Hoi Mensen,

 

Ik ben hier nog maar nieuw, maar las altijd wel veel op jullie forum.. erg handig!

 

Ik maak websites en nu wilde ik wat mensen benaderen.

 

Mijn mailing bestaat uit:

1,5 A4tje -> brief

A5 boekje 2 blz -> portfolio en belangrijke punten waarom een website

1 A4tje -> bedrijfsinfo. Bedrijf bestaat al 39 jaar, dus een stukje over het bedrijf en een aantal andere bedrijfsactiviteiten heel kort toegelicht.

 

Wat ik me afvraag: zou het teveel zijn.. Of is het juist goed wat extra "aandacht" voor de mailing te tonen. Mensen krijgen best veel info, maar tis wel allemaal relevant.

 

Het is echt voor mensen hier in m'n woonplaats en tis allemaal lekker aangekleed.. geen saaie brok tekst ofzo

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/3646-mailing-te-uitgebreid-of-niet/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik vind dat heel moeilijk om zo te zeggen. Want als de mailing er grafisch mooi uitziet kan het zijn dat het niet teveel is. Het hangt er dus een beetje van af hoe het overkomt. Is het mogelijk dat je hier een voorbeeldje van plaatst op het forum? :)

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

  • 0

wordt een beetje moeilijk..

maar je moet eigenlijk zo zien:

1 A4 formaat (brief)

1 A5 formaat (portfolio)

1 DL formaat (in 3en gevouwen folder met bedrijfsinfo)

 

 

Ik vind het op zich niet te overdone klinken, maar nogmaals, ik zou het moeten zien.

Stuur een test mailing eens naar jezelf en open het zoals de ontvangers het zouden doen, is in een paar seconden duidelijk wie je bent en wat je doet? Zit er een aanbod of verhaal in dat interessant is voor de ontvanger? Het gaat dus niet echt om de hoeveelheid maar meer om de kwaliteit. Hoe mooi je mailing ook is, het moet meerwaarde hebben voor de ontvanger. Als dat niet zo is, zijn al die foldertjes teveel van het goede en verdwijnen ze in de prullenbak. Is het interessant, dan zal het wel gelezen worden. Al kunnen ze bij interesse de folder natuurlijk later nog opvragen. :)

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

  • 0

Hier is m'n brief:

-------------------------------------------

Geachte heer Puk,

 

Met veel belangstelling bezoek ik ieder jaar wel een keertje het XXX museum in XXX.

 

Het XXXmuseum heeft bij veel Texelaars een speciaal plekje in het hart. In het museum waan je je weer even terug in de tijd. Bij veel oudere mensen komen herinneringen weer boven bij het zien van de vroegere taferelen in het museum. En kinderen vinden het ook heel boeiend om te zien hoe het er vroeger aan toeging.

 

Ik heb begrepen dat uw museum nog geen plekje op internet heeft, terwijl al zoveel musea u al zijn voorgegaan. Een website biedt u vele voordelen:

- Grotere naamsbekendheid onder een groter publiek

- Meegaan met nieuwe ontwikkelingen (ofwel: niet achterop raken)

- Lage kosten van het medium

- Snelheid van het medium - informatieverpreiding en feedback

- Uw museum is altijd, 24 uur per dag 'open'

Een toelichting op deze punten kunt u lezen in bijgevoegde brochure “webdesign”.

 

Webdesign is het ontwerpen van een website op maat. Wij hebben reeds vele websites ontworpen voor bedrijven, maar ook stichtingen, verenigingen en particulieren behoren tot onze klantenkring.

 

Elke website is professioneel maatwerk en wordt met zeer grote zorg ontwikkeld.

Van een eenvoudige website met slechts één pagina tot een grote website met zeer vele pagina's - u kunt voor elke soort website bij ons terecht !

 

Na het ontwerpen van een website blijven wij goede service bieden; het onderhouden en uitbreiden van de website en de nodige promotie om het bezoekersaantal te vergroten verzorgen wij snel en professioneel.

 

Als u voor een LeendertMaarten website kiest, kiest u voor een moderne site die er niet alleen goed uitziet, maar ook technisch uitstekend in elkaar zit.

Mooie lay-out + goede techniek = de website van uw dromen.

 

Wellicht zegt u: leuk en interessant, maar een museum heeft geen budget voor een website.

Ook daar heb ik al voor u over nagedacht... Ik ben er van overtuigd dat er best een aantal bedrijven op Texel te vinden zijn die financieel een steentje bij willen dragen.

In ruil voor een vermelding op uw site zal dat best in orde komen.

 

XXX wil daar ook graag aan meewerken. Ik weet niet of u ons kent, maar ons bedrijf bestaat al een flink aantal jaren. Ik heb een folder bijgevoegd met een stukje bedrijfsinformatie, zodat u een klein beetje een idee krijgt wie we zijn.

 

Ik ben bereid u een speciale aanbieding te doen, mocht u interesse hebben.

Wij van XXX vinden het erg belangrijk dat zo’n prachtig museum in stand gehouden wordt!

 

Aarzel dus niet langer, bel of mail ons voor een vrijblijvende afspraak.

 

Met vriendelijke groet,

-----------------

 

Nou ja. ik probeer dus via bepaalde raakvlakken (het museum enzo) al een beetje een wit voetje te zetten.. Maar ja. het bedrijf bestaat gewoon te lang om kort uit te leggen wat we allemaal doen en wie ik ben. vandaar dat ik dat apart doe

 

  • 0

Als je nou eerst alle 'wij' en 'ik' uit de brief schrapt?

En me dan uitlegt hoe relevant het in deze branche (internet) is dat je bedrijf al vanaf 1965 bestaat?

 

Ik zou eerder voor een meer 'catchy' aanpak gaan.

Met een gevoel voor historie of cultureel bewustzijn.

(Afhankelijk van het museum)...

Museum-mensen lijken me mensen met een roeping. Je stipt dat wel even aan aan het einde van je brief, maar eigenlijk is de kans veel te groot dat mensen daar niet aan toe komen. (Factor P, oftwel de prullenbakfactor).

 

Ik denk dan meer aan...dat een website licht-echt is...stofvrij...geen suppoosten nodig heeft...geen openingstijden kent (staat anders dan te zeggen dat je 24 uur per dag open bent, dat is zo'n cliché-argument en refereert meer aan museum)...interesse wekt...

 

Dat gaat over de belevingswereld van een museum-eigenaar. Hoeveel pagina's de website uiteindelijk gaat krijgen is van later zorg.

 

Succes!

 

Annedien

  • 0

Beste Maarten,

 

Je brief vind ik te lang. Je intro vind ik sterk door de persoonlijke benadering. Bij de noodzaak c.q voordelen van een website mis ik de voornaamste redenen, namelijk het aantrekken van meer museumbezoekers.

 

Volgens mij orienteren vakantiegangers zich steeds meer voor vertrek over de activiteiten in de omgeving van de bestemming. Hier mag het museum niet ontbreken!

 

De alinea over het budget vind ik zwak, omdat je hiervan niet op de hoogte bent. Misschien is het verstandig om eerst even te bellen, waarop je ingaat op de redenen waarom dit museum nog geen website heeft en of je je documentatie mag versturen. Met deze informatie kan je je brief aanpassen aan de situatie of de mailing helemaal niet versturen, omdat ze reeds een website aan het ontwikkelen zijn met een ander bureau.

 

Tevens heeft een belletje vaak het effect dat je mailing beter wordt gelezen.

 

Veel succes

 

Jeroen

 

 

  • 0

Ik ben het met m'n bovenbuurman eens dat de brief te lang is. Er staat behoorlijk wat standaard-informatie in die volgens mij ook al in de folder met bedrijfsinformatie staat, en waardoor het toch al snel een tintje "standaard mailing met een persoonlijke noot" krijgt, in plaats van een geheel toegespitste mailing.

 

Het hele gedeelte van "Webdesign is het ontwerpen van..." tot en met "Mooie layout en techniek = ..." kun je weglaten, dit is iets wat van elke serieuze partij verwacht mag worden, en wat elke beunhaas ook zou opschrijven. Het is met andere woorden niet iets onderscheidends. De waardevolle ruimte van je brief zou je dan ook beter kunnen gebruiken voor de punten die Annedien en j-pernot aanstippen. Ik zou daarbij persoonlijk sneller en met minder omslachtigheid aansturen op een geheel vrijblijvend gesprek.

 

Overigens. je opmerkingen over het beperkte budget in combinatie met de afsluiter "wij vinden het belangrijk dat het museum in stand gehouden wordt" doen vermoeden dat de ontvanger op sterven na dood is. Ik zou die benadering inderdaad iets wijzigen :)

 

Succes, en laat weten of het iets oplevert!

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

  • 0

Als je nou eerst alle 'wij' en 'ik' uit de brief schrapt?

En me dan uitlegt hoe relevant het in deze branche (internet) is dat je bedrijf al vanaf 1965 bestaat?

--> wat voor toon moet je dan aanslaan.. je zal toch ik of wij moeten gebruiken.. ik ben het met je eens dat ik het nu door elkaar gebruik..

 

--> het bedrijf is een familiebedrijf, doordat ik me heb gespecialiseerd in multimedia vormgeven is dat een nieuwe tak.

  • 0

 

Volgens mij orienteren vakantiegangers zich steeds meer voor vertrek over de activiteiten in de omgeving van de bestemming. Hier mag het museum niet ontbreken!

goeie die houden we er in!

 

De alinea over het budget vind ik zwak, omdat je hiervan niet op de hoogte bent. Misschien is het verstandig om eerst even te bellen, waarop je ingaat op de redenen waarom dit museum nog geen website heeft en of je je documentatie mag versturen. Met deze informatie kan je je brief aanpassen aan de situatie of de mailing helemaal niet versturen, omdat ze reeds een website aan het ontwikkelen zijn met een ander bureau.

 

Tevens heeft een belletje vaak het effect dat je mailing beter wordt gelezen.

 

Het is een streekmuseum.. ik geloof dat je max 3 euro entree betaald.. het is maar een aantal maanden van het jaar open..

 

Bellen.. tja.. ik heb geen idee hoe ik dat aan moet pakken.. je moet dan zoveel vertellen.. en ook nog de goeie toon aanslaan..

Als ik eenmaal spreek met iemand die interesse heeft heb ik em zo binnen.. maar ja..

???

  • 0
--> wat voor toon moet je dan aanslaan.. je zal toch ik of wij moeten gebruiken.. ik ben het met je eens dat ik het nu door elkaar gebruik.

 

Het is razend moeilijk, maar probeer eens een brief te schrijven zonder 'ik' of 'wij' :)

Als je vanuit je publiek gaat redeneren krijg je een heel ander soort brief, en je spreekt mensen aan.

De bedoeling van zo'n brief is bovendien niet om alles in één keer te zeggen, eerder om interesse te wekken.

Uiteraard moet je wel weten waarom ze per sé jou zouden moeten inhuren natuurlijk maar daar hoeven niet veel woorden voor nodig te zijn.

 

Een andere benadering die je kan kiezen is een heel persoonlijke- maar dan is het een echt concept. ;D

Dan zeg je, op mooi handgeschept papier in een warm handschrift:

 

"Ik ben Leendert Maarten. Texel, dat is mijn eiland- hier schrijf ik mijn verhaal, ik maak deel uit van haar geschiedenis.

Mijn opa was hier paardenmenner van de reddingsbrigade, mijn vader schoor hier ieder jaar de schapen en ik... ik maak websites.

 

U begrijpt, het rijke erfgoed van Texel stroomt me door de aderen- terwijl ik met nieuwewetse dingen de kost verdien.

Zo zou uw museum haar eigen verhaal ook op internet kunnen vertellen. Bovendien...vakantiegangers en toeristen nemen vaak eerst een kijkje op de websites van een streek. Zou het niet mooi zijn als ze uw museum al zouden kennen en hun interesse gewekt zou zijn?"

 

....enzovoorts.

Mooie krullende handtekening erbij.

 

't is nog een hele toer, een goeie brief ;D

Een mailingbrief moet geen bedrijfspresentatie zijn maar een manier om ze te interesseren.

Het probleem van "als ik eenmaal met iemand die interesse heeft" is uiteindelijk wat ons allemaal bezighoudt. Interesse wekken doe je met een korte, krachtige boodschap. Je wil ze niet tot tranen toe vervelen, toch? ;)

 

  • 0

Dag Leendertmaarten,

 

om met je kernvraag te beginnen: nee, je mailing is niet te lang of te uitgebreid. Op de kwaliteit is misschien wat aan te merken, maar ook daar zijn geen harde bewijzen voor. 'Ik-brieven' scoren soms geweldig, maar soms ook helemaal niet. De briefopzet van Annedien is kansrijk, want die combineert het 'ik' met het (veronderstelde) gevoel van de ontvanger. What's in it for me, moet altijd duidelijk zijn.

 

Ik geloof niet dat het nog verkrijgbaar is, maar misschien vind je het via marktplaats.nl of zo, maar het boekje van Piet Bogaards (100 Reclamebrieven) is een goede inspirator.

 

En het levensverhaal van Bram van Leeuwen (Prince de Lignac) ook: hij bewees dat hij tegen alle regels in lezers tot klanten kon transformeren door a) de prijzen te verhogen, b)bonnetjes in bladen te plaatsen die zo klein waren dat je er je naam niet in kwijt kon en c)direct mail te versturen die je keukentafel bedolf onder het papier. Reader's Digest maakt van die techniek nog steeds gebruik.

 

Belangrijk bij DM is je aanbod: dat moet passen bij de ontvanger. Want je kunt je met gemak suf schrijven natuurlijk, als je (voor je doelgroep) een waardeloos aanbod hebt, had je je de moeite kunnen besparen.

 

En nu ik het toch over je doelgroep heb: wat vinden zij interessant om te lezen? Heb je enig idee? Stap anders met drie of vier varianten van je mailing naar bestaande klanten. Die kunnen je wel vertellen voor welke versie zij denken het meest gevoelig te zijn. Hoe meer je kunt testen, hoe beter. Zo af en toe blijken 'krukkige' mailings beter te werken dan 'professionele' (en gelikte).

 

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 59 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.