• 0

BTW bij levering naar Curacao, Bonaire, Aruba

Ik weet het, alweer zo'n BTW vraag... Maar ook ik heb nu al een hoop gelezen, en ben nog niet veel wijzer. :( Ik lees heel veel over NV's E-zone's,

 

De situatie:

Ik beheer de website www.curacao-internet.com . Deze website richt zich op inwonenden/bedrijven van Curacao. Ik wil als reseller webhosting services aanbieden plus eventueel website design.

Vallen beide produkten onder electronische diensten (website design / webhosting leveren)?

 

Ook beheer ik de website www.curacaotoerisme.nl waar bedrijven uit Curacao artikel/reclame ruimte op mogen huren.

 

Ik huur als NL eenmanszaak webserver ruimte. Hiervoor krijg ik een factuur (inkoop plus 19%btw).

 

Ik verkoop aan een bedrijf of particulier in Curacao:

- een webhosting pakket

- artikel/reclame ruimte op 1 van mijn websites

- levering grafische diensten zoals ontwerpen website, folders, drukwerk e.d. Dit kan een totaalprijs zijn, of betaling per uur.

 

Nu valt Curacao volgens mij in de categorie: Levering buiten de EU.

Is dat ook zo, omdat Curacao een land is binnen het Koninkrijk der Nederlanden?

 

En nu de cruciale vraag....

Wat moet ik doen met de BTW??? (Verleggen / 0% tarief / 19% tarief?)

Wat moet ik op de factuur zetten?

En wat ben ik aan omzetbelasting, na verkoop, verschuldigd aan de Nederlandse fiscus en/of Curacaose fiscus?

 

Levering webdienst aan bedrijf in Curacao is: ???% BTW

Levering webdienst aan particulier in Curacao is: ???% BTW

 

Op de belastingdienst website kom ik tot de volgende summiere conclusie: De dienst is belast in het land van uw afnemer. De wetgeving van dat land geldt.

Wat betekend dat voor mij? Ben ik omzetbelasting verschuldigd aan de Curacaose fiscus?

 

Bij voorbaat dank voor de genomen moeite.

 

Overigens heb ik dezelfde vragen voor Bonaire (bijzondere gemeente binnen Nederland)

en Aruba (ook een land binnen het Koninkrijk der Nederlanden)

Dààr waar het feest moet zijn!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Curacao, Bonaire, Aruba etc vallen inderdaad buiten de EU voor de BTW.

Als je e-diensten levert aan bedrijven/particulieren daar (en dat doe je) dan is daar geen BTW over verschuldigd in NL

 

Misschien denken zij daar op Curacao etc anders over, maar dat heeft dan niets met de NL-fiscus te maken (of de “EU-fiscus” die overigens niet bestaat). Daar weet ik persoonlijk niets van, dat moet je misschien daar checken. Volgens mij kennen zij wel het begrip BTW (dit in tegenstelling tot vele andere landen in de wereld).

 

Overigens zet ik wel een kanttekening bij je drukwerk etc, want dat is misschien niet echt een dienst maar een goed. Dan wordt het dus (misschien) een kwestie van export, met iets andere regels.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Dellenoy,

 

De ABC-eilanden vallen voor de BTW geen van alle binnen de EU. Je presteert dus idd aan personen/bedrijven buiten de EU.

 

De door jou genoemde diensten zijn nmm elektronische diensten, m.u.v. de levering van folders en drukwerk tenzij die qua prijs als één product met de elektronische dienst kunnen worden gezien. Schriftelijke vraag aan de bevoegde inspecteur!

 

Deze diensten aan bedrijven en particulieren buiten de EU zijn belast in het land van de afnemer. Zie:

http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/diensten_in_en_uit_het_buitenland/

 

De %-tages zijn mij niet bekend, maar je moet je sowieso melden bij de ABC-fiscussen, dus dat kun je dan gelijk vragen of ff googelen.

 

De aan jou in rekening gebracht BTW à 19 % voor de huur van de webserver-ruimte is overigens aftrekbaar op je NL-BTW-aangifte, ook al geef je daar dus wellicht geen omzet aan omdat je alleen buiten de EU presteert.

 

Suc6,

 

John

 

Edit John: Sorry, ik zie dat Peter me net voor was.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie snelle antwoord! Levering buiten de EU wordt het dus.

 

Moet ik van mijn klanten dan wel het BTW nummer hebben voor mijn administratie?

 

Als ik het goed begrijp moet ik dus contact opnemen met de belastingdienst van Curacao om advies. Op de website belastingdienst van Curacao staat niet veel info, dus ik ga ze een e-mail sturen.

 

Weten jullie toevallig wat mijn klant dan moet doen met betrekking tot de BTW?

(ik heb nog nooit met deze materie te maken gehad).

 

En dan nog een, misschien stomme, vraag;

Stel dat ik behoorlijk wat afnemers/klanten in ABC krijg. Ik heb dan een behoorlijke 19%btw aftrek (mijn serverruimte inkoop) op mijn aangifte, waar geen btw verkoop (webhosting verkoop) tegenover staat. Gaat dat geen moeilijkheden/vraagtekens opleveren bij onze fiscus?

Dit zou dan een perfecte manier zijn om betaalde btw terug te vorderen, ... gewoon leveren buiten de EU ;D. Of denk ik dan weer te makkelijk? Overigens betaal ik genoeg btw als uitvoerend artiest. Webhosting is niet mijn core business. (nog niet althans)

 

In het verlengde hiervan; Als ik als artiest ga optreden in Curacao, kan ik dan ook volstaan met een 0%btw factuur vanuit NL naar Curacao?

 

 

Dààr waar het feest moet zijn!

Link naar reactie
  • 0

1.) Moet ik van mijn klanten dan wel het BTW nummer hebben voor mijn administratie?

 

2.) Als ik het goed begrijp moet ik dus contact opnemen met de belastingdienst van Curacao om advies. Op de website belastingdienst van Curacao staat niet veel info, dus ik ga ze een e-mail sturen.

 

3.) Weten jullie toevallig wat mijn klant dan moet doen met betrekking tot de BTW?

(ik heb nog nooit met deze materie te maken gehad).

 

4.) En dan nog een, misschien stomme, vraag;

Stel dat ik behoorlijk wat afnemers/klanten in ABC krijg. Ik heb dan een behoorlijke 19%btw aftrek (mijn serverruimte inkoop) op mijn aangifte, waar geen btw verkoop (webhosting verkoop) tegenover staat. Gaat dat geen moeilijkheden/vraagtekens opleveren bij onze fiscus?

 

5.) Dit zou dan een perfecte manier zijn om betaalde btw terug te vorderen, ... gewoon leveren buiten de EU ;D. Of denk ik dan weer te makkelijk? Overigens betaal ik genoeg btw als uitvoerend artiest. Webhosting is niet mijn core business. (nog niet althans)

 

6.) In het verlengde hiervan; Als ik als artiest ga optreden in Curacao, kan ik dan ook volstaan met een 0%btw factuur vanuit NL naar Curacao?

 

 

Jeetje...,

 

Even wat genummerd voor het gemak:

 

1.) Nee (natuurlijk niet), zij hebben dat ook (waarschijnlijk) niet.

2.) "Moeten"is overdreven. Maar ik zou het proberen, om zeker te zijn van de lokale regels.

3.) Niets, want BTW (in NL!) is niet van toepassing. Lokale zaken: vraag het daar.

4.) Nee, geen moeilijkheden. Zo hoort het. Als je niet harder rijdt dan 50 in de bebouwde kom, dan kan dat geen moeilijkheden opleveren.

5.) Je mag gewoon de BTW terugvragen die anderen hier in NL berekend hebben. Maar je hoeft hier zelf geen BTW te berekenen. Geen voordeel of zo. Dat is gewoon het principe.

6.) Dat is een heel ander verhaal. Ga ik hier niet op in (allereerst: vraag daar hoe het zit als je daar optreedt).

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.