• 0

vakantiewerker - hoe regel je dat?

Hallo allemaal,

 

Ik heb het nogal druk in de zaak en nu meld een bij mij bekende serieuze jongen van 19 jaar zich of ik vakantie werk voor hem heb. Op zich zie ik het helemaal zitten om deze jongen bij mij te laten werken op zijn vrije dagen maar omdat ik er nogal plotseling mee wordt overvallen en nog geen ervaring met personeel heb, heb ik nog enkele vragen.

 

Hoe, wat en waar moet ik allemaal regelen? Verzekering? Contract (vorm)? Urenregistratie? Loonadministratie? Vergeet ik iets belangrijks?

 

 

Het gaat om werkzaamheden in de metaalbewerking. (lassen, zagen, slijpen, enzovoort) en het kan zijn dat hij weken heeft waar hij maar een enkel uurtje werkt maar het kan ook zo zijn dat hij 40 uur in een week werkt.

 

 

Met vriendelijke groet,

Peter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe, wat en waar moet ik allemaal regelen?

 

Als er geen bijzonderheden in dit geval zijn, dan gewoon wat elke werkgever moet regelen. Zie bijvoorbeeld: Personeel (KvK).

 

Inderdaad, echter het gaat om een vakantie medewerker, als het om een wat jeugdiger iemand gaat zou ik de regels van de wet in de gaten houden om aan de bepalingen te voldoen.

je kunt deze regels opvragen bij veel boekhouders,juridisch adviseurs, of natuurlijk bij het UWV werkplein.

Wellicht kan de KvK je daar ook over inlichten.

Link naar reactie
  • 0

als het om een wat jeugdiger iemand gaat zou ik de regels van de wet in de gaten houden

 

Gelden er nog speciale jeugdregels voor een jongvolwassene van 19 (anders dan de leeftijdsopbouw van het minimumloon)?

 

Op Werkende jongeren (Rijksoverheid) lees ik namelijk:

Jongeren horen op school te zitten totdat ze 18 jaar zijn of over een startkwalificatie beschikken. Tot die tijd mogen ze wel een bijbaan en vakantiebaan hebben of stage lopen. Hieraan zijn regels verbonden, bijvoorbeeld over het soort werk dat ze mogen doen.

 

je kunt deze regels opvragen bij veel boekhouders,juridisch adviseurs, of natuurlijk bij het UWV werkplein.

Wellicht kan de KvK je daar ook over inlichten.

 

Man, wat ouderwets allemaal. We hebben toch geen tussenpersonen en instanties nodig om de algemene basisregels op te vragen? Het web staat vol met redelijke informatieve sites op dit gebied (o.a. van de betreffende instanties) en anders zijn er nog de vertrouwde naslagwerken.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties, Ik heb de opgegeven links nog niet allemaal door kunnen lezen maar dat zal ik vanavond zeker doen.

 

Zijn er hier toevallig mensen die met vakantie werkers werken? Bevalt dat of zijn er nog grote nadelen aan?

Link naar reactie
  • 0

 

Man, wat ouderwets allemaal. We hebben toch geen tussenpersonen en instanties nodig om de algemene basisregels op te vragen? Het web staat vol met redelijke informatieve sites op dit gebied (o.a. van de betreffende instanties) en anders zijn er nog de vertrouwde naslagwerken.

Daar heb je wel een punt, maar dat uitzoeken kost veel tijd, en veel ondermers hebben die tijd niet

Link naar reactie
  • 2

Hallo Peter,

 

Voor vakantiewerk gelden in principe dezelfde regels als voor een normale werknemer die u voor een half jaar of voor een jaar of voor onbepaalde tijd in dienst neemt. Als u nog nimmer een werknemer in dienst heeft genomen kunt u via mijn website onder het Hoofdstukje "mijn eerste werknemer" enige basisinfo aantreffen over het in dienst nemen van personeel, dus ook van een vakantiewerker.

 

Het is echter de vraag of u wel een vakantiewerker (voor bijvoorbeeld slechts de grote vakantie) in dienst wilt nemen. Uit uw opmerkingen over de beschikbaarheid van werk lijkt het er op dat u hem gewoon wanneer het u en hem uitkomt wilt kunnen inzetten. Dat kan via een oproep of min/max contract voor bepaalde tijd of voor onbepalde tijd.

 

Verder zal in de metaalsector ook nog rekening gehouden dienen te worden met het van toepassing zijn van de CAO voor het Metaalbewerkingsbedrijf (of minder waarschijnlijk de CAO in de Metalektro), het bedrijfstakpensioenfonds via MnServices/BPMT en een aantal fondsen (O&O, SF) met de daarbij behorende kosten.

 

Sterkte met het uitzoek- en denkwerk,

 

Hans van Dongen / Steunpunt Arbeidszaken / 6-4-2012

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
  • 1

Bedankt voor de reactie's,

 

Ik heb alle links gelezen en ik ben er flink mee geholpen. Ondertussen had ik ook contact gezocht met mijn boekhouder en ik denk dat ik deze jongen inderdaad een oproep contract aan gaat bieden. Dinsdag ga ik nog wel even doornemen met mijn boekhouder welk loon ik precies moet aanbieden. Wel weet ik al wat de loonadministratie gaat kosten en wat de "opstart" kosten zullen zijn als hij het contract opmaakt, aanmeld bij het pensioenfonds, enzovoort. Deze kosten vallen mij mee.

 

Ook moet ik de verzekeringen doornemen, ik verwacht dat bij een oproep contract niet zoveel verzekerd moet worden (bij ziekte hoef ik niet door te betalen) of zie ik dat verkeerd?

 

 

Ik kan dit soort dingen allemaal wel blindelings door boekhouders, adviseurs en tussenpersonen laten regelen maar ik ben graag zelf ook op de hoogte hoe het allemaal in elkaar zit. Vandaar mijn vragen op dit forum :)

 

Met vriendelijke groet,

Peter

Link naar reactie
  • 0

Hallo Peter,

 

Een oproepovereenkomst (ook wel eens nulurencontract of losse werknemer genoemd) heeft in principe alleen een loonrecht als hij opgeroepen wordt/werkt. Over zijn loon/gewerkte uren bouwt hij ook vakantierechten op. Als hij onder de pensioenregeling in de metaal valt ook pensioenpremie (er geldt aldaar een speciale berekening van de pensioenpremie voor oproepkrachten).

 

Omdat er echter voor een oproepkracht niet echt veel rechten waren is de wetgever de oproepkracht op diverse gebieden tegemoet gekomen. Een van die gebieden is het zogenoemde "rechtsvermoeden". Als een oproepkracht (nul uur gegarandeerd) in een periode van drie maanden bijvoorbeeld gemiddeld 8 uur per week blijkt te hebben gewerkt, kan hij proberen via het inroepen van het rechtsvermoeden dat aantal uren voor de toekomst te claimen. De werkgever kan weliswaar het ingeroepen rechtsvermoeden weerleggen via bijzondere omstandigheden maar dat is niet zo eenvoudig.

 

Heeft de werknemer met succes een beroep gedaan op het rechtsvemoeden (hij claimt dus het gemiddelde van de afgelopen drie maanden voor de toekomst), dan bouwt hij daarover niet alleen zijn loonrechten over op, maar ook zijn vakantierechten en zijn pensioenrechten. Hij is dan eigenlijk van oproepkracht een parttimer geworden.

 

Als jullie beiden nu nog niet weten wat het zal gaan worden, is het daarom wenselijk/raadzaam om eerst met een 6 maanden oproepovereenkomst te gaan werken zodat er na 6 maanden nog even terug gekeken kan worden hoe het in de praktijk er aan toe is gegaan en of er zo mee doorgegaan kan worden (danwel is de schade te overzien als het fout gaat).

 

Bovenstaande geeft ook een antwoord op de vraag of er tijdens ziekte loon moet worden doorbetaald:

[*]als er door u een oproep is gedaan van zeg drie dagen en hij wordt de eerste dag ziek dan zullen ook de overige twee dagen ziekengeld betaald moeten worden;

[*]is er een mogelijheid tot het inroepen van het rechtsvermoeden op een hoger aantal uren dan de nul uren van een oproepkracht dan kan dat ook tot loondoorbetaling tijdens ziekte leiden (van het parttime aantal

uren).

 

Sla ook de van toepassing zijnde CAO erop na (welke dat ook is), want in een CAO wordt vaak de loondoorbetaling tijdens ziekte geregeld en vaker op een hoger loonniveau dan de wet (als minimum) aangeeft. Een Arbodienst en een ao-verzekering kan dan ook geen kwaad.

 

Greetz,

 

Hans van Dongen / Steunpunt Arbeidszaken / 10-4-2012

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Hans,

 

Weer bedankt voor uw duidelijke antwoord. Wat u schrijft heeft mijn boekhouder vanmiddag ook allemaal verteld en het gaat inderdaad op die manier geregeld worden. Ik moet alleen nog een keer contact met mijn verzekerings kantoor zoeken want mijn vaste contactpersoon was er vandaag niet.

 

Ik heb diverse verzekeringen lopen en ik wil weten of het verzekerd is als deze jongen ergens schade veroorzaakt bij werkzaamheden maar kan er nog niet wijs uit worden of de verzekering mijn hele bedrijf dekt of alleen mij...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 159 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.