• 0

BTW verlegging in NL

Hallo,

 

Ik heb een vraag over BTW die verlegd is.

Ik heb namelijk een partij oud ijzer weg laten brengen en hier netjes een factuur bij gehad.

 

Nu staat er:

Bedrag Excl. BTW: -466

Uw BTW nummer............. BTW verlegd: 0

 

Hoe moet ik dit nu precies aangeven of berekenen?

Want als het een levering naar het buitenland betreft is dit voor mij wel duidelijk.

Maar nu is het dus een credit-nota naar mij toe.

 

Ik dacht zelf dat ik gewoon 19% over die 466 moest betalen als omzet belasting (invullen bij verlegging regeling natuurlijk)

 

Alvast bedankt

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

Ik heb een vraag over BTW die verlegd is.

Ik heb namelijk een partij oud ijzer weg laten brengen en hier netjes een factuur bij gehad.

 

Nu staat er:

Bedrag Excl. BTW: -466

Uw BTW nummer............. BTW verlegd: 0

 

Hoe moet ik dit nu precies aangeven of berekenen?

Want als het een levering naar het buitenland betreft is dit voor mij wel duidelijk.

Maar nu is het dus een credit-nota naar mij toe.

 

Ik dacht zelf dat ik gewoon 19% over die 466 moest betalen als omzet belasting (invullen bij verlegging regeling natuurlijk)

 

Alvast bedankt

 

 

 

Bijna! Bij aangifte bij 2a aangeven:

 

[*]Bedrag waarover ob wordt berekend: € 466,00

[*]Omzetbelasting: € 88,00

 

Bij 5b bij voorbelasting € 88,00 optellen bij je reeds berekende voorbeasting.

 

Je hoeft dus niet aan BTW over deze factuur te betalen. Je moet het echter wel aangeven!

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik heb namelijk een partij oud ijzer weg laten brengen en hier netjes een factuur bij gehad.

 

Ja, Peter, die vraag kwam ook bij meteen op. Wie berekent nu aan wie en voor wat?

Krijgt Bart geld voor z'n spullen of betaalt hij voor het weg laten halen.

 

Hij krijgt een factuur met BTW verlegd, dat lijkt mij in beide gevallen niet goed. In het eerste geval doet de koper van de spullen aan selfbilling en dan hoort er gewoon BTW op die factuur te staan die Bart moet aangeven bij 1-A.In het tweede geval verstrekt de weghaler gewoon een factuur voor de dienst die hij verricht en vult Bart dat op z'n aangifte in bij 5-B (voorbelasting).

Toch?

 

groet,

 

John

 

 

Link naar reactie
  • 1

Self billing is feitelijk wel de standaard in deze wereld. Ook bij de inkoop van goud wordt gewoon een creditfactuur tegen dagkoers uitgegeven. De verleggingsregeling is ingesteld om fraude tegen te gaan en moet toegepast worden.

 

In dit interessante arikel wordt uitgewerkt dat selfbilling is toegestaan en dat in dat geval de factuur van op naam en rekening van de presterende ondernemer is uitgebracht. In dat geval verlegd TS als presterende ondernemer de BTW inderdaad naar de opkoper en die de omzet opgegeven te worden bij categorie 1e.

 

John en Peter: complimenten! Ik was te snel en liep er met open ogen in :-\

 

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.