• 0

Startkapitaal: aandelen of lenen?

Hallo,

 

Ik heb helaas het antwoord op een specifieke vraag die ik heb niet kunnen vinden. Graag leg ik mijn vraag aan het forum voor:

 

Ik heb een holding (UK limited) waar ik een extra, nieuw op te richten, werkmaatschappij (UK limited) onder wil hangen. Er bestaat geen (minimale) stortingspicht. Ik wil startkapitaal vanuit de holding naar de nieuwe werkmaatschappij brengen. Wat is fiscaal en juridisch verstandiger: holding koopt en stort op aandelen in de werkmaatschappij of een geldlening vanuit holding naar de werkmaatschappij?

 

Graag hoor ik wat de voor- en nadelen zijn van de twee opties.

 

Evo

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je geld leent moet je het terugbetalen, en het moment dat dat moet komt altijd ongelegen. Bovendien moet je rente betalen, en dat kan erg oplopen als de grote winsten een beetje uitblijven. En als die winsten uitblijven, dan kan een bank ineens erg zenuwachtig worden en plotseling de stekker uit je bedrijf trekken.

Bovendien staat een lening, achtergesteld of niet, niet zo goed op je balans. Tenminste, dat heb ik in de praktijk gemerkt.

 

Als je een investeerder aandelen verkoopt, dan betaal je geen rente en hoef je niets terug te betalen. Als de grote winsten uitblijven, dan heeft de investeerder er belang bij dat je verder kan gaan, die zal nooit de stekker uit je bedrijf trekken. Bovendien, een investeerder heeft vaak kennis en contacten - als het een goede investeerder is tenminste - die jou als bedrijf verder kunnen helpen.

Als je bedrijf heel goed gaat, dan betaal je uiteindelijk aan een investeerder meer dan aan een uitlener (bank of anderszins). Maar dat is niet erg, want dan heb je zelf ook veel geld.

Link naar reactie
  • 0

Als je geld leent moet je het terugbetalen, en het moment dat dat moet komt altijd ongelegen. Bovendien moet je rente betalen, en dat kan erg oplopen als de grote winsten een beetje uitblijven. En als die winsten uitblijven, dan kan een bank ineens erg zenuwachtig worden en plotseling de stekker uit je bedrijf trekken.

Bovendien staat een lening, achtergesteld of niet, niet zo goed op je balans. Tenminste, dat heb ik in de praktijk gemerkt.

 

Als je een investeerder aandelen verkoopt, dan betaal je geen rente en hoef je niets terug te betalen. Als de grote winsten uitblijven, dan heeft de investeerder er belang bij dat je verder kan gaan, die zal nooit de stekker uit je bedrijf trekken. Bovendien, een investeerder heeft vaak kennis en contacten - als het een goede investeerder is tenminste - die jou als bedrijf verder kunnen helpen.

Als je bedrijf heel goed gaat, dan betaal je uiteindelijk aan een investeerder meer dan aan een uitlener (bank of anderszins). Maar dat is niet erg, want dan heb je zelf ook veel geld.

TS doelt niet op een lening van derden maar op een lening van de holding aan de werkmaatschappij....

 

Voordeel van een lening is de fiscale renteaftrek, maar inmiddels is de rente-aftrek sterk beperkt en zal een lening al gauw aangemerkt worden als een zogenaamde informele kapitaalstorting.

Link naar reactie
  • 0

Waar zijn de vennootschappen feitelijk gevestigd?

Komt er een fiscale eenheid tussen beide vennootschappen?

 

Bedankt voor de reactie's tot zover.

 

De vennootschappen zijn feitelijk in Nederland gevestigd en er bestaat voor de BTW een fiscale eenheid. Niet voor de Vpb (bij mijn andere werkmaatschappij heb ik dit gedaan om de afzonderlijke drempel voor VPB aftrek voor iedere vennootschap te behouden: verstandig?).

 

@ klm10: De financiering wordt inderdaad gedaan vanuit mijn eigen (100%) holding, dus zonder een derde geldlener. De keuze is alleen: de holding koopt en stort op aandelen of leent het benodigde startkapitaal vanuit de holding. Wat is slim(mer)? Dus, wat zijn de voor- en nadelen (afgezien van de situatie dat de werkmaatschappij failliet zou gaan en je bij aandelen je geld kwijt bent en bij een geldlening schuldeiser wordt).

 

Ik hoor graag wat de gedachten hierover zijn aangaande voor- en nadelen op fiscaal, financieel en juridisch vlak.

 

Evo

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je bedoelt het opstaptarief van 20% vs. het algemene vpb-tarief van 25%? Dan verwacht je nogal een stevige winst - die 20% geldt tot €200.000.

 

Bij een lening van moeder aan dochter is niet zo snel sprake van informeel kapitaal, maar tegen een renteaftrekbeperking kun je, afhankelijk van het bedrag, vrij makkelijk aanlopen (evenals tegen een weigering van fiscale verliesneming bij eventuele afwaardering van de lening als sprake is van een onzakelijke lening). Denk bijvoorbeeld aan de thin-cap-regeling, waarbij de aftrekbare rente wordt gelimiteerd door de verhouding eigen vermogen/vreemd vermogen. De rente is bij de ontvanger wel gewoon belast. Overigens worden de renteaftrekbeperkingen in de vpb dit jaar onder de loep genomen, het ministerie probeert om nog voor het zomerreces een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer te sturen.

 

Je kunt natuurlijk ook denken aan een combinatie: een deel als kapitaal en een deel als lening. Het blijft in ieder geval maatwerk

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.