• 0

KOR regeling

M.b.t. de KOR regeling zit ik met de volgende vraag:

 

Mijn omzet bestaat uit de volgende componenten:

 

Omzet 19%

Omzet 6%

Vrijgestelde omzet

 

Nu is mijn vraag: als ik m.b.t. de belaste prestaties (6%en 19%) in aanmerking kom voor de KOR kan ik deze dan toepassen of moet ik de vrijgestelde omzet meerekenen net als dat je dit doet met Omzet die is verlegd.

 

Mijn gevoel zegt dat ik wel de KOR kan toepassen omdat vrijgestelde omzet nu eenmaal vrijgesteld is, en hiervoor ook een correctie op de voordruk wordt gemaakt. Het blijft echter een beetje knagen als je bijvoorbeeld € 60.000,- euro vrijgestelde omzet zou draaien en dan toch de KOR kan toepassen omdat er ook wat belaste prestaties binnen de onderneming plaatsvinden.

 

Ik twijfel maar kan bij de specifieke situaties m.b.t. de KOR regeling op de site van de belastingdienst niets vinden wat hier uitsluitsel over geeft.

 

Wellicht weet iemand hier het antwoord....

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Jouw redenatie klopt helemaal. KOR wordt alleen berekend over belaste omzet. Vrijgestelde omzet wordt geheel buiten de omzetbelasting gehouden.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Nu doe ik er nog een schepje bovenop

 

Als mijn omzet van de laatste week december het verschil zou maken tussen wel of geen KOR faciliteiten.

Kan ik deze omzet dan opnamen als nog te factureren en de factuur in januari maken. Dus bijvoorbeeld

14 januari van het daaropvolgende jaar de diensten uit de laatste week van december factureren. Immers dan is de factuur nog steeds ruimschoots binnen de daarvoor gestelde tijd opgemaakt, echter de btw valt in het nieuwe jaar.

 

In mijn optiek niets onoorbaars omdat de facturen altijd enige tijd na de geleverde dienst pas worden opgemaakt en de factuur van januari is daarop geen uitzondering.

Link naar reactie
  • 0

Daar is inderdaad niets verkeerd aan. Voorwaarde is wel dat e.e.a. vóór 16 januari gefactureerd wordt. En het wordt natuurlijk dubieus als wij 15-4 gaan praten over facturen van december vorig jaar die voor half januari gefactureerd hadden moeten zijn.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Het kan en het mag maar het lost je probleem maar in 1 jaar op.. als je jaar op jaar recht hebt op KOR (of net niet) dan zal het verschuiven niet zoveel nut hebben.. want de omzet die je van de laatste week van december haalt maar in januari factureert zal dus voor dat volgende jaar meetellen in het totaal.

 

Het heeft dus alleen zin als je dit jaar nog wel recht hebt op KOR en volgend jaar niet meer omdat je dan zoveel gegroeid ben dat je te groot bent voor de regeling.

 

Naast het schuiven van omzet kan natuurlijk ook het vooruit halen van uitgaven of investering naar voren halen.. kortom toch maar die nieuwe pc in december aanschaffen in plaats van maart volgend jaar. of nog net wat extra inkopen in december.. en die extra uitgaven zorgen nat

 

Tot slot kan het nuttig zijn om goederen die je in een ander EU land koopt toch gaat proberen in Nederland te gaan inkopen omdat dit ook een positief effect heeft op het KOR saldo. Misschien niet van toepassing op jullie situatie maar er zijn vast meelezers die in een vergelijkbare situatie zitten en wel buitenlandse inkoop hebben.

Link naar reactie
  • 0

lol. tsja, met nattigheid had het niet te maken maar een halve dag later nog een zin afmaken is lastiger als je denkt en ik zie dat het hele alinea een behoorlijk gammel is.. geloof dat ik weer eens probeerde 2 dingen gelijk te doen..

 

nieuwe poging dan maar voor hele alinea

 

Naast het schuiven van omzet is natuurlijk ook het naar voren halen van uitgaven of investering een optie. Dus toch maar die nieuwe pc in december aanschaffen in plaats van maart volgend jaar of nog net wat extra inkopen in december.. Door die extra uitgaven kom je dan voor dat jaar ook onder de KOR grens. Zeker bij ondernemers die onder de KOR vallen worden uitgaven of kleine investeringen vaak uitgesteld tot het geld er is, heel verstandig uiteraard, maar soms kan het je dus ook een extra btw voordeeltje opleveren door ze de uitgaven naar voren te halen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.