• 0

MKB clickservice

Geachte,

 

Het begon allemaal met een telefoontje van een callcenter medewerker van de firma BeUP welke ons benaderde of wij interesse hadden in een gratis actie mee te doen in onze regio. Er waren maar een beperkt aantal plaatsen beschikbaar dus zij wouden graag met ons een afspraak maken. Het ging erom om hoger te scoren in google en beter vindbaar op zoekwoorden. Wij hadden wel interesse in wat ze te zeggen zouden hebben dus hebben vervolgends een afspraak gemaakt op de woensdag erna.

Zo gezegd zo gedaan stond er een vrouwelijke verkoop medewerker van de firma BeUP aan de deur kwartier na de afgesproken tijd. Ze begon met het verhaal officieel partner van Google te zijn en vragen te stellen over onze firma. Hoelang we al bezig zijn, wat we doen aan marketing, wat we overhielden na de verkoop van een van onze artikelen gemiddeld etc. Hierna heeft deze aardige mevrouw ons uitgelegd wat ze doen bij BeUP. Wij zouden tussen onze concurrenten op de eerste pagina van de google zoekresultaten komen op bekende zoekwoorden die bij onze firma van betrekking zouden zijn. En onze bezoekersaantallen zouden fors stijgen tot zeker wel 300 per dag. Hierna kwam ze aan met een standaard prijslijst van BeUP met verschillende gespecificeerde kosten zoals inschrijfkosten, en nog wat verschillende kosten. Deze werden allemaal doorgestreept en wij zouden het instap bedrag a 1250/1500 euro niet hoeven te betalen omwille van de actie die nu actief zou zijn in onze regio. Het maandbedrag wat wij zouden moeten betalen kwam uit op 155 euro EX btw. Eventueel konden wij extra clicks erbij nemen (dus wanneer men zoekt op een zoekwoord en ze klikken er daadwerkelijk op) Want in het standaard pakket zitten 3000 clicks. Maar de aardige mevrouw wist ons erbij te vermelden dat ze het eigenlijk niet mocht zeggen van haar baas maar dat het niet erg zou zijn als we over de 3000 clicks zouden komen en dat we er dan niks over zouden horen omdat ze daar toch niet naar zouden kijken volgends haar baas. Het contract zou eerst gelden voor een looptijd van 48 maanden. Dit klinkt voor een startende ondernemer natuurlijk als muziek in de oren alleen de looptijd zat ons een beetje dwars. Dus hebben gevraagd of dat ook korter kon. Mevrouw ging even bellen, opmerkelijk was dat wij dit niet mochten horen blijkbaar want ze liep even de kamer uit waar wij in zaten. Toen de mevrouw terug kwam was het geen probleem en de 48 maanden op het contract is doorgekrast en 24 maanden van gemaakt. Het maandbedrag is hier wel op aangepast, dit is nu 238 euro per maand. We vonden het wel goed klinken en na het snel doorbladeren van het contract maar getekend, continu onder het gepush van de mooie toekomst die we tegemoet zouden gaan door de vriendelijke mevrouw.

 

En toen begon de horror. Natuurlijk zoals iedereen zou doen ga je de firma googelen. Toen kreeg ik gelijk last van hartkloppingen en duizeligheid. BeUP blijkt een malafide oplichters firma met wurgcontracten dat haar afspraken niet nakomt! Helaas ben ik samen met vele andere gedupeerden in de val gelopen van dit bedrijf dat dochter is van Proximedia. Ik heb er heel het weekend veel over gelezen en dat we helaas geen recht hebben op de colportage wet.

Wij zitten hier in lichte paniek en met ons handen in ons haar, want we kunnen dit echt niet betalen! In het contract staat dat wanneer een automatisch incasso niet heeft kunnen afschrijven er automatisch 5 euro bijkomt per herinnering met een minimaal bedrag van 25 euro !

 

Wij hebben nog geen contact gehad met het bedrijf want we willen per eerste contact direct juist handelen. Wellicht dat ze ons morgen gaan bellen, zoals de verkoopster aangaf om onze gewenste zoekwoorden te bespreken.

 

Ik zal vandaag nog het contract inscannen en hopelijk heeft iemand voor ons een oplossing hiervoor!

Alvast enorm bedankt voor de moeite,

 

Benji barends

 

[titel ververst - mod]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het maandbedrag is hier wel op aangepast, dit is nu 238 euro per maand. We vonden het wel goed klinken en na het snel doorbladeren van het contract maar getekend, continu onder het gepush van de mooie toekomst die we tegemoet zouden gaan door de vriendelijke mevrouw.

 

Wij zitten hier in lichte paniek en met ons handen in ons haar, want we kunnen dit echt niet betalen!

 

Dan moet je me toch eens uitleggen waarom je dan wel een contract tekent ?

Link naar reactie
  • 0

Bovenstaande opmerking van Derek-Jan vraag ik mij ook af. Waarom teken je als je dit niet kan betalen? En misschien nog belangrijker voor de toekomst: waarom Google je een bedrijf nadat je het contract hebt getekend?

 

Maar goed, dat is verleden tijd. Momenteel is er nog niks aan de hand, behalve dat ervaringen van anderen jou de stuipen op het lijf jagen. Jou hebben ze echter nog niks aangedaan. Het is dus wachten op het moment dat zij hun prestaties naar jou toe niet waar kunnen maken. Dan heb je een mogelijkheid ze in gebreke te stellen en het contract misschien te laten ontbinden. Maar iets zegt me dat deze mensen hun 'prestaties' slim hebben vastgelegd is hun contract wat jij 'snel hebt doorgebladerd' en in hun algemene voorwaarden die je misschien niet eens hebt gelezen.

 

Dus mijn vraag: Welke meetbare resultaten staan contractueel vastgelegd? En heb je algemene voorwaarden gekregen?

 

Link naar reactie
  • -1

Allereerst: ontzettend dom dat je zo'n contract tekent. Even rondkijken hier op higherlevel.nl en je weet hoe je op een goedkope wijze hoog scoort bij Google. Ik kan er echt niet met mijn hoofd bij dat je voor zoveel geld dergelijke vage diensten in huis haalt. Bij de gebruikte salesmethoden moet zelfs al een lampje gaan branden. Niet om flauw te doen, maar was het een wel erg mooie meid die bij je aan de deur kwam?

 

Maar er is een oplossing. Dit bedrijf vertelde dat ze officieel partner zijn van Google en dat zijn ze zeer waarschijnlijk niet. Dit is voldoende grond om een overeenkomst te ontbinden. Wel de juiste stappen zetten hierin!

Link naar reactie
  • 0

Interessante case.

 

Het gaat om de vraag is de colportagewet van toepassing.

 

Jarenlang genoten kleine ondernemers/zzp-ers van de reflexwerking. In oktober 2011 deed het Amsterdamse gerechtshof een afwijkende uitspraak. Daardoor zeilt onderstaan bericht nu op internet.

 

http://www.emerce.nl/nieuws/geen-beroep-mogelijk-colportagewet-contracten-proximedia

 

Als je dat goed en ook wat verder leest voegt een advocaat (?) iets toe:

 

Kolfschoten Lexcellent Advocatuur

1 feb, 2012 - 02:56 Met toestemming van mijn cliënt kan ik u melden dat de rechtbank in Arnhem, sector kanton wel van menig is dat mijn cliënt de bescherming toekomt die de reflexwerking van de Colportagewet biedt.

In de betreffende zaak was mijn cliënt de gedaagde, een eenmanszaak, te weten een schoonheidssalon. Namens cliënt is niet slechts verweer gevoerd tegen de vordering van Proximedia de resterende termijnen of de royale afkoopsom te voldoen. Mijn cliënt heeft in reconventie de bedragen die zijn geïncasseerd, als onverschuldigd terugvorderd aangezien zij op grond van de reflexwerking van de Colportagewet en de daaruit voortvloeiende verplichtingen, de nietigheid van de overeenkomst had ingeroepen. Ook deze tegenvordering is door de rechtbank toegewezen.

Uiteraard is niet elk feitencomplex identiek maar een succesvol resultaat is niet bij voorbaat uitgesloten.

 

Als dit waar is zou je wel een beroep op de Colportagewet kunnen doen. Aangezien het om een stevig bedrag gaat morgenvroeg maar even een advocaat bellen en een nette aangetekende brief sturen.

 

Niet gaan doe-het-zelven, deze partij gaat gezellig met je naar de rechtbank als je opzegging rammelt. (Het internet staat vol met rechtzaken en ze verliezen niet zoveel rechtzaken.)

 

(Ik ben niet gecharmeerd van de handelswijze van Proximedia, maar jij bent degene die een handtekening zet onder een contract van 24x238=5712 euro. Tenzij dat die verkoper een pistool in zijn handen had vind ik je overige kwalificaties van dit bedrijf niet juist verwoord.)

 

Link naar reactie
  • 0

Ter info:

 

Benji stelt dezelfde vraag op het webwinkelforum, waar 1 of meer mensen al langere tijd over beup praten, om precies te zijn sinds februari 2011

Ook daar komt al dan niet van toepassing zijn van de colportagewet voorbij.

 

@Benji : Hebben we het hier over een overeenkomst onder Nederlands of Belgisch recht?

Link naar reactie
  • 0

Enorm bedankt voor de vele reacties iedereen. Het is inderdaad erg dom geweest dit contract te tekenen. Het is echt een momentopname waar je in een waan wordt gebracht met allemaal mooie praatjes. Het gaan om een Nederlandse firma, eenmanszaak zijnde en webshop in de verkoop van consumentenartikelen via postorder.

 

Hierbij nog het contract:

Link naar reactie
  • 0

Als niet-jurist: Contract op zich lijkt weinig mis mee, op het eerste oog, maar:

 

Wat mij opvalt is dat er een prijsbepaling inclusief BTW wordt gemaakt, terwijl met een sec bedrijvendeal, prijzen exclusief BTW gebruikelijker zijn. Anderzijds is de dienst (SEA) een dienst die niet voor consumentendoeleinden is (iemand gaat ook niet privé een space-shuttle kopen). Er is ook een artikel dat expliciet stelt dat het een overeenkomst tussen ondernemers is.

 

Verder kun je de vraag stellen of de ontbindingsmogelijkheid (vanuit de reflexwerking van de colportagewet) er niet in opgenomen dient te worden. Anderzijds geldt dat de zogenoemde zwarte en grijze lijst v.w.b. voorwaarden enkel van toepassing is bij een consumentaankoop.

 

Er is ook nog 1 ding wat tegen je spreekt (naast het zetten van je handtekening), maar ik zal wachten met dat te vermelden totdat je hier de afloop van de kwestie meldt. (Je weet maar nooit wie meeleest).

 

Nogmaals: 1 ding te doen, advocaat bellen morgenvroeg (mr. Kolfschoten wellicht?) niet gaan doe-het-zelven.

Link naar reactie
  • 0

Maar waarom wil je nu eigenlijk het contract ontbinden?

 

- Omdat je het niet kan betalen? (dat kon je blijkbaar eerst wel)

 

Of

 

- Omdat je zoveel negatieve reacties bent tegen gekomen?

 

Of

 

- Ze hebben een wanprestatie geleverd? (lijkt me niet want ze zijn nog niet eens begonnen)

Link naar reactie
  • 0
Maar waarom wil je nu eigenlijk het contract ontbinden?

 

- Omdat je het niet kan betalen? (dat kon je blijkbaar eerst wel)

 

Of

 

- Omdat je zoveel negatieve reacties bent tegen gekomen?

 

Of

 

- Ze hebben een wanprestatie geleverd? (lijkt me niet want ze zijn nog niet eens begonnen)

 

Precies, geen poot om op te staan. Contract is in onderling overleg vastgesteld er is (nog) geen wanprestatie geleverd. Welke reden zou je willen aanvoeren om dit contract te ontbinden?

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Precies, geen poot om op te staan. Contract is in onderling overleg vastgesteld er is (nog) geen wanprestatie geleverd. Welke reden zou je willen aanvoeren om dit contract te ontbinden?

Als hij een beroep kan doen op de reflexwerking van de colportagewet heeft hij geen reden nodig. Je krijgt dan in feite na het zetten van een te snelle handtekening, je bedenktijd.

 

(Vergelijk het met het ontbinden van de koop bij een webshop, dat kan ook binnen 7 dagen zonder een reden te noemen.)

Link naar reactie
  • 0

Nog even terugkomend op het contract.

 

Men spreekt daar van SEA (Search Engine Advertising) en men spreekt ook over Google. Als ik het goed begrijp heb je een Google Adwordscampagne afgenomen van 3000 clicks die geleverd moeten worden binnen een termijn van 24 maanden. Even grof gerekend ga je dus 2 euro per click betalen.

 

In het verhaal spreekt de verkoopster over 300 bezoekers per dag maar je tekent een contract voor 3000 bezoekers in 2 jaar? Heb je niet gevraagd hoe dat dan zit? Mocht je hierover nog iets op papier hebben zou ik dat in ieder geval ter sprake brengen.

Link naar reactie
  • 0

 

Verder kun je de vraag stellen of de ontbindingsmogelijkheid (vanuit de reflexwerking van de colportagewet) er niet in opgenomen dient te worden. Anderzijds geldt dat de zogenoemde zwarte en grijze lijst v.w.b. voorwaarden enkel van toepassing is bij een consumentaankoop.

 

 

Een interessante uitspraak in een soortgelijke kwestie : http://ondernemingsrecht.legalworld.nl/or/jurisprudentie.aspx?id=151256&terugUrl=%2For%2Fjurisprudentie_items.aspx%3Fg%3D0%26doArchive%3D1

 

Dat lezend geef ik TS weinig kans, maar misschien kan een goede jurist nog ergens een gaatje vinden.....

Link naar reactie
  • 0

Er lopen nu verschillende klaagtopics over BeUP. Tros Radar heeft het onderwerp (28 blz over Proximedia) gesloten, omdat ze daar consumentenkwesties behandelen en geen ondernemersproblemen. Op Webwinkelforum dienden zich allemaal nieuwe mensen aan die voor en tegen gaan pleiten.

 

HL geeft ruimte aan discussie, aan positieve en negatieve ervaringen. We vragen echter wel van deelnemers dat ze proberen hun ervaring te beschrijven en gescheld te vermijden. Dus een kopregel over 'wurgcontracten' is niet zo snugger. Krijgen we gedoe met klachten over smaad en laster, dan kan het forum geen verantwoording nemen. Die schuiven we netjes door.

 

Advies aan andere klagers en positieve reageerders is daarom een navolgbaar mailadres achter te laten (in je profielgegevens), ook als je onder pseudoniem deelneemt. Dan kunnen we beter inschatten of klachten danwel positieve reacties authentiek zijn.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dat lezend geef ik TS weinig kans, maar misschien kan een goede jurist nog ergens een gaatje vinden.....

Ik ben een niet-jurist, maar kan wel lezen. Het is een compleet andere zaak.

 

Proximedia heeft de website geleverd en de computer en internetaansluiting ter beschikking gesteld en [eisers] hebben van de diensten van Proximedia gebruik gemaakt. 29 september 2006 kan daarom niet als de datum van hun opzegging gelden. De kantonrechter zal uitgaan van een opzegging per 14 mei 2009, de datum dat zij bij brief van hun gemachtigde Proximedia hebben aangesproken op de ontbinding dan wel de vernietigbaarheid van de overeenkomst (productie 3 bij dagvaarding)

 

Zijn hebben ten eerste niet op de juiste manier om ontbinding gevraagd. Het was een vof met een meer zakelijk karakter. Ze hebben 2 1/2 jaar een laptop met internet gebruikt. En sturen dan na 2 1/2 jaar een briefje ...

 

De casus van TS is een geheel andere. De link van Derek is in die zin nog interessant dat het extra wijst op de vormeisen die gelden om een contract van 5.000 euro weg te poetsen.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat lezend geef ik TS weinig kans, maar misschien kan een goede jurist nog ergens een gaatje vinden.....

Ik ben een niet-jurist, maar kan wel lezen. Het is een compleet andere zaak.

 

Proximedia heeft de website geleverd en de computer en internetaansluiting ter beschikking gesteld en [eisers] hebben van de diensten van Proximedia gebruik gemaakt. 29 september 2006 kan daarom niet als de datum van hun opzegging gelden. De kantonrechter zal uitgaan van een opzegging per 14 mei 2009, de datum dat zij bij brief van hun gemachtigde Proximedia hebben aangesproken op de ontbinding dan wel de vernietigbaarheid van de overeenkomst (productie 3 bij dagvaarding)

 

Zijn hebben ten eerste niet op de juiste manier om ontbinding gevraagd. Het was een vof met een meer zakelijk karakter. Ze hebben 2 1/2 jaar een laptop met internet gebruikt. En sturen dan na 2 1/2 jaar een briefje ...

 

De casus van TS is een geheel andere. De link van Derek is in die zin nog interessant dat het extra wijst op de vormeisen die gelden om een contract van 5.000 euro weg te poetsen.

 

 

Nee, je leest niet goed. De zaak verschilt ook helemaal niet zoveel als van TS. Lees maar eens de motivatie waarom men het contract wil laten vernietigen. En daar gaat de rechtbank niet in mee. Zie 4.1 t/m 4.4

Link naar reactie
  • 0

Derek, wat ik lees is dat deze vof juridisch fout-op-fout stapelt bij het trachten de overeenkomst te ontbinden. Dat de jurist die ze er uiteindelijk bijhalen zelfs nog een poging gaat doen om dwaling aan te voeren is ronduit lachwekkend als ik de casus doorlees, men heeft namelijk eerst nog de complimenten uitgesproken over de vertegenwoordiger en braaf gedurende 2 1/2 jaar de apparatuur gebruikt. Ik had persoonlijk op dat moment geen euro meer geïnvesteerd in juridische bijstand. Het was naar mijn mening een bij voorbaat verloren zaak.

 

Op alle facetten is het daarom een andere zaak dan die van TS (toevallig is het tegen dezelfde tegenpartij). Als hij nu tijdig de juiste stappen zet maakt hij een kans. Daarom ben ik benieuwd naar het vervolg in deze zaak.

 

(Of ik vergis me totaal. Dan word ik graag gecorrigeerd door iemand met juridische kennis die kan duiden waarom, ik leer graag bij.)

Link naar reactie
  • 0

Voorwaarden hebben ze zich al prima ingedekt tegen wat waarschijnlijk gaat volgen:

Ze maken hele mooie belofte maar als ze het niet nakomen staat er in de algemene voorwaarden:

 

ze hebben een inspanningsverplichting en geen resultaat verplichting.

 

Dus ook al weten ze vooraf al dat het kansloos is wat ze bieden dan nog: als ze zich maar inspannen om te leveren wat ze beloven dan voldoen ze al aan contract.

 

En jij hebt zelf niks te zeggen over de keywoorden die ze gebruiken, de inhoud van de advertenties of de ingestelde biedingen op keywoorden (oftewel: als je voor enig resultaat op een keywoord 90 cent per klik moet bieden en zij bieden 10 cent dat proberen ze het wel maar zullen ze geen succes hebben en voldoen ze (ondanks dat ze vooraf kunnen weten geen succes te hebben) toch aan het contract.

 

 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.