoeddelijk zijn preventiemaatregelen lastig om te bespreken, aangezien personeel natuurlijk wel door heeft dat zulke maatregelen genomen worden, en daarmee het idee krijgt dat de baas ze niet vertrouwd. Het zal altijd een balans tussen risico nemen en mensen controleren blijven.

Link naar reactie
  • 0

Heb je de site van Hoffmann al eens doorgespit? Het antwoord op jouw vraag is simpel, Bedrinven hebben er helemaal geen belang bij om interne en externe fraude aan de grote klok te hangen.

 

Overigens wordt er op HL vaak over fraude gepraat, omdat ondernemers hun issues ook anoniem aan de orde kunnen stellen. Jouw ideeën en tips zijn altijd welkom in relevante topics. Laat maar es zien wat je in te brengen hebt.

@ TwaBla. Ik denk dat je hier wel direct een punt hebt. Bedrijven denken vooral dat er geen belang bij is om fraude aan de grote klok te hangen. Als dit wel zou worden gedaan, dan kan je werken aan een gezamenlijke aanpak tegen fraude. Nu zijn bedrijven bang voor negatieve publiciteit ed. en willen ze vaak zelfs geen aangifte doen bij de politie. Fraude is een groot probleem, maar dat is niet op te lossen door het niet kenbaar te maken. En doen alsof het er niet is, lijkt me ook geen oplossing.

 

Welkom op HL! Ik ben benieuwd naar je bijdragen en je werk. Fraude voorkomen lijkt me niet makkelijk, omdat het meestal pas ontdekt wordt als de schade al geleden is.

Ik heb een motto (Wikipedia ook, zie ik): als het te mooi is om waar te zijn, dan is het niet waar.

@John. Dank je wel! Door een aantal simpele check's uit te voeren (afhankelijk van de branche) is het voor ondernemers vaak makkelijk om de eerste tekenen van fraude de herkennen voordat er schade is geleden. Er zijn een aantal simpele trucjes om bijvoorbeeld valse/vervalste legitimatiebewijzen te herkennen. Je moet het natuurlijk alleen even weten :-) Ik denk dat daar heel veel winst te behalen valt. Met je motto ben ik het helemaal eens.

 

@Norbert. Ik ben het helemaal met je eens. Een aantal bedrijven waar ik mee gesproken heb geven aan dat er binnen hun onderneming geen fraude voorkomt. Totdat er een aantal zaken worden doorgelicht en blijkt dat er weldegelijk sprake is van fraude (bijv slechtlopende dossiers binnen de bancaire-/financieringssector). Zodra ze zien dat het ook bij hen voorkomt, dan slaan de alarmbellen ineens aan. Daarnaast botst het risicomanagement vaak met de commerciele belangen. Een goede balans vinden tussen deze twee blijkt erg lastig te zijn.

 

@Nynke. Bedankt voor je reactie. Dit soort websites hou ik regelmatig in de gaten. Gelukkig wordt er aan aquisitiefraude de laatste tijd veel aandacht besteedt. Onder andere ook door de KvK.

 

Ik denk eerlijkgezegd niet dat het om het soort fraude gaat waar bovenstaande link naar verwijst.

 

Waarschijnlijk ligt het gevoeligste punt bij interne fraude, personeel dat de boel besteelt en/of de kluit belazerd. Feitelijk loopt iedere onderneming men personeel daarin natuurlijk een risico, gezien fraudeurs hun talenten op dat gebied meestal niet in hun CV zetten

 

Vermoeddelijk zijn preventiemaatregelen lastig om te bespreken, aangezien personeel natuurlijk wel door heeft dat zulke maatregelen genomen worden, en daarmee het idee krijgt dat de baas ze niet vertrouwd. Het zal altijd een balans tussen risico nemen en mensen controleren blijven.

@Benm. Interne fraude ligt vaak het meest gevoelig. Er zijn vele mogelijkheden om als onderdeel van de sollicitatieprocedure een pre employment screening uit te laten voeren. Er zijn bedrijven die van personen allerlei informatie verzamelen. Hieruit kan je opmaken of iemand betalingsproblemen heeft, of een adres klopt enz, enz...Verder zou je jaarlijks een algehele personeelscheck kunnen laten uitvoeren. Als het personeel hiervan op de hoogte is, dan doe je voor hun gevoel niets stiekems en weten ze dat er een check plaats zal gaan vinden. De pakkans is voor de echte fraudeur daarmee vaak te groot. Maar ook externe fraude is vaak een taboe, terwijl dit vaak grote financiele schade veroorzaakt.

 

 

Wel goed om te zien dat er wel vele meningen zijn en dat het onderwerp toch wel speelt.

 

Link naar reactie
  • 0

Laatst mee gemaakt dat een factuur, die per post toevallig wel aangekomen was, open gemaakt en weer dicht geplakt. Je moest een scherpe blik hebben om het op te merken. De hele factuur leek te kloppen. Het bedrag was correct. Dan wil je betalen € 4000,- . Maar zelfs bij kleinere bedragen van € 1,- altijd checken of het bankrekening nummer klopt op de internetsite van het bedrijf. ( Ook de juiste internetsite natuurlijk, die van de nepfactuur kan ook niet kloppen) .En jawel boeven hadden de factuur door de kleurencopier gedaan met hun eigen bankrekeningnummer erin vermeld. Dit was vakkundig gedaan en NIET te zien. Veel personeel zou er gewoon intrappen.

Gelukkig ben ik er niet in getrapt, want de banken controleren de naam niet van het bankrekeningnummer als je dat bijvoorbeeld als ING klant doet en omgekeerd. Slachtoffers kunnen fluiten naar hun geld. Ik ken slachtoffers van fraude die bij de alarmlijn van de bank een halfuuur in de wacht stonden.De politie wil er ook geen werk van maken helaas. Een rechtzaak aanspannen is dan de enige weg, maar dit is ook geen oplossing, want pas na veel kostbare juridsche procedures willen de banken pas beslag leggen op het gestolen bedrag. Dat is dan allang verdwenen. Leuk als de deurwaarder dan zegt dat terugvorderen geen zin meer heeft. Dan heeft zo'n ondernemer niet allen de schade van de fraude maar ook nog een tienduizenden euros juridische kosten erbij. De meeste ondernemers verzwijgen zulke ellende gewoon uit schaamte en berusting. Maar je hoort het wel vaak in gesprekken met hun, die boosheid dat de overheid deze wantoestanden gedoogd , die bedrijven nodeloos in problemen brengt.

Link naar reactie
  • 0

Bezoek eens de website www.spam.nl. Hier is vanalles te lezen over interne fraude binnen uw organisatie. Zij beschikken over een tool die de integriteit en moraliteit van het huidige personeel kan opsporen. Hopelijk vindt u hier het antwoordt waar u naar zocht.

 

mod-edit: niet spammen, Joost!

Link naar reactie
  • 0

Zij beschikken over een tool die de integriteit en moraliteit van het huidige personeel kan opsporen. Hopelijk vindt u hier het antwoordt waar u naar zocht.

Over moraliteit en integriteit gesproken: in je eerste 2 posts op een forum 2 x dezelfde site spammen in oude topics doet enig eigenbelang vermoeden. Wellicht netjes dat dan gewoon te melden...

 

(even afgezien van het feit dat de link spoedig door een mod verwijderd zal worden...mods hebben zo hun eigen integritools...)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hopelijk vindt u hier het antwoordt waar u naar zocht.

Het antwoordt?

 

Als je nou die link in je signatuur zet (in te vullen bij profielgegevens) en een hele goeie inhoudelijke reactie schrijft, bewijs je bedrijf of opdrachgever een echte dienst. ;)

 

(Die Antwoord is best een toffe band)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.