• 0

Keuze Privéauto of Zakelijk

Beste mede forum-leden,

 

De eerste reactie zal zijn, ja hoor daar is weer zo'n topic! Dat klopt...

Ik kom er echter met de huidige forum-posts niet uit en wil graag mijn uitwerking(berekening) met jullie delen.

Kan iemand mij vertellen of ik het 'goed' doe? Zo niet, waar gaat het dan fout?

 

Om te beginnen was ik allereerst van plan mijn Bestelbus puur zakelijk te gebruiken.

Echter in de praktijk gaat mij dit niet lukken. Er blijven dus twee keuzes over:

- Volledig zakelijk incl. bijtelling (geen gedoe)

- Zakelijk kilometerregistratie * 0,19ct. p/km als Kosten voor de zaak.

De vraag is dan ook wat voor 'mij' het voordeligst(of slimst) is?

 

Alle gegevens op een rij:

Aanschafwaarde Bestelbus: 4.600 (incl 735 BTW)

Cataloguswaarde: 20.000

Bijtelling: 25% = 5.000

Zakelijke km: 20.000 (66,67%)

Privé km: 10.000 (33,33%)

Dieselprijs: 1,40

L / KM verhouding: 1 / 10

- alle hieronder genoemde bedragen zijn excl. BTW

 


Geschatte kosten Zakelijk:

Afschrijving: 773 (is dus in 5 jaar)

Onderhoud: 1.000

Motorrijtuigenbelasting: 1.200 (zakelijk), 1.800 (privé)

Verzekering: 1.320

Brandstof: 4.200 (30.000km / 10km/L = 3.000L * 1,40diesel)

TOTAAL KOSTEN: 8.493

 

Bijtelling: 5.000

BTW correctie op Bijtelling: 600 (12% x 5.000)

TOTAAL KOSTEN: 2.893

 

Belastingvoordeel in 42% schaal: 1.215

Voorbelasting Onderhoud & Brandstof: 988

TOTAAL VOORDEEL: 2.203

 

!! OOK NOG Voorbelasting Aanschaf Bestelbus als eenmalig EXTRA VOORDEEL: 735

 


Geschatte kosten Privé:

20.000km Zakelijk * 0,19: 3.800

TOTAAL KOSTEN: 3.800

 

Belastingvoordeel in 42% schaal: 1.596

Voorbelasting Onderhoud & Brandstof naar rato 66,67%: 659 (van 5.200)

TOTAAL VOORDEEL: 2.255

 

EXTRA kosten duurdere Motorrijtuigenbelasting: 1.800 (prive) - 1.200 (zakelijk) = 600

TOTAAL VOORDEEL: 1.655

 

 


 

Na bovenstaande berekening is mijn conclusie dat Zakelijk incl. Bijtelling in deze situatie het beste is.

Klopt dit?

Of mis ik iets? (Want veel mensen zeggen dat Privéauto en Zakelijke km schrijven toch loont)

Vooral de duurdere Motorrijtuigenbelasting hakt er flink in bij Privé.

Ik begrijp wel dat wanneer de verhouding Zakelijk gebruik groter wordt, de Privéauto aantrekkelijker is.

Echter is dit een beetje de verhouding die ik veracht te gaan rijden.

 

Graag jullie feedback, alvast bedankt...

 

Groeten, Ro

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
geplaatst door: Starterscoach   geplaatst op: 19 april 2012, 23:10

Ach Ro, een autopuzzeltje meer of minder ... Gaat goed samen met voetbal kijken.

 

Om niet al het gras weg te maaien van andere reageerders zal ik 1 puntje geven.

 

Je schrijft de auto in 5 jaar af en houdt geen rekening met een restwaarde.

 

Ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat de auto na deze 5 jaar geen sikkepit meer waard is.

Mag ik 'm dan volledig afschrijven? En later eventueel bij verkoop resultaat boek?

 

Ik lees zonet ook het volgende:

Wilt u geen kilometeradministratie bijhouden? Dan mag u er ook voor kiezen om het privégebruik vast te stellen op 2,7% van de catalogusprijs van de auto, inclusief btw en bpm.

 

Dus ik moet: 12% * 5.000 = 600 corrigeren in: 2,7% * 20.000 = 540

Is nog voordeliger ook.

Link naar reactie
  • 0

Ja, je mist wel wat, maar je zit een aardig eind op de goede weg, dus bravo.

 

Eerst even je vraag: afschrijven tot nul mag als je dat enigszins kan onderbouwen. Als de auto over vijf jaar echt 'geen sikkepit' meer waard is, red je het vermoedelijk ook niet met 1.000 euro onderhoud per jaar. Of je bent gewoon heel handig met auto's,dat kan natuurlijk ook ;-) Ik zou afschrijven tot 500,- of 1.000,- dat lijkt me realistischer.

 

1. de btw-correctie (inderdaad 2,7% van de cataloguswaarde, OF o.b.v. km-administratie alleen het zakelijke deel aftrekken) mag je bij mijn weten opvoeren als kosten.

 

In het voorbeeld 'zakelijk' worden de aftrekbare autokosten dan dus 8.493 (autokosten) minus 5.000 (bijtelling) plus 540 (btw-correctie) = 4.033.

 

 

2. de btw-correctie is dus een correctie op de aftrekbare btw (sterker: een heffing voor het privé gebruik, maar het komt vrijwel op het zelfde neer). De aftrekbare btw in het voorbeeld 'zakelijk' is dus 988 (19% van je geschatte kosten voor diesel en onderhoud) minus de reeds genoemde 540 = 448. Overigens, als je dus met een kilometeradministratie kan aantonen dat je 66% zakelijk rijdt, is de correctie slechts 34% van 988 en hou je dus 652 over aan aftrekbare btw. Als je het in je systeem krijgt kan een opschrijfboekje in de bus je dus 200 euro opleveren, maar het schijnt nogal een administratieve last te zijn.

 

 

3. duurdere motorrijtuigenbelasting? Nu ben ik geen expert op dit gebied, maar volgens mij mag je een privé geëtiketteerde bestelbus nog steeds onder het lage mrb-tarief houden, zolang je maar minimaal 10% van de kilometers zakelijk rijdt. De Belastingdienst heeft een brochure hierover geschreven, hartstikke leuk voor de vrijdagavond.

 

 

 

Nou, hier laat ik het even bij. Volgende ;-)

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je feedback...

 

Ik zou afschrijven tot 500,- of 1.000,- dat lijkt me realistischer.

De bestelbus zal inderdaad nog wel een klein bedrag waard zijn, ik zal de afschrijving per jaar iets verlagen.

 

 

de btw-correctie is dus een correctie op de aftrekbare btw (sterker: een heffing voor het privé gebruik, maar het komt vrijwel op het zelfde neer).

Ik begrijp nu hoe de btw-correctie toe te passen.

De 540 mag ik dus opgeven als kosten (te boeken als autokosten neem ik aan?), en ditzelfde bedrag moet ik in me ob-aangifte opgeven als 'verschuldigde' ob (heffing voor privé gebruik).

Ik snap dat met een aantoonbare kilometer registratie een voordeel te behalen valt, echter voor 200 euro per jaar neem ik dat voor lief en kies ik voor het 'gemak'!

 

 

mag je een privé geëtiketteerde bestelbus nog steeds onder het lage mrb-tarief houden, zolang je maar minimaal 10% van de kilometers zakelijk rijdt.

Je hebt helemaal gelijk. Volgens de Brochure van de Belastingdienst:

 

Voldoet u aan de voorwaarden van de ondernemersregeling? Dan geldt een laag

tarief motorrijtuigenbelasting. Voorwaarde is dat u een btw-nummer hebt en

dat de bestelauto op uw naam of op naam van uw bedrijf staat. Als u een

eenmanszaak hebt, staat de auto altijd op uw eigen naam. Daarnaast moet u de

bestelauto meer dan bijkomstig voor de onderneming gebruiken. Dit betekent

dat jaarlijks meer dan 10% van de kilometers voor de onderneming moet

worden gereden.

 

 

Iemand nog een aanvulling/correctie of advies?

Bedankt!

 

Groeten,

Ro

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.