• 0

VOF aansprakelijkheid

In een VOF is een ieder hoofdelijk aansprakelijk voor aangegane afspraken/schulden etc.

Persoonlijke schulden etc. staan hier buiten.

Afdekking dmv beperkte bevoegdheid is dus belangrijk.

Maar wat als er dus een vennoot bekeuringen oploopt tijdens zijn werkzaamheden ???

Deze zijn persoonlijk naar mijn mening ?!

In mijn nwe VOF heb alleen ik volledige bevoegdheid en heb geen intentie schulden aan te gaan.

De vennoten hebben beperkte bevoegdheid en kunnen derhalve alleen maar schulden maken dmv bekeuringen mijn inziens.

 

In hoeverre is een VOF aansprakelijk voor bekeuringen van de vennoten daar deze naar mijn mening op `hun´naam binnenkomt ???

 

 

Voorbeeld van een truck-bedrijf :

Beperkt bevoegde vennoot overtreed de rijtijdenwet.

De bekeuring word op zijn naam uitgeschreven .

Daar dit de zoveelste keer was krijgt hij een dubbele bekeuring.

Daar hij geen geld meer heeft kan hij deze bekeuring niet betalen .

 

Valt een dergelijk voorval dan te verhalen op de VOF ??????????

 

Hij persoonlijk krijgt de bekeuring maar was anderzijds aan het werk voor de VOF !

 

Hopelijk begrijpt U de vraagstelling !

 

BIG TNX !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
De vennoten hebben beperkte bevoegdheid en kunnen derhalve alleen maar schulden maken dmv bekeuringen mijn inziens.

 

 

De vennoten zijn ieder persoonlijk aansprakelijk voor de gehele schold van de vennotschap. Dat is waar. Het omgekeerde is echter niet waar. De vennootschap is niet verantwoordelijk voor de schulden van de vennoten. Als zij bekeuringen krijgen, zijn die voor hun persoonlijke rekening. Die kunnen volgens mij niet verhaald worden op de vennootschap.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

 

Zoals De witte terecht opmerkt, zijn bekeuringen persoonlijk. Het feit dat men een verkeersovertreding begaat in de tijd dat men werkzaam was voor de vennootschap (of werkgever) doet hier niets aan af.

 

Justitie kan geen verhaal halen bij de vennootschap.

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Even een aanvulling: De bezitter van het motorvoertuig krijgt uiteraard de bekeuring toegestuurd (bij flitsaangelegenheden) en is gehouden deze te betalen tenzij de houder van het kenteken kan aantonen dat hij op dat moment niet bestuurder was van de auto. Wanneer de auto op naam van de vennootschap staat krijgt de vennootschap wel de bekeuring. Let hier wel op.

 

Groeten

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt, pak van mn hart !

 

Zijn er eventueel wel andere situaties denkbaar waarbij de VOF opdraait voor handelingen van een beperkt bevoegde vennoot of is dat risico geheel afgedekt door hen de bevoegdheid tot handelen uit naam van de VOF af te nemen (beperken tot nul !) ?

 

Zoals als ik het nu begrijp ligt het risico eerder bij een Vennoot dan bij de VOF !?

 

 

Bedankt en Succes !

Link naar reactie
  • 0
Voorbeeld van een truck-bedrijf :

Beperkt bevoegde vennoot overtreed de rijtijdenwet.

De bekeuring word op zijn naam uitgeschreven .

Daar dit de zoveelste keer was krijgt hij een dubbele bekeuring.

Daar hij geen geld meer heeft kan hij deze bekeuring niet betalen .

 

Valt een dergelijk voorval dan te verhalen op de VOF ?

 

Houd er wel rekening mee dat bij het rijtijdenbesluit in eerste instantie de bestuurder aansprakelijk is en vervolgens de Werkgever.

 

Dit heeft niets met de ondernemingsvorm te maken, maar meer met de arbeidsrelatie.

 

Dus als de vennoot voor het bedrijf een voertuig bestuurt, is het bedrijf wel degelijk aansprakelijk voor gemaakte overtredingen.

 

Groet Henk

Link naar reactie
  • 0

Ja, ik snap wel wat je bedoelt maar als de bestuurder nu zelf vennoot is, is er dus geen sprake van een zgn. arbeidsrelatie mijns inziens ...

Temeer daar een vennoot zonder opdracht ´de straat ´op kan ...

Kreeg hij nu uit naam van firma een ritopdracht zou het eventueel nog op die manier afgewend kunnen worden maar ...

 

Er staat me ook iets bij dat chauffeurs worden gestimuleerd om de rijtijdenwet te overstreden en dat de eventuele bekeuring word betaald door de ´baas´!

 

Taaie materie allemaal dat eigen bedrijfsgebeuren !!!!!!!!

Link naar reactie
  • 0

De bestuurder zal er het voordeel van hebben ingezien om het rijtijdenbesluit aan zijn laars te lappen. (hij of het bedrijf heeft er geld mee verdiend).

 

Je gaat mijns inziens niet voor de lol meer dan 10 uur aan het stuur van een vrachtwagen zitten. (of langer dan 4,5 aaneengesloten of meer dan 90 uur per twee weken enz enz enz....)

 

Het gaat dus niet om een ritje om even een ijsje te halen !!

 

Als je gepakt bent voor zo'n overtreding wordt dat door justitie aangemerkt als "economisch delict", wat zoiets inhoudt als valse concurrentie plegen door je niet aan de wet te houden. De extra winst die je hiermee zou kunnen behalen wordt daarom afgeroomd door een hoge boete. Ik snap dat je die niet wilt betalen.

 

Wie betaalt voor deze rit de dieselolie, onderhoudskosten, wegenbelasting en de afschrijving van het voertuig ??

 

Het bedrijf moet de bestuurders instrueren, middelen verschaffen voor, en controleren op de naleving van het rijtijdenbesluit. Als je aan deze voorwaarden niet hebt voldaan, ben je als bedrijf aansprakelijk.

Lees de theorie van je chauffeursdiploma er eens op na.

 

Het lijkt mij nu een zaak om samen met je vennoot op te lossen. De bekeuring zal hoe dan ook betaald moeten worden, en het lijkt mij handig om ondeling uit te zoeken wat daarin de verstandigste oplossing is. Je riskeert namelijk niet alleen de boete, maar ook de samenwerking met je vennoot. Dat lijkt me niet zo handig.

 

Henk

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.