• 0

investeringsvoorstel reële deal?

Hallo,

 

Graag zou ik jullie reacties willen horen op het volgende.

 

Sinds september 2011 heb ik een IT bedrijf. Wij maken een bepaalde type software.

Met het ontwikkelen van de software ben ik in sep 2010 begonnen en heef mij 27K gekost. Daarbij ook geen salaris genoten ergens.

 

De verkoop tot nu toe valt erg tegen. Omzet rond de 11K. Ondertussen ben ik wel aan het doorontwikkelen en zijn er veel leads, dus de omzet zal zeker stijgen, maar niet genoeg. Ik heb dus hulp nodig van iemand met een groot netwerk en sales kennis.

 

Deze persoon is gevonden. Het is een VC die zich als actieve partner wil inzetten voor het bedrijf.

Wat hij kan bieden: 30K cash om de software door te ontwikkelen naar heel hoog niveau (dit is echt nodig)

interessante domeinnamen, groot netwerk, en hij gaat zich actief met sales bemoeien. gemiddeld 2 dagen in de week (begin periode veel meer)

 

Mijn rol: ik leid het project operationeel. breng de software die er al is in.

 

De inkomsten uit dit project, worden allemaal geherinvesteerd zodat we het platform kunnen onderhouden/uitbreiden en internationaal kunnen wegzetten.

 

Naast dit project, krijg ik wel de vrijheid om in mijn eigen onderhoud te voorzien van andere software ontwikkeling. Deze opdrachten komen er geheid aan, dankzij het hoofdproduct wat we verkopen.

Het doel is om over 4 jaar genoeg klanten (waarde) te hebben zodat we dit bedrijf kunnen verkopen.

 

In ruil wil hij 40% van de aandelen.

 

Is dit een reële deal?

 

Ik zeg er bij: op de manier waarop het nu goed, kan en wil ik niet verder en sterf het bedrijf een stille dood. Ik kan veel vd VC gaan leren en ook een netwerk opbouwen, wat ik met mijn volgende project weer kan gebruiken.

 

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Om een investeringsaanbod goed te beoordelen moet je echt het complete voorstel vooraf te zien krijgen. Welke andere technische bepalingen worden opgenomen? Welke rechten en plichten heb je? Hoe zeker ben je dat het geld er is en wie gaat bepalen hoe dat uitgegeven wordt? Laat je niet verassen bij de notaris!

 

Ik ben blij voor je dat je een partij hebt gevonden maar staar je niet blind op de eerste de beste. Misschien zijn er wel meer partijen geïnteresseerd.

 

 

Corporate finance adviseur en Investor Matcher

www.hedley.nl

http://www.linkedin.com/in/janwillemkakebeeke

Link naar reactie
  • 0

Wat hij kan bieden: 30K cash om de software door te ontwikkelen naar heel hoog niveau (dit is echt nodig)

interessante domeinnamen, groot netwerk, en hij gaat zich actief met sales bemoeien. gemiddeld 2 dagen in de week (begin periode veel meer)

 

Ik vind dit de interessantste alinea uit je verhaal.

 

Hoe weet je zo zeker dat hij dat geld, dat netwerk en die arbeid allemaal kan en gaat inbrengen?

 

Ik zou alleen akkoord gaan als je hier 100% zeker van bent, zowel op persoonlijk (vertrouwen) als op zakelijk (contract) niveau.

 

Over de vraag of 30k en 40% tot elkaar in verhouding staan valt niks te zeggen op dit forum omdat we je bedrijf niet kennen zoals jij dat kent.

Link naar reactie
  • 0

40% is waarschijnlijk te veel, om de volgende belangrijke reden.

Het is vrijwel altijd zo dat er hierna nog een 2e investeringsronde moet plaatsvinden. Wat gebeurt er dan? De VC neemt de controle over je bedrijf over, want als hij in de 2e ronde nog eens, zeg, 20% aandelen pakt, dan zit je op 60-40 in jouw nadeel.

Dit moet je echt niet willen, want de VC kan er dan met je hele project en software vandoor gaan en je zelfs ontslaan uit je eigen bedrijf (via de aandeeloudersvergadering waarin hij dan een meerderheid heeft)

Op dit moment denk je misschien nog dat de 30k investering volstaat, maar ik vind het maar een mager bedrag voor hoogwaardige software-ontwikkeling. Uit jouw verhaal maak ik op dat het geld uitsluitend bedoeld is om het product af te maken. Waar is het budget voor de promotie en reklame?

 

Wellicht heeft de VC al bovenstaande taktiek, en gokt hij op jouw onervarenheid.

Ik zou niet meer dan 20% weggeven. Je houdt dan nog speelruimte bij volgende investeringen over. Mocht dat niet lukken zorg dan dat een deel van zijn aandelen zonder stemrecht zijn, nu, en in de volgende rondes.

 

Succes!

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.