• 0

Koud bellen door beginnend ICT-bedrijf

Beste Higher levelers.

 

Wij hebben als nieuwe starter het volgende als idee.

Wij willen koud gaan bellen als ICT bedrijf.

Ook hebben wij flyers van A4 formaat laten drukken en deze zijn klaar om verstuurd te worden.

 

Momenteel hebben wij voor starters een actie van een dienst die wij gratis 3 maanden aanbieden.

 

Wij gaan alleen BV'S bellen.

Wij hebben namelijk een adressenbestand gekregen met alle starters.

Hebben jullie verder nog tips en ervaring met koud bellen.

 

We hebben al een soort van belscript opgesteld deze is in de bijlage te vinden.

 

[titel aangepast - mod]

Belscript.docx

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

We hebben al een soort van belscript opgesteld

 

Dat begint met:

Bel ik u gelegen ?

 

Daar begint werkelijk elke coldcaller mee en ik schiet dan al meteen in de stand 'afpoeieren' (de gebelden hebben ook scripts).

 

Het zou al zoveel vriendelijker en oprechter zijn als een coldcaller zou openen met:

Ik wil u graag even spreken over onze ict-dienstverlening, die speciaal gericht is op startende bedrijven. Bel ik u daarvoor gelegen?

of

Ik heb begrepen dat u recent een bedrijf gestart bent dat zich bezighoudt met [...]. Ik zou u graag informeren over onze ict-dienstverlening die speciaal gericht is op startende bedrijven. Heeft u daar nu even tijd voor?
Link naar reactie
  • 0

Je wil niet telefonisch vertellen wat de dienst precies is? "een gratis dienst" is wat vaag

 

Vertel gewoon gelijk wie je bent, wat jij wilt bereiken (een afspraak) en wat je dienst is en welk voordeel je klant hiermee kan behalen (productinformatie). Verkopen is gunnen en dat gaat je niet lukken met alleen een belscript. Stop er ook beetje menselijkheid in.

Site: Incassobureau particulier en bedrijf - E-mail : luuc@luuc.eu

Link naar reactie
  • 0

Over de flyer maak ik mij geen zorgen. ;D

Deze is gelukkig uitvoerig getest op verschillende aspecten.

 

Het gaat mij meer om tips en adviezen waar ik om vroeg.

En die typo omdat het klad is maak ik mij geen zorgen.

 

Zorg er dan voor dat je hier op HL ook de juiste gegevens plaatst. Het enkele feit dat er gewezen wordt op spellingsfouten geeft ook aan dat je serieus genomen en geadviseerd wordt. Waardeer dat dan ook.

Link naar reactie
  • 0
Wij gaan alleen BV'S bellen.

Wij hebben namelijk een adressenbestand gekregen met alle starters.

De keuze voor alleen BV's bellen is een vrij vreemde. Denk je dat je met BV's automatisch wat grotere bedrijven krijgt? Wat mij betreft is dat niet zo, en het merendeel van nieuw ingeschreven BV's is Holding of stamrecht BV. Ik zou me meer focussen op specifieke branches in plaats van een willekeurige rechtsvorm.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Het gaat mij meer om tips en adviezen waar ik om vroeg.

 

De marketingbenadering die je kiest vertoont overeenkomsten met je gedrag op dit forum: je handelt vanuit je eigenbelang en eigen doelstellingen, en staat niet echt open voor het gesprek met de mensen waarmee je contact zoekt. Zoals Webd al zei:

Verkopen is gunnen en dat gaat je niet lukken met alleen een belscript. Stop er ook beetje menselijkheid in.
Link naar reactie
  • 0

[offtopic] ik waarschuw maar even ... ;)

 

 

En als er in een Belscript (waar dus gebeld mee word) een typo staat vind ik persoonlijk dat niet zo erg.

Het ging mij ook niet om de typo's in het belscript. Maar ik had - uiteraard - al eerder even op je website gekeken en kwam alleen al op de homepage op het eerste oog 10 tik-, taal- en interpunctiefouten tegen. Vandaar mijn goedbedoelde waarschuwing m.b.t. de flyer.

 

[/offtopic]

Link naar reactie
  • 0

Bellen is zo 19e eeuw. Als ICT-er zijn daar toch wel andere oplossingen voor?

Als je gratis advies wilt via HL dan moet je niet hoog in de boom gaan zitten. Of je legt het hele verhaal neer, of je kiest iemand van HL op basis van zijn verleden hier en vraagt of die naar het complete verhaal wil kijken. Wat heeft het voor zin om een flyer op te stellen als je daar HIER geheimzinnig over doet.

 

Op basis van jou antwoorden snap ik werkelijk niet waarom sommige mensen hier nog energie in je verhaal steken.

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Bellen is zo 19e eeuw. Als ICT-er zijn daar toch wel andere oplossingen voor?

 

 

[offtopic] Daar ben ik het niet mee eens. Het voordeel van bellen is dat je een directe dialoog aan gaat met je klant. Wanneer je de klant op een andere manier benaderd, bijvoorbeeld per e-mail/flyer/direct mail, bestaat er een (grote) kans dat jouw reclame simpelweg in de prullemand wordt gegooid. Dit kun je voorkomen door te bellen, hierdoor zal de klant eventuele objecties kenbaar maken die jij dan kan weerleggen. Ook krijg je zo informatie door van de klant waar je direct of in de toekomst op in kunt spelen.

 

In het geval van de topicstarter zou het goed mogelijk kunnen zijn dat hij een ondernemer aan de telefoon krijgt die net een nieuw automatiseringsbedrijf heeft ingeschakeld. In deze situatie zou jouw e-mail/mailing/flyer worden weggegooid, maar je kunt nu wel een nieuwe belactie inplannen om over 6 maanden terug te bellen met de vraag: "bevalt het nieuwe automatiseringsbedrijf nog? Spelen er nog problemen die ze niet kunnen verhelpen?".

 

[ontopic] Zelf ben ik geen voorstander van belscripts. Ik vind dat een gesprek natuurlijk moet verlopen, nu begrijp ik wel dat dit voor een IT'er over het algemeen moeilijker is dan een verkoper/marketeer (introvert versus extravert). Daarom zou het prima zijn om te beginnen met een belscript, maar probeer dan wel wat interesse voor de klant hierin te verwerken. Momenteel is het script zodanig ingericht dat deze alleen over jou gaat en wat jij kan bieden. Het gaat er toch uiteindelijk om wat de klant wil en wat de klant nodig heeft? Mijn advies: toon interesse in je klant en ga de dialoog aan. Nu wil ik je wel gaan waarschuwen om geen vragen te stellen als: wat doet u precies? Dit kun je met een beetje voorbereiding (website bekijken) ook zelf wel bedenken. Probeer meer wat in te spelen op zaken die nu lopen.

 

Succes met het bellen! Vergeet niet dat je heel vaak "op je bek zult gaan" maar dat je hier veel van leert, uiteindelijk merk je dat je steeds succesvoller wordt. Nogmaals succes!

Link naar reactie
  • 0

@JD

Duidelijke taal, ik denk dat TS daar heel veel aan heeft.

 

Wat betreft het bellen, een script kan men nooit doorlopen aangezien men ook niet weet wat voor reactie je gaat krijgen.

Het lijkt mij wel verstandig om een aantal -punten op papier te zetten, zodat je dat als "leidraad" kunt gaan gebruiken.

Ook kun je daardoor van te voren al een afwijzing op de vraag "Bel ik u gelegen?" o.i.d. opvangen.

Zo denk je van tevoren al goed over een aantal zaken na.

 

Ook heb ik even jullie website bekeken, over de taal- en spellingfouten zou ik zeggen dat het meer "schoonheidsfoutjes" zijn.

Ik vermoed dat je hier snel werkt en wellicht een beetje te gehaast overkomt.

Zorg op de website dat je de make-up doos erbij pakt en hier en daar wat begint te poederen. :)

Elk bedrijf groeit, wijzigt en komt zo zijn schoonheid punten tegen.

Verder vind ik het wel duidelijk ingedeeld en vind ik wat ik zou moeten vinden (als ik naar iets zou moeten zoeken).

 

Als iedereen alles perfect zou doen, zouden er geen ondernemers zijn.

Link naar reactie
  • 0

Verkopen is een Vak.

 

Let dus op dat je jezelf niet in de vingers gaat snijden. Als je deze vorm van acquisitie wil gaan toepassen dan zou ik me eerst daarin gaan bekwamen. Ga 2 maanden parttime in een callcenter werken om de eerste kneepjes te leren. Volg een cursus etc.

 

Gewoon op basis van een "scriptje" en wat Q and A hier zal het waarschijnlijk niet het resultaat gaan brengen waar je op hoopt.

Link naar reactie
  • 0

Dit is een vraag waar veel over gezegd kan worden, maar misschien is het volgende een eye opener.

 

Als je een nieuw bedrijf begint, is het eerste wat je je afvraagt welke waardepropositie je te bieden hebt aan je klanten. Dus: wat kan jij leveren dat anderen niet kunnen leveren? En welke prijs kun je daar voor vragen? Of wat kun jij aan klanten leveren waarvoor ze elders een hogere prijs moeten betalen?

 

Vervolgens kijk je naar de kosten die je moet maken om die diensten/producten te kunnen leveren en pas als het hele plaatje er goed uit ziet, ga je het concreet aanpakken en wordt het tijd om klanten te benaderen.

 

Correct me if i'm wrong, maar ik heb nu het idee dat je halsoverkop aan het benaderen van klanten begint zonder dat je je eerst hebt afgevraagd of het levensvatbare business is.

 

Succes in elk geval!

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
  • 0
Verkopen is een Vak.

Let dus op dat je jezelf niet in de vingers gaat snijden. Als je deze vorm van acquisitie wil gaan toepassen dan zou ik me eerst daarin goed gaan bekwamen. Ga 2 maanden parttime in een callcenter werken om de eerste kneepjes te leren. Volg een cursus etc. Gewoon op basis van een "scriptje" en wat Q and A hier zal het waarschijnlijk niet het resultaat gaan brengen waar je op hoopt.

 

Ik sluit me hierbij aan: (op- of aan-) bellen is ook heel 21e eeuw, maar bellen met een belscript heeft inderdaad zijn langste tijd wel gehad. Met de juiste Vaardigheden, Attitude en Kennis (VAK-bekwaamheden) verhoog je je kans aanzienlijk om 'binnen te komen' en te 'scoren' en kun je het afbreukrisico beperken, investeer dus eerst in het opdoen van gedegen acquisitievaardigheden en besef dat een goed acquisitiegesprek jou drie zaken op kan leveren:

 

1. Informatie (over het bedrijf, over hoe jouw propositie wordt ervaren, over mogelijk andere leads en heel veel leerervaring om je verhaal te verbeteren),

2. Goede naamsbekendheid voor jouw bedrijf, bijvoorbeeld de tips over je taalgebruik zijn ook heel waardevol, een bedrijf dat taalfouten in de publicaties heeft staan, wordt al gauw zo'n 40% minder serieus genomen. Verknal je het bij een adres, wat in het acquisitejargon 'adres verbranden' heet, zal je daar nooit meer voet aan de grond krijgen, bovendien heeft slecht nieuws over je bedrijf een 32 keer langere levensduur dan een goede ervaring.Tot slot:

3. Een uitgelezen kans om je propositie aan de man te brengen.

 

Belscript dus weggooien en aan je VAK-bekwaamheden acquisitie 21e eeuw gaan werken. (Tip: 1 september as. is er een HL-dag, ondergetekende zal dan naar verwachting een workshop face-to-face acquisitie gaan verzorgen. ;) en ik heb weleens een column over acquisitie hier geschreven, dus de kennis is hier op HL ruimschoots voorhanden) Maar laat je eerst trainen en kom zo beslagen ten ijs, is mijn advies, jouw propositie verdient het, toch?

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie en advies.

 

Het zit hem voornamelijk in dat wij echte specialisten zijn op gebied van security.

IT-ers van hart en nieren.

Nu hebben we het geluk dat we een aantal publicaties en presentaties mochten geven aan het OM over hacken.

Het probleem is voornamelijk dat wij als It-ers in een ondernemers rol willen stappen en tevens ook een verkoper willen spelen.

 

We zullen bij deze zeker het bel script achterwegen laten en onszelf voorbereiden op een gesprek waarbij wij duidelijk onze diensten en specialiteiten aanbieden.

 

Tevens zullen wij ook per vakgebied zo goed mogelijk proberen in te spelen zodat het een persoonlijke gesprek wordt.

Ook zal het denk ik slim zijn om onze ''mooiste'' klanten als laatste te bellen en een sortatie maken van klanten waarop wij het even op kunnen uitoefenen.

 

Is dat misschien een goed idee ?

Link naar reactie
  • 0
Is dat misschien een goed idee ?

Nee, aan je 'script' te zien heb je volgens mij geen idee hoe je een acquisitiegesprek moet voeren en daarmee de drie zaken eruit te halen waar ik op doel. Maar als je liever 'adressen verbrandt' i.p.v. je kansen op succes te vergroten, ga je gerust gang.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Verkopen is inderdaad een vak apart. Ik krijg er al langere tijd lessen van een professionele verkoper en onderhandelaar, het klinkt allemaal zeer logisch als je het eenmaal hoort, maar als het er op aan komt bak ik er face-to-face nog steeds niets van.

Verkopen is te leren, maar denk dat je op dit gebied je ICT achtergrond zeker niet mee hebt. Ik heb het zelfde als chemisch analist.

 

Is het sturen van een direct mail niet een optie? Als je een goede copywriter hiervoor inhuurt krijg je reacties van bedrijven die in ieder geval lichte interesse hebben.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.