• 0

Problemen met klant.

Beste Dames, Heren,

 

Ik heb een probleem met een klant. Deze klant heeft in Januari een PC van 1600,- bij me besteld. PC bleek niet goed te werken, dus is hij teruggekomen. Ik heb onderdelen vervangen, tests uitgevoerd en hij werkte weer. Dit staat ook in mijn RMA rapport.

 

Nu is het zo, dat de klant na binnenkomst van de PC weer klaagde over een niet werkende PC. Heel vreemd. Dus na veel gedoe weer teruggestuurd. Komt deze bij mij aan, maak ik de kast open (wat heel zwaar ging) bleek de kastdeur verbogen te zijn, de videokaart platgedrukt(videokaart is met slot en al naar beneden gedrukt lijkt het wel.) Dan is het niet zo gek dat de PC niet meer werkt:).

 

Nu vind ik dat ik hier geen garantie op kan geven. Dit is of gebruikersschade, of er is iets misgegaan bij PostNL.

 

Omdat ik al nattigheid voelde toen ik de PC weer binnenkreeg, heb ik de doos samen met een collega geopend. (als getuige zijnde, just to be sure)

 

Wat kan ik nu het beste doen? Eventueel heb ik wel foto's.

 

Groet,

Daan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit is of gebruikersschade, of er is iets misgegaan bij PostNL.

 

Dat lijkt me de hamvraag. Hoe was het ding verpakt toen je het verzond? Is het denkbaar dat de doos is mishandeld door PostNL, maar dat de klant dat bij ontvangst niet kon zien aan schade aan de doos, noch aan schade aan de kast toen deze uit de doos kwam?

Link naar reactie
  • 0

Hoi Daan,

 

Wat een vervelende situatie. Maar een computerkast verbuigen, dat kan alleen met veel kracht en dat lukt echt niet met de hand. Het zal dus wel een transportschade zijn maar dat zal best lastig aan te tonen zijn als de doos "onbeschadigd" is en je voor akkoord hebt getekend.

Maar mogelijk is alleen de kast beschadigd en daarvan zijn de kosten niet zo hoog dus die zou ik gewoon vervangen en de boel netjes oplossen. Dit soort lastige gevallen horen ook bij ondernemen. Ik zou zeggen oplossen en verder gaan met geld verdienen.

 

Link naar reactie
  • 0

Omdat ik al nattigheid voelde toen ik de PC weer binnenkreeg, heb ik de doos samen met een collega geopend. (als getuige zijnde, just to be sure)

 

Waarom voelde je al nattigheid? Was er iets mis met de doos? Of had je bij de eerste reparatie al het gevoel dat er iets niet klopte?

 

Als PostNL hiervoor verantwoordelijk is dan zou er ook schade moeten zijn aan de doos. Het lijkt me sterk dat een klant dit soort schade kan toebrengen zonder de systeemkast van de trap te laten kletteren. Hoe dan ook, ik zou als ik jou was toch de schade herstellen, ook al voelt het misschien wat zuur. Het aankoop bedrag is niet niks, en je reputatie is ook wat waard.

 

Is het een optie om de PC na reparatie zelf af te leveren of woont de klant erg ver weg? In dat laatste geval is het misschien aan te raden de klant te bellen, en hem te vragen om de PC bij aankomst direct te controleren en bij schade te weigeren.

Link naar reactie
  • 0
Nu vind ik dat ik hier geen garantie op kan geven. Dit is of gebruikersschade, of er is iets misgegaan bij PostNL.

 

Als je dit niet aantoonbaar bij de klant kunt neerleggen dan lijkt het me verstandig om dit met de klant goed op te lossen. Uiteindelijk heeft hij bij je in Januari al een PC gekocht en nu nog steeds geen werkend apparaat. Neem de kosten van reparatie voor je rekening of regel een andere computer voor de klant.

 

Gr Devlinx

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Nu vind ik dat ik hier geen garantie op kan geven. Dit is of gebruikersschade, of er is iets misgegaan bij PostNL.

 

Als je dit niet aantoonbaar bij de klant kunt neerleggen dan lijkt het me verstandig om dit met de klant goed op te lossen. Uiteindelijk heeft hij bij je in Januari al een PC gekocht en nu nog steeds geen werkend apparaat. Neem de kosten van reparatie voor je rekening of regel een andere computer voor de klant.

 

Gr Devlinx

 

Normaliter zou ik het met je eens zijn. Maar wat kan TS hier verweten worden? Het risico van de retourzending ligt m.i. formeel bij de koper. Er is sprake van gebruikersschade, wellicht een trap uit frustratie omdat hij weer kuren had, of transportschade. Die laatste kans is vrij klein want je moet een kast in een doos met piepschuim flink beschadigen wil je de wand verbuigen en de videokaart raken. Je ziet dat dus altijd aan de buitenkant.

Moet je dan als verkoper opdraaien voor deze schade? Eens dat je coulant moet zijn als de schade beperkt is en je het voor een paar tientjes op kan lossen, ook al heb je als verkoper geen schuld, maar er zijn grenzen.

 

Link naar reactie
  • 0

Meestal staat toch vermeld op leveringen dat je niet moet tekenen als het pakket zichtbaar beschadigd is? Dus als je wel tekent is het pakket in basis goed. Zegt natuurlijk niets over de inhoud maar het excuus van de post is dan vrijwel onmogelijk. Een dergelijk pakket moet aardig kapot zijn ofwel het moet duidelijk zichtbare schade zijn. Dus waarom dan zo'n levering accepteren?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Omdat ik al nattigheid voelde toen ik de PC weer binnenkreeg, heb ik de doos samen met een collega geopend. (als getuige zijnde, just to be sure)

Vervelende situatie zeg. Waarom voelde je al nattigheid? Heeft die klant eventueel voordeel bij een defecte pc? En zo'n computer is normaal gesproken toch verzegeld? (of is de schade zeker ontstaan van buitenaf?) Dat zijn toch wel de 3 vragen die direct bij mij boven komen.

 

Los van de mogelijkheid dat de klant de kast per ongeluk heeft laten vallen en de schade bij jou wil verhalen. Moeilijk te bewijzen zoiets.

Site: Incassobureau particulier en bedrijf - E-mail : luuc@luuc.eu

Link naar reactie
  • 0
Normaliter zou ik het met je eens zijn. Maar wat kan TS hier verweten worden? Het risico van de retourzending ligt m.i. formeel bij de koper. Er is sprake van gebruikersschade, wellicht een trap uit frustratie omdat hij weer kuren had, of transportschade. Die laatste kans is vrij klein want je moet een kast in een doos met piepschuim flink beschadigen wil je de wand verbuigen en de videokaart raken. Je ziet dat dus altijd aan de buitenkant.

Moet je dan als verkoper opdraaien voor deze schade? Eens dat je coulant moet zijn als de schade beperkt is en je het voor een paar tientjes op kan lossen, ook al heb je als verkoper geen schuld, maar er zijn grenzen.

 

@Hans: en ik ben het ook met jou eens :)

MAAR, Ik zou als ondernemer mijn energie liever niet steken in een eindeloze discussie over hoe deze schade is ontstaan; als klant een consument is dan trekt de ondernemer uiteindelijk toch aan het kortste eind. Klant heeft PC besteld in januari, het is nu april en klant heeft nog geen PC. Heeft twee keer een niet (goed) werkende PC teruggestuurd. Klanten sturen een PC die goed werkt in de regel niet terug. Dus, los van de discussie over in welke staat de PC bij jou is aangekomen, hij is twee keer niet (goed) werkend bij de klant aangekomen.

 

 

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

persoonlijk zou ik die pc enkel vervangen als duidelijk aan de transportdoos te zien is dat schade van buitenaf gekomen is.

Als ik een computer naar een klant verstuur weet ik echt wel of de kast zwaar beschadigd is en er intern schade kan zijn.

 

Als transportdoos dus niet stuk is kan je daaruit concluderen dat klant na uitpakken zelf schade toegebracht heeft.

 

Ook kan je nog kijkn naar tijd tussen ontvangst van pakket en melding van schade. als dat nog dezelfde dag is zou nog iets kunnen zijn, als pas na 5 dagen gemeld wordt is kans ook groter dat later door klant zelf is toegebracht.

 

Geen schade aan doos? klant hooguit aanbieden dat je tegen kostprijs zal repareren.

Link naar reactie
  • 1

Eens met de meesten hier: aangezien het in eerste instantie al niet goed ging, en de oorzaak van de schade in dit geval erg onduidelijk is, zou ik in dit geval gewoon kosteloos repareren en even persoonlijk afleveren met een klein bosje bloemen erbij. En ach, ook al heeft hij het dan (per ongeluk) zelf gedaan, houdt jij er in ieder geval een goede naam/toekomstige klanten aan over. Op je strepen gaan staan en de discussie aangaan zal in dit geval tot veel gedoe over en weer lijden, en dat kost je alleen maar tijd, zorgen en omzet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 128 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.