• 0

btw en onderwijs

Wij zijn een bedrijf dat webapplicaties verkoopt aan het onderwijs.

Nu hebben willen we ook aanvullende diensten aanbieden, personeel verhuren aan onderwijs instellingen.

 

In het onderwijs zit je altijd met het probleem dat ze de btw niet terug kunnen vorderen. Hiermee ben je direct 19% duurder.

 

Is er een mogelijkheid om de webapplicatie en of aanvullende diensten via een 2e onderneming te verkopen die vrijgesteld is van btw ?

 

Heeft hier iemand ervaringen mee ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wij zijn een bedrijf dat webapplicaties verkoopt aan het onderwijs.

Nu hebben willen we ook aanvullende diensten aanbieden, personeel verhuren aan onderwijs instellingen.

 

In het onderwijs zit je altijd met het probleem dat ze de btw niet terug kunnen vorderen. Hiermee ben je direct 19% duurder.

 

Is er een mogelijkheid om de webapplicatie en of aanvullende diensten via een 2e onderneming te verkopen die vrijgesteld is van btw ?

 

Heeft hier iemand ervaringen mee ?

 

 

Dit is alleen mogelijk als de diensten die je levert onderdeel zijn van het curriculum van de onderwijsinstelling. Dus diensten die in het lespakket zitten zijn vrijgesteld van BTW, als het overige zijn gewoon belaste diensten. Tenzij de dienst natuurlijk al van zichzelf vrijgesteld is.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Volgens mij is in dit geval de dienst die jullie willen gaan verrichten altijd belast. Het gaat nl. niet om onderwijs, maar om het verhuren/uitlenen van personeel. Dus ook als het om - zoals Dennis schrijft - diensten die je levert onderdeel zijn van het curriculum van de onderwijsinstelling gaat, is het algemene tarief van toepassing.

Maar wie ben ik?

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

John,

 

Je hebt gelijk als je het zo beperkt stelt. Indien ze mensen gaan uitlenen gaat het over een belaste dienst. Als de onderwijs gaan aanbieden, of delen van het onderwijs, kan het vrijgesteld zijn.

 

[*] indien ze iemand beschikbaar stellen die computeronderwijs kan geven is het een belaste dienst;

[*] indien ze het computeronderwijs (mede) verzorgen is het een vrijgestelde dienst - mits het onderwijs bij wet geregeld is.

 

Het is maar net hoe je de kerstboom optuigt. Hier valt natuurlijk wel wat onderscheiding te maken met de rest van de markt.

 

En jij bent een zeer gewaardeerd lid van ons mooie forum ;)

 

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dennis,

 

Dank en hetzelfde geldt voor jou!

 

Voor wat betreft het onderwerp verschillen we echter van mening. Volgens mij volgt een onderwijzer die zichzelf beschikbaar stelt aan een vrijgestelde school idd het BTW-regime van die school en is zijn dienst, mits in het lespakket opgenomen, vrijgesteld.

 

Maar als een bedrijf personeel gaat verhuren is het in feite een uitzendburo. Die dienst, die op zich niets met onderwijs van doen heeft, is volgens mij belast.

 

groet,

 

John

 

P.S. Leuk dat sparren!

 

Link naar reactie
  • 0

John,

 

Ik verwijs even naar dit draadje waar volgens mij een soortgelijk geval aan de orde is (en waar jij trouwens ook aan bijgedragen hebt ;)).

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16;action=display;threadid=29662;start=msg273051#msg273051

 

Ik ben het weer met je eens, maar ik geef aan dat er ruimte is voor creativiteit. Ik heb een klant die op een hogeschool doet aan studentenbegeleiding. Dit is onderdeel van het curriculum (worden lesuren voor ingeroosterd) en deze dienstverlening is vrijgesteld van BTW. Zij factureert dus zonder BTW aan de Hogeschool voor deze prestaties. Zij begeleidt ook docenten. Dit maakt geen onderdeel uit van het curriculum dus deze prestatie is belast met BTW.

 

Als zij deze diensten zou aanbieden vanuit een rechtspersoon zou volgens mij hetzelfde gelden. De holding verzorgt dan een deel van het onderwijs dus een vrijgestelde prestatie. Ik zie niet in waarom dat niet zou gelden voor TS. Dus als zij mensen gaan verhuren/uitlenen is dat inderdaad een met BTW belaste prestatie. Als zij een deel van het onderwijs verzorgen (zoals Jasper ook doet) is dat een vrijgestelde prestatie. Of zie ik nu iets over het hoofd? Sluit ik overigens helemaal niet uit hoor!

 

Groet!

 

Enne, sparren is inderdaad leuk!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 1

Hoi Dennis & Kabo,

 

Lastig onderwerp die onderwijsvrijstelling, dat blijkt maar weer.

Studentenbegeleiding (bijlessen) is idd vrijgesteld. Het begeleiden van docenten is dat volgens mij ook; het scholen van mensen t.b.v. hun huidig of toekomstig functioneren.

 

De rechtsvorm van waaruit TS haar diensten aanbiedt is niet relevant volgens mij. De vorm waarin dat gebeurt wél. Uitlenen van personeel = belast ook al gaan die mensen onderwijs verzorgen, dat - als ze dat als zelfstandige zouden doen - vrijgesteld zou zijn.

 

groet,

 

John (spar)

Link naar reactie
  • 0

In het onderwijs zit je altijd met het probleem dat ze de btw niet terug kunnen vorderen. Hiermee ben je direct 19% duurder.

 

Nee, je bent niet 19% duurder dan je concurrenten, want die heffen dezelfde btw. En het onderwijs is dat gewend, want dit is ingecalculeerd in de financiering en budgetten.

 

Dat ligt er eigenlijk wie je als concurenten ziet. In het onderwijs zie je vaker dat wordt gerekend met een bedrag van 60k per leerkracht, als gemiddelde voor 1 fte. De een is wat goedkoper, de ander wat duurder.

 

Als wij dus iemand leveren voor 60k komt er dus 19% bij, het is dus lastiger om te concureren met interne medewekers.

Link naar reactie
  • 0

 

Studentenbegeleiding (bijlessen) is idd vrijgesteld. Het begeleiden van docenten is dat volgens mij ook; het scholen van mensen t.b.v. hun huidig of toekomstig functioneren.

 

De rechtsvorm van waaruit TS haar diensten aanbiedt is niet relevant volgens mij. De vorm waarin dat gebeurt wél. Uitlenen van personeel = belast ook al gaan die mensen onderwijs verzorgen, dat - als ze dat als zelfstandige zouden doen - vrijgesteld zou zijn.

 

Ik spar even mee en geef John twee duimen omhoog. Klant van mij verricht precies die beide diensten vanuit een onderneming. Bijles vrijgesteld, verhuur van mensen als (tijdelijk docent) belast. NB: let ook op de CAO die van toepassing is wegens verhuur van personeel....(uitzend cao)

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het begeleiden van docenten is dat (vrijgesteld zijn van BTW) volgens mij ook; het scholen van mensen t.b.v. hun huidig of toekomstig functioneren.

 

 

Maar die vijstelling is och alleen van toepassing als de instelling (die het onderwijs verzorgt) aangesloten is bij het CRKBO? Zonder die aansluiting in principe geen vrijstelling van BTW.

 

 

De rechtsvorm van waaruit TS haar diensten aanbiedt is niet relevant volgens mij. De vorm waarin dat gebeurt wél. Uitlenen van personeel = belast ook al gaan die mensen onderwijs verzorgen, dat - als ze dat als zelfstandige zouden doen - vrijgesteld zou zijn.

 

 

Precies, de rechtsvorm is niet relevant. Wat wel relevant is is wat aangeboden wordt. Bied je mensen aan die onderwijs geven? Dan belaste prestatie (prestatie is niet het geven van onderwijs maar het leveren van mensen). Verkoop je onderwijsdiensten voor bij wet geregeld onderwijs (bijvoorbeeld begeleidingstrajecten voor studenten waar onderwijsuren aan gekoppeld zijn)? Dan is het een vrijgestelde prestatie. Waar het volgens mij om gaat is dat het onderwijsproduct als onderdeel van het curriculum aangeboden moet worden (bij bij wet geregeld onderwijs).

 

Als voorbeeld: een muziekschool die niet aangeloten is bij het CRKBO geeft workshops op hogescholen om studenten muzikaal te vormen (en alle studenten zijn ouder dn 21 jaar). De workshops worden gegeven door een werknemer van de muziekschool en worden ingepast in het les- en dagprogramma van de studenten en maken dus onderdeel uit van het onderwijs. Deze prestatie is vrijgesteld van BTW.

Diezelfde muziekschool verzorgt in de avonduren bijscholing voor docenten van diezelfde hogeschool. Deze prestatie is met BTW belast - ook al gaat het om het huidig of toekomstig functioneren van deze docenten.

 

In mijn optiek ligt het dus helemaal aan wat TS aanbiedt, en op welke wijze, of er een met BTW belaste prestatie geleverd wordt. Of sla ik nu de plank mis?

 

Ik heb het hier overigens niet over bijlessen maar over begeiding in het kader vn competentiegericht leren. Deze begeleiding kan verzorgd worden door personeel van de hogeschool of door derden. De vrijstelling is in het kader van bij wet geregeld onderwijs.

 

Het is overigens helemaal niet zeker of de uitzend-cao van toepassing is in dit specifieke geval. De werkingssfeer van de ABU-CAO (art. 2 lid 1):

 

De CAO is van toepassing op de uitzendovereenkomsten tussen uitzendkrachten en een uitzendonderneming, indien en voor zover de omvang van de uitzendloonsom ten minste 50 procent van het totale premieplichtig loon op jaarbasis van die uitzendonderneming bedraagt...

 

Dus zolang TS niet werkt met uitzendovereenkomsten, of dat wel doet maar voor niet meer dan 50% van zijn premieplichtig loon genereert uit dergelijke overeenkomsten, is deze CAO niet van toepassing. En ik vermoed dat TS zich verre wil houden van uitzenden - dit is een heel ander metier!

 

Groet! Dennis

[spar]

 

 

 

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Het begeleiden van docenten is dat (vrijgesteld zijn van BTW) volgens mij ook; het scholen van mensen t.b.v. hun huidig of toekomstig functioneren.

 

 

Maar die vrijstelling is toch alleen van toepassing als de instelling (die het onderwijs verzorgt) aangesloten is bij het CRKBO? Zonder die aansluiting in principe geen vrijstelling van BTW.

 

Zoals ik de regels heb geïnterpreteerd, is het geven van _wettelijk geregeld onderwijs_ altijd vrijgesteld, ongeacht wie het verzorgt, al zou het Halbe Zijlstra zelf zijn die er een eenmanszaak bij heeft genomen.

 

Waar het _beroepsonderwijs_ betreft, ofwel onderwijs dat wel opleidt voor een beroepssituatie (de muziekschool die muziekdocenten bijschoolt vind ik een heel goed voorbeeld) maar niet onder wettelijk geregeld onderwijstoezicht valt, dan komt de vraag om de hoek 'staat de aanbieder in het register?' Als ze in het register staan, is de onderwijsprestatie vrijgesteld, anders is de onderwijsprestatie 'gewoon' belast met 19%

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.