• 0

Contract abonnement ??

Hallo

 

Zoals jullie weten gaat mijn parkeerplaats binnenkort open. Nu ga ik voor het eerst abonnementen aanbieden.

Het abonnement is 55 euro per maand, hiervoor kan de klant onbeperkt parkeren.

 

Nu zit ik een beetje te brainstormen hoe ik het ga aanpakken. Het geld kan ik contant in ontvangst nemen of laten afschrijven.

Het eerste punt is dat als een klant betaald op 1 maart voor de gehele maand en hij komt pas weer op 15 april en betaald dan voor de gehele maand dan mis ik twee weken geld. Met automatische incasso heb ik dit probleem niet. Zelf facturen sturen heb ik helemaal geen zin in. Dan betalen klanten te laat en willen ze wel parkeren enzo, nee dat lijkt me echt niks.

 

Heb deze week een pinautomaat besteld dus dat is ook een optie. Dan krijgt de klant direct een bon van het bedrag.

 

Moet ik bij automatische incasso ook maandelijks werken met facturen? Het lijkt mij dat ik de klant een klein contractje moet laten tekenen, inclusief algemene voorwaarden (welke ik niet heb).

 

Twijfel een beetje hoe ik het ga aanpakken. Hoe de parkeerplaats nu werkt is als volgt, ik ontvang het geld, doe de slagboom open en de klant parkeer. Beetje zelfde principe als de markt, daarom hoef ik van de belastingdienst ook geen facturen uit te schrijven.

 

Het abonnement kan ik ook contant ontvangen zodat ik geen administratie erbij krijg alleen het risico is dat ik dan wel geld mis loop. Omdat de nieuwe parkeerplaats nog geen automatische slagboom heeft wil ik het nummerbord opschrijven en zo noteer ik welke klant een abonnement heeft en dus gratis naar binnen mag.

 

Heeft iemand hier nog iets zinnings op te zeggen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 1

Is het abonnement persoonsgebonden of auto-gebonden?

 

Je zou een maandkaart uit kunnen geven. Aan de hand van die kaart kan jij zien of de auto zo mag door rijden om te parkeren of dat hij een nieuwe maandkaart moet kopen als zijn vorige verlopen is.

 

Als een kaart auto-gebonden is dan zou je aan de hand van het kenteken kunnen zien of iemand nog moet betalen of niet. Maar dan is in de praktijk misschien alsnog de maandkaart handiger.

 

Incasso is lastiger. Daarvoor zul je tenminste een rekening moeten hebben die geïncasseerd zou worden.

Link naar reactie
  • 0

Snap je issue denk ik. Mogelijke oplossing, je print een kaartje uit (met zo'n laserprinter wellicht) waarop je zet:

 

Kenteken: xx-xx-xx

Betaald:

12-04-12 - 11-05-12

12-05-12 - 11-06-12

12-06-12 - 11-06-12

 

etc.

 

Gewoon afvinken met een stempel o.i.d. of voor die periode al betaald is. Afhankelijk van de lengte van het contract uiteraard de regels printen.

 

En natuurlijk stellen dat in 1x betalen een korting oplevert, je vinkt ze allemaal af en klaar.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Incasso zou ik zeker niet doen, want je moet rekening houden met een storneringstermijn van 56 dagen. Jouw klant kan binnen 56 dagen na de incasso het bedrag door de bank laten storneren en probeer dan maar het geld weer terug te krijgen.

 

Je schreef dat het principe als op de markt is, blijf dat hanteren. Ik zou zeggen handje contantje of pinnen.

 

Willen jouw klanten geen bewijs, bon of factuur?

 

Is jouw abonnement per kalendermaand of per maand vanaf het eerste gebruik? Zo te lezen ga je voor kalendermaand, dan zal je een soort van planning moeten maken wanneer de plek beschikbaar is of een minimum huurperiode van een x aantal maanden invoeren?

 

Laatste vraag, wat doe je als iemand illegaal op de nog niet afgesloten parkeerplaats parkeert?

Space & Cartoon Safari: webwinkel in bijzonder speelgoed als action figures, collectibles, designer toys.

http://www.spacecartoonsafari.eu

http://www.scstoys.eu

Link naar reactie
  • 0

Goed genoeg tips over de abonnementsvormen inmiddels, dan naar de facturen.. zolang jij aan particulieren abonnementen verkoopt zal het niet zo'n probleem zijn maar je zult minimaal een kwitantieboekje moeten hebben om klanten een kwitantie te kunnen geven.

 

Als je echter ook winkeliers/ondernemers als klant krijgt dan zullen die echt een factuur willen met BTW, je kunt natuurlijk nog steeds met contante of pinbetaling werken maar je bent op basis van de wet op omzetbelasting verplicht om facturen uit te reiken aan andere ondernemers. Maar goed met 1 soort abonnement en een vaste prijs is dat ook zware opgave.. Je zorgt dat je rond de 25e van de maand de factuur aan ze geeft en vraagt of ze gelijk betalen.. zij hun factuur en jij je geld..

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Super bedankt voor de waardevolle tips!

 

Het abonnement is per maand vanaf het gebruik. Dit lijkt mij het meest logische en makkelijkst te hanteren.

Illegaal parkeren zal niet gebeuren omdat de slagboom op slot kan. En als ik er werk komt er niemand binnen zonder te betalen.

 

Vind het idee van djluc het meest makkelijkste, tenminste zo lijkt het voor mij. Moet alleen even kijken met facturen. Want er zijn genoeg klanten die een factuur nodig hebben voor de belastingdienst. Zal morgen gelijk even mijn accountant benaderen en mijn vader (ook een ondernemer)

 

Factuur ruilen voor geld werkt makkelijk zoals Roel het al zegt.

 

Nog meer mensen goede ideeën?

Link naar reactie
  • 0

Nog meer mensen goede ideeën?

 

Als klant zou ik de combinatie van automatische incasso en elektronisch factureren het makkelijkst vinden. Een bepaalde sms/smartphone-dienst voor parkeergeld in Amsterdam en andere grote steden werkt bijvoorbeeld zo. Ik krijg twee keer per maand een factuur als pdf per e-mail en ik heb geen omkijken naar de betaling. Prima.

 

Dat een klant een incasso kan storneren is wel waar, maar dat gebeurt volgens mij in de praktijk niet zo vaak en je hebt alle normale incassomogelijkheden. Daar zou ik me niet door laten afschrikken.

Link naar reactie
  • 0
Kan je geen nummerborden herkennen

 

Topplan! 8)

 

met een app voor je mobiele telefoon?

 

Hoezo? Hetgeen moet reageren op de nummerplaat is de slagboom, niet de ondernemer achter het hele bedrijf. Monteer dus een of andere vaste camera-installatie en koppel die aan de slagboom, dan kun je zelf uitslapen met je mobiele telefoon in de lader op het nachtkastje.

 

Je krijgt dan wel slimme klantjes die foto's maken van de geparkeerde nummerborden, die uitprinten op A3-formaat, en die over hun nummerbord plakken.

Link naar reactie
  • 0

nou abonementen op een willekeurige dag in laten gaan lijkt mij niet handig.. dat bemoeilijkt je controle.. je moet dan echt elke dag op elke auto kijken.. als jij maandkaarten per kalendermaand verkoopt kun je met een bepaalde kleur kaart werken voor een maand. dat vereenvoudigd de controle aanzienlijk. Je kunt eventueel ook weekkaarten verkopen zodat mensen niet voor een maand hoeven te betalen als ze op vakantie gaan, dan kopen ze gewoon 1 of 2 weekkaarten.

Voor klanten die gedurende de maand voor het eerst een maandkaart kopen kun je ook het tarief van de maandkaart reduceren op basis van resterende dagen. en desnoods haal je twijfelaars over de streep door ze de eerste maandkaart gratis te geven als de maand toch al halverwege is.. zo van "kijk gewoon of hier parkeren je bevalt" en dan koop je volgende maand een kaart als het bevalt.. op die manier heb je ook vulling op je terrein wat ook weer klanten trekt.. in de horeca noemen ze dat zien eten doet eten.. want als mensen een parkeer terrein met 3 auto's zien dan denken ze al snel van alles waarom ze daar niet mogen parkeren.

Link naar reactie
  • 0

want als mensen een parkeer terrein met 3 auto's zien dan denken ze al snel van alles waarom ze daar niet mogen parkeren.

 

Jij hebt niet veel ervaring met parkeren in Amsterdam hè? ;)

 

ik parkeer bijna dagelijks in Amsterdam.. (hoewel de laatste tijd een stuk minder) maar meestal organiseer ik een gereserveerde plaats bij de klant of parkeer bij P+R aan de rand en met de tram verder, zelden parkeer problemen in amsterdam..

 

maarre dit terrein is in Apeldoorn en ik ken in Nieuwegein 2 bedrijfsparkeerterreinen met slagboom waar je op zaterdag gratis kan parkeren (de boom staat dan open) maar veel mensen rijden er voorbij omdat ze denken dat het niet mag terwijl de borden waarop staat dat de parkeer plaats toegankelijk is toch echt vrij duidelijk zijn.. dus vanuit die hoek

 

en een beetje weggeef promotie zorgt vaak voor wat meer mond tot mond reclame, altijd wel ergens goed voor..

 

Link naar reactie
  • 0

nou abonementen op een willekeurige dag in laten gaan lijkt mij niet handig.. dat bemoeilijkt je controle.. je moet dan echt elke dag op elke auto kijken.. als jij maandkaarten per kalendermaand verkoopt kun je met een bepaalde kleur kaart werken voor een maand. dat vereenvoudigd de controle aanzienlijk. Je kunt eventueel ook weekkaarten verkopen zodat mensen niet voor een maand hoeven te betalen als ze op vakantie gaan, dan kopen ze gewoon 1 of 2 weekkaarten.

Voor klanten die gedurende de maand voor het eerst een maandkaart kopen kun je ook het tarief van de maandkaart reduceren op basis van resterende dagen. en desnoods haal je twijfelaars over de streep door ze de eerste maandkaart gratis te geven als de maand toch al halverwege is.. zo van "kijk gewoon of hier parkeren je bevalt" en dan koop je volgende maand een kaart als het bevalt.. op die manier heb je ook vulling op je terrein wat ook weer klanten trekt.. in de horeca noemen ze dat zien eten doet eten.. want als mensen een parkeer terrein met 3 auto's zien dan denken ze al snel van alles waarom ze daar niet mogen parkeren.

Hoi Roel,

 

Dit idee spreekt mij het meeste aan.

 

Zit nu te denken om per kalander maand te werken. Als mensen op 1 maart komen kunnen ze een maandkaart kopen van 55e en als ze in de 3e week komen kunnen ze een weekkaart kopen van 15e

Dan hoef ik alleen wat kaarten te maken icm stempels en de waarde staat op de kaart dus dan hoef ik geen facturen uit te schrijven.

 

Of een stempelkaart met 30 stempels en iedere dag wordt gestempeld ook als ze twee dagen later komen.

 

Wat vind je daarvan?

Link naar reactie
  • 0
Of een stempelkaart met 30 stempels en iedere dag wordt gestempeld ook als ze twee dagen later komen.

Daar zie ik het voordeel niet van. Want waarom zou je op de kaart van de klant willen aangeven wanneer ze geweest zijn? Bovendien kan zo'n kaart met 30 vakjes het gevoel van een "strippenkaart" geven en dan krijg je ook klanten aan wie je moet gaan uitleggen waarom je meerdere stempels tegelijk plaatst.

 

Ik neem aan dat je ook een of ander systeem hebt om te bepalen hoeveel parkeerplekken je vrij moet houden voor de reeds verkochte abonnementen?

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij wordt het allemaal moeilijker gemaakt dan nodig.

 

Je hebt een beperkte capaciteit (100 plaatsen?) en misschien maar voor 6 maanden.

 

De vraag is: hoeveel mensen (X) zijn bereid om voor welk bedrag (Y) die 6 maanden een plek bij jou te huren?

 

Stel dat er 245 mensen zijn die voor een half jaar parkeren gewoon in 1x 300 euro willen overmaken dan pak je toch gewoon de eerste 100, tikt 300 euro af, geeft ze een leuke kaart die ze onder hun voorruit kunnen leggen en je gaat lekker in je kantoor zitten te studeren.

 

(durf groter te denken)

Link naar reactie
  • 0

Je bent op grond van de wet op de omzetbelasting verplicht te factureren aan andere ondernemers.

Als mensen zich niet kenbaar maken als ondernemer dan kun je daar natuurlijk geen rekening mee houden.. maar zodra mensen om een btw bon/factuur vragen zul je die moeten leveren.

 

en ook met automatische incasso moet je elke maand een factuur sturen, behalve als je een jaarabonnement vooruit factureert voor een jaar maar de betalingen per maand incasseert.

 

Er zijn een aantal vereisten die aan een factuur gesteld worden.. maar in principe zou je die gegevens allemaal op de achterkant van het abonnement kunnen vermelden. al zal de juiste doornummering van je facturen het lastigste zijn. maar met enig gepuzzel zou de abonnementskaart ook als btw factuur kunnen dienen.. de vraag is of dat het efficient is.. of dat je beter losse facturen kunt maken..

Link naar reactie
  • 0

Je kunt ook aan je klant vragen of hij iedere maand een factuur wil. Stel dat 30 van de 100 ja zeggen, dan stuur je die 30 klanten een e-mail met een factuur in een pdf.

 

Ja zo ga ik het doen. Automatische incasso is zo weinig werk en ik krijg netjes mijn geld iedere maand. Moet ik de klant nog iets laten tekenen? Jaar contract zoals bij de sportschool?

 

De factuur kan ik mooi mailen wanneer daar behoefte aan is.

Link naar reactie
  • 0

Jazeker, voor een automatische incasso heb je een handtekening nodig (toestemming van de klant dat jij het bedrag van de klant zijn rekeningnummer mag incasseren). Er zijn incasso machtigingsformulieren verkrijgbaar of je kan zelf een contract maken.

 

Kijk voor meer informatie over het product incasso op deze website van Currence (de eigenaar van het product incasso):

Incassomachtigen.nl

 

Space & Cartoon Safari: webwinkel in bijzonder speelgoed als action figures, collectibles, designer toys.

http://www.spacecartoonsafari.eu

http://www.scstoys.eu

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.