Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
lex-y
lex-y
Beste HL-ers,
bij voorbaat dank voor jullie reacties. Het is prettig dat er een plek is waar dit soort vragen gesteld kunnen worden.
Sinds mei 2010 beschik ik samen met een compagnon over een werkmaatschappij. Voor die tijd hebben we een jaar als VOF gedraaid en daarvoor werkten we als losse zzp-ers. We hebben een dienstverlenend bedrijf in een van de zwaarst getroffen sectoren van de crisis: de bouw. Desalniettemin zijn we fors gegroeid (althans, zo ervaren wij dat) naar een omzet van € 1,2 mln vorig jaar. Dat heeft te maken met het feit dat we een unieke propositie bieden waarin we marktleider zijn inmiddels. Er zijn geen andere dienstverleners die landelijk doen wat wij doen en -zonder enige vorm van arrogantie- onze klanten zijn erg tevreden over wat we neerzetten. Wat we doen is op te delen in twee onderdelen: detachering van professionals en het geven van specialistische opleidingen.
De eigenaren, alsmede het team van medewerkers zijn echter allemaal vakinhoudelijke professionals. We hebben geen sales en marketing achtergrond. Sterker nog, wij zijn geen 'harde' ondernemers in dat opzicht en willen we ook niet zijn. We halen extern onze kennis weg bij goede partijen die de leemtes opvullen in ons ondernemerschap. Dit onderwerp zal niet anders behandeld worden.
We hebben daadwerkelijk niets aan sales of marketing hoeven doen en gedaan tot halverwege vorig jaar. Wel kregen we door dat het onderdeel zou moeten zijn van de bedrijfsvoering. Simpelweg omdat we het weliswaar goed deden bij onze klanten (allemaal via via verworven), maar we geen bekendheid hadden bij andere relevante prospects. Ook wij hebben het dit jaar wat zwaarder dan afgelopen jaar en volgend jaar zal dat niet anders zijn. Kortom, we wilden hier serieus werk van maken.
Daarop hebben we een vacature geplaatst voor een sales persoon. Daar kwamen reacties op en we troffen een dame in wie we vertrouwen hadden en die reeds ingevoerd was in de specifieke tak van sport waar we in zitten. Nu, zes maanden later, moeten we vaststellen dat die missie mislukt is. Dat komt deels door tekort schietende competenties van de persoon in kwestie, maar ook doordat onze propositie niet goed genoeg gecommuniceerd wordt door onszelf. We steken erg breed in, ontberen focus en -zoals gezegd- hebben geen ervaring met marketing of sales. Kortom, we moeten wat.
We hebben zelf inmiddels de inhoudelijke keuze gemaakt ten aanzien van wat we wel en niet willen doen (m.b.t. het product). Nu vermoed ik dat marketing advies op zijn plaats is om te bepalen hoe wij een en ander het beste in kunnen steken. Vervolgens moet met die heldere propositie er aan sales gedaan worden.
Mijn vraag aan jullie:
- Is dit de juiste aanvliegroute?
- Zo ja, hoe kan ik deze intern verder uitwerken met wat we nu hebben besloten, om op die manier een dienstverlener in staat te stellen er iets specifieks van te vinden / offertes aan te vragen? Is er een bepaald PvA wat je volgt in dit soort zaken?
- Is het verstandig om sales en marketing bij 1 dienstverlener onder te brengen, of juist niet?
- Werken deze partijen over het algemeen adequaat, of is het zoeken naar een kwalitatieve dienstverlener?
- En, de hamvraag, hoe kies je in vredesnaam de juiste partij voor zo'n klus als deze?
Excuses voor de geuite nativiteit. We hebben een stormachtige groei doorgemaakt en hebben inhoudelijk nu eigenlijk pas een en ander goed op de rit. Vandaar dat het perspectief dus nu (pas) wat breder getrokken wordt.
Nogmaals, met dank voor jullie antwoorden.
Lex
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag