• 0

Schoolgeld aftrekbaar na start onderneming?

Als iemand bijv. ICT Masters studeert en later besluit dat hij als ZZP'er tegelijkertijd wil werken, is het schoolgeld dan aftrekbaar van de winst van de onderneming? Of mag dit niet, omdat diegene sowieso schoolgeld betaalde ongeacht eigen onderneming of niet?

 

Bij voorbaat bedankt!

 

 

[mod edit: titel in alle reacties]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Abulfadl,

 

In de meeste gevallen zal de opleiding vrijgesteld van BTW zijn, dus die aftrek heb je niet (kijk op je factuur).

Voor de IB/IH is er, onder voorwaarden, aftrek mogelijk.

 

Tik op Google de woorden 'schoolgeld fiscaal aftrekbaar' eens in en je vindt een schat aan info.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Als ondernemer of zzp kan je geen studiekosten aftrekken van de winst voor een HBO of Universitaire studie. Het doel is dan verbetering van je financiële of economische positie. De kosten hiervan kan je wel onder voorwaarden in privé aftrekken. de drempel bedraagt 500 euro en verder is ook van belang of je wel of geen stufie krijgt.

 

Cursussen om je vakkennis op peil te houden zijn wel aftrekbaar van de winst zonder een drempel. Tot een maximum van 1500 euro kan je reis en verblijfskosten voor deze cursussen aftrekken maaltijden en consumpties zijn beperkt aftrekbaar (73,5%) De btw hierover is niet aftrekbaar. (wel van de reis en verblijfskosten)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb net al een en ander even nagekeken, en konm uit op het navolgende:

In het eerste lid artikel 6.27 Wet IB01 komt de essentie van de scholings-uitgave naar voren. Het moet gaan om uitgaven voor het door de belastingplichtige volgen van een opleiding of studie met als doel het verwerven van een inkomen uit werk en woning hobby opleidingenworden uitgesloten. de bewijslast van deze aftrekpost ligt bij de belastingplichtige die de aftrek wil toepassen.

er zijn beperkingen aan voorgaande zie art.6.28 Wet IB 01

tevens wordt conform art.6.29 Wet IB01 de aftrekpost niet in aanmerking genomen als de belastingplichtige in aan merking komt voor een studie vergoeding een vrijgestelde uitkering ontvangt of een vergoeding van de werkgever. ingeval van een studie financiëring is in art.6.29 Wet IB01 een aparte regeling opgenomen.

de omvang van de aftrek heeft conform art.6.30 een drempel namelijk € 500,00 , de hoogte van het verzamel inkomen is hier niet van belang. er is wel een maximum van toepassing namelijk niet meer dan € 15.000,00 dit maximum is van toepassing als de belastingplichtige zich buiten een zogenaamde "standaard" studie periode bevind. Volgens het 3e lid van art.6.30 Wet IB 01 is de standaard periode de door de belastingplichtige aan te geven periode van niet meer dan zestien kalender kwartalen ( vuer jaar) waarin hij na het bereiken van de leeftijd van achtienjaar maar voor het bereiken van de leeftijd van 30 jaar de voor werkzaamheden beschikbare tijd grotendeels besteed aan een opleiding met een totale studielast van een zodanige omvang dat daarnaast geen volledige werkkring mogelijk is.

Link naar reactie
  • 0

voor ondernemers is bijscholing ook aftrekbaar een cursus of training om uw vakkennis op peil te houden of om nieuwe ontwikkelingen op uw vakgebied te volgen is fiscaal aftrekbaar er geld een beperking van € 1500,00 de aftrekbeperking geld niet als u kunt aantonen dat de aard van het werk noodzaakt tot het bijwonen van de cursus of trainingbijvoorbeeld een belasting adviseur die zijn PE verplichting per jaar dient te halen.

de kosten van de studie kun je weer niet zakelijk aftrekken maar wel privé er geld een drempel van € 500,00 verder zijn niet aftrekbaar de kosten van reis en verblijf en kosten van studeerkamer en evenmin kosten boven de € 15.000,00

de cursus is wel aftrekbaar van de winst voor reis en verblijf kosten tot een max van €1500,00

het meerdere is niet aftrekbaar

maaltijden en consumpties zijn voor 73,5% aftrekbaar drempel €4300,00

de in rekening gebrachte BTW is aftrekbaar mits men ondernemer BTW is, maar BTW voor de maaltijden weer niet.

de uren telen ook mee voor het uren criterium!

ik hoop dat je nu voldoende info hebt.

Link naar reactie
  • 0

maaltijden en consumpties zijn voor 73,5% aftrekbaar drempel €4300,00

 

Dat is een beetje dubbelop, het is €4400 drempel of een aftrekbeperking van 26,5% (en dus 73,5% aftrekbaar). Het is dus niet beide zoals jij stelt, belastingplichtige zal moeten kiezen wat voor hem het meest voordelig uitpakt.

Link naar reactie
  • 0

maaltijden en consumpties zijn voor 73,5% aftrekbaar drempel €4300,00

 

Dat is een beetje dubbelop, het is €4400 drempel of een aftrekbeperking van 26,5% (en dus 73,5% aftrekbaar). Het is dus niet beide zoals jij stelt, belastingplichtige zal moeten kiezen wat voor hem het meest voordelig uitpakt.

ik geef je daarin wel gelijk maar dit is toch echt wat ik uit de boeken haal en niet te vergeten van wat wettelijk bepaald is.

dus als je dit dubbelop vind is de wet ook dubbel op, en dat is op zich weer prima, want die heb ik niet gemaakt. ;D

Link naar reactie
  • 0

maaltijden en consumpties zijn voor 73,5% aftrekbaar drempel €4300,00

 

Dat is een beetje dubbelop, het is €4400 drempel of een aftrekbeperking van 26,5% (en dus 73,5% aftrekbaar). Het is dus niet beide zoals jij stelt, belastingplichtige zal moeten kiezen wat voor hem het meest voordelig uitpakt.

ik geef je daarin wel gelijk maar dit is toch echt wat ik uit de boeken haal en niet te vergeten van wat wettelijk bepaald is.

dus als je dit dubbelop vind is de wet ook dubbel op, en dat is op zich weer prima, want die heb ik niet gemaakt. ;D

 

Geen wetboek bij de hand, maar het staat toch echt zo in de wet. Maar even een snelle quote van de site van de belastingdienst:

 

Voor de kosten van voedsel, drank, genotmiddelen, representatie, congressen, seminars, studiereizen en dergelijke kunt u in plaats van het toepassen van de € 4.400 drempel ook 73,5% van deze kosten aftrekken. Wilt u deze methode toepassen, dan kunt u daar bij de aangifte voor kiezen.

 

EDIT: Even online door de wet IB gebladerd. Naar mijn mening is Art. 3.15 lid 5 wet IB zeer duidelijk:

 

Indien de belastingplichtige daarvoor bij de aangifte kiest, komen, in afwijking van het eerste lid, kosten en lasten die verband houden met de in dat lid genoemde posten, voor 73,5% in aftrek.

Link naar reactie
  • 0

Ik verwijs even naar het Handboek Ondernemen 2011 bladzijde 35 (en er is niet veel veranderd in 2012...) - dit handboek is overigens van een in dezen geheel betrouwbare bron ;)

 

Voedsel, drank, genotmiddelen en representatie, congressen, seminars, studiereizen en dergelijke Onder de post 'voedsel' vallen zakenlunches en -diners (ook de fooien). Denk bij 'drank' aan koffie, thee, melk en frisdrank. Bij 'genotmiddelen' moet u denken aan onder andere sigaretten en sigaren. Onder 'representatie' vallen onder meer de kosten van recepties, feestelijke bijeenkomsten en vermaak. Bij deze kosten geldt dat u het deel van het totaalbedrag mag aftrekken dat boven de drempel van € 4.300 uitkomt.

 

Voor de kosten van voedsel, drank, genotmiddelen, representatie, congressen, seminars, studiereizen en dergelijke kunt u in plaats van het toepassen van de € 4.300 drempel ook 73,5% van deze kosten aftrekken. Wilt u deze methode toepassen, dan kunt u daar bij de aangifte voor kiezen.

 

 

Het is dus niet én én maar óf óf. Niks dubbelop.

 

Dennis

 

[edit]Beetje dubbelop, dit forum is ook zo snel... ;D[/edit]

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

We zakken eigenlijk een beetje af met alle regels omtrent de aftrek van kosten want de vraag van TS is:

 

Als iemand bijv. ICT Masters studeert en later besluit dat hij als ZZP'er tegelijkertijd wil werken, is het schoolgeld dan aftrekbaar van de winst van de onderneming?

 

ICT Masters is wezenlijk iets anders dan bijscholing, een cursus of vakkennis op peil houden.

 

voor ondernemers is bijscholing ook aftrekbaar een cursus of training om uw vakkennis op peil te houden of om nieuwe ontwikkelingen op uw vakgebied te volgen is fiscaal aftrekbaar

 

In de Elsevier 2012 staat het onder 14.8.2.1. ondernemers en freelancers m.i. duidelijk uitgelegd.

 

De aftrek van reiskosten en lunches zijn bij studiekosten in prive niet mogelijk maar bij winst uit onderneming wel weer, dit onder voorwaarden.

 

Maar dat was de vraag van TS niet.

 

Wellicht dat er toch mogelijkheden zijn om een ICT master opleiding van de winst af te trekken zijn, Ik heb er geen aanwijzingen voor kunnen vinden.

Link naar reactie
  • 0

ICT Masters is wezenlijk iets anders dan bijscholing, een cursus of vakkennis op peil houden.

 

Ik voel met je mee, maar hierover lopen de meningen uiteen. Ik meen me stellingnames op zowel Higherlevel als het Lancelots-forum te herinneren dat er soms wel een pleitbaar standpunt te maken is van een hbo- of wo-opleiding op de zaak.

 

Maar deze achtergrondinformatie van TS:

Als iemand bijv. ICT Masters studeert en later besluit dat hij als ZZP'er tegelijkertijd wil werken

 

is daarvoor wel een contra-indicatie. Een student die er een onderneming bij gaat doen is iets anders dan een ondernemer die er een studie bij doet. In dit geval ben ik het eens met de conclusie dat het alleen in privé aftrekbaar is (binnen de daarvoor geldende regels) en niet als bedrijfskosten mag worden opgevoerd.

Link naar reactie
  • 0

Op zich is het een leuke case. Heb al op internet zitten snuffelen maar kan weinig uitspraken hierover vinden.

 

Het is natuurlijk aantrekkelijker om zoiets ten laste van de winst te brengen, je omzeilt daarmee de drempel van 500 en je kan ook nog wat kosten in mindering brengen.

 

Maar ik denk dat de gemiddelde inspecteur daar wel wat moeite mee zal hebben en kan niet zo snel vinden of de belastingrechter hier uitspraken over heeft gedaan.

 

Ik zou haast HBO Belastingrecht in deeltijd gaan doen. ;D

Link naar reactie
  • 0

wat ik heb aangegeven is wat ik kan vinden in de wet en in mijn studie boeken van de opleidng bc belasting consulent van het RB. dus ga ik uit van een kloppend verhaal.

maar dan dit kan ikhelaas niet betekenen

 

Sorry maar je verhaal klopt echt niet op eerder genoemd punt, zo staat het in ieder geval niet in de wet en ik hoop ook niet in je studieboeken ;). Er is geen sprake van een én/én situatie maar van een keuze tussen 73,5% of €4400 drempel.

 

Verder sluit ik me wat betreft de vraag van TS aan bij de antwoorden van Renep en HenkH hierboven.

Link naar reactie
  • 0

De discussie is, zoals René aangeeft, meerdere keren gevoerd en ik deel zijn mening dat het sterk afhangt van de omstandigheden.

Wil daar nog aan toevoegen dat het voor de belastingdienst ook zal uitmaken hoeveel winst er gemaakt wordt en hoeveel tijd aan ondernemen wordt besteed. Als je als ondernemer meer studiekosten hebt dan winst, en meer tijd in de studie stopt dan in het ondernemen dan is de toegestane aftrekbaarheid heel waarschijnlijk nihil.

In een eerdere discussie kwam ook naar voren dat je bij twijfel gemotiveerd kan proberen de kosten af te trekken. Er is altijd de mogelijkheid om de inspecteur expliciet om een beoordeling te vragen aan het einde van het belastingformulier. Er worden, zo las ik, nooit boetes opgelegd als de aftrekbaarheid wordt geschrapt.

Link naar reactie
  • 0

Op zich is het een leuke case. Heb al op internet zitten snuffelen maar kan weinig uitspraken hierover vinden.

 

Het is natuurlijk aantrekkelijker om zoiets ten laste van de winst te brengen, je omzeilt daarmee de drempel van 500 en je kan ook nog wat kosten in mindering brengen.

 

Maar ik denk dat de gemiddelde inspecteur daar wel wat moeite mee zal hebben en kan niet zo snel vinden of de belastingrechter hier uitspraken over heeft gedaan.

 

Ik zou haast HBO Belastingrecht in deeltijd gaan doen. ;D

ik doe dat dus en daar zeggen sommigen dus van dat je geen goede stof leert en dat wetgevers iets opschrijven dat iets niet klopt.

 

blijf het vreemd vinden, maar dat zal al weer aan mij liggen ??? :-\

Link naar reactie
  • 0

ik doe dat dus en daar zeggen sommigen dus van dat je geen goede stof leert en dat wetgevers iets opschrijven dat iets niet klopt.

 

Ik kan hier geen touw aan vastknopen ??? Wat bedoel je hiermee te zeggen?

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

ik doe dat dus en daar zeggen sommigen dus van dat je geen goede stof leert en dat wetgevers iets opschrijven dat iets niet klopt.

 

Ik kan hier geen touw aan vastknopen ??? Wat bedoel je hiermee te zeggen?

ik bedoel dat ik antwoorden in deze topic aandraag vanuit mijn les boeken en vanuit de wet warbij ik de letterlijke teksten citeer, en daar dan vervolgens over gezegd wordt dat dit geen goede wettekst is en dat het zo niet in de wet staat

Link naar reactie
  • 1

Er loopt weer eens een hoop door elkaar in dit topic. Laten we even terug gaan naar de vraag:

Studie masters aftrekbaar als ondernemingskosten?

Veelal niet. Studiekosten zijn voor ondernemers aftrekbaar als die zien op het op peil houden van vakkennis. Bijna alle studies HBO en WO worden gevolgd ter verkrijging van toekomstig inkomen en niet voor het op peil houden van vakkennis. Zo kreeg een accountant die Rechten ging studeren ongelijk toen hij die kosten als ondernemingskosten aanmerkte.

 

Het komt evenwel voor. Denk in dat iemand zelfstandig goudsmid is die het vak in de praktijk geleerd heeft en besluit om in Schoonhoven de opleiding te volgen om meer kennis op zijn vak in huis te halen. En zelfs die is heel letterlijk genomen al op het randje.

 

Reiskosten aftrekbaar indien het wel ondernemingskosten zijn?

Ik begrijp niet zo goed waarom dit aangehaald wordt in dit topic. Er staat weliswaar seminars en kosten van studiereizen, maar daarmee wordt niet bedoeld de reiskosten van en naar de schoolbanken. Studiereizen moet je uitleggen als op reis gaan (dus meerdaags van huis) in het kader van een opleiding.

 

Voor een ondernemer zijn de kosten van en naar de schoolbanken gewoon aftrekbaar. Het zijn immers zakelijke kilometers als de studie zelf gezien wordt als zakelijke kosten (dus op peil houden vakkennis).

 

Onderscheid met de studiekostenaftrek als persoonsgebonden aftrek

Studiekosten die gemaakt worden met het oog op verwerving van toekomstig inkomen (veelal alle HBO- en WO-opleidingen) zijn aftrekbaar onder voorwaarden als persoonsgebonden aftrek. Beperkingen worden gesteld aan rechthebbenden op een studiebeurs, de duur van de studie en de hoogte van de kosten per jaar.

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.