• 0

Moet je als DGA's wettelijke sociale werkgeverslasten afdragen zonder personeel

Hallo allemaal

Zal eerst ff vertellen hoe de situatie is

Ben een bouw B.V. aan het oprichten samen met 3 compagnons alle vier zullen we 25% van de aandelen bezitten.

door dat we alle 4 25% bezitten zullen we nevengeschikte DGA's zijn

(Volgens de ‘Regeling’ zijn nevengeschikte DGA’s niet verplicht verzekerd voor de werknemersverzekeringen. DGA’s zijn ‘nevengeschikt’ als ze allen een nagenoeg gelijk aandelenbelang in de BV hebben.)

daardoor is er 1 statutair directeur en 3 DGA's (ook alleen maar om dat moet zoals ik dat begrepen heb).

vraag 1 : klopt het dat in mijn situatie dat we nevengeschikte DGA's zijn

vraag 2 : klopt het dat alle 4 de DGA's wettelijk 39000 a 42000 euro bruto loon moeten verdienen of mag dat ook lager

vraag3 : zo ja wat moet je daar voor doen om het te verlagen

vraag 4 : omdat we geen personeel zullen hebben en het werk dus zelf zullen doen zijn we werknemer en werkgever

maar als DGA sta je niet te boek als personeel en dus ook niet als ingehuurde directeur

moet je dan wel het wettelijke sociale werkgeverslasten afdragen.

want kom in mijn bedrijfsplan waar ik visionplanner voor gebruik kom ik steed die kosten post tegen en als ik eerlijk ben die is best hoog

want je betaald iets waar je uiteindelijk geen recht op heb lijkt mij

met vriendelijke groet g.gorter

want ben namenlijk met mijn financiele prognose bezig

De nevengeschikte DGA

Volgens de ‘Regeling’ zijn nevengeschikte DGA’s niet verplicht verzekerd voor de werknemersverzekeringen. DGA’s zijn ‘nevengeschikt’ als ze allen een nagenoeg gelijk aandelenbelang in de BV hebben.

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

vraag 1 : klopt het dat in mijn situatie dat we nevengeschikte DGA's zijn

vraag 2 : klopt het dat alle 4 de DGA's wettelijk 39000 a 42000 euro bruto loon moeten verdienen of mag dat ook lager

vraag3 : zo ja wat moet je daar voor doen om het te verlagen

vraag 4 : omdat we geen personeel zullen hebben en het werk dus zelf zullen doen zijn we werknemer en werkgever

maar als DGA sta je niet te boek als personeel en dus ook niet als ingehuurde directeur

moet je dan wel het wettelijke sociale werkgeverslasten afdragen.

Dag Goran,

Antwoorden op je vragen:

1. ja, jullie zijn nevengeschikt.

2. ja, dat is wel de bedoeling ja. Het gaat om 42.000 (incl. evt. bijtelling auto)

3. lager kan, maar dan raad ik jullie aan om dit schriftelijk aan te vragen bij de fiscus. Omschrijf in je verzoek duidelijk waarom jullie niet aan de eis van 42.000 kunnen voldoen. Let wel: het is geen verzoek dat je in kunt dienen omdat je liever (dus zonder noodzaak) een lager loon wilt opnemen.

4. DGA is weldegelijk personeel. Maar omdat jullie nevengeschikt zijn, geldt een vrijstelling voor de sociale premieplicht (zie vraag 1)

Richten jullie wel ieder een eigen holding BV op?

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Waarom dan wel de BV met vier kapiteins aan het roer? Was een simpele VOF niet voldoende of willen jullie privé helemaal afgeschermd hebben?

Lees je in elk geval een in over de voordelen van een eigen holding, zeker met meerdere vennoten, via de zoekfunctie. Bedenk wel dat de omzetting van 1 BV naar 4 holdings met een dochter BV niet goedkoop zal zijn door het bijkomend fiscaal advieswerk.

Zorg in elk geval voor een goede aandeelhoudersovereenkomst! Fictief verhaal over hoe het mis kan gaan, lees je hier.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

we willen inderdaad volledig afgeschermd zijn van prive

later in de tijd zullen we wel een holding op starten maar dat zal ongeveer over 3 jaar zijn

heb namenlijk inderdaad over de voordelen gelezen maar ook over op dit moment de nadelen

later zullen we als de bv meer fundering heeft een holding starten want dan zal dat beter kunnen financieel gezien

en we hebben een tijd geleden een venootschaps overeenkomst geschreven en die door een

accountants kantoor laten verbeteren tot de juiste taal :)

en ik begrijp wat je bedoelt over het opzetten van 4 holdings dat dat fiscaal duurder is als een bedrijf al gestart is

maar ik weet opdit moment niet hoe we het financieel anders kunnen doen in onze situatie

• 0

btw waarom 4 holdings ?? ieder 1 holding ok maar

zover ik weet moet een holding toch 95% bezitten van een werk bv om daar voordeel uit te halen

ik kan het ook fout hebben

met vriendelijke groet

g.gorter

• 0

Joost bedoelt niet 4 holdings per persoon, maar ieder een eigen holding. Voordeel is dat ieder zijn eigen salaris- en dividendpolitiek kan voeren, zelf kan beslissen welke auto hij rijdt, met wat voor telefoon hij belt, wat voor pensioenregeling hij treft, etc.

Later alsnog ieder een holding oprichten en daarin de aandelen onderbrengen, betekent feitelijk dat je de aandelen gaat verkopen en dus in beginsel belasting moet betalen in box 2 over de waardevermeerdering van die aandelen. Met 95% van de aandelen kun je een fiscale eenheid aangaan voor de vennootschapsbelasting, maar dat is niet in alle gevallen voordelig. Met 5% of meer van de aandelen is doorgaans de deelnemingsvrijstelling al van toepassing, zodat je niet met dubbele belasting te maken krijgt in de holdingstructuur.

Ik weet overigens niet hoeveel haast jullie hebben met de oprichting, maar het streven is nog altijd om per 1 juli het gewijzigde BV-recht in werking te laten treden. Dan heb je niet zoveel (extra) middelen meer nodig om de structuur ineens op te tuigen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar