• 0

Kosten jubileumfeest

Hallo allemaal,

 

Ik ben enorm te twijfelen over de toepassing van aftrekbaarheid van festiviteiten.

 

In mijn situatie:

Jubileumfeest met zakelijk en privé karakter (verdeling gemakshalve 50-50)

 

In mijn ogen dus voor 50% zakelijk aftrekbaar. De intentie van het feest op het zakelijk deel is om de huidige relatie te verbeteren.

 

Hoe kan ik de kosten van de festiviteiten splitsen?

 

50% zakelijk ex btw en 75% van de btw op het zakelijk deel in aftrek brengen?

 

Alvast dank voor jullie reactie en excuus als ik iets vergeten ben te noemen.

 

Alex Manders

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 1

Het jubileum is 30 jaar zakenpartners, 40 jaar huwelijk en 120 jaar oud samen.

 

Hoef ik zelfs geen onderscheid te maken tussen de kosten? Als het allemaal representatiekosten zijn is dat natuurlijk geweldig, maar daar twijfel ik dus enorm over.

 

Ik ben tot 3 verschillende kosten gekomen:

De aankleding: Huur tent/verlichting/stoelen/bar en tap

 

Het eten en drinken

 

Het entertainment

 

Als al deze kosten onder het normal forfait vallen met aftrek van btw (want zover ik weet vallen eten en drinken normaliter onder de geen aftrek btw regel).

 

Mijn voornaamste twijfel ontstond doordat ik las dat zulke feesten onder de werkkostenregeling onder de vrije ruimte vallen??

Natuurlijk heel vervelend als je de oplossing maar half begrijpt.

 

Alvast bedankt dat jullie met mij mee willen denken heren

Link naar reactie
  • 0

Dat zou ik ook doen. De tent, de muziek en de couverts zijn nodig voor de zakelijke gasten. Mijn familie huur ik (gratis) in om als gastheer/gastvrouw op te treden, want zelf kan ik natuurlijk maar heel beperkt aandacht geven aan aan elke belangrijke gast.

 

Totale kosten zakelijk op te voeren, waarbij ik in mijn handjes mag knijpen dat de familie dat (gratis) voor mij wil doen. Het privé-gedeelte van het feest wordt pas een dag later gehouden en komt dus ook niet in de zakelijke boekhouding terecht.

Link naar reactie
  • 1

1.) Als al deze kosten onder het normal forfait vallen met aftrek van btw (want zover ik weet vallen eten en drinken normaliter onder de geen aftrek btw regel).

 

2.) Mijn voornaamste twijfel ontstond doordat ik las dat zulke feesten onder de werkkostenregeling onder de vrije ruimte vallen??

Natuurlijk heel vervelend als je de oplossing maar half begrijpt.

 

Twee aanvullingen (ik heb het genummerd voor het gemak):

 

1.) Dat klopt. Voor de catering (ook de personeelskosten van de cateraar!) mag je de BTW niet terugvragen. Dit valt onder dezelfde regeling als 'Horecabestedingen'.

Maar misschien koken jullie zelf? Dan zou het (misschien) anders kunnen zijn...

 

2.) De werkkostenregeling is voor personeel, niet voor ondernemers (behalve als zij werkgever zijn dan).

Link naar reactie
  • 0

 

Twee aanvullingen (ik heb het genummerd voor het gemak):

 

1.) Dat klopt. Voor de catering (ook de personeelskosten van de cateraar!) mag je de BTW niet terugvragen. Dit valt onder dezelfde regeling als 'Horecabestedingen'.

Maar misschien koken jullie zelf? Dan zou het (misschien) anders kunnen zijn...

 

2.) De werkkostenregeling is voor personeel, niet voor ondernemers (behalve als zij werkgever zijn dan).

 

Ik ben met beide antwoorden heel erg geholpen. Dat houd dus in dat mijn originele gedachte toch redelijk de juiste was. Ik ben gaan googlen en daar kwam ik een 75% btw aftrek regeling tegen waarbij de kosten dan weer onder andere posten vielen en dat heeft mij volledig uit balans gebracht. Toen ik Ondernemersfeest intoetste kreeg ik de eerste 5 pagina's over de werkkostenregeling dus begon ik ook daar weer over te twijfelen.

 

Om bovenstaand te concluderen: Bedankt voor jullie input mannen!

Link naar reactie
  • 0

Nog ter aanvulling...

 

Voor de aftrek van bijzondere kosten kan je de volgende tabel gebruiken: klik!

 

Bij 'Voedsel, drank, genotmiddelen, representatie,' geld dus een drempel van € 4.400 euro.

 

Echter staat er nog het volgende vermeld:

Onder de post 'voedsel' vallen zakenlunches en -diners (ook de fooien). Denk bij 'drank' aan koffie, thee, melk en frisdrank. Bij 'genotmiddelen' moet u denken aan onder andere sigaretten en sigaren. Onder 'representatie' vallen onder meer de kosten van recepties, feestelijke bijeenkomsten en vermaak. Bij deze kosten geldt dat u het deel van het totaalbedrag mag aftrekken dat boven de drempel van € 4.400 uitkomt.

 

Voor de kosten van voedsel, drank, genotmiddelen, representatie, congressen, seminars, studiereizen en dergelijke kunt u in plaats van het toepassen van de € 4.400 drempel ook 73,5% van deze kosten aftrekken. Wilt u deze methode toepassen, dan kunt u daar bij de aangifte voor kiezen.

 

Groeten,

Ro

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 83 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.