• 0

saldo fiscale winstberekening niet gelijk

Hallo,

 

Mijn saldo fiscale winstberekening niet gelijk. Ik had uitstel gevraagd, omdat ik niet al mijn gegevens had. Maar nu strand ik op het saldo fiscale winstberekening. Mijn verlies is € 10.091 en uit de fiscale winstberekening komt een verlies van € -7321. Hoe moet ik dit oplossen? Ik kan het verschil €2770 bij de stortingen doen en dan is alles gelijk, maar denk niet dat dit zo moet. Ik hoor het graag. Hier mijn gegevens:

 

Omzet                € 3.697,-

Kosten               -13.225

Afschrijving            - 563

Resultaat VWR            € -10.091,-

 

Waarde pc’s 31-1-2011         € 444,00

Nog te ontvangen BTW ivm KOR    € 982,-

Banksaldo 31-12-2011         € 9,-

 

Totaal activa € 1435,-

Totaal EV € 1435,-

 

Privé opnamen: € 645,- bestaande uit een geldopname en betaalde benzine

 

Benzine heb ik km-vergoeding gerekend van 0,19 en die bij kosten opgeteld, vandaar dat ik de betaalde benzine reken als opname. Anders zou het dubbelop zijn.

 

Prive-stortingen: € 8394,- Dit zijn alle betalingen gedaan vanaf mijn privé-rekening en overboekingen naar de zakelijke rekening.

 

Saldo fiscalewinstberekening

 

Ondernemingsvermogen einde boekjaar e 1.435

Privéonttrekkingen e 645

------|---- +

------->e    2.080

Ondernemingsvermogen begin boekjaar e 1.007

Privéstortingen e 8.394

------|---- +

Af: beginvermogen en privéstortingen ------->

e    9.401

------------

Vermogensverschil e -   7.321

----------- +

e -   7.321

----------- -

Saldo fiscalewinstberekening e -   7.321

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Omzet                € 3.697,-

Kosten               -13.225

Afschrijving            - 563

Resultaat VWR            € -10.091,-

 

Waarde pc’s 31-1-2011         € 444,00

Nog te ontvangen BTW ivm KOR    € 982,-

Banksaldo 31-12-2011         € 9,-

 

 

Beste Richardmol,

Ik vind nog wat verdenkingen op wat je neerzet.

 

Waarde PC's moet staan op 31-12-2011. Hoe zit dat met de afschrijving?

Wat is er met de BTW gebeurt? Heb je eerst afgedragen en ga je nu terugvorderen? Van welke datum is die aangifte.

Hoe verliep de BTW aangifte over het jaar?

 

Hoe heb je de km vergoeding geboekt? Meteen opgenomen (bank) ? Of zit het in de prive storting?

Heb je de benzine ook apart verrekend? Hoe?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

De afschrijving is de willekeurige afschrijving over 2 jaar (2010 en 2011) van €363 op pc en normale afschrijving €200 op printers. Waarde aan het begin was €1007 waarde eind €444

 

Ik heb het hele jaar door netjes btw afgedragen/ontvangen, maar aan het eind bleek dat ik in aanmerking kwam voor de KOR. Tesamen met mijn nog te ontvangen btw voor Q4 was dit een vordering van €982,- Die moet je toch zo aangeven?

 

Ik heb de benzine (deels) betaald met mijn zakelijke bankrekening. Maar ik rijd de auto prive en gebruik hem zakelijk, dus heb ik recht op km-vergoeding.

 

Over het hele jaar is de km vergoeding € 698 welke ik als kosten heb geboekt. De betaalde benzine van mijn zakelijke rekening heb ik als priveopname gerekend, omdat ik dus km-vergoeding al als kosten heb geboekt.

 

De privestortingen €8394 zijn alle betalingen die ik vanaf priverekening heb gedaan.

 

De omzet, kosten en afschrijving weet ik gewoon dat het klopt. Verlies is dus €10.091 Ik begrijp niet hoe er dan opeens bij de fiscale winstberekening €7321 uitkomt.

 

Kennelijk vergeet ik iets?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de benzine (deels) betaald met mijn zakelijke bankrekening. Maar ik rijd de auto prive en gebruik hem zakelijk, dus heb ik recht op km-vergoeding.

 

Over het hele jaar is de km vergoeding € 698 welke ik als kosten heb geboekt. De betaalde benzine van mijn zakelijke rekening heb ik als priveopname gerekend, omdat ik dus km-vergoeding al als kosten heb geboekt.

 

Kennelijk vergeet ik iets?

 

De benzine hoort inderdaad prive betaald te worden. De BTW van de zakelijke ritten mag je in aftrek brengen. Hiervoor zijn uitdrukkelijke regels (duidelijke administratie) en in 2011 ook nog eens gesplitst in aangifte. Op het eind van het jaar moet dit weer gecorrigeerd worden en blijft er weinig voordeel over. Het is dus de vraag of dit nog nuttig voor je is. Ik zou er niet aan beginnen voor de opgave van 2011. Maar dan moet het zeker zijn dat je de BTW van de benzine ook niet teruggevorderd is. Dus de totale benzine (incl BTW ) moet via prive opname staan. Hoe had je de 698 verrekend? van Bank opgenomen of staat die in Prive storting.

 

 

De 982 is dus KOR als saldo (te vorderen) van alle betaalde BTW minus ontvangen BTW?

Dan dient de KOR ook als als overige opbrengst in de V&W te staan. Klopt dat?

 

Als het saldo BTW te vorderen minus te betalen positief is over het jaar, dan kun je die BTW terugvorderen.

De KOR is dan niet van toepassing.

 

Nogmaals:

Mocht je tot het 4 e kwartaal BTW afgedragen hebben dan kun je die terugvorderen, als je in aanmerking komt voor KOR. Ik neem aan dat je het met de aangifte van Q4 de KOR verrekend hebt over heel het jaar, met als resultaat een vordering van 982. Dit bedrag moet je dus totaal (over het jaar) afgedragen hebben.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De € 698 staan als kosten geboekt. Dus idd als privéstorting.

De €982 heb ik idd in totaal afgedragen in gehele jaar. Dus KOR is van toepassing.

 

Die €982 was ik vergeten als opbrengst bij de vwr. Alsnog gedaan.

 

Nu is vwr € -9109. Fiscale winstberekening €-7321. Nog steeds een verschil dus.

 

Hoe kan dit?

 

In de €8394 zitten kosten die daawerkelijk met mijn prive rekening is betaald. Al het overige van de kosten is betaald met mijn zakelijke rekening. Ik begrijp er niets meer van.

Link naar reactie
  • 0

Het verlies is € 9109

Er is nog een gat van € 2795

Enig idee?

 

De €982 heb ik idd in totaal afgedragen in gehele jaar.

Ik snap niet dat je gedurende het jaar zoveel BTW afgedragen hebt met een omzet van 3697?

 

                     

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  
            

   activa(d)   

   

   

   passiva©   

   

            
            

   v'dering   

   

   

   schuld   

   

      OPMERKINGEN      
      inventaris      

   444   

   

   

      

   

      PC       
      liquide      

   9   

   

   

      

   

      Bank      
            

      

   

   

      

   

            
      BTW saldo      

   982   

   

   

      

   

            
            

      

   

   

      

   

            
      Eigen vermogen      

      

   

   

   0   

   

      Begin 2011      
      Prive      

   645   

   

   

   8394   

   

      opname|storting (inclusief km vergoeding)      
      Resultaat      

   9109   

   

   

      

   

      verlies      
            

   =======   

   

   

   =======   

   

      nog te vinden      
      Totaal      

   11189   

   

   

   8394   

   

      2795      

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nou ja de kosten kloppen..€13.225

verder:

privé gestort op zakelijke rekening: €105

prive betaald/gestort : €8289

Totaal prive gestort : €8394

 

betaald zakelijke rekening :€4936

 

opname zakelijk :€645

 

In ieder geval zit ik nu dus met een nieuw verschil qua kosten. nml €105,-. Dat zit in de privestorting. Moet ik dat bij kosten optellen?

 

Dan over de btw:

 

Q1 betaald 934

Q2 betaald 462

Q3 betaald 341

Q4 betaald 328

Totaal 2065

 

Q1 ontvangen 0

Q2 ontvangen 149

Q3 ontvangen 968

Q4 ontvangen 187

 

Totaal 1304 Verschil = 761 eur. Dit maakt met de btw-teruggave over Q4 (221) die ik nog niet ontvangen had via btw-teruggave 982,- Dit klopt toch?

 

Sorry voor mijn domheid, maar waar zit nu de fout die ik maak?

Link naar reactie
  • 0

Hallo Richard,

 

Voor je machines/apparatuur heb je vorig jaar 563 afgeschreven, waarde eind boekjaar is 444, dus waarde begin boekjaar is 1007.

 

Ondernemingsvermogen begin boekjaar is ook 1007.

 

Had je dus geen liquide middelen aan het begin van 2011?

 

Groeten,

Hans

Link naar reactie
  • 0

begin ev was in ieder geval €1007

 

Ik ga de rest nog maar eens narekenen..want daar zal de fout moeten zitten.

 

Ja dan zijn we weer terug op eind 2010.

 

Wat stond er op de balans van 2010? Was er schuld of vordering aan BTW? Welk banksaldo?

PC : 1007 , niet?

 

Link naar reactie
  • 0

En de PC-(s) ? is die uit betaling van de zakelijke rekening in 2010 aangeschaft? Of heb je hem prive ingebracht en zakelijk niet verrekend??

 

 

Dan de BTW, Het blijft helaas verder spitten omdat de KOR erbij gehanteerd is:

Normaal heb je opgegeven (per kwartaal)

 

Q1 : 934 en betaald, niet?

Q2: 313 ( 462-149) en betaald, niet?

Q3: 627 (341-968) en ontvangen, niet?

Saldo afgerekend : 934+313-627 = 620 (betaald)

 

Q4 had je in 2011 nog niet afgerekend maar in januari 2012 pas opgegeven?

Hoe heb je Q4 gedetailleerd opgegeven? Wanneer? En wat is er al afgerekend (betaald in 2012)?

 

Is het saldo van je (zakelijke) bankrekening exact 9 op 31-12-2011?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

In 2010 heb ik de pc's prive ingebracht €1570. Waarvan afgeschreven 563 = €1007 eind 2010

 

kosten waren 1132

 

omzet 0 eur

 

vwr -1695

 

In btw-berekeningen zit niet de betaalde btw in het buitenland (van leveranciers), wel in de ontvangen btw is deze btw meegeteld. Conform zoals dat geldt voor de KOR.

 

DUS btw met betaalde btw in buitenland:

 

Q1 941 (nml 934 + 7)

Q2 533 (nml 462 + 71)

Q3 791 (nml 341 + 450)

Q4 408 (nml 328 + 80)

 

Maar omdat je voor de KOR de betaalde btw in het buitenland niet mee moet tellen, maar wel de ontvangen btw in het buitenland is het verschil dus 2065 (934+462+341+328)-/-1304 = 761. De KOR heb ik in januari 2012 aangevraagd/opgegeven.

 

Q4 had ik in januari 2012 pas opgegeven dit was (naast de 761 van de KOR) 221. In totaal dus 983. Ik heb begrepen, dat ik die 983 eur in het aangifteprogramma moet opvoeren als nog te ontvangen btw. Klopt dit?

 

Het saldo was op 31-12 idd 9,- exact

Link naar reactie
  • 1

In btw-berekeningen zit niet de betaalde btw in het buitenland (van leveranciers), wel in de ontvangen btw is deze btw meegeteld. Conform zoals dat geldt voor de KOR.

 

DUS btw met betaalde btw in buitenland:

 

Q1 941 (nml 934 + 7)

Q2 533 (nml 462 + 71)

Q3 791 (nml 341 + 450)

Q4 408 (nml 328 + 80)

 

Maar omdat je voor de KOR de betaalde btw in het buitenland niet mee moet tellen, maar wel de ontvangen btw in het buitenland is het verschil dus 2065 (934+462+341+328)-/-1304 = 761. De KOR heb ik in januari 2012 aangevraagd/opgegeven.

 

Q4 had ik in januari 2012 pas opgegeven dit was (naast de 761 van de KOR) 221. In totaal dus 983. Ik heb begrepen, dat ik die 983 eur in het aangifteprogramma moet opvoeren als nog te ontvangen btw. Klopt dit?

 

Het saldo was op 31-12 idd 9,- exact

 

Hoi Richard,

 

Ik heb niet alles gelezen, Brood doet heel goed werk, dus waarom zou ik dat nogmaals doen, mij bekruipt nu alleen het gevoel dat je BTW niet helemaal goed gaat.

 

Wat heb je nu aangegeven per kwartaal, heb je de BTW op verwervingen uit de EU nu wel of niet opgeteld bij de omzet?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij heb je je BTW nu niet goed aangegeven,

 

ten eerste heb je bij Q4 de KO van het jaartotaal vermeerderd met het saldo van Q4 wat al in het jaar totaal zit en vervolgens heb je de EU btw niet goed benaderd.

 

Bijgevoegd een berekening mijnerzijds, zou je de bedragen willen nakijken en aangeven of deze kloppen? graag even aandacht voor de bedragen van de buitenlandse btw en de betalingen/afdrachten.

 

 

 

 

 

berekening_btw.pdf

Link naar reactie
  • 0

Hallo erik,

 

De twee staatje links klopen; dus "btw-opstelling" en alleen voor "ko regeling". Die ander begrijp ik niet helemaal. Maar dat kan komen door die getallen die voor me ogen draaien ;)

 

Hieronder wat ik heb gekregen of betaal van de belastingdienst ivm OB:

 

Q1 ontvangen op mijn rekening €934,-

Q2 ontvangen op mijn rekening €384,-

Q3 betaald aan belastingdienst €177,-

Q4 op 31-12-2011 nog niet ontvangen, maar wel tegoed van belastingdienst €221,-. In januari nml ingedient. Toen ontdekt dat de KOR van toepassing is en toen verschil 2065 -/- 1304 = €761 alsnog ingedient. Dus per saldo heb ik dan toch een vordering per 31-12 van €221 + € 761 = €982?? (excuus eerder had ik het over €983)

 

Volgens mij klopt dit gewoon...? Ik hoop van wel, want ik zie cijfertjes tollen ..:)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Richard,

 

ik ben de draad kwijt, als ik goed lees wat jij schrijft heb je BTW terug ontvangen, en dan snap ik de totaalopstelling niet meer.

 

De teruggaaf in Q1 is dat Q4 2010 of echt een teruggaaf van Q1 2011.

 

Het totaal saldo van Q1 tm Q4 (je hebt in totaal € 1318,- terug ontvangen, even ervan uitgaande dat Q4 als ontvangen is geboekt) is negatief en dat rijmt niet met de opstelling over het jaar, zou je dat eerst kunnen toelichten. Als je zoveel terug hebt ontvangen op aangifte dan kan je geen KO toepassen.

 

Zou je de teruggaven wat nader kunnen toelichten? Als de berekening in de opstelling klopt dan zou je het totaal terug ontvangen bedrag aan BTW ook nog terug moeten betalen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Sorry, maar ik kan er niet meer van maken. Ik heb alles al aangeleverd. Als het dan niet zou kloppen, dan dien ik €761 terug te betalen. (Maar goed ik had begrepen, destijds via de belastingtelefoon gehoord, dat het verschil genoemen moet worden tussen de betaalde btw(van mijn rekeningen) minus de buitenlandse btw en de ontvangen btw(van mijn verkopen). Kennelijk niet juist dus?

Want voor het overige kloppen, de btw-bedragen per kwartaal.Dat is goed gegaan. Dat is gewoon of btw betalen als er ontvangen meer is dan de betaalde btw en btw ontvangen igv betaalde btw meer is dan ontvangen btw. Maar goed ik zit sowieso met het probleem van de fiscale winstberekening.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Erik,

 

Sorry voor de verwarring, maar dit zijn mijn btw-cijfers per kwartaal

 

   betaald   ontvangen

Q1    € 940,70     € 5,00

Q2    € 533,32     € 149,08

Q3    € 790,57     € 968,72

Q4    € 407,38     € 186,97

    € 2.671,96     € 1.309,77

 

Aan de hand hiervan heb ik btw-aangifte gedaan. Kan je hier wat mee?

Link naar reactie
  • 0

Beste Erik,

 

Ik denk, dat je gelijk hebt dta ik geen recht heb op de KOR. Ik heb eea omgedraaid denk ik. De €761 dien ik dus terug te betalen. Dus dan gaan de overige opbrengsten ook naar beneden met €761 en worden dan €221 en bij activa wordt dit dus

 

vaste activa €444

vorderingen € 221

liquide middelen €9

 

EV €674

 

vwr €-9870

 

fiscale winstberekening nu: € -8082 :'( >:(

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ten einde raad wend ik mij tot dit forum. Vorig jaar ben ik gestart met een eigen bedrijfje en toen lukte het in 1 keer om de aangifte te doen. Dit keer niet....

Ik blijf steeds de melding krijgen dat de fiscale winstberekening niet gelijk is aan het saldo van de winst en verliesrekening.

De winst en verliesrekening sluiten met de balans. De winst is 22.585.

 

OV einde boekjaar = 10.604

Prive-onttrekkingen (opnamen en kosten auto - 3.824 wordt automatisch ingevuld omdat die vraag al eerder komt ) 32.021

Totaal dus: 42.625

 

OV begin boekjaar 16.214

Prive-stortingen 16.115

Totaal dus 32.329

 

Verschil = fiscale winstberekening = 10.296 die dus niet gelijk is aan de winst... want die was 22.585

 

Moet ik soms bij de priveonttrekkingen / of privestortingen uitgaven voor de auto meenemen of iets anders?

Fiscale waarde auto = 23.869 / 25% = 5967 / kosten waren minder 3.824

 

Hoop van harte dat er iemand is die kan helpen. Ben al twee weken bezig, raak er flink gefrustreerd van en heb eerlijk gezegd wel wat anders te doen :-) !

Bedankt alvast voor de reacties,

Marijke

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.