• 0

dividend uitkeren ondanks Rekening Courant

Dag allen,

 

Ik wil graag uit mijn BV (verhuur bedrijfspanden) dividend gaan uitkeren. Er zal jaarlijks genoeg winst zijn. Ik heb alleen als DGA een rekeningcourant(schuld) staan van ongeveer 120.000 bij de BV. Ik heb hierover enkele vragen

 

1)Is het toegstaan bijvoorbeeld aan het einde van ieder kwartaal dividend uit te keren van bijvoorbeeld 10.000 ondanks dat ik prive een schuld heb aan de BV? Ik kan bijvoorbeeld de RC ieder kwartaal wat omlaag brengen en tegelijk aan prive dividend uitkeren.

 

2)Ik las dat officeel je pas na het opmaken van de cijfers kan bepalen wat de winst is en dan pas kan uitkeren als dividend. Is het niet gewoon mogelijk om gewoon ieder kwartaal uit te keren en dan aan het einde van het jaar een herberekening te maken?

 

Alvast bedankt voor jullie reaktie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

1. Ja hoor. Er zijn veel aandeelhouders die een schuld hebben aan hun BV en die aflossen met uit de BV verkregen dividend (al dan niet door het de schuld te verrekenen met het dividend, de enige geldstroom die je dan ziet is die van de BV aan de fiscus - dividendbelasting). Door zelf al de RC omlaag te brengen voorkom je (of eigenlijk: beperk je de kans) dat de fiscus later stelt dat je boven je stand leeft en het gebruikelijk loon "dus" omhoog moet. Het is dus nog zinnig ook.

 

2. Dat heet interimdividend. Je mag bij een gerechtvaardigde winstverwachting alvast besluiten een deel van die verwachte winst aan de aandeelhouders uit te keren. Zorg wel voor een goede onderbouwing.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ok

 

en als ik aan prive dividend uitkeer wat hoger is dan het bedrag dan waarmee ik het RC omlaag breng...zodat ik het geld gewoon kan aanwenden voor prive besteding. Is dat ook toegestaan of moet ik altijd eerst mijn RC naar 0 brengen?

 

Wordt het in dat geval gezien als loon?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.