• 0

Merknaam met of zonder extentie!

Hallo,

 

Volgens mij het hele forum nagekeken maar kan mijn antwoord niet vinden, hopelijk kan ik hier hulp krijgen!

 

Ik bezit een domeinnaam welke ik als merk wil registreren. Stel: www.kachels.nl

 

Van deze domeinnaam heb ik ook andere extenties, bv kachels.com, kachels.be, etc, alleen gebruik ik die verder niet.

 

Het gaat mij er om dat ik de naam kachels als merk wil vastleggen, moet ik dan als merknaam kachels of kachels.nl aanvragen, of dien ik voor beide een aanvraag te doen? Het gaat mij niet zozeer om de extentie, meer om de naam.

 

Wie o wie?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Iets als kachels zal je niet als merk kunnen vastleggen, veel te algemeen. Als de naam die jij in gedachte hebt ook een bestaand voorwerp zoals een kachel is, dan kan je het vergeten.

 

Als je de merknaam alleen vast legt maar hem verder niet gebruikt, dan sta je ook niet zo sterk. Zo zou je alles wel vast kunnen leggen zodat niemand een merknaam kan gebruiken. Je moet hem gebruiken als je wilt voorkomen dat iemand anders er mee aan de haal gaat.

Link naar reactie
  • 0

Voor de duidelijkheid, kachels.nl is, zoals in mijn bericht aangegeven, een voorbeeld!

Ik had ook kunnen zeggen: vakanties.nl, shirts.nl, etc.

 

Ik voer wel een website met mijn naam, ik vraag mij alleen af of ik ook de extentie moet vastleggen of alleen de naam welke ik gebruik?

 

Ook hoor ik graag of het van belang is om de naam als enkelfout of meervoud vast te leggen?

Link naar reactie
  • 0

Voor de duidelijkheid: je kan geen algemeen woord als merk vastleggen.

 

Eerlijk gezegd weet ik niet of je bv TAFELS.NL met de extensie als woordmerk kan vastleggen. Het nut ontgaat me bovendien, want als je die domeinnaam hebt, heb je al het primaire gebruikrecht. En d'r valt niet zoveel te beschermen. Ga je anderen het recht ontzeggen om dat woord te gebruiken?

 

Er is een paar jaar geleden nogal wat reuring geweest toen KPN gangbare woorden als merk begon te claimen. Hoe dat is afgelopen, weet ik niet. Zoek het op. Is een leuke schoolopdracht bovendien!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Alle voorbeelden die je geeft zijn algemeen bekende gebruiksgoederen of begrippen. Zolang de naam die je vast wilt leggen een bestaand, algemeen product of begrip is, dan kan dat gewoon niet.

Je zal er dan iets aan toe moeten voegen, bijvoorbeeld woutersshirts.nl of shirt123.nl. Dat kan je vastleggen.

 

Maar het is niet persee nodig om iets als merk vast te leggen. Andere leden van dit forum kunnen het mooier uitleggen dan ik, maar het merkenrecht is uitgeput. Als je een naam als eerste gebruikt dan heb je in principe de rechten al.

Link naar reactie
  • 0

KPN eiste het exclusieve recht op voor het woord Telefoongids, en ondanks 60 jaar gebruik oordeelde de rechter als volgt:

 

Daarbij is overwogen dat KPN c.s. het woord "telefoongids" niet kunnen monopoliseren omdat het een algemeen gangbaar Nederlands woord is en de benaming voor een verzameling telefoonnummers, al dan niet met adressen. De president heeft de stelling dat het Nederlandse publiek de naam "telefoongids" alleen associeert met KPN verworpen.

 

Motiveer je vraag een beetje, anders verspillen we tijd hier.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hendrik geeft gewoon een voorbeeld. Als je een unieke productnaam hebt dan kun je die registeren zonder de extensie! Ik snap je vraag niet over de meervoud... merknaam registeren werkt niet als domeinnaam registratie, dat je alle namen die op jou naam lijken koopt.

Merknaam is 1 naam: als je product Kachels heet, ga je niet Kachel registreren.

www.onroxx.nl | Heren accessoires - beads & leather by onroxx

Link naar reactie
  • 0

 

Zontomaatje kan je wel registeren, als iemand anders dat woord nog niet gebruikt. Doorgaans gaan mensen pas over bescherming nadenken als er een probleem is. Iemand anders begint dezelfde term te gebruiken. Je moet dus goed onderzoek (laten) doen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Je kan een algemeen woord wel degelijk als merk vastleggen alleen niet voor de betekenis ervan an sich. Neem bijvoorbeeld Apple voor elektronica. Peer is trouwens ook een geregistreerde merknaam o.a. voor klasse 8 (handgereedschap). En ook kan een algemene term door marketing en inburgering wel als merk worden geregistreerd. Neem bijvoorbeeld Facebook. Dat is begonnen als een verzameling gezichten.

 

Als merk neem je over het algemeen de extensie niet mee. Al zijn er volgens mij wel voorbeelden van merken met .nl erin. Alles hangt af van de specifieke naam en de beoogde gebruik.

Link naar reactie
  • 0

Dank je Twabla.

 

Voor de taalpuristen:

De beoogde gebruik moet natuurlijk het beoogde gebruik zijn. Al moet ik wel denken aan een programma op BNR waar een professor het uitsterven van het woord "het" voorspelde. In het Engels is dat al gebeurd (the). In straattaal met duidelijke buitenlandse invloeden is het ook al "de meisje".

 

Om het dan maar ontopic te brengen is het niet slim om "het" in een merknaam te stoppen en geeft "de" minder risico. ;D

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.