• 0

Auto's direct financieren of met een lening bij een VOF?

Ik sta op het punt om een aantal auto's aan te schaffen voor ons personeel.

Het gaat om auto's in de 14% bijtellingsklasse en met een co2-uitstoot van 110g/km. Dus er geld ook investeringsaftrek van 28%

Maar volgens mij heeft dit verder geen effect op mijn afweging hoe ik de financiering ga doen:

 

Er zijn voor mij in principe 2 opties:

1) Direct de auto's betalen met geld uit de onderneming.

2) Een lening afsluiten (bijvoorbeeld voor 3 jaar zonder restbedrag) en het geld dat ik dan in eerste instantie bespaar op een privé-spaarrekening zetten. (We hebben een VOF, dus dat kan zonder probleem)

 

Nu is m'n vraag wat financiëel het aantrekkelijkst is.

 

Stel:

Aanschaf auto's = 40000 euro excl. btw

Rente op lening = 6,9% (maanbedag is dan 1229 euro, gedurende 3 jaar)

Rente op privéspaarrekening 3 jaar vast = 3,75%

Rente op normale spaarrekening = 2,0%

Vermogensheffing op spaargeld = 1,2%

Inkomstenbelasting = 42%

 

 

Mijn snelle berekeningen:

 

* Aanschaf met zakelijke lening:

Als ik het bedrag van 40000 euro wegzet tegen 3,75% rente dan zal dat na 3 jaar 3082 euro privé opleveren. (Met de 1,2% vermogensheffing heb ik dan rekening gehouden)

 

Een lening tegen 6,9% kost maandelijks 1229 euro. In 3 jaar tijd is dat 44244.

Hierdoor loop ik de rente mis die ik gehad zou hebben als ik dit bedrag maandelijks had gespaard: Aan 2,0% rente zou dat in totaal 1281 euro schelen.

 

Het uitgespaarde bedrag van de privé-inkomstenbelasting op de totale kosten van de lening is 42% * 44244 = 18582 euro.

 

In totaal zou het privé zo'n 3082-1281+18582 = 20383 euro uitsparen.

 

 

* Aanschaf zonder financiering:

Privé belastingvoordeel op zakelijke kosten van de aanschaf: 42% * 40000 = 16800

Het verschil in zakelijke kosten tussen financieren en lenen = 44244-4000 = 4244

De privé inkomstenbelasting hierover is 42% * 4244 = 1782. Dus zou ik hier privé 2461 aan overhouden.

In totaal zou dit me privé 16800+2461 = 19261 uitsparen.

 

 

Als ik dit zo zie, lijkt het me de auto's aanschaffen met een lening me privé zo'n 1000 euro oplevert na 3 jaar. Klopt dat?

Of zie ik iets over het hoofd?

(Btw.. als VOF, kan ik geld van de zaak makkelijk naar een privé-spaarrekening overboeken en weer terugboeken)

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

De maandtermijn van de lening betreft waarschijnlijk rente+aflossing. Aflossingen zijn geen zakelijke kosten en derhalve klopt je berekening van 42% over 3 jaren de maandtermijn niet. Ook je berekening van 42% over de te investeren bedragen begrijp ik niet helemaal. Je betaalt alleen belasting over je fiscale winst, niet over je onttrekkingen. Je berekening klopt derhalve niet. Ik zou je afweging vooral maken op basis van een liquiditeitsplanning, die samenhangt met de totale liquiditeitspositie van je onderneming.

Link naar reactie
  • 0

jongesaab,

 

Als ik de auto's met een lening bekostig, dan is de rente op die lening toch gewoon een zakelijke kostenpost?

Dus de totale kosten voor de auto's is dan 44244 euro in plaats van 40000.

Dat is toch gewoon zakelijk? Het zijn zakelijke auto's voor het bedrijf.

 

Hoe hoger de zakelijke kosten voor de auto's zijn, hoe minder belasting ik privé hoef te betalen.

 

Als ik GEEN auto's zou aanschaffen, zou ik 44244 euro meer winst hebben. Dus zou ik privé 42% x 44244 aan belasting moeten betalen.

 

Dit klopt toch? Voor elke euro die ik zakelijk meer aan kosten heb, heb ik een euro minder winst en daardoor betaal ik 42 cent minder aan inkomstenbelasting. (Mits de winst hoog genoeg is natuurlijk)

 

ZIe ik hier iets belangrijks over het hoofd???

Link naar reactie
  • 0
Als ik de auto's met een lening bekostig, dan is de rente op die lening toch gewoon een zakelijke kostenpost?

Dus de totale kosten voor de auto's is dan 44244 euro in plaats van 40000.

Dat is toch gewoon zakelijk? Het zijn zakelijke auto's voor het bedrijf.

 

De auto's komen op de balans als bezit en worden derhalve in 5 jaar afgeschreven terwijl jij ze in 1 jaar als kosten weg wil boeken. ;)

Link naar reactie
  • 0

Sluit me bij henkh aan. Omdat het zuinige auto's zijn zou het kunnen zijn dat je willekeurig kunt afschrijven maar dit is afhankelijk van de situatie. Daarnaast moet je wel rekening houden met een restwaarde van de auto's. Denk dus nog steeds dat je berekening niet op gaat.

De rente is inderdaad als zakelijk aan te merken.

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp dat de kosten in meerdere jaren weggeboekt moeten worden. Maar de tijdspanne maakt toch niet uit in de vergelijking? (Zolang mijn inkomen jaarlijks in de 42%-schijf valt.)

 

Als de 40000 of 44244 euro in 5 jaar geboekt wordt dan betaal ik privé in 5 jaar tijd totaal 42% van 40000 (of 44244) aan belasting minder dan wanneer ik die auto's niet zou aanschaffen.

 

Het gaat mij er puur om wat het verstandigst is: alles direct financieren uit eigen vermogen óf een lening afsluiten. Dan betaal ik die auto's natuurlijk ook direct bij levering, maar omdat dat geld dan van een (zakelijke) lening komt, kan ik een flink bedrag -privé- op een spaarrekening zetten. Dat levert privé rente op. Die te ontvangen rente is geen zakelijke winst.

 

En als ik rekening zou moeten houden met de restwaarde van de auto, dan moet dat in beide financierings-opties. Dat lijkt mij op beide (ongeveer) hetzelfde effect te hebben.

 

Ik heb ook 28% investeringsaftrek op die auto's. Dat heb ik ook niet meegenomen in de berekening. Maar dat heeft hetzelfde effect volgens mij op beide manieren van financiering.

28% van de 40000 mag ik aftrekken. Dus dat heeft als effect dat ik privé 42% x 28% x 40000 = 4704 minder aan inkomstenbelasting betaal. Ik weet niet of dat direct in het 1e jaar is na aanschaf of verdeeld over 5 jaren. Maar dat maakt totaal natuurlijk niet uit (behalve iets minder rente).

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.