• 0

BTW over verkoop software

In verband met een op te richten webshop voor de verkoop van zelf ontwikkelde software aan particulieren (geen maatwerk maar gewoon software die voor iedereen gelijk is) vroegen wij ons af hoe het zit met het heffen van BTW.

 

Wij zijn van plan om de betalingen via PayPal te laten verlopen (PayPal shopping cart), echter is de BTW ons niet helemaal duidelijk.

 

Ik heb hier al even rondgezocht op het forum maar het enige wat ik zo kon vinden was dat buiten de EU 0% BTW berekend moet worden. Echter, hoe zit deze constructie nu precies en is dit uberhaupt mogelijk om dit door PayPal te laten bepalen (zodat wij niet zelf per order moeten controleren waar iemand wegkomt)? Op de website van de belastingdienst werd het ook niet veel duidelijker.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Paypal kan op zich wel zien waar iemand vandaan komt volgens mij, maar dan nog kan je niet door Paypal laten bepalen wat het BTW tarief is.

 

In principe zit er 19% BTW op de verkoop van software. Als jouw klant buiten NL maar binnen de EU gevestigd is en een geldig BTW nummer heeft, dan moet je de BTW verleggen (intracommunautaire levering) en staat er 0% BTW op de factuur. Echter moet jij daarvoor het BTW nummer van jouw klant controleren bij de belastingdienst. Jij bent daar verantwoordelijk voor. Als het BTW nummer achteraf niet blijkt te kloppen (bijv. omdat jij, of Paypal dit niet goed gecontroleerd zou hebben) dan moet je alsnog 19% BTW afdragen over die factuur. Daarom kan Paypal dat nooit voor jouw bepalen, maar moet je dat zelf doen.

Link naar reactie
  • 0

Paypal kan op zich wel zien waar iemand vandaan komt volgens mij, maar dan nog kan je niet door Paypal laten bepalen wat het BTW tarief is.

 

In principe zit er 19% BTW op de verkoop van software. Als jouw klant buiten NL maar binnen de EU gevestigd is en een geldig BTW nummer heeft, dan moet je de BTW verleggen (intracommunautaire levering) en staat er 0% BTW op de factuur. Echter moet jij daarvoor het BTW nummer van jouw klant controleren bij de belastingdienst. Jij bent daar verantwoordelijk voor. Als het BTW nummer achteraf niet blijkt te kloppen (bijv. omdat jij, of Paypal dit niet goed gecontroleerd zou hebben) dan moet je alsnog 19% BTW afdragen over die factuur. Daarom kan Paypal dat nooit voor jouw bepalen, maar moet je dat zelf doen.

Het is de bedoeling om eerst aan particulieren te verkopen en niet rekening te houden met bedrijven. Echter willen wij ons ook niet laten limiteren door de EU grenzen, aangezien de VS een grote doelgroep is voor onze software.

Link naar reactie
  • 0

Het is de bedoeling om eerst aan particulieren te verkopen en niet rekening te houden met bedrijven. Echter willen wij ons ook niet laten limiteren door de EU grenzen, aangezien de VS een grote doelgroep is voor onze software.

Dan gewoon 19% BTW rekenen.

 

Een bedrijf binnen de EU zal waarschijnlijk zelf wel aankloppen als ze zonder BTW geleverd willen krijgen :)

Link naar reactie
  • 0

Het is de bedoeling om eerst aan particulieren te verkopen en niet rekening te houden met bedrijven. Echter willen wij ons ook niet laten limiteren door de EU grenzen, aangezien de VS een grote doelgroep is voor onze software.

Dan gewoon 19% BTW rekenen.

 

Een bedrijf binnen de EU zal waarschijnlijk zelf wel aankloppen als ze zonder BTW geleverd willen krijgen :)

Bedankt :) Geldt dat dan ook voor verkoop buiten de EU? Aangezien ik hier en daar las dat non-EU 0% is?

Link naar reactie
  • 0

Het is de bedoeling om eerst aan particulieren te verkopen en niet rekening te houden met bedrijven. Echter willen wij ons ook niet laten limiteren door de EU grenzen, aangezien de VS een grote doelgroep is voor onze software.

 

Aan particulieren binnen de EU moet je 19% Nederlandse btw in rekening brengen. Let op: elektronische diensten staat op de gelinkte pagina bij de uitgezonderde diensten.

 

Bij particulieren buiten de EU geldt voor elektronische diensten:

De dienst is belast in het land van uw afnemer. De wetgeving van dat land geldt. Vraag de belastingdienst van dat land of en hoe u aangifte moet doen.

 

Er zijn ongetwijfeld paymentserviceproviders die dit voor je afhandelen.

Link naar reactie
  • 0

Als je kan aantonen dat de geleverde goederen de EU verlaten hebben, dan mag je het nultarief in rekening brengen. Zie ook de site van de KVK.

 

Als je de software ter download aanbiedt, dan wordt het een wat ingewikkelder verhaal voor mij en dan kan een van onze fiscale experts daar vast meer over zeggen :)

Link naar reactie
  • 0

Als je kan aantonen dat de geleverde goederen de EU verlaten hebben, dan mag je het nultarief in rekening brengen. Zie ook de site van de KVK.

 

Als je de software ter download aanbiedt, dan wordt het een wat ingewikkelder verhaal voor mij en dan kan een van onze fiscale experts daar vast meer over zeggen :)

Het is inderdaad software die ter download wordt aangeboden, en niet via een fysieke CD/DVD/ander.

 

Het is de bedoeling om eerst aan particulieren te verkopen en niet rekening te houden met bedrijven. Echter willen wij ons ook niet laten limiteren door de EU grenzen, aangezien de VS een grote doelgroep is voor onze software.

 

Aan particulieren binnen de EU moet je 19% Nederlandse btw in rekening brengen.

 

Bij particulieren buiten de EU geldt voor elektronische diensten:

De dienst is belast in het land van uw afnemer. De wetgeving van dat land geldt. Vraag de belastingdienst van dat land of en hoe u aangifte moet doen.

 

Er zijn ongetwijfeld paymentserviceproviders die dit voor je afhandelen.

Zoals ik dat artikel bekijk zou software die ter download aangeboden wordt dus onder export van diensten vallen? Echter, PayPal lijkt dan niet echt handig? Ik heb in ieder geval nog geen optie ontdekt waarbij het mogelijk is om 19% BTW te heffen voor EU landen en 0% BTW voor niet-EU landen.
Link naar reactie
  • 0

Het zijn inderdaad downloads.

 

Dan hou ik het bij antwoord #5.

Bedankt, echter nog één vraag:

"De dienst is belast in het land van uw afnemer. De wetgeving van dat land geldt. Vraag de belastingdienst van dat land of en hoe u aangifte moet doen."

 

Misschien ligt het aan mij, maar dat zou dan toch betekenen dat ik met zo'n 167 landen (en nog dit?) contact zou moet opnemen over hoe belasting gaat in het desbetreffende land?

Link naar reactie
  • 0

Niet moeilijk doen : 19% btw rekenen en afdragen in Nederland.

Dat mag dus gewoon (geen problemen met belastingdienst dus)? Dat zou ik namelijk net ook al vragen, ik vind het helemaal niet zo'n probleem om gewoon voor iedereen 19% te rekenen, dan weten we in ieder geval waar we aan toe zijn. Sowieso gaat het om software van een relatief laag bedrag, dus alles uitzoeken per land lijkt ons ook niet optimaal.

Link naar reactie
  • 0

Dat mag dus gewoon (geen problemen met belastingdienst dus)?

 

Nee, dat mag hoogstwaarschijnlijk niet van de belastingdiensten van op zijn minst een deel van die landen en staten. Het risico dat je hiermee ooit tegen de lamp loopt zal wel niet zo groot zijn, maar helemaal 0 lijkt het me ook niet.

 

Sowieso gaat het om software van een relatief laag bedrag, dus alles uitzoeken per land lijkt ons ook niet optimaal.

 

Zoals ik al zei: er zijn ongetwijfeld paymentserviceproviders die dit voor je afhandelen. Dat lijkt me de normale oplossing.

Link naar reactie
  • 0

Dat mag dus gewoon (geen problemen met belastingdienst dus)?

 

Nee, dat mag hoogstwaarschijnlijk niet van de belastingdiensten van op zijn minst een deel van die landen en staten. Het risico dat je hiermee ooit tegen de lamp loopt zal wel niet zo groot zijn, maar helemaal 0 lijkt het me ook niet.

 

Vraag me af in hoeverre je als verkoper verplicht bent te controleren waar een product naar toe gaat? Als je je als Nederlandse webshop richt op de Nederlandse of Europese markt en er komt een niet-europeaanse particulier kopen in hoeverre je hier dan verantwoordelijk gesteld kan worden?

 

Maar is het uberhaupt voor de Nederlandse belastingdienst een probleem? Dat is in ieder geval de eerste die je tegen komt.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Vraag me af in hoeverre je als verkoper verplicht bent te controleren waar een product naar toe gaat?

 

Weten waar het naartoe gaat, ja, kennelijk. Of je verplicht bent de mededeling van de klant daarover te controleren, geen idee.

 

Als je je als Nederlandse webshop richt op de Nederlandse of Europese markt en er komt een niet-europeaanse particulier kopen in hoeverre je hier dan verantwoordelijk gesteld kan worden?

 

Goeie vraag, ik weet het niet. In theorie kan een buitenlandse belastingdienst recht hebben op een stukje belasting, maar kan die dat recht uitoefenen als je bedrijf in Nederland gevestigd is en je je in Nederland bevindt? Geen idee.

 

In theorie kan ik me voorstellen dat een buitenlandse belastingdienst je opspoort en een belastingschuld in het betreffende land op je naam zet, waar je dan tegenaan loopt op het moment dat je bij de douane dat land ingaat, al is het voor vakantie. Maar ik zeg "in theorie", want of dat in de praktijk ooit zo gaat weet ik niet.

 

Maar is het uberhaupt voor de Nederlandse belastingdienst een probleem?

 

Dat lijkt me niet, zolang je die 19% btw voor EU-consumenten netjes afdraagt.

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik al zei: er zijn ongetwijfeld paymentserviceproviders die dit voor je afhandelen.

 

Overigens, ik ken deze situatie vooral van het internationaal zakelijk kopen van software via internet, niet als verkoper aan particulieren. Daarbij wordt de transactie vaak afgehandeld door het bedrijf Digital River. Ik heb daar verder geen belang bij. Je kunt ze eens googlen en kijken wat voor diensten ze bieden, wat dat kost etc.

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik al zei: er zijn ongetwijfeld paymentserviceproviders die dit voor je afhandelen.

 

Overigens, ik ken deze situatie vooral van het internationaal zakelijk kopen van software via internet, niet als verkoper aan particulieren. Daarbij wordt de transactie vaak afgehandeld door het bedrijf Digital River. Ik heb daar verder geen belang bij. Je kunt ze eens googlen en kijken wat voor diensten ze bieden, wat dat kost etc.

Ik had al even gekeken bij Digital River e.d., maar hoe werkt zoiets dan? Betekent dat dan ook dat ik geen BTW zelf meer hoef af te dragen aan de Nederlandse belastingdienst? Want als Digital River niks anders doet dan een lijstje maken met hoeveel belasting naar land X moet heeft het voor mij weinig toegevoegde waarde, dat kan ik zelf ook makkelijk uitrekenen.
Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Resumerend: bij het verrichten van diensten aan particulieren buiten de EU moet je de BTW-regels van dat land toepassen en geen NL-BTW in rekening brengen. Maar ik ben het met Derek-Jan eens, da's onbegonnen werk, dus gewoon NL-BTW berekenen en de NL-fiscus zal daar echt niet moeilijk over doen. Die krijgt tenslotte meer binnen dan waar ze recht op heeft.

En de voorbelasting is sowieso aftrekbaar, dus ook als je met 0 % levert en de niet-EU-BTW zou berekenen.

 

Nog wel even iets wat ik verder nog niet ben tegengekomen hie. Mocht je aan particuleren binnen de EU leveren dan moet je NL-BTW berekenen, tenzij je per land, per jaar een (per land verschllende) grens overschrijdt. Dan zijn het namelijk afstandsverkopen en moet je wél de BTW van dat land berekenen. Zoek hier op HL maar even op die regeling, ik heb er al vaker over geschreven.

 

Tot slot die Amerikaan die hier iets koopt. Die moet je gewoon als elke andere NL-klant BTW in rekening brengen. Mocht hij dat terug willen hebben dan geldt de regeling 'uitvoer particulieren' en kan hij de BTW bij de leverancier terugvragen. De leverancier is echter niet verplicht om hieraan mee te werken. Er zijn voorwaarden aan verbonden en bij relatief kleine bedragen is er geen leverncer die z'n vingers daaraan brandt. Zie voor verdere info: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/zakendoen_buiten_de_eu/btw_berekenen/btw_berekenen_bij_export_van_goederen_naar_niet_eu_landen/export_door_particulier_die_buiten_de_eu_woont

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 88 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.