• 0

Internetbedrijf verplaatsen naar buitenland, ben op wereldreis.

Beste forumleden,

 

Ik heb sinds een aantal jaren een VOF in Nederland. Ik heb een internetbedrijf en ik beheer websites waar ik Affiliate programma’s op promoot en waarmee ik ook geld verdien met Google Adsense. Deze sites richten zich op Nederland en landen binnen en buiten de EU. Ik ga hier vanuit het buitenland mij ook meer richten op sites in Zuid Amerika, de economie groeit hier als kool. Mijn internetbedrijf bestaat dus uit een paar servers in een datacentrum en een laptop. Ik doe helemaal niets met goederen.

 

Nu woon ik sinds 9 maanden in Zuid Amerika en werk van hieruit. Ik heb geen binding meer met Nederland behalve mijn VOF (80% belang). Ik zit hier met een toeristenvisum die 6 maanden geldig is, ik moet dus een boete betalen als ik de grens overga. Ik ben eigenlijk niet meer van plan de komende jaren terug te keren naar Nederland, in ieder geval niet langer dan 1 of 2 maanden per jaar. Maar ik heb ook geen verblijfsvergunning voor een ander land. Mijn idee is om de komende jaren steeds enkele malen in verschillende landen in Azië, Noord Amerika en Zuid Amerika te verblijven zoals Brazilië, Argentinië, USA, Thailand, Panama.

 

Het is voor mij al goedkoper om een expatverzekering te nemen in plaats van de zorgverzekering door te blijven betalen. Bovendien begreep ik al van mensen die her verblijven dat je weinig kunt verwachten van die zorgverzekering, altijd gezeur met betalen van de onkosten. Ik weet dat mijn AOW met 2% per jaar zal afnemen als ik mij uitschrijf uit Nederland.

 

Wat is nu het verstandigste om mijn bedrijf neer te zetten? Ik maak alleen gebruik van een laptop maar ik moet een bedrijf hebben zodat ik meteen een bankrekening kan openen en overal kan pinnen. Ook wil ik wel mijn inkomsten kunnen aantonen voor het geval ik ergens in wil investeren. En ik wil uiteraard geen problemen met de belastingdienst mocht ik over een aantal jaar toch terug willen naar Nederland. Mijn vennoot werkt wel mee om de VOF op te heffen, die stuurt mij gewoon een factuur voor de door hem verrichte werkzaamheden via zijn Nederlandse BV.

 

Zelf dacht ik eraan om mijn bedrijf in Panama neer te zetten, dan hoef ik ook geen boekhouding meer bij te houden, in tegenstelling tot Hong Kong. En uiteraard is het makkelijk als ik geen belasting meer hoef te betalen. Omdat ik toch ga rondtrekken is dat ook het makkelijkste, kan moeilijk elke 6 maand gaan uitzoeken waar ik me moet inschrijven (als dat al kan).

 

En kan ik ook nog een bedrijfje in Nederland aanhouden? Dat is soms makkelijk in verband met enkele van mijn Nederlandse klanten. En hoe wordt er dan naar mijn wereldinkomen gekeken.

 

Kan ik ook gewoon mijn VOF opheffen en de domeinen verkopen aan mijn nieuwe buitenlandse bedrijf? Reserves zitten er niet in het bedrijf of zijn nihil. Ook geen pensioen voorzieningen etcetra.

 

Tips en adviezen zijn welkom hoe ik dit het beste kan aanpakken en mijn droom verwezenlijken, lekker de wereld rondreizen en geld verdienen via internet.

 

Willem

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heel prettig plan....

 

Zelf heb ik ook een internetbedrijf wat ook alleen bestaat uit een laptop en een paar servers. Het leven zoals jij het voorstelt is prima te doen, als je maar regelmatig internet hebt kom je al heel ver.

 

Wel zou ik je adviseren om toch enige binding met Nederland te houden. Er komt een dag dat je afhankelijk gaat worden van anderen en dan is het toch handig dat je kan terugvallen op een samenleving die je nog enige steun geeft. Ook kun je niet voorspellen wat je gezondheid doet, en rekening houden met het feit dat er nog veel landen zijn die niet zo stabiel zijn als wat wij gewend zijn.

 

Al met al kan het niet onverstandig zijn om 'nederlands ingezetene' te blijven. Natuurlijk is belasting betalen nooit leuk maar daar kan je later best nog wel plezier van hebben. (btw, je bepaalt natuurlijk altijd zelf nog wel hoeveel je belasting betaalt.....)

 

De experts hier weten dit vast wel in technische termen te verpakken.

Link naar reactie
  • 0

 

Er bestaat een wereld aan adviezen voor, tips aan en scams met offshore ondernemers. Aan de onderkant wordt die bevolkt door mensen die een mager inkomen proberen te verdienen aan andere avonturiers. Maar aan de bovenkant zit duur betaald advies. De middenweg heb ik nog niet gevonden.

 

Ik kan je Derek-Jans nuchtere kijk aanraden. Houd altijd een voet aan wal in Nederland. Een bankrekening, wellicht een vestiging van een eenmanszaak. Niet alleen vanwege de gezondheidszorg en ouderdomsvoorzieningen, maar ook omdat je bv over een paar jaar een goeie credit-rating nodig hebt. Daarvoor moet je historie opbouwen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de eerste reacties :)

 

@ Benm Ik kan hier niet belastingplichtig zijn. Ze zullen me namelijk eerder het land uitgooien omdat ik illegaal ben :) Daar zit hem meteen het probleem... Ik heb (nog) geen vast land waar ik ingeschreven zal staan. Vandaar dat een bedrijf met vaste locatie een mooie oplossing kan zijn. Ik kan middels huurcontracten en dergelijke wel aantonen dat ik niet in Nederland woon.

 

Ik zat ook te kijken om een eenmanszaak in Nederland aan te houden. Maar als ik dan inkomstenbelasting moet betalen over projecten die ik hier start vindt ik het zonde van mijn geld. Of moet je het wel opgeven als wereldinkomen, maar krijg je dan vrijstelling over deze bedragen? Ik wil namelijk een bedrijfje oprichten met iemand anders om hier in Zuid Amerika nieuwe sites te onwtikkelen. Of kan ik gewoon naar Panama gaan, daar een bedrijf oprichten en die inkomsten bij mijn wereldinkomen neerzetten in Nederland? Dan ga ik namelijk maar eens richting Panama voor een tripje.

 

Als er iets met mijn gezondheid is zal ik gewoon terugkomen. Maar zoals ik aangaf is een expatverzekering bij bijvoorbeeld OHRA vaak net zo goed, of misschien wel beter dan een Nederlandse zorgverzekering.

 

Stabiliteit van een land maakt mij niet zo heel veel uit. Ik ben nu ook illegaal. Als ze me toevallig pakken moet ik binnen 8 dagen het land verlaten. Geen probleem, pak mijn laptop en ga naar een ander mooi land. En als de pleuris hier (weer) uitbreekt ben ik ook zo vertrokken.

Link naar reactie
  • 0

Stabiliteit van een land maakt mij niet zo heel veel uit. Ik ben nu ook illegaal. Als ze me toevallig pakken moet ik binnen 8 dagen het land verlaten. Geen probleem, pak mijn laptop en ga naar een ander mooi land. En als de pleuris hier (weer) uitbreekt ben ik ook zo vertrokken.

 

Maar wel zorgen maken over je inkomstenbelasting......?

Link naar reactie
  • 0

Stabiliteit van een land maakt mij niet zo heel veel uit. Ik ben nu ook illegaal. Als ze me toevallig pakken moet ik binnen 8 dagen het land verlaten. Geen probleem, pak mijn laptop en ga naar een ander mooi land. En als de pleuris hier (weer) uitbreekt ben ik ook zo vertrokken.

 

Maar wel zorgen maken over je inkomstenbelasting......?

 

Als ik problemen in een land zie aankomen pak ik mijn laptop en ben weg. De belastingdienst volgt je tot na je dood. Bovendien kan ik nu alles goed regelen met belastingen, problemen voorkomen met belastingen is altijd beter.

Link naar reactie
  • 0

Heel prettig plan....

 

Zelf heb ik ook een internetbedrijf wat ook alleen bestaat uit een laptop en een paar servers. Het leven zoals jij het voorstelt is prima te doen, als je maar regelmatig internet hebt kom je al heel ver.

 

Wel zou ik je adviseren om toch enige binding met Nederland te houden. Er komt een dag dat je afhankelijk gaat worden van anderen en dan is het toch handig dat je kan terugvallen op een samenleving die je nog enige steun geeft. Ook kun je niet voorspellen wat je gezondheid doet, en rekening houden met het feit dat er nog veel landen zijn die niet zo stabiel zijn als wat wij gewend zijn.

 

Al met al kan het niet onverstandig zijn om 'nederlands ingezetene' te blijven. Natuurlijk is belasting betalen nooit leuk maar daar kan je later best nog wel plezier van hebben. (btw, je bepaalt natuurlijk altijd zelf nog wel hoeveel je belasting betaalt.....)

 

De experts hier weten dit vast wel in technische termen te verpakken.

Het is zeker aan te raden om een Nederlands paspoort te houden. Gelukkig kennen we in NL niet het nationaliteitsbeginsel bij belastingheffing (op een paar uitzonderingen na) en dus staat het hebben van een Nederlands paspoort niet gelijk aan belasting betalen in NL.

Wel zijn er een aantal aandachtspunten:

- AOW wordt opgebouwd naar het aantal jaren dat je in NL woonachtig bent

- voor ziektekosten gelden bijzondere regels waarbij het aanhouden van een (kleine) onderneming voordelig kan uitpakken

 

 

Link naar reactie
  • 0

mag ik vragen hoe je 'het' nu hebt geregeld ?

 

Ik heb nu gewoon mijn koffers 9 maanden geleden gepakt en alles loopt nog gewoon via mijn VOF. Ik heb me ingeschreven bij familie in Nederland. Dus gewoon een soort een lange vakantie.

 

Ik wilde eerst weleens zien of ik wel lang wilde wegblijven. En ik weet nu wel dat ik voorlopig niet meer terug wil naar Nederland.

Link naar reactie
  • 0

Ik zag dat Belize ook wel een land is waar ik mijn bedrijf onder zou kunnen brengen. Is ook mooi, ben er weleens op vakantie geweest. Als je een jaar in Belize verblijft kun je je daar ook als inwoner registreren en na 3 of 5 jaar een permanent visum aanvragen. Oprichten van een bedrijf en de jaarlijkse heffingen zijn goedkoop, nog geen 500 euro. Offshore banking accounts. Geen belasting. Geen boekhoudverplichting. Veel privacy.

 

Het makkelijkste voor mij is om mijn VOF in Nederland te laten. Maar hoe zit het dan met inkomsten uit mijn bedrijf in bijvoorbeeld Belize en de inkomsten uit mijn bedrijf in Nederland? Waar belasting betalen?

 

Ik ben ook meteen maar gaan zoeken naar anden waar je gemakkelijk een verblijfsvergunning kan krijgen, maar dat valt dus wel tegen. Vaal hebben ze wel (investerings)eisen en dergelijke.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je het aardig voor elkaar hebt... je bent 'maar' 20 vennoot en je verdient blijkbaar je centjes.... Ik zou het niet zo snel weten waarom je fiscaal wilt vluchten.... Fiscaal vluchteling is meer dan eerste snelle informatie. Ik hoop dat je iets anders moois ontdekt en hier kan / gaat delen!

 

Succes!

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je het aardig voor elkaar hebt... je bent 'maar' 20 vennoot en je verdient blijkbaar je centjes.... Ik zou het niet zo snel weten waarom je fiscaal wilt vluchten.... Fiscaal vluchteling is meer dan eerste snelle informatie. Ik hoop dat je iets anders moois ontdekt en hier kan / gaat delen!

 

Succes!

 

Ik ben 85% vennoot in de VOF. Ik ben helaas niet rijk. Maar het leven is hier en in de landen die ik ga bezoeken een stuk goedkoper. Alleen daardoor bespaar ik al snel 1000 / 1500 euro per maand. Dat is al snel 15.000 per jaar ~en dan nog het geld wat ik al spaarde. Ik blijf minimaal 4 jaar weg en koop ik hier dus gewoon cash een huis van geld wat ik bespaard en gespaard heb na 2 of 3 jaar. En dan nog de nieuwe kansen die ik hier zie... internet is vaak nog onderontwikkeld, opleidingen slecht en tal van andere kansen op het gebied van huizen, grond, toersime. Voor geinteresseerden, ik leef hier van 1200 euro per maand. En dat is dus luxe, meer dan menig werknemer hier verdient. Elke dag naar de kroeg, mooi appartement, strand op 5 minuten lopen, elke dag uit eten voor gemiddeld 6 euro, mooie dames. Ter verglijking, een vriendin van mij is hier docent, die verdient 700 euro en komt ook gewoon rond.

 

Er komen nieuwe websites online en ik denk dat ik dan veel teveel onnodig belasting ga betalen in Nederland. Beetje zonde om het weg te geven. Maar ben nog aan het zoeken wat ik in Nederland moet opgeven voor inkomstenbelasting. Is allemaal heel onduidelijk, ben een rondreizende illegale vreemdeling.

Link naar reactie
  • 0

Stabiliteit van een land maakt mij niet zo heel veel uit. Ik ben nu ook illegaal. Als ze me toevallig pakken moet ik binnen 8 dagen het land verlaten. Geen probleem, pak mijn laptop en ga naar een ander mooi land. En als de pleuris hier (weer) uitbreekt ben ik ook zo vertrokken.

 

Maar wel zorgen maken over je inkomstenbelasting......?

 

Eerlijkgezegd vind ik dat niet zo vreemd... waarom zou je een fors deel van je inkomsten aan de nederlandse staat moeten afdragen terwijl je daar niet woont, en ook niet werkt?

 

Gelukkig is dat ook niet het geval, alleen zit je hier met de vervelende situatie dat je in een ander land illegaal verblijft en werkt. Dat maakt het, denk ik, nogal lastig te bewijzen dat je niet in nederland was gedurende het grootste deel van het jaar.

 

Overigens staat het allemaal los van wel of niet nederlands burger blijven - daarvoor is het niet noodzakelijk dat je ooit nog voet op nederlandse bodem zet, afgezien van de ambassade grond om zo nu en dan een nieuw paspoort aan te vragen.

Link naar reactie
  • 0

Het bewijzen dat je een x aantal dagen of perioden in het buitenland was kun je middels je paspoort. Voor de meeste niet EU landen heb je namelijk een visum nodig, dus de stempels en visa in het paspoort zijn belangrijk. Bewaar oude paspoorten daarom goed.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi WebWillem,

 

Ik begrijp niet zo goed waarom je je bedrijf in Nederland wilt houden, terwijl jezelf in het buitenland woont en vanuit daaruit opereert. Als de winst volledig vanuit het buitenland wordt gegenereerd, is die winst in het buitenland belast, maar door je bedrijf op papier in Nederland te houden, kun je lastige discussies krijgen.

 

Ik neem aan dat je de Nederlandse nationaliteit hebt, dus je kunt sowieso altijd naar Nederland terug.

 

Die v.o.f. (een Nederlandse rechtsvorm) lijkt me ook een blok aan het been, als je vanuit het buitenland onderneemt. Wat is de rol van de firmant met 20%?

 

Als je kiest voor een zwervend bestaan, dan zou ik de onderneming vestigen in een fiscaal vriendelijk belastingparadijs, waar je hooguit een paar procent winstbelasting betaald. Denk ook aan BTW-aspecten, want dat kan lastig zijn in grensoverschrijdende situaties.

 

Om na te gaan wat voor jou een interessante jurisdictie is om je bedrijf te vestigen, kun je alvast rondneuzen op deze site:

http://www.belastingparadijzen.be/

 

Succes,

 

Odeon

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kan wel bewijzen dat ik in het buitenland heb verbleven. Stempels in paspoorten, vliegtickets, huurcontracten, sportschool abonnement, rekeningafschriften dat ik hier steeds pin etcetra. Ik ben inderdaad Nederlands.

 

De reden dat ik het wel handig vindt om een bedrijf in Nederland te houden is dat ik soms weleens Nederlandse opdrachtjes doe. Maar die kan ik ook wel via een bedrijf van een vriend laten lopen die ik vervolgens weer een factuur stuur. En als ik voor weinig geld die AOW kan veiligstellen zonder elk jaar 2% gekort te worden is het ook wel makkelijk. Maar daarvoor kun je natuurlijk zelf ook een x bedrag storten, de vraag zal eerder zijn of we dat ooit nog krijgen.

 

Omdat ik ook geen vaste legale verblijfplaats heb zoek ik inderdaad maar meteen een belastingparadijs op met veel privacy om mijn bedrijf te vestigen. Dat heeft belastingvoordelen, ik hoef geen boekhouding meer te voeren, ik hoef niet om de paar maanden mijn bedrijf te verhuizen en als ik juridische problemen heb is mijn geld veilig en misschien kunnen ze me wel helemaal niet vinden. Als je je geld verborgen kan houden voor de belastingdiensten in alle landen kan het nooit kwaad.

 

Ik denk dat het inderdaad verstandigste is mij uit te schrijven uit Nederland en bedrijf op te heffen. Er komt wel geld binnen via mijn Nederlandse sites, maar daar betaal ik dan belasting over in het belastingparadijs.

 

Ik denk dat Belize en Panama aan mijn eisen voldoen. Moet de boel maar eens uitwerken en met mijn boekhouder gaan praten hoe de boel op te heffen.

 

Meer tips en adviezen welkom :)

Link naar reactie
  • 0

Chile heeft een speciaal programma voor IT startups. Misschien daar kijken, ze doen er in ieder geval alles om nieuwe bedrijven zich te laten vestigen in Chile. Het heeft in ieder geval de nodige aandacht getrokken.

 

Groetjes,

 

Jeannine

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 0

Chile heeft een speciaal programma voor IT startups. Misschien daar kijken, ze doen er in ieder geval alles om nieuwe bedrijven zich te laten vestigen in Chile. Het heeft in ieder geval de nodige aandacht getrokken.

 

Groetjes,

 

Jeannine

 

Leuk om te lezen dat Zuid Amerika eindelijk inziet dat ze de boot hebben gemist en nu gaan investeren. Er zijn hier heel veel kansen op het gebied van internet en ondernemen. Ik lees al dat Chili dus ook een culturomslag will bewerkstelligen en leren van entrepeneurs. Dat is eigenlijk het plaatje wat wel bij Zuid Amerika past, slecht opgeleid, weinig initiatief. Ik zat een tijdje in Brazilie, daar vindt 80% van de bevolking het wel best als ze maar een biertje kunnen kopen en op het strand kunnen liggen. En dat terwijl in de meeste favela hutjes al wel een computer staat en bijna iedereen op facebook / orkut zit.

 

Geef mij maar een belastingparadijs, kijkt de belastingdienst ook niet meer mee :) Chili ga ik nog wel heen, moet ook schitterend zijn heb ik van enkele Chileense vrienden gehoord.

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels zijn we 1 jaar verder en heb ik nog niets geregeld. Ondank mijn reis is mijn winst flink toegenomen en kan ik dus meer belasting betalen over 2012 :( Afgelopen jaar In Brazilie, Curacao, Bonaire, Argentinie, Chili, Thailand verbleven en weer terug in Brazilie.

 

Volgens mij is nog steeds het beste:

 

- Ik schrijf me uit uit Nederland

- Mijn VOF wordt overgenomen door mijn Vennoot

- Ik stuur af en toe factuurtjes naar die VOF

- Ik open een bedrijf in Belize

- Belizaans bedrijf opent bankreking bij HSBC (of bank in Nederland/Cyprus/...)

- De belangrijkste inkomensstromen laat ik Via Belize lopen.

- Ik stort gewoon mijn geld op mijn Nederlandse betaalrekening van mijn offschore bankaccount (In Cyprus bleek het immers ook niet veilig).

- Ik sluit een expat verzekering af voor medische kosten bijvoorbeeld bij OOM of de Goudse Dat is al 100 euro goedkoper per maand dan Zorgverzekering in Nederland en tevens uitgebreider.

 

Ik handel ook wel in domeinnamen op SEDO. Deze biedprijzen zijn inclusief BTW.

Dat is ook een reden dat ik dit soort handel op mijn bedrijf in Belize wilm, scheelt duizenden euro's BTW per jaar.

 

Iemand nog opmerkingen, aanmerkingen, aanvullingen? Want ik wil dit jaar toch eens mijn belastingaanslagen beperken.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Willem,

 

Ik zou graag wel eens willen skypen. Heb je een prive bericht gestuud met mijn skype.

 

Ik zit min-of-meer in de zelfde business (Internet Marketing met paar andere niches), doe niet echt aan affiliate marketing (klein beetje) maar meer aan product creatie.

 

Ben al zeker 7 jaar heen en weer aan het reizen (met langere periode van rust Australia - Peru - Chile- Argentina en zelfs beetje America) en wil ook bedrijf op gaan richten en ook Panama en Belize lijken me interresant (heb alleen beide landen nog niet bezocht).

 

Ik ben ook nog niet rijk maar verdien wel bovenmodaal in NL.

 

Ik hoop je binnekort eens te spreken.

 

Mvg

Steven

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.