• 0

getekende opdracht bij VOF die opgeheven gaat worden

Goedemiddag allen.

 

Ik heb een opdracht bij een VOF geplaatst die inmiddels ook in gang is gezet. Nu heeft afgelopen week één van de firmanten van de VOF gemeld dat hij zich terug trekt uit de VOF. De VOF bestaat uit twee personen.

 

Nu is hij degene waardoor ik de opdracht heb geplaatst vanwege zijn expertise. De andere firmant wil doorgaan onder dezelfde naam, maar dan over zet naar een eenmanszaak. Ik heb weinig vertrouwen in deze persoon dat de opdracht goed voortgezet kan worden.

 

Kan ik nu zonder probleem de opdracht annuleren en een vergoeding bieden voor de geleverde diensten tot nu toe. Waardoor ik de opdracht kan plaatsen bij de de persoon die uit de VOF gaat.

 

Zijn er dringende redenen aan te geven waardoor ik de VOF kan berichten dat ik de opdracht annuleer?

 

Alvast bedankt allen.

 

Groet Remko

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Remko,

 

Eén van de kenmerken van een overeenkomst van opdracht is dat er geen verplichting is tot het verrichten van persoonlijke arbeid. Bij loondienst is er altijd sprake van drie kenmerken:

 

[*]verrichten van persoonlijke arbeid (het werk mag niet door een ander verricht worden, bijvoorbeeld de neef van de werknemer);

[*]het betalen van een vergoeding voor de verrichte arbeid;

[*]er is een gezagsverhouding.

 

Nu ben jij een overeenkomst van opdracht aangegaan met een VoF. In die opdracht staat wat er gedaan moet worden, niet door wie de werkzaamheden verricht moeten worden. Dat is natuurlijk ook essentieel bij dergelijke opdrachten:

 

[*]je geeft een specificatie van wat je wilt hebben;

[*]je geeft aan welke kwaliteitseisen er gesteld worden;

[*]je geeft aan wanneer er oplevering plaats dienst te vinden.

 

De VoF kan nu ook al heel goed (een deel van) de werkzaamheden uitbesteden aan een derde partij. Daar heb jij ook geen boodschap aan. Het enige wat voor jou relevant is is of aan de bovenstaande criteria voldaan wordt. Pas als die niet gehaald worden kun je een beroep doen op wanprestatie. Het eenvoudigweg wegvallen van één van de firmanten kan in mijn optiek nooit een reden om een beroep te doen op ontbinding.

 

Kan de vertrekkende firmant jou niet gewoon in de boedelverdeling meenemen? Dat lijkt mij allemaal veel eenvoudiger. Als inderdaad de firmant waar jij niet veel fiducie in hebt de opdracht wilt blijven uitvoeren kun je aangeven dat je de kwaliteitseisen heel strikt wilt naleven en dat bij een eventuele wanprestatie jij niet voornemens bent om hem te compenseren voor de verrichte arbeid. Wellicht is hij dan veel meer bereid om de opdracht over te doen naar de vertrekkende firmant.

 

Kort samengevat: het vertrekken van een firmant is in mijn optiek geen reden om de opdracht te ontbinden, tenzij de participatie van de vertrekkende firmant natuurlijk een essentieel onderdeel is van die opdracht. Het lijkt mij niet voldoende o,, voordat de opdrachtnemer de tijd heeft gekregen om te leveren, te concluderen dat het product niet aan de door jou gestelde eisen zal voldoen.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi Dennis,

 

Dank je wel voor je bijdrage.

 

Ik had namelijk begrepen dat bij het opheffen van een VOF er alleen bij hoge uitzondering door de KVK dezelfde KVK nummer gehanteerd mag worden. Omdat er van rechtsvorm veranderd gaat worden en de uittredende firmant niet wil dat er onder dezelfde kvk nummer de eenmanszaak wordt voortgezet, zullen alle overeenkomsten, contracten en afspraken daarbij ook komen te vervallen.

 

Omdat de uitvoering van de opdracht volledig qua expertise bij de uittredenende firmant ligt, kan ik gezien de situatie niet ervanuit gaan dat de opdracht goed wordt uitgevoerd. Wanneer er een wanprestatie wordt geleverd, halen we de deadline niet meer.

 

Groet Remko

Link naar reactie
  • 0

Zijn er dringende redenen aan te geven waardoor ik de VOF kan berichten dat ik de opdracht annuleer?

 

Welke aanknopingspunten staan daarvoor in het contract dat je bent aangegaan en de eventueel daaraan verbonden algemene voorwaarden?

 

Ik vraag me overigens af of de vof het contract kan laten overnemen door de eenmanszaak, zonder de instemming van de andere contractspartij. Misschien kun je de vennoot met de expertise verantwoordelijk blijven houden voor de naleving van het contract (wat niet hoeft te betekenen dat hij het werk persoonlijk moet uitvoeren, zoals Dennis aangeeft). Maar dat is voer voor juristen.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou beide firmanten gewoon aanspreken op dit probleem en vooral uitleggen dat zij hun huidige klanten niet de dupe mogen laten worden van hun onderlinge geschil dan wel besluit om de samenwerking te beëindigen en dat je verwacht dat de overeenkomst word nagekomen zoals is afgesproken, want naast de formeel juridische kant dat je wellicht geen persoonlijke nakoming van de opdracht kan eisen, zijn er ook gewoon verwachtingen gewekt en afspraken gemaakt over de uitvoering van deze overeenkomst.

 

Het is onwaarschijnlijk dat de problemen van de ene op de andere dag zijn ontstaan, ze hebben dus waarschijnlijk overeenkomsten gesloten in de wetenschap dat de samenwerking binnenkort zou kunnen eindigen of in elk geval slecht liep. Zij moeten zich ook als personen dan realiseren dat het sluiten van overeenkomsten leid tot verplichtingen die het abrupt stoppen van de samenwerking verhinderen.

Ik zou ook gewoon duidelijk laten blijken dat jij alleen vertrouwen hebt in een goede afronding als dit word gedaan door de uittredende vennoot en spreek hem ook aan op zijn verantwoordelijkheden (zonodig) dat hij in zijn rol als mede vennoot ook verantwoordelijk voor alle gesloten overeenkomsten en je niet daar zomaar van weg kan lopen.

 

Kortom leg het probleem bij hun, dat jij bereid ben tot op zekere hoogte consessies te doen of een nieuwe overeenkomst te sluiten op voorwaarde dat jou project geen schade of vertraging ondervind van de problemen die bij hen ontstaan zijn. En treed ook hard of beter gezegd resoluut op als je merkt dat er toch traag gereageerd word omdat ze er onderlng niet uitkomen. Door op deze manier "op te treden" blijft de bal steeds bij hun liggen en als er dan steeds niet adequaat word gereageerd dan ontstaat al snel wel de ruimte om de overeenkomst te beëindigen.

 

Kortom, leg alle afspraken duidelijk vast, stel harde deadlines en als ze niet gehaald worden spreek daar dan direct op aan en verbind er consequenties aan die passend zijn. Dit is geen situatie om te zeggen we gunnen ze even de tijd om er samen uit te komen, als hun zakelijke problemen de realisatie van jou project bedreigd dan moeten ze ofwel nu kiezen af te zien van de opdracht ofwel hun zakelijke problemen opzij kunnen zetten om de afspraken met jou na te komen. Dwing ze tot die keuze en alle consequenties die aan de keuze vast zitten

Link naar reactie
  • 0

voor je gaat anuleren kijk even wat de voorwaarden van de opdrachtnemer zijn in dit geval.

je kan uiteraard altijd een opdracht anuleren maar houd er rekening mee dat er wellicht kosten overheen kunnen komen al naar gelang wat de algemene voorwaarden aangeven.

Ten tweede zou ik je willen adviseren om eens te kijken of je er met de blijvende firmanant, later eigenaar van eenmanszaak uit kunt komen.

wat ik eigenlijk mis is, waarom het tussen de vennoten in een keer niet meer boterde want anders moest hij dat toch ook weten toen je het contract met de VOF afsloot?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.