• 0

uit een VOF stappen, wat zijn de gevolgen?

Hoi allemaal,

Ik kon een zaak overnemen en ben vorig jaar januari een VOF met de eigenaar van het bedrijf aangegaan. Het idee was om eerst een aantal jaren samen te werken zodat ik het daarna kon overnemen. De samenwerking is mij erg tegengevallen en nu wil ik ermee stoppen. Ik heb al een andere baan gevonden en ik heb mijn vennoot hiervan op de hoogte gesteld.

Op kvk.nl kon ik niet vinden hoe het er voor mij uit gaat zien als ik mij uitschrijf. Dus mijn vraag is, wat kan er gebeuren als ik mij bij het kvk uitschrijf. Mijn vennoot is erg boos geworden namelijk en dreigt met financiele consequenties.

 

Weet iemand hoe dit zit? Het bedrijf heeft overigens geen schulden.

 

mvg.

Senna2012

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • -1

Hoi allemaal,

Ik kon een zaak overnemen en ben vorig jaar januari een VOF met de eigenaar van het bedrijf aangegaan. Het idee was om eerst een aantal jaren samen te werken zodat ik het daarna kon overnemen. De samenwerking is mij erg tegengevallen en nu wil ik ermee stoppen. Ik heb al een andere baan gevonden en ik heb mijn vennoot hiervan op de hoogte gesteld.

Op kvk.nl kon ik niet vinden hoe het er voor mij uit gaat zien als ik mij uitschrijf. Dus mijn vraag is, wat kan er gebeuren als ik mij bij het kvk uitschrijf. Mijn vennoot is erg boos geworden namelijk en dreigt met financiele consequenties.

 

Weet iemand hoe dit zit? Het bedrijf heeft overigens geen schulden.

 

mvg.

Senna2012

als jullie beiden het eens zijn dat jij uit de vof stapt, kun je dit aangeven bij de KvK, als de VOF is aangegaan via de notaris moet je dat ook via die weg weer vast laten leggen.

ik zou alles zwart op wit zetten en aangeven dat de nieuwe eigenaar jou vrijwaart van alle schulden die vanaf dat moment zouden kunnen ontstaan, als dat allemaal geregistreerd staat bij de KvK is het goed, de belasting wordt door de KvK automatisch ingelicht, houd wel rekening met eventuele aangifte IB volgend jaar over dit jaar je ondernemersschap kan daar nog een rol in spelen

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hebben jullie een vennootschapscontract afgesloten en wat staat daarin over uitstappen van een van de vennoten?

En als er niets afgesproken is over uittreding. Dan geldt de wettelijke regeling dat opzegging door één van de vennoten de vennootschap doet beëindigen en er dus verdeeld moet worden.

 

Uiteraard moet die uitschrijving ook bij de KvK geregistreerd worden en hoewel de KvK tegenwoordig allerlei zaken rechtstreeks aan de belastingdienst meldt, zou ik wel ook een briefje aan de belastingdienst sturen.

 

Uiteraard moet je in het jaar waarin je nog vennoot was aangifte doen van jouw aandeel in het resultaat.

 

Uiteraard is het verstandig vrijwaring overeen te komen, maar hou er rekening mee dat die vrijwaring geen externe werking heeft. Voor verplichtingen aangegaan door de vennootschap gedurende de tijd dat jij vennoot bent, kun jij aangesproken worden, ook nadat je je uitgeschreven hebt.

Link naar reactie
  • 1

Hebben jullie een vennootschapscontract afgesloten en wat staat daarin over uitstappen van een van de vennoten?

En als er niets afgesproken is over uittreding. Dan geldt de wettelijke regeling dat opzegging door één van de vennoten de vennootschap doet beëindigen en er dus verdeeld moet worden.

 

Uiteraard moet die uitschrijving ook bij de KvK geregistreerd worden en hoewel de KvK tegenwoordig allerlei zaken rechtstreeks aan de belastingdienst meldt, zou ik wel ook een briefje aan de belastingdienst sturen.

 

Uiteraard moet je in het jaar waarin je nog vennoot was aangifte doen van jouw aandeel in het resultaat.

 

Uiteraard is het verstandig vrijwaring overeen te komen, maar hou er rekening mee dat die vrijwaring geen externe werking heeft. Voor verplichtingen aangegaan door de vennootschap gedurende de tijd dat jij vennoot bent, kun jij aangesproken worden, ook nadat je je uitgeschreven hebt.

 

niet mee eens met jou kneus,

belasting geeft zelf aan dat als er wijzigingen zijn in de onderneming dit dient te worden door gegeven aan de KvK en dat die op zijn beurt de belasting inlicht.

daarnaast moet je als advocaat toch ook weten dat als een VOf is opgericht bij de notaris deze dan ook via de notaris veranderd dient te worden, maar als dat niet zo is dat dit dan gewoon onderhands ook kan.

mocht het zo zijn dat ik uit mijn studie dingen door elkaar heb gehaald laat het mij dan even weten in plaats van een kneus te sturen..... wie heeft dat systeem trouwens bedacht?

Link naar reactie
  • 0

Vriendelijk doch dwingend verzoek om niet steeds in te gaan op de reuzen en kneuzen. Het staat iemand vrij z'n naam er bij te zetten en dus wel- of niet anoniem te zijn.

niet mee eens met jou kneus,
Dit soort taalgebruik gewoon niet. Het staat vrij te reageren of niet maar niet op de man maar juist ontopic graag.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

ik denk dat je kneus verkeerd op vat, ik bedoelde wat hij heeft uitgedeeld, niet om hem zo te betitelen, spreekt voorzich dat ik niemand voor kneus uitmaak die advocaat is, deze mensen zijn zeer respectabel voor mij.

ik bedoelde dat ik het niet met zijn uitgedeelde kneus eens was, excuus voor het misverstand

Link naar reactie
  • 1

niet mee eens met jou kneus,
Dit soort taalgebruik gewoon niet. Het staat vrij te reageren of niet maar niet op de man maar juist ontopic graag.

 

Gelet op de vele taalfouten die 'anoniempje2012 ' doorgaans maakt, vermoed ik dat hij "jouw kneus" bedoelt, en daarmee speelt hij een bal, niet op de man.

 

Misschien kan iemand het onderwerp "Wat betekend TB" ook even fixen ("betekent"), want zo maakt het forum geen goede indruk.

Link naar reactie
  • 0

niet mee eens met jou kneus,
Dit soort taalgebruik gewoon niet. Het staat vrij te reageren of niet maar niet op de man maar juist ontopic graag.

 

Gelet op de vele taalfouten die 'anoniempje2012 ' doorgaans maakt, vermoed ik dat hij "jouw kneus" bedoelt, en daarmee speelt hij een bal, niet op de man.

 

Misschien kan iemand het onderwerp "Wat betekend TB" ook even fixen ("betekent"), want zo maakt het forum geen goede indruk.

precies en bedankt voor de tip van de taal fouten, ik zal erop letten, nu ga ik weer on topic ik heb begrepen namelijk dat dit wenselijk is.

dank jullie voor deze tip.

Link naar reactie
  • 0

Hebben jullie een vennootschapscontract afgesloten en wat staat daarin over uitstappen van een van de vennoten?

En als er niets afgesproken is over uittreding. Dan geldt de wettelijke regeling dat opzegging door één van de vennoten de vennootschap doet beëindigen en er dus verdeeld moet worden.

 

Uiteraard moet die uitschrijving ook bij de KvK geregistreerd worden en hoewel de KvK tegenwoordig allerlei zaken rechtstreeks aan de belastingdienst meldt, zou ik wel ook een briefje aan de belastingdienst sturen.

 

Uiteraard moet je in het jaar waarin je nog vennoot was aangifte doen van jouw aandeel in het resultaat.

 

Uiteraard is het verstandig vrijwaring overeen te komen, maar hou er rekening mee dat die vrijwaring geen externe werking heeft. Voor verplichtingen aangegaan door de vennootschap gedurende de tijd dat jij vennoot bent, kun jij aangesproken worden, ook nadat je je uitgeschreven hebt.

 

Ik ben het hiermee eens.

Dat is eigenlijk wat ik wilde zeggen, volgens mij komt het tenminste op het zelfde neer.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.