• 0

Winkel in België, maar ingeschreven in Nederland: hoe zit het met belastingen?

Geachte leden,

 

Ik zit met de volgende vragen:

 

Ik ben van plan een winkel te openen in Antwerpen. Ik wil mij in Nederland inschrijven bij de kvk omdat ik hier ook werkzaamheden zal verrichten die vallen voor mijn winkel. Hoe zit het met geld lenen ? Moet ik bij de Nederlandse of Belgische bank zijn ? Hoe zit het met belastingen die ik moet afdragen en als ik een auto aanschaf kan ik die afschrijven ?

 

Ik dank jullie alvast

 

Fijne avond.

 

Gr. Sahil Jahangir

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Overigens zie ik nu dat je de vraag al eerder hebt gsteld: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=44;action=display;threadid=39007;start=msg363836#msg363836

Ik verwees toen naar het Team Grensoverschrijdend Werken en Ondernemen van de Belastingdienst: daar kan men je vragen over wonen in Nederland en werken in België beantwoorden.

 

Groeten, Miki

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Beste Saaltje,

 

Ik heb het idee dat je in Belgie een onderneming wilt starten met gebruikmaking van de Nederlandse regels (inschrijving KvK, Nederlandse v.o.f.), maar zo werkt het dus niet.

 

De onderneming zal worden gevestigd in Belgie. Dat daarbij ook nog werkzaamheden in Nederland worden verricht, lijkt me niet zo relevant, tenzij deze werkzaamheden in Nederland afzonderlijk winst genereren. Er kan dan sprake zijn van een vaste inrichting in Nederland.

 

Als er geen sprake is van een vaste inrichting in Nederland, exploiteer je dus geen onderneming in Nederland en is inschrijving bij de KvK in Nederland niet nodig.

 

Wel zul je in België aan de vestigingsvereisten moeten voldoen.

 

Omdat de onderneming in Belgie is gevestigd, is het wellicht ook beter te kiezen voor een Belgische rechtsvorm.

 

De v.o.f. lijkt me niet de meest aangewezen rechtsvorm om in België een onderneming te starten. In Belgie heeft een v.o.f. itt Nederland rechtspersoonlijkheid, wat betekent dat de winst is belast met Belgische vennootschapsbelasting. Ik durf niet met zekerheid te zeggen of een naar Nederlands recht opgerichte v.o.f. in Belgie wordt belast met vennootschapsbelasting of personenbelasting, maar toch wel een belangrijk punt om uit te zoeken. De hoofdelijke aansprakelijkheid geldt zowel voor de Nederlandse als Belgische v.o.f.

 

Meer vergelijkbaar met de Nederlandse v.o.f. is de Belgische maatschap.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.