• 0

Concurrentievervalsing door lokale overheid. Hoe kun je dit aanpakken?

Mijn gemeente gaat steeds meer de markt op; zo besteedt zij oa haar re-integratie uit aan een stichting, die voorheen alleen een sociale WP was. Deze stichting heeft nu een aparte afdeling die de re-integratie regelt en de intakes doet met werklozen .

 

Nu zet de gemeente (lees: stichting) deze werklozen in om bijv. het plaatselijke bedrijfsterrein te bewaken; zij lopen "stage" zoals dat heet. En zo heeft de stichting nog een aantal projecten, zoals bijv. strijken in het bejaardenhuis (ook voor mannen hihi vind ik wel leuk trouwens!)) of mailings verzorgen op haar eigen locatie. De stichting faktureert de geleverde diensten. En hier gaat het nu om:

 

Ik vind dit oneerlijke concurrentie; er is wetgeving die overheden dwingt marktconforme prijzen voor haar diensten te berekenen. Hoe weet ik of de tarieven marktconform zijn?

http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/eleni/nieuws/2011/03/23/eind-aan-oneerlijke-concurrentie-bedrijfsleven.html

 

Maar ook zijn er europese regels; zo weet ik oa dat bijv. loonkostensubsisdies ook aangemeld moeten worden bij de Commissie, en dat de Commissie boetes op kan leggen.

 

Ik zou wel eens willen weten wat de mogelijkheden zijn om deze oneerlijke praktijken aan de kaak te stellen.

Hoe kom ik erachter of de overheid voor haar diensten marktconforme prijzen rekent. Is het niet altijd concurrentievervalsend als de overheid de markt op gaat? Immers haar VERMOGEN is gefinancierd met belastinggeld; ik denk daarom dat bepaalde kosten van de overheid nooit doorberekend zullen worden in kostprijzen.

 

Kan ik deze info via een WOB verzoek naar boven krijgen? Of moet ik aan de wethouder sociale zaken opheldering vragen hoe eea verwerkt is in de jaarstukken? Want daar ben ik ook benieuwd naar.

 

ik kan me voorstellen dat de stichting geld verdient met die "stages"; betaalt zij in ruil van deze stagiares een fee aan de gemeente??

 

ik vraag me af of dit wel allemaal zuivere koffie is...Ik zou dit graag eens uitzoeken en tips vernemen voor een plan van aanpak.

 

Ik zou graag eens de discussie starten!

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik vind dit oneerlijke concurrentie; er is wetgeving die overheden dwingt marktconforme prijzen voor haar diensten te berekenen. Hoe weet ik of de tarieven marktconform zijn?

Vragen aan het betreffende bestuursorgaan. Ze moeten zorgvuldige beslissingen nemen en dus ook onderbouwen dat ze zich aan de regels houden. En zoals je op:

http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/eleni/nieuws/2011/03/23/eind-aan-oneerlijke-concurrentie-bedrijfsleven.html

 

Kunt lezen kun je anders klagen bij de NMa.

Link naar reactie
  • 0

ik vraag me af of dit wel allemaal zuivere koffie is...Ik zou dit graag eens uitzoeken en tips vernemen voor een plan van aanpak.

 

Ik ben het met je eens om dit eens aan de kaak te stellen. Is er wel een soort NMa op deze praktijken? Ik denk het niet. Mijn ervaringen komen van een tak van het wetenschappelijk onderzoek, behorende bij het ministerie van wetenschap en onderwijs. In een van die subdivisies is er een groep die zich bezig houd met de ontwikkeling van verlichting in fruit automaten, en in de ontwikkeling van beveiligingspoortjes (winkels), en in de ontwikkeling van brandblussystemen. Het heeft wellicht wel wat te maken met nieuwe ontwikkelingen maar het is werk in een grijs gebied. Dit dus met slechts enkele voorbeelden.

 

Nog een voorbeeld is dat bij het animeren van een technisch promotiefilmpje ik het werk van mijn zoon (ondernemer) aanbood. Hij heeft ook een offerte gestuurd met keuzes uit simpele en uit verschillende 3D kwaliteits-gradaties. Maar uiteindelijk kreeg ik van de “baas” te horen dat hij wel een goedkoop mannetje hiervoor had. Verder bleef alles duister.

 

 

Zo ook dacht ik hieraan bij het zien van een promotie filmpje van en over het ministerie van economische zaken. Daar had men een promotiefilmpje getoond. Ik ben er niet zeker van (dus speculatie) maar als iedere overheid een eigen promotiefilm-en website-team opstelt, dan vind ik dat in zekere zin ook concurrentie vervalsend, doordat men geen uitbesteding doet aan de zakelijke ondernemers. Er zijn blijkbaar groepen van niet inzetbaar personeel bij overheden die hun hobby's (bijvoorbeeld webdesign) mogen uitoefenen. Dat men het voor eigen ministeriële promotie doet is tot daar aan toe, maar ik denk dat men daar ook makkelijk over de grens gaat om voor betalende relaties op te gaan treden. Nog erger wanneer ambtenaren op de computers van de overheid websites maken voor hun prive klandizie. Ja, wie controleert deze “speculaties”? Ik denk dat we afhankelijk zijn van klokkenluiders ::)

 

Link naar reactie
  • 0

Een mooi voorbeeld:

 

http://www.autokompas.nl/2011/12/a2sp-beticht-rdw-van-oneerlijke-concurrentie/

 

Hieruit blijkt ook het concurrentievoordeel.

 

 

Echter,hier lees ik.......

 

http://www.vno-ncw.nl/Publicaties/Nieuws/Pages/Wet_is_handvat_ondernemers_bij_oneerlijke_concurrentie_overheid_1913.aspx

 

dat bijv. sociale WP zijn uitgesloten van de nieuwe wet. Begrijp ik dat goed?? Ik weet natuurlijk niet of dit de uiteindelijke inhoud van de wet is geworden?

 

Wellicht kan StevenK daar duidelijkheid over geven.

 

Ik heb niet direct belang/nadeel van deze wet als ondernemer.Deze zaken zijn mij toevallig ter ore gekomen omdat ik 1 dagdeel in de week de administratie doe bij een potplantenkwekerij. Ik werd opgebeld door de "stichting" of wij op de hoogte waren van de mogelijkheden die de nieuwe WWB biedt? Hij doelde hiermee op "twerkstelling" van uitkeringstrekkers. Ik kon ze inhuren op locatie, bijv. 3 maanden gratis onder het mom van "stage" (hoort volgens mij alleen bij opleidingen,), maar ik kon ook werk uit laten voeren op locatie van de Soc.WP...

 

Nu is het zo dat In onze potplanten hanglabels geprikt worden; dit zijn plastic stekertjes en daar moet een kaartje met verzorgingstips op geprikt worden. Dat doen wij gewoon zelf, tussendoor. De "stichting"meldde mij dat ik dat allemaal kon uitbesteden aan de "stichting"....En naarmate het verhaal vorderde bleek dat niet zozeer de handipcapten het werk gaan doen op die soc. WP, maar de uitkeringstrekkers. Men noemde dit leerwerkplekken. Maar ja, wat kun je daar nou van leren??? Ik vraag mij daarom af of deze gemeent/annex re-integratiestichting niet eens tegen het licht gehouden moet worden?

 

****

Dus heb ik eens een beetje rondgevraagd her en der:

 

Ik denk dat de stichting gratis personeel krijgt van de gemeente. Gratis personeel, ingezet als produktiemiddel waarvoor zij diensten faktureert. Ik kan me ook nog voorstsellen dat de stichting voor elk "traject" een reintegratie-fee in rekening brengt bij de gemeente; die dat vervolgens weer betaalt uit de re-integratiebudgetten die zij ( wellicht??? ik weet het niet,) ook nog van het rijk krijgt?

 

Dus stel je voor: de stichitng krijgt van de gemeente:

* gratis personeel

* krijgt voor iedere intake/begeleiding van werkloze een fee

* krijgt voor iedere plaatsing op soc. WP of elders een fee

* ontvangt omzet uit gefaktureerd produktie

 

Sommige uitkeringstrekkers zitten dus al meer dan 2 jaar produktiewerk te doen, zonder enig perspectief op een reguliere baan...Dit zijn natuurlijk voornamelijk de laaggeschoolden en/of buitenlanders.

 

Dus, je kunt mij niet wijsmaken dat hier sprake is van EERLIJKE CONCURRENTIE. Absoluut onmogelijk.

Dus heb ik geprobeerd via de jaarstukken van de stichting en gemeente duidelijkheid te krijgen.

 

wat opvalt is dat de gemeente zegt:

Werk en inkomen 28K (debet, dus lasten), 26K (credit , dus baten)

Betekent dit dat de gemeente met de tewerkstelling haar gat in de begroting dicht???? Onder het mom van "stage", leerwerkplek, tegenprestatie mag zij blijkbaar diensten laten verrichten onder het minimumloon? Terwijl de Limburgse aspergesteker hiervoor strafvervolging heeft gekregen. Hoe zit het met het gelijkheidsbeginsel???7

 

Ik kom er niet uit; ik snap er niks van.

En vallen soc. WP nou onder die wet?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goed onderwerp, maar nu praten we een beetje over de neef van de vriendin van de buurman.

 

Ik doe het topic dicht. Zodra er iemand is die echte ondernemerservaring heeft met concurrentievervalsing door de overheid kan dit topic weer open. Of een nieuw topic.

 

Re: Het is zondag en we zien vanzelf wel of er reacties komen. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Als ik zou vaststellen dat mijn werkzaamheden ook ineens door een sociale instelling, die geïnitieerd wordt door de gemeente, commercieel worden uitgevoerd, zou ik ook in de hangijzers kruipen. Hier in Waalwijk is een vergelijkbare situatie met de WML, die bouwwerkzaamheden verricht. Dat is jaren geleden zo begonnen en op basis van overheidssubsidie konden ze "concurreren" met de lokale bouwbedrijven. Ik meen echter dat daar recent een einde aan is gekomen, omdat door het wegvallen van die subsidie (Rutte) er geen sprake van "concurrentie" meer kan zijn en ook de WML als een normaal bedrijf zou moeten functioneren.

Daardoor is in Drachten (Caparis) ook moeten stoppen met de productie van wissellijsten. Caparis was een doorn in het oog van mijn klanten, omdat zij zwaar gesubsidieerd konden produceren en dus verkoopprijzen konden realiseren die voor een normaal bedrijf nooit haalbaar zijn.

 

Ik zou een beroep doen op de "wet openbaarheid van bestuur" om de vinger aan de pols te houden en evt. aan te vechten, als je vermoedt dat er oneigenlijke concurrentie plaatsvindt en als je wilt vaststellen of de gemeente als aandeelhouder hier profiet uit trekt.

Link naar reactie
  • 0

@Driehuis: ben je ooit 1 uur op een sociale werkplaats geweest? Heb je ooit meegemaakt hoe mensen "begeleid" aan het werken zijn?

 

Als je hierin echt geïnteresseerd bent ga je dan eens inlezen in de materie. Dan kom je erachter dat er links en rechts best wat misstanden zijn in deze sector maar dat van structurele concurrentievervalsing geen sprake is.

 

Omgekeerd zou je ook kunnen stellen dat de tuinbouwsector (waarin jij werkzaam bent) zorgt voor valse concurrentie op de arbeidsmarkt. Men laat hardwerkende Polen overkomen, om ze vervolgens tegen het schraalste loon te laten werken, terwijl men de luie uitkeringstrekkers die Minister Kamp in de aanbieding heeft gewoon links laat liggen. Als die uitkeringstrekkers van de "sociale loonlijst" af konden, was de top-3 in het Catshuis 1 week eerder vrij.

 

Zolang je niet met concrete, goed omschreven voorbeelden komt blijft het een beetje een borrelpraattopic. Zoals Twa al opmerkt misschien leuk voor een zondagmiddag.

Link naar reactie
  • 0

Als ik zou vaststellen dat mijn werkzaamheden ook ineens door een sociale instelling, die geïnitieerd wordt door de gemeente, commercieel worden uitgevoerd, zou ik ook in de hangijzers kruipen.

 

Als, als. Lees het nou eens. Het gaat helemaal niet over persoonlijke ervaring met concurrentievervalsing.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Als ik zou vaststellen dat mijn werkzaamheden ook ineens door een sociale instelling, die geïnitieerd wordt door de gemeente, commercieel worden uitgevoerd, zou ik ook in de hangijzers kruipen.

 

Als, als. Lees het nou eens. Het gaat helemaal niet over persoonlijke ervaring met concurrentievervalsing.

 

Dus jij bent naïef en acht oneigenlijke concurrentie ondenkbaar?

 

De webwinkels zijn nog maar een paar jaar actief. Wat gebeurt er gemeenten besluiten om met lichamelijk gehandicapten juist op die branche te gaan inzetten en op die manier hun faciliteiten optimaal gaan benutten en op die manier zinvol "werk" voor die mensen creëert?

 

Ik denk dat het wel zinvol is om wat breder te denken in een onderwerp dan dat er alleen als TS is aangevoerd. Of is dat in jouw ogen een oneigenlijke discussie?

Link naar reactie
  • 0

@ starterscoach

 

Als jij stelt dat er geen sprake is van concurrentievervalsing, zou je dat dan eens willen onderbouwen?

Ben benieuwd met welke feiten je komt...

 

Hoe kan een stichting, die een onderneming drijft, en die gratis personeel krijgt, EERLIJK concurreren? Is toch godsonmogelijk?? Zij kan immers in haar kostprijs geen loonkosten doorberekenen....Als starterscoach moet jij toch weten wat componenten van een kostprijs zijn? De stichting krijgt waarschijnlijk zelfs geld toe vanwege haar "re-integratiediensten"....

 

En ja , je zegt het zelf: LUIE uitkeringstrekkers omdat zij de uitkering niet als een vangnet maar een hangmat zien. . En daarom is menig tuinder blij met Polen omdat het werk nu eenmaal gedaan moet worden. Polen die volgens de CAO salaris moeten krijgen. Door regelmatig invallen te doen bij land- en tuinbouwbedrijven houdt de SIOD een oogje in het zeil. Pakkans is groot, dan kan ik je uit ervaring vertellen.

 

Link naar reactie
  • 0

Iemand die zich gaat inlezen zal al snel leuke voorbeelden tegenkomen.

 

Een assemblage en inpakwerkbedrijf die op hun website klaagt dat ze al 40 jaar last hebben van de concurrentie van de sociale werkplaats (en van China en Polen en andere lageloonlanden). Maar ze bestaan dus ondertussen wel gewoon al 40 jaar ...

 

Ik kwam een mooie column tegen van de VDL groep, op 1 A4-tje vertellen zij hun, rose ingekleurde, verhaal.

 

http://www.vdlgroep.com/data/uploads/vdl%20groep/vdl%20groep/Columns%20ED/Column%2031%20Sociale%20werkplaats%20030507.pdf

 

Als je een mooi voorbeeld van oneigelijke concurrentie wil wat met succes is bestreden dan kun je terug naar de recente geschiedenis. De Kamer van Koophandel verstrekte jarenlang gratis modelondernemingsplannen. Een leverancier van betaalde ondernemingsplannen is daar juridisch tegen gaan strijden en heeft na een stevige juridische strijd gelijk gekregen.

 

Als je werkelijk geïnteresseerd bent kun je dus vanuit de "best practice gedachte" dit type casus eens gaan nalezen en kijken of je zelf in een vergelijkbare omstandigheid verkeert.

 

Oneerlijke concurrentie zal best bestaan, maar om nu zomaar wat vanuit de heup te gaan schieten (in dienstplicht overigens mijn specialiteit) dat is toch te makkelijk.

 

Edit: @Driehuis: we hebben onze berichten "gelijktijdig" geplaatst. Dus deze reactie is niet exact een reactie op jouw zojuist gestelde vragen. Vandaar hier even een kleine toevoeging. "Luie" is cynisch gesteld. Ik doelde met het Polen en uitkeringstrekkersvoorbeeld erop dat de wereld groter en complexer is dan alleen maar de stelling "ik tegen de oneerlijke concurrentie van de gemeente". Verder leeft volgens mij bij jou de gedachte dat die stichtingen dikke winsten draaien. Dit is over het algemeen niet zo is mijn ervaring. Zoek maar eens naar een jaarverslag van een sociale werkplaats. De directie krijgt een mooi salaris, dat is waar, maar voor de rest is het krabbelen en sabbelen en moet er meestal dik geld bij. In mijn reactie geef ik enkele voorbeelden die je zo op internet kunt vinden van praktijkervaringen.

 

Edit 2: nog een toevoeging: ik wil overigens niet voorop staan om "de overheid" te verdedigen, als "de overheid" je oneerlijk dwars zit en je hebt een juridische basis om er tegen te strijden dan ben ik de eerste die je zal helpen. Ik ben alleen even kritisch omdat "de sociale werkplaats wereld" ietsjes complexer en genuanceerder in elkaar zit. Daarnaast gaat vanuit de politiek op dit moment de slopersbal door de wsw, dus misschien lossen veel "ervaren problemen" zich al vanzelf op.

Link naar reactie
  • 0

Iemand die zich gaat inlezen zal al snel leuke voorbeelden tegenkomen.

 

Een assemblage en inpakwerkbedrijf die op hun website klaagt dat ze al 40 jaar last hebben van de concurrentie van de sociale werkplaats (en van China en Polen en andere lageloonlanden). Maar ze bestaan dus ondertussen wel gewoon al 40 jaar ...

 

Ik kwam een mooie column tegen van de VDL groep, op 1 A4-tje vertellen zij hun, rose ingekleurde, verhaal.

 

http://www.vdlgroep.com/data/uploads/vdl%20groep/vdl%20groep/Columns%20ED/Column%2031%20Sociale%20werkplaats%20030507.pdf

 

Als je een mooi voorbeeld van oneigelijke concurrentie wil wat met succes is bestreden dan kun je terug naar de recente geschiedenis. De Kamer van Koophandel verstrekte jarenlang gratis modelondernemingsplannen. Een leverancier van betaalde ondernemingsplannen is daar juridisch tegen gaan strijden en heeft na een stevige juridische strijd gelijk gekregen.

 

Als je werkelijk geïnteresseerd bent kun je dus vanuit de "best practice gedachte" dit type casus eens gaan nalezen en kijken of je zelf in een vergelijkbare omstandigheid verkeert.

 

Oneerlijke concurrentie zal best bestaan, maar om nu zomaar wat vanuit de heup te gaan schieten (in dienstplicht overigens mijn specialiteit) dat is toch te makkelijk.

 

Edit: @Driehuis: we hebben onze berichten "gelijktijdig" geplaatst. Dus deze reactie is niet exact een reactie op jou zojuist gestelde vragen. Vandaar hier even een kleine toevoeging. "Luie" is cynisch gesteld. Ik doelde met het Polen en uitkeringstrekkersvoorbeeld erop dat de wereld groter en complexer is dan alleen maar de stelling "ik tegen de oneerlijke concurrentie van de gemeente". Verder leeft volgens mij bij jou de gedachte dat die stichtingen dikke winsten draaien. Dit is over het algemeen niet zo is mijn ervaring. Zoek maar eens naar een jaarverslag van een sociale werkplaats. De directie krijgt een mooi salaris, dat is waar, maar voor de rest is het krabbelen en sabbelen en moet er meestal dik geld bij. In mijn reactie geef ik enkele voorbeelden die je zo internet kunt vinden van praktijkervaringen.

 

Helemaal mee eens en zeker betreffende het krabbelen en sabbelen. Gemeentes moesten daarom jaarlijks steeds flink bijspringen om de begrotingen weer rond te maken. Daarom is het voor ondernemers die (al eerder) dezelfde producten maken, des te zuurder dat de instellingen die producten structureel lager blijven aanbieden dan ze zelf kunnen. Dat strookt niet met elkaar en is oneigenlijke concurrentie.

Link naar reactie
  • 0

Als, als. Lees het nou eens. Het gaat helemaal niet over persoonlijke ervaring met concurrentievervalsing.

 

Dus jij bent naïef en acht oneigenlijke concurrentie ondenkbaar?

 

 

Nee. Ik stel slechts vast dat niemand in dit topic een concrete ervaring met concurrentievervalsing aan de orde stelt. Driehuis komt met een verdenking, geen ervaring. Hij krijgt een aanbieding, maar wordt niet beconcurreerd.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik vind dit een leuke discussie :-)

Maar eigenlijk was mijn opzet: "hoe kom ik er nou achter dat er sprake is van...."...

 

Ik zeg het nu anders, en speciaal gericht @ starterscoach:

 

Via mijn belastinggeld wordt het produktiewerk van de tuinder gedaan, die niet bereid is er salaris voor te betalen.... ....Dan zou je ook kunnen zeggen dat de tuinder doet aan concurrentievervalsing ?

 

Zal een tuinder ooit nog vast personeel aannemen, wetende dat er een pool van "stagiares" klaar staat? Straks heel NL in de bijstand, werken met behoud van uitkering?

 

Hoe klinkt het dan?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Gemeentes moesten daarom jaarlijks steeds flink bijspringen om de begrotingen weer rond te maken. Daarom is het voor ondernemers die (al eerder) dezelfde producten maken, des te zuurder dat de instellingen die producten structureel lager blijven aanbieden dan ze zelf kunnen. Dat strookt niet met elkaar en is oneigenlijke concurrentie.

Mijn ervaring is dat die werkplaatsen ook veel moeite hebben om concurrerend te werken (prijs én kwaliteit).

 

Stel dat een Nederlandse ondernemer bezemstelen maakt voor 60 cent.

De sociale werkplaats en de gevangenis biedt ze aan voor 55 cent.

Een Bulgaars bedrijf biedt ze aan voor 40 cent.

En een Chinees bedrijf biedt ze aan voor 25 cent.

 

Als iemand dan stelt dat die werkplaats niet eerlijk concurreert, wat moet je daarmee?

Link naar reactie
  • 0

 

Okay, andere invalshoek. Driehuis doet boeken bij potplantenkweker PPK die goedkope stagaires aangeboden krijgt van Sociale Werkplaats. PPK gaat niet op aanbod in, maar beseft ineens dat concurrenten die dat wel doen wellicht een kostenvoordeel hebben.

 

Zo beter?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Okay, andere invalshoek. Driehuis doet boeken bij potplantenkweker PPK die goedkope stagaires aangeboden krijgt van Sociale Werkplaats. PPK gaat niet op aanbod in, maar beseft ineens dat concurrenten die dat wel doen wellicht een kostenvoordeel hebben.

:) Een flauw antwoord zou zijn dat als "iedereen" "gratis personeel" aangeboden krijgt er van oneerlijke concurrentie geen sprake is.

 

Interessanter is: waarom wil PPK geen "gratis personeel"? Wellicht terug te brengen tot de vraag: kost een stagiare geld of levert hij geld op?

 

Off-topic: ik zag tijdens dit topic een Ethiopiër de Marathon van Rotterdam winnen in dik 2 uur en 4 minuten, terwijl "onze" Koen er dik 6 minuten langer over deed, voelt ook niet echt eerlijk. Die Ethiopiërs en Kenianen lopen veel harder ... ;)

Link naar reactie
  • 0

Gemeentes moesten daarom jaarlijks steeds flink bijspringen om de begrotingen weer rond te maken. Daarom is het voor ondernemers die (al eerder) dezelfde producten maken, des te zuurder dat de instellingen die producten structureel lager blijven aanbieden dan ze zelf kunnen. Dat strookt niet met elkaar en is oneigenlijke concurrentie.

Mijn ervaring is dat die werkplaatsen ook veel moeite hebben om concurrerend te werken (prijs én kwaliteit).

 

Stel dat een Nederlandse ondernemer bezemstelen maakt voor 60 cent.

De sociale werkplaats en de gevangenis biedt ze aan voor 55 cent.

Een Bulgaars bedrijf biedt ze aan voor 40 cent.

En een Chinees bedrijf biedt ze aan voor 25 cent.

 

Als iemand dan stelt dat die werkplaats niet eerlijk concurreert, wat moet je daarmee?

 

Ik heb ik de praktijk meegemaakt dat zo'n werkplaats grootschalig goederen ging inkopen in China, waardoor die werkplaats die "bezemsteel" hier op de markt kon brengen voor 30 cent. Ten eerste konden de veel kleinere "normale" bedrijven nooit voor zo'n lage prijs in China inkopen en ten tweede werd de interne markt kompleet verwoest.

Link naar reactie
  • 0

 

Vallen Sociale Werkplaatsen onder de overheid? Is een Sociale Werkplaats eigenlijk niet altijd concurrentievervalsing, net als een gevangenis die productiewerk aanbiedt? Is er een bijzonder regiem voor dit soort concurrenten?

 

Goeie vraag. Ik heb daar in het verleden wel wat onderzoek naar gedaan omdat ik zelf zwaar benadeeld ben. Het bleek dat dit soort instellingen vaak door een cluster van gemeenten werd onderhouden en door die samenwerking buiten de gemeentelijke verantwoording viel, die de meeste gemeenten b.v. t.o.v. de nationale ombudsman hebben. Je wordt dus als privaat bedrijf helemaal buiten spel gezet als je een manier zoekt om een gemeentelijke verantwoordelijke partij zoekt of aansprakelijk wilt stellen. Je hebt gewoon geen handvat.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind dit een leuke discussie :-)

Maar eigenlijk was mijn opzet: "hoe kom ik er nou achter dat er sprake is van...."

Ik zeg het nu anders, en speciaal gericht @ starterscoach:Via mijn belastinggeld wordt het produktiewerk van de tuinder gedaan, die niet bereid is er salaris voor te betalen.... ....Dan zou je ook kunnen zeggen dat de tuinder doet aan concurrentievervalsing ? Zal een tuinder ooit nog vast personeel aannemen, wetende dat er een pool van "stagiares" klaar staat? Straks heel NL in de bijstand, werken met behoud van uitkering? Hoe klinkt het dan?

Deze post even gemist, toch even een reactie.

 

Als je je afvraagt of er sprake is van een "oneerlijke of illegale" situatie dan zul je (denk ik) eerst moeten beginnen met de regels en wetten te gaan lezen (het juridisch kader). Pas wanneer je dan gaten kunt schieten in een verhaal dan kun je volgende stappen zetten.

 

"Heel NL in de bijstand en iedereen werken met behoud van uitkering", als je even verder denkt is dat geen risico.

 

Gechargeerd: Ga jij voor 1.000 euro 1 maand buffelen in een kas? Nee, toch. Je wil of 1.000 euro en "lekker op de bank zitten" (Amstel Goldrace kijken) of je gaat voor 1.500 euro in de horeca, achter de kassa of zwart poetsen.

 

Daarnaast is het allemaal uiterst onzeker. Zo bestaan er Melkert-banen, vervolgens komt Melkert aan tafel met Pim Fortuyn, weg Melkert en weg Melkert-banen. Zoals ik al eerder aangaf: ook op dit moment gaat de slopersbal door de WSW.

 

@Twa: er is idd wetgeving voor deze sector. Ergens in dit topic staat meen ik een link naar (een deel) daarvan. Als iemand zich geroepen voelt mag hij het voor mij verder uitzoeken. (na het lopen, gaan we nu fietsen, straks komt nog het zwemmen, het lijkt wel een omgekeerde triatlon #bestzwaarzo'nzondagsporten)

Link naar reactie
  • 0

Stel dat een Nederlandse ondernemer bezemstelen maakt voor 60 cent.

De sociale werkplaats en de gevangenis biedt ze aan voor 55 cent.

Een Bulgaars bedrijf biedt ze aan voor 40 cent.

En een Chinees bedrijf biedt ze aan voor 25 cent.

 

Als iemand dan stelt dat die werkplaats niet eerlijk concurreert, wat moet je daarmee?

 

Hem gelijk geven, denk ik!

 

Zolang de prijs in nederland 60 cent is, moet het marktconforme tarief ook 60 cent zijn.

 

In de situatie zou je best een concurrerende ondernemer kunnen krijgen die ze importeert uit bulgarije of china, en vervolgens voor 50 cent op de markt zet. Dat daardoor de nederlandse producent op de fles gaat en het marktconforme tarief daalt naar 50 cent is een logisch gevolg, maar wel iets dat zonder inmenging van de overheid tot stand moet komen.

 

Als de overheid zich met zulke import gaat bezighouden gaat het natuurlijk helemaal mis: die kunnen tenslotte garant staan voor oneindig hoge bedragen, en wellicht ook vergunningen en dergelijke 'faciliteren'. Zulke concurrentie geeft zelfs de beste importeur de genadeklap, vrees ik.

Link naar reactie
  • 1

We zijn nu wel zo'n 10 jaar later dan het event dat ik zelf heb beleefd. De grap is dat we ook wel kunnen stellen dat de markt dusdanig door lage-loonlanden is overgenomen, dat zelfs de sociale werkplaatsen het moeten afleggen. Ik zie hier in Waalwijk een daadwerkelijke afbraak van alle praktische activiteiten en een verschuiving naar bureauwerk. De gemeente speelt daar een grote rol in natuurlijk. Het lijkt erop dat de laatste ontwikkelingen in de landelijke politiek daar de doorslag toe heeft gegeven. Zo heeft ook een half jaartje terug Caparis de handdoek in de ring moeten gooien en werden machines (die tonnen gekost hebben) voor een habbekrats geloosd. Ik zie weer kansen voor onze eigen productie opkomen, omdat al is gebleken dat het heel moeilijk is om Chinese kwaliteit, stabiliteit en betrouwbaarheid te generen is. Daarnaast is de factor flexibiliteit en inspelen op nieuwere trends ook een belangrijke factor. Caparis leverde o.a. aan de Hema en als alternatief heeft die nu in het oostelijk deel van Duitsland zelf productie georganiseerd. Op die plek worden foto's geplakt, ingelijst en noem maar op. Jammer dat dat werk niet naar NL bedrijven is gegaan, die nog steeds op een normaal hoog kwalitatief niveau produceren en waarschijnlijk zelfs beter geautomatiseerd zijn dan de nieuwe Hema-fabriek.

Link naar reactie
  • 1

 

@Twa: er is idd wetgeving voor deze sector.

 

 

Nou ben ik buiten aan het spitten (sommige mensen gaan lekker zwemmen op zondag) dus ik heb geen tijd om naar wetten en regels te zoeken, maar ik zie allerlei verwijzingen naar de Wet Sociale Werkvoorziening, en dan met name art 5.

 

Art. 5. [Niet-concurrentievervalsende vergoeding voor arbeid] [Geschiedenis: MvT; versie 11 september 1997; Stb. 2005, 530; Stb 2007, 564]

 

Het college bedingt voor de door zijn werknemer verrichte arbeid dan wel voor tengevolge van zijn arbeid geleverde goederen of diensten een vergoeding die de concurrentieverhoudingen niet onverantwoord mag beïnvloeden.

 

Dat artikel 5 is zelf relevant voor een wijziging in de Mededingingswet.

 

Artikel 25i

 

1. Een bestuursorgaan dat economische activiteiten verricht, brengt de afnemers van een product of dienst ten minste de integrale kosten van dat product of die dienst in rekening.

 

2. Het eerste lid is niet van toepassing: <...> op economische activiteiten die worden verricht door een onderneming die belast is met de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening , voor zover op deze activiteiten artikel 5 van die wet van toepassing is.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.