• 0

Groothandel-detailhandel in 1 (B2B + B2C) Slim of juist dom?

Sinds Januari heb ik er een nieuw product erbij, speciaal hiervoor een nieuwe website gemaakt.

Voor dit product mag ik de distributie in Nederland verzorgen.

 

Omdat ik geen klanten of contacten heb met potentiële dealers en een heel nieuw netwerk moet opzetten,

heb ik er voor gekozen om deze producten in de webshop zowel aan consumenten te verkopen als aan dealers, dealers kunnen hier inloggen en krijgen hun inkoopsprijzen te zien..

 

Ik heb bewust voor deze opzet gekozen om meteen al een wat hogere omzetsnelheid te krijgen door de eigen verkoop aan consumenten. Scheelt mij weer bij inkoop, voorraden op pijl te houden enz..

 

Het is voor dit product niet rendabel (te grote investering) om een vertegenwoordiger ermee op pad te sturen om nieuwe bussiness klanten te zoeken. Omdat ik op dit moment nog niet veel zakelijke afnemers heb is de omzetverhouding (consumenten 75% en afnemers 25%), waarbij ik bij de consumenten uiteraard een veel betere marge heb..

 

Wat is wijsheid.. zo doorgaan of afsplitsen of stoppen met 1 van de 2 (B2B of B2C)..

 

Ik vraag dit omdat ik bij het benaderen van een groot bedrijf het commentaar kreeg, dat ze niet met mij in zee willen omdat ik zelf aan consumenten verkoop..

Is dit bedrijf nu erg conservatief of is het echt not done om aan consumenten te verkopen.

Ik zag steeds meer bedrijven die voor deze strategie kozen en het leek mij ook een goede optie, vanwege mijn ervaring met B2C en nieuw ben op het gebied van B2B.

 

Ik ging er dus vanuit dat dit al volledig geaccepteerd werd in de markt, maar nu begin ik een beetje te twijffelen, omdat het zoeken naar nieuwe (met name grotere serieuzere) afnemers wat moeilijker begint te worden..

 

Ik ben benieuwd naar jullie meningen hierover..

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ach, kanaalconflicten zijn al zo oud.

 

Gebeurt in onze branche ook. Turkse kasten worden zowel via de webshop van importeur als via dealers verkocht. Houten stellingen van een noord-nederlandse sociale werkplaats lopen via eigen website en via dealers.

 

De praktische insteek is voor een dealer meestal: Hoeveel concurrentie is er, hoeveel marge krijg ik en kan ik me onderscheiden met het product t.o.v. de concurrentie of de leverancier.

 

Aanvullende kan een overweging zijn dat je een uniek product hebt dat ze graag in het assortiment willen hebben ook al verdienen ze er minder mee.

 

Hangt dus gewoon van de dealer af, en sommigen stellen zich inderdaad nogal principieel op op dat gebied.

Dat ééntje niet wil, is geen reden om van je concept af te stappen. Als 40% om die reden niet wil, dan moet je wellicht eens nadenken over je concept.

 

Kun je niet twee versies maken? 1 voor het dealerkanaal onder privatelabel oid voor de dealer en 1 iets andere voor je rechtstreekse kanaal?

Of verschillende hoeveelheden per verpakking, andere extra's erbij, andere merknaam, weet ik het.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Die discussie speelt in elke markt van duurzame consumentenproducten: mode, speelgoed, meubels, enz. De uitkomst is afhankelijk van je marktpositie. Hoe sterker die is, hoe beter je in staat bent om je distributie zelf re reguleren. Als die sterk is, hoef je ook niet in je eigen webshop al te zwaar op prijs te spelen.

 

Kun je eventueel met labels spelen?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

mijn ervaring is dat degenen die een eigen verkoopkanaal hebben vaak op termijn onder invloed van bijv. concurrentie of liquiditeit ervoor kiezen om onder de prijs te gaan opereren...

 

als dealer zal je daarin dus mee moeten gaan en moeten inleveren op je marge, als dealer/winkelier wordt je daar natuurlijk niet blij van. Grotere ketens denken wat dat betreft vooruit en willen dat graag vooraf uitsluiten, er zijn ook andere manieren om het afzetvolume te vergroten zonder je dealers afbreuk te doen nietwaar?

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

wij hebben eigenlijk een vergelijkbare situatie.

We zijn begonnen met consumenten shops maar zijn nu ook bezig met de zakelijke markt.

Daarbij houden we echter de consumenten shops ook aan omdat dat voor ons een stukje extra omzet is maar ook gebruikt wordt voor stukje dienstverlening (affiliate en whitelabel).

Maar ook is die consumenten shop een ingang naar onze zakelijke diensten. het is eigenlijke een showroom van wat we kunnen en te bieden hebben.

 

Ok de meeste leveranciers van mij hebben zelf consumenten shops (soms zelfs in de fysieke winkelstraten).

En dat is niet erg mits....... .......... de leveranciers in hun consumenten shops niet oneigenlijk gaan concureren met hun zakelijke afnemers!

 

en dat is wel het belangrijkste. ik heb ooit een leverancier eruit getrapt omdat bleek dat hij een deel van de producten in zijn eigen consumenten shops ging dumpen tegen prijzen (inclusief BTW) waarvoor ik het in het groothandels deel (exclusief BTW) nog niet eens voor kon inkopen.

Daar is leverancier een paar keer op aangesproken maar had daar geen boodschap aan.

Ondertussen is die leverancier overgenomen door andere grote leverancier, maar heb producten nooit meer terug in assortiment genomen.

 

en zo zijn er meer leveranciers die domme dingen doen, te lage advies verkoop prijzen enz.

 

Belangrijkste is dus dat als je beide markten wil bedienen dat je niet oneigenlijk met je eigen klanten gaat concurreren. (oftewel: als jij aanbiedingen gaat maken moeten je zakelijke klanten dat ook kunnen doen)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.