• 0

Participatie in Onderneming voor 1/3

Allen, volgende vraag:

 

Ik kan 1/3 van een onderneming verkrijgen. Totale ondernemingswaarde 450.000 (opgebouwd uit de investeringen door de huidige twee eigenaren). Ik dien 150.000 over te maken. Het volgende is afgesproken: 90.000 in een keer, de resterende 60.000 middels 12 perioden/maanden minder management fee (5.000,-) in rekening te brengen.

 

Hoe dient het een en ander nu geadministreerd te worden? Overigens geldt de 150.000,- als Achtergestelde Lening - m.a.w. wanneer in de toekomst de resultaten dermate positief zijn dient de 150.000,- afgelost te worden.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

dag Alki

 

Je geeft aan dat het om 'een' onderneming gaat waaraan jij 150K als lening gaat verstrekken. Een lening geeft recht op rente en impliceert geen eigendom van de onderneming zelf! Bovendien kan het niet zijn dat jij 90K betaalt en 60K via een lagere managementfee. Je kunt geen lening verstrekken aan een bedrijf door af te zien van vergoedingen. Dan ontstaat juist een schuld van de onderneming aan jou. Er klopt dus iets nog niet in je verhaal.

 

Gaat het om een BV? Neem jij deel vanuit een eigen BV of privé?

 

Hoe je dit administratief moet verwerken valt dus nog niet te zeggen.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

ik participeer vanuit mijn BV. die 5.000,- is inderdaad de schuld van de onderneming aan mijn BV.

 

Nu ben ik de weg kwijt. Je moet 150.000 betalen aan die BV, maar die BV heeft nu al een schuld aan jou van 60K?

Waar komt die dan vandaan?

 

Ik liep vast op het stukje dat de toekomstige Werk B.V(die met een waarde van 450K ) een schuld heeft naar hem zelf die afgelost wordt omdat hij via zijn Holding B.V. minder management fee gaat vragen aan de werk B.V.

Op die manier wil ik ook wel leningen afsluiten, hoe minder de bank retour krijgt hoe sneller de lening weg is ???

 

Wellicht kunnen we even bij zijn / haar school informeren hoe het vraagstuk precies geformuleerd is.

 

Mocht dit niet zo zijn, dan zou ik topic starter adviseren om zijn 150.000 die hij mogelijk heeft vooral te gaan beleggen met

een beleggingsrekening.

Dit laatste berust op het feit dat topic starter met 150K aan het spelen is en niet weet op welke plekken de termen Ik, zijn Holding BV, Werk B.V. en de lening in zijn oorspronkelijke verhaal staan.

 

Link naar reactie
  • 0

Begrijp niets van de opmerking school ... alsmede de opmerking mbt IK, Holding BV en Werk BV....

 

Overigens kan ik begrijpen dat men confuus is - ben ik zelf ook, vandaar het bericht op dit forum.

 

Nog maals kort: 150K wordt verstrekt vanuit mijn (werk) BV aan de BV die ik voor 1/3 wenst over te nemen.

Voor het gemak concentreer ik me eerst op de AGL van 150K. De gedachte is als volgt:

- ik verstrek 50K op 1 mei als AGL; De overige 100K verstrek ik doordat ik 5K minder management fee reken.

Dit is dus het equivalient van 20 maanden. Ik werk echter reeds 8 maanden voor deze onderneming. Is dus gelijk aan 40K.

Ik dien dus nog 12 maanden een lagere management fee te rekenen (x-5K).

 

Na deze 12 maanden is heb ik feitelijk 150K als lening verstrekt, alleen 50K in een keer (1 mei) en 100K middels de mindering van de management fee.

 

Hoe het een en ander nu te administratief te verwerken.

 

Dien ik bv wel die 5K per maand te factureren? Echter ik moet dan ook BTW afdragen en hoe om te gaan met de vpb?

Moet ik een voorziening opnemen voor hetzelfde bedrag?

 

Immers na een drietal jaar zou het zo kunnen zijn dat ik die 150K weer ontvang.

Link naar reactie
  • 0

ok, helder. Je verstrekt een lening aan de BV van 150K. 50K nu en 100K door af te zien van fee.

 

Maar dat beantwoordt nog steeds mijn vraag niet: koop je nu aandelen in deze BV of verstrek je alleen een lening?

Koop je aandelen? Welk percentage van de aandelen en voor hoeveel?

 

Dit onderscheid is nogal essentieel voor je fiscale positie en de wijze waarop je dit boekhoudkundig verwerken moet.

 

groeten

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Immers na een drietal jaar zou het zo kunnen zijn dat ik die 150K weer ontvang

 

En wat schiet je daar dan mee op? 150K lenen en na 3 jaar weer terug krijgen. Daarmee ben je niet 1/3 eigenaar van de BV.

 

Als je nu met die 150K 1/3 van de aandelen zou kopen dan klinkt dat allemaal wat logisicher. Maar die 150K krijg je dan na 3 jaar niet terug. Je kunt salaris uit de BV trekken als je er werkzaamheden voor verricht en je kunt er divident uit halen (als er winst wordt gemaakt). Voor de rest zit die 150K gewoon in de waarde van de aandelen.

 

Gr Devlinx

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0
Nog maals kort: 150K wordt verstrekt vanuit mijn (werk) BV aan de BV die ik voor 1/3 wenst over te nemen.

 

Nee Joost, ook voor mij blijft het ergens in het midden hangen. Vandaar ook dat mijn antwoord twee kanten op kan. ALKI moet e.e.a. maar eens verduidelijken.

 

Dusssss, ALKI: lening of koop je aandelen?

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Weet niet of t handig is om nog iemand zich er mee te laten bemoeien maar ik denk dat ie wellicht bedoelt dat hij 1/3 van de aandelen koopt door in totaal 150K in te leggen. Er zijn echter al reserves van 450K wat het bedrijf daadwerkelijk uit kan gaan keren als de resultaten goed blijven? Dus ook voor 1/3 aan de nieuwe eigenaar?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.