• 0

Zaken doen in China

Ik ben net terug uit China waar ik voor mijn studie (Doing business in China) en bedrijf leuke dingen heb mogen doen. Het verschil m.b.t. een zakelijke bepreking in Nederland en een zakelijke bepreking/meeting in China verschilt enorm. Zo is je plaats aan de tafel van groot belang voor je rol in het gesprek. Dit is slechts een voorbeeld van de vele 'cultuurverschilen'. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee? Ben ik wel benieuwd naar...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het is idd zinloos om te gaan proberen jezelf helemaal aan de Chinese gewoonten aan te passen. Alleen de gewoonten die met fatsoen te doen hebben zijn zinnig, omdat het ook weer zinloos is om die mensen te kwetsen of tegen te krijgen.

Verder ziet de Chinese ondernemer jou als een jonge gast, die zijn producten wil kopen. In sommige gevallen ziet de Chinese ondernemer jou als een verlengstuk van de wereld buiten zijn wereld. Een Chinese gewoonte is ook om over de wereld te spreken en dan bedoelen ze daar China mee.

Om precies te kunnen kopen wat je wilt en moet kopen, moet je een plaatselijke Westerling inzetten. Het loopt uit op een drama als je denkt dat je de Chinezen hun gang kunt laten gaan zoals je mondeling en schriftelijk hebt afgesproken. Het eindigt in een drama. (eigen ervaring) Wat je vandaag hebt vastgelegd, doen ze morgen toch weer anders. Soms komt dat omdat de Chinees waarmee je zaken doet wel de eigenaar is van die fabriek, maar dat zijn geldschieters bepalen met wie hij weer zaken moet doen en van wie hij dus materiaal moet kopen om jouw product te gaan produceren. Je hebt er dus nooit zicht op. En vandaar mijn kort-door-de-bocht-reactie hierboven.

Zorg er ook voor da je afspraken met de tussenpersoon duidelijk zijn vastgelegd, zodat ook hij/zij niet verstrikt kan raken. China is een heel groot land. Zoek dus ook een tussenpersoon die in een regio zit, waar jouw product ook gemaakt kan worden. Ga niet in zee met een tussenpersoon die op zijn beurt weer volgende tussenpersonen gaat inschakelen, waardoor je eisen e.d. in een keten verwateren. Hou het kort en strak.

Link naar reactie
  • 0

Kleine dingen, die voor ons heel gewoon zijn, kunnen in China heel anders worden opgevat. Ik ben ervan overtuigd dat je hiervan op de hoogte moet zijn en rekening mee moet houden.

 

Klein voorbeeld: visitekaartjes. Bij het ontvangen van een visitekaartje (altijd bij aanvang van de meeting) is het in de Chinese cultuur heel normaal om het uitgebreid te bestuderen en voor je op tafel neer te leggen. Stop je het kaartje in je zak, zonder er naar te kijken, begin je met een 1-0 achterstand.

 

Zo zijn naar mijn idee tal van voorbeelden waar je rekening mee dient te houden.

Link naar reactie
  • 0

Kleine dingen, die voor ons heel gewoon zijn, kunnen in China heel anders worden opgevat. Ik ben ervan overtuigd dat je hiervan op de hoogte moet zijn en rekening mee moet houden.

 

Klein voorbeeld: visitekaartjes. Bij het ontvangen van een visitekaartje (altijd bij aanvang van de meeting) is het in de Chinese cultuur heel normaal om het uitgebreid te bestuderen en voor je op tafel neer te leggen. Stop je het kaartje in je zak, zonder er naar te kijken, begin je met een 1-0 achterstand.

 

Zo zijn naar mijn idee tal van voorbeelden waar je rekening mee dient te houden.

Je reikt hem aan met twee handen, de ander pakt hem aan met twee handen en gaat hem dan inderdaad een halve minuut uitgebreid bestuderen.

 

Maar verder ben ik er nooit geweest dus heb alleen maar van horen zeggen.

Link naar reactie
  • 0

Kleine dingen, die voor ons heel gewoon zijn, kunnen in China heel anders worden opgevat. Ik ben ervan overtuigd dat je hiervan op de hoogte moet zijn en rekening mee moet houden.

 

Klein voorbeeld: visitekaartjes. Bij het ontvangen van een visitekaartje (altijd bij aanvang van de meeting) is het in de Chinese cultuur heel normaal om het uitgebreid te bestuderen en voor je op tafel neer te leggen. Stop je het kaartje in je zak, zonder er naar te kijken, begin je met een 1-0 achterstand.

 

Zo zijn naar mijn idee tal van voorbeelden waar je rekening mee dient te houden.

Je reikt hem aan met twee handen, de ander pakt hem aan met twee handen en gaat hem dan inderdaad een halve minuut uitgebreid bestuderen.

 

Maar verder ben ik er nooit geweest dus heb alleen maar van horen zeggen.

 

Volgens nederlandse begrippen zijn dat soort handelingen overdreven, maar als je er over nadenkt....

 

Hiernaast is het een goed gebruik, zeker als er meerdere mensen aanwezig zijn, en je dus ook meerdere kaartjes krijgt, deze na bekijken niet op te bergen maar voor je op tafel te leggen. Als je dat zo doet dat de kaartjes zo liggen dat de mensen tegenover je in de zelfde volgorde zitten, dan kan je iedereen herkennen en met naam aanspreken als je net als ik het geheugen van een vis hebt als het om namen gaat.

 

Weet wie de baas is in het bedrijf maar nog belangrijker wie de dagelijkse beslissingen neemt want dat hoeft niet dezelfde te zijn.

 

Afhankelijk van het produkt is meestal mijn grootste intresse hoeveel mensen met kennis er binnen een bedrijf zijn. Engineers. En te zien waar ze werken en wat ze zoal doen. productie personeel is niet intressant maar de mogelijkheden produkten of problemen hiermee op te kunnen lossen zeker wel.

 

Vaak worden mensen "ingepakt" of overrompeld door een bezoek, niet in minste omdat men dus altijd denkt zich aan de chinees te moeten aanpassen. vandaar adviseer ik altijd, op een geschikt moment, breng op tafel; wat gaan jullie doen als de kwaliteit of het produkt niet goed genoeg is volgens de afspraken die we gemaakt hebben? Waar kan ik op rekenen en wie is er dan verantwoordelijk?

Link naar reactie
  • 0

Gewoon lekker normaal doen, je bent Nederlander dus waarom zou je de Chinese gebruiken gaan aanleren? Ziet er toch allemaal wat gekunselt uit. Behandelen mensen gewoon respectvol op je eigen manier en dan gaat alles toch prima. Dacht je dat die Chinezen ook onze maniertjes gaan aanleren als ze hier in NL zijn?

 

Gr Devlinx

 

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Gewoon lekker normaal doen, je bent Nederlander dus waarom zou je de Chinese gebruiken gaan aanleren? Ziet er toch allemaal wat gekunselt uit. Behandelen mensen gewoon respectvol op je eigen manier en dan gaat alles toch prima. Dacht je dat die Chinezen ook onze maniertjes gaan aanleren als ze hier in NL zijn?

 

Gr Devlinx

 

 

Over het algemeen wordt het toch we gewaardeerd als je interesse toont in andermans cultuur en je lichtelijk probeert aan te passen.

Link naar reactie
  • 0

Een Chinees begrijpt heus wel dat een westerling niet de chinese cultuur en manieren door en door kent. Het is daarom ook niet nodig om je helemaal aan te passen aan de chinese manieren.

Het gaat vooral om respect hebben voor en respect tonen. Daar hoef je niet voor geleerd te hebben. Daar hebben de meeste westerlingen die we hier naar fabrieken hebben meegenomen meestal geen problemen mee gehad.

Link naar reactie
  • 0

Allemaal leuk en aardig maar de chinees is maar in 1 ding geintresseerd. Jouw geld in zijn zak en het liefst doet ie daar zo weinig mogelijk voor.

Chinezen hebben de vaardigheid om op 1 hand tot 10 te tellen. Zij gaan ervan uit dat iedereen ter wereld dat kan/begrijpt en hebben er nog nooit bij stil gestaan dat dit alleen in China gebeurt.

Je ontdekt hoe weinig je weet als je meer kennis krijgt.

 

www.king-boats.com Weihai-China

Link naar reactie
  • 0

Goedendag,

 

Ik doe zaken met China ( import ) en ga er zelf regelmatig heen.

 

Het word erg gewaardeeerd als ze zien dat je je (iets ) in hun cultuur hebt verdiept.

Ik importeer op dit moment van 3 verschillende leveranciers en alles gaat precies zoals afgesproken.

 

Waar het vaak misgaat is bij de communicatie.

 

Binnenkort ga ik weer naar Shanghai en Ningbo nieuwe leveranciers bezoeken, ik wil altijd de productieruimtes zien en een goed gevoel hebben bij het bedrijf waar ik zaken mee doe.

 

Laatst met de auto van Guangzhou naar Shenzhen gereden om een leverancier te bezoeken, was een rit van 5 uur heen en 5 uur terug.

Ik wist na 10 miniuten dat ik met deze leverancier geen zaken wilde doen, weer helemaal terug gereden, maar dat hoort ook bij investeren en zaken doen met China

 

Ik bezoek altijd mijn ( toekomstige ) leveranciers.

 

Groet Robin Besselink

 

[mod edit: plaatje van businesscard verwijderd, contactinfo kan in profiel]

R.Besselink

Link naar reactie
  • 0

Zelfs al heb je de productie lokatie bezocht is dat nog geen garantie dat het ook daar geproduceerd wordt.

Aleen als je onverwacht binnen loopt en ze zijn jou order aan het produceren weet je pas zeker dat waar het product geproduceerd wordt.

Ik zie het hier regelmatig dat klant A boten besteld bij bedrijf B. Om redenen waarop ik niet verder zal ingaan, maar geloof me dat het met geld te maken heeft, produceerd bedrijf C de boten. Ook krijg ik regelmatig verzoeken om voor andere producenten te produceren.

www.king-boats.com Weihai-China

Link naar reactie
  • 1

Goedendag,

 

Ik doe zaken met China ( import ) en ga er zelf regelmatig heen.

 

Het word erg gewaardeeerd als ze zien dat je je (iets ) in hun cultuur hebt verdiept.

Ik importeer op dit moment van 3 verschillende leveranciers en alles gaat precies zoals afgesproken.

 

Waar het vaak misgaat is bij de communicatie.

 

Binnenkort ga ik weer naar Shanghai en Ningbo nieuwe leveranciers bezoeken, ik wil altijd de productieruimtes zien en een goed gevoel hebben bij het bedrijf waar ik zaken mee doe.

 

Laatst met de auto van Guangzhou naar Shenzhen gereden om een leverancier te bezoeken, was een rit van 5 uur heen en 5 uur terug.

Ik wist na 10 miniuten dat ik met deze leverancier geen zaken wilde doen, weer helemaal terug gereden, maar dat hoort ook bij investeren en zaken doen met China

 

Ik bezoek altijd mijn ( toekomstige ) leveranciers.

 

Groet Robin Besselink

 

Jaja.

 

Ik woon in Guangzhou en rij elke dag naar Shenzhen. 2 tot 2,5 uur maximaal! Buiten spits zit je er in 90 minuten

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit mij aan bij de reakties die zeggen dat het belangrijk is dat je enige mate van interesse hebt in de Chinese (zaken)cultuur. Zelf vind ik het ook boeiende gespreksstof tijdens de gebruikelijke lunches en dineetjes. Het is leuk om onderlinge cultuurverschillen uit te wisselen. Je toont ook respect als je een beetje elkaars gebruiken kent en probeert te begrijpen.

 

Voorbeeld:

Regelmatig heb ik in Nederland een aantal Chinese fabrikanten over de vloer die graag de Nederlandse markt willen leren. Soms is het de eerste keer dat zij een bezoek brengen aan Europa. Onlangs wilde ik naast de bitterballen en broodjes kaas ook eens laten zien hoe een standaard Chinees restaurant in Nederland kookt. De Chinees zag duidelijk de verschillen maar voelde zich toch wel thuis. Misschien wel een beetje té thuis. In China is het gebruikelijk om met veel gebaren en geluid aandacht van de ober te vragen. In Nederland doen we dit doorgaans iets rustiger en minder opvallend. Mijn relatie voelde zich zo thuis dat hij met veel gebaren en met veel geluid de aandacht van de ober wilde vragen. De Chinese bediende die in Nederland was opgegroeid vond dit toch maar een vreemde wijze van aandacht vragen en kon dit niet echt waarderen. Het was een opvallende ervaring waarbij heel duidelijk naar voren kwam dat het handig is als je elkaars gebruiken een beetje kent. Als je in China de Nederlandse wijze toepast zul je waarschijnlijk lang kunnen wachten op je biertje.

 

Tevens merk ik dat er wel verschil is tussen de oudere en jongere Chinees in China. De gebruiken die al werden genoemd zoals waar je zit, naast wie je zit, het kaartje aannemen met twee handen en uitgebreid bestuderen, je glas lager toasten etc etc is bij de jongere Chinees al weer minder sterk dan bij de oudere generatie. Onlangs heb ik tijdens een gesprek met jongere Chinezen geconstateerd dat deze en vele andere gebruiken niet eens allemaal bekend meer zijn bij de jongere Chinees.

 

Zakendoen met China en Chinezen is echt anders dan met Europeanen. Zakendoen met China is in mijn ervaring iets waar je geduld moet hebben, waarbij het opbouwen van een relatie belangrijk is en respect tonen een must. Wel merk ik dat er steeds vaker mengelingen komen van de Westerse en Chinese zakencultuur. Uiteraard is dit afhankelijk van waar je zaken doet. In het binnenland is dit anders dan in de grote steden aan de Oostkust.

Preport International B.V. / Human Comfort International B.V.

De Corantijn 27D, 1689 AN ZWAAG

www.preport.nl / www.human-comfort.com / www.hollandcampinggroup.nl

Link naar reactie
  • 0

Zou iemand van jullie misschien interesse hebben om mij te helpen aan Chinese manieren voor op mijn online platform wat ik aan het realiseren ben?

Voor dit platform zoek ik namelijk mensen met kennis van zaken doen in China, en ik vroeg mij dus af of er mensen waren die mij aan content voor op de site konden helpen.

Graag hoor ik van jullie.

 

Groeten Marco de Groen

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard is dit afhankelijk van waar je zaken doet. In het binnenland is dit anders dan in de grote steden aan de Oostkust.

 

Helemaal mee eens, China kent per gebied toch een andere cultuur / (technologische) ontwikkeling waarmee echt rekening dient te worden gehouden.

 

Verder zijn er inmiddels veel bedrijven daar ook gecertificeerd wat ook wel helpt met het nakomen van afspraken op het gebied van specificaties, kwaliteit, levertijd, etc.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zou iemand van jullie misschien interesse hebben om mij te helpen aan Chinese manieren voor op mijn online platform wat ik aan het realiseren ben?

Voor dit platform zoek ik namelijk mensen met kennis van zaken doen in China, en ik vroeg mij dus af of er mensen waren die mij aan content voor op de site konden helpen.

Graag hoor ik van jullie.

 

Groeten Marco de Groen

 

Zal ik maar zeggen dan wat velen (misschien) denken ?

 

Als je hier zo moet leuren en met aan irritant grenzende herhaling dan denk ik dat we allen getuigen zijn van oprichting van het zoveelste waardeloze platform voor zaken doen met China.

 

I denk dat het meest irriteerd is dat je niet eens de moeite neemt je te verdiepen in hetgeen al ten overvloedde hier op HL en 1000 andere sites is besproken en geadviseerd.

 

Hiernaast zijn er al 1000en boeken over dit onderwerp geschreven en zijn er al 10tallen net so "unieke" platforms als jij nu bedacht hebt. Op zn best het 25e wiel aan de wagen als je er nog steeds niet in geslaagd bent een aantal mensen met kennis (blijkbaar) aan jouw platform te binden.

 

Eerst denken en dan doen. Wees zorgvuldig met wat je vraagt en aan wie. Vragen om content voor jouw (commerciele ?) platform is wel erg knullig en laat zien dat je liever leunt op inzet van anderen alvorens je ZELF de armen uit de mouwen steekt.

 

Was dat al gebeurd dan hadden we deze conversatie niet, is dat wel gebeurd dan denk ik dat er geen hoop is.

 

Ik ben al 6+ jaar in China en ik neem de moeite je zo te adviseren want ik zie de reacties van je voorbij komen en ik denk; jemig dit is bijna zielig of te schandalig voor woorden om op zo'n goedkope manier je website te moeten vullen.

 

Ik denk (moderators ???) dat over het topic zaken doen met china al 10 boeken gevuld kunnen worden wat er in de zoekfunktie van HL allemaal naar boven kan komen.

 

Toch veel succes want zaken doen met China is leuk en de eindconclusie is steevast dat er geen regels zijn die houvast bieden want elk mens is immers anders. Ook in China.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Paul,

 

Bedankt voor de reactie waarin je je ongezoute mening geeft graag wil ik mij toch even verdedigen aangezien ik toch redelijk aangevallen word al zeg ik het zelf.

Graag wil ik je ten eerste uitnodigen om mijn bidbook even in te zien op : http://www.mediafire.com/?14pxpuzr4w0rwwr

Zoals je daar kunt zien heb ik maanden van voorbereiding gestoken in dit platform en heb ik dus wel zeker aandacht besteed aan het geheel.

 

Het platform wat ik wil oprichten moet nu juist anders zijn dan al die andere websites en boeken. Manieren zijn nu eenmaal lastig te vangen en mappen. Met dit platform wil ik inzicht gaan scheppen in regio, locatie, religie, etnische groep, werk functies en omgeving etc. Dit zijn dingen die je in al die andere boeken en websites vaak niet tot je beschikking hebt. Mensen krijgen zelf de mogelijkheid om de data in te voeren en te voorzien van tags en tips. Hierdoor krijg je dus unieke informatie die alleen door experts en natives ingevult kan worden omdat zij hier de kennis voor hebben. Door dit soort mensen ook moderator te maken kunnen zij de kwaliteit van een platform als deze waarborgen. Maar ook is het voor hen een goede exposure om zichzelf en hun bedrijf naar anderen te tonen. Ook kan men zo zijn netwerk vergroten en versterken aangezien dit platform alleen door zakenlieden bezocht zal worden.

 

Vandaar dus mijn zoektocht op verschillende forums naar mensen die mij kunnen helpen aan deze unieke content.

Misschien dat dit in jouw ogen knullig en irritant over kom dat is dan mijn fout en misschien moet ik mijn berichten ook anders opstellen.

Feit is wel dat dit concept uniek is en zeer interessant kan zijn voor mensen zoals jij.

Voor ik je bericht hier had geleden had ik je al een mail gestuurd, mijn excuses hiervoor aangezien ik je nu waarschijnlijk nog meer zal irriteren.

Toch hoop ik nog steeds dat er hier mensen zijn die het nut inzien van mijn platform en mij willen helpen met het vullen van de content.

Ikzelf heb al aardig wat content kunnen verzamelen aangezien mijn vrouw van Chinese afkomst is, maar of je nu in Hongkong of Shanghai woont maakt een zeer groot verschil in manieren. En het doen van zaken zorgt voor een hele andere set van manieren dan wanneer je gewoon ergens leuk op de koffie gaat.

Nogmaals Paul bedankt voor de reactie, ik ga je graag het tegendeel bewijzen en laten zien dat dit platform zeker wel uniek en nuttig is.

Mijn excuses dat ik je heb geirriteerd.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Eens met Paul, verder:

 

Wat een hopeloos complex plan, na het snel gescand te hebben. Je moet nog een hele tijd met het hakmes bezig om de grote risico's uit je plan te halen (tip: begin simpel en klein en zonder verdienmodel).

 

Wat je wilt moet organisch groeien. Door goede content en te netwerken word je bekender en komen meer mensen naar je toe. De mensen die je wilt gaan niet voor jou schrijven, maar hebben hun eigen kanalen al. Link daar dus bijvoorbeeld naar, en vertaal het eventueel vanuit het Chinees naar het Engels.

 

Hier zitten maar een paar mensen die wat kennis van de Chinese cultuur hebben. Voor feedback over je plan zit je redelijk goed. Voor content niet. En daar kom je vanzelf achter als je gewoon begint en echt geinteresseerd in het onderwerp bent.

 

Je kunt natuurlijk naar al die internationale websites gaan, maar ik zou het interessanter vinden om niet info uit de 2e hand te krijgen, maar van Chinezen zelf. Aangezien Chinees ik dacht de eerste of tweede taal op het internet is, zou dat niet zo moeilijk moeten zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ik importeer ook al enige tijd regelmatig producten uit China. Soms zijn het producten die kant en klaar zijn, soms laat ik ze maken op specificatie.

 

Ik heb in China 1 vast contactpersoon (een chinees van 30 jaar oud) die ik altijd gebruik. Heb ik iets nodig, dan vraag ik hem eerst om het te gaan zoeken. Ondertussen vraag ik dan 2-3 andere tussenpersonen om het te zoeken. Als mijn vaste contactpersoon vervolgens een nette prijs heeft (mag een paar dollar duurder zijn dan andere aanbieders) dan bestel ik het gewoon weer via hem. Zo probeer ik een relatie met hem op te bouwen en een wederzijds vertrouwen te kweken. Maar aan de andere kant controleer ik hem wel door ook bij andere leveranciers prijzen op te vragen. Als je een Chinees de vrije hand geeft dan zal hij in veel gevallen toch zijn prijs een keer proberen omhoog te krikken. Het blijven Chinezen hé....

 

Bij mijn vast contactpersoon merk ik tot nu toe weinig van Chineze gebruiken, alleen dat hij dag en nacht bereikbaar is en het vuur uit zijn sloffen loopt om alles netjes te regelen. Tot nu toe altijd goed zaken met hem gedaan en als er iets niet goed is, dan worden producten altijd gratis vervangen. Het gaat in dat geval bijv om defecte producten uit een levering van 100-300 stuks. Hij hoeft ze niet eens retour. Gewoon na verloop van tijd even aangeven hoeveel stuks defect en bij de volgende levering zitten er dan een aantal extra stuks bij.

 

Binnenkort wil ik toch wel eens wat fabrikanten gaan bezoeken om wat zaken door te spreken. De kwaliteit in Nederland van bijv kunststof elementen is hier in Nederland toch wat beter. Als ik deze reis ga maken dan ga ik mij van te voren wel even inlezen over de Chineze gebruiken en manieren. Kan nooit kwaad, maar ik ga er niet langer dan een uurte of 2 aan besteden.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Toch veel succes want zaken doen met China is leuk en de eindconclusie is steevast dat er geen regels zijn die houvast bieden want elk mens is immers anders. Ook in China.

 

Dat was ik nog vergeten. Succes :)

 

Houd een open geest, stel vragen, blijf leren, wees flexibel, pivot, combineer dit me je jeugdige enthousiasme die sommigen irriteert, en je zult plezier hebben in de reis.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste XiaoDi,

 

Heel erg bedankt voor de reactie en de feedback.

Ik ga ermee aan de slag en ga proberen dit platform zo goed mogelijk neer te zetten.

Daarna zal ik mijn passie gaan overdragen en op zoek gaan naar Chinezen die mij willen en kunnen helpen.

Graag laat ik jullie het resultaat nog een keer zien.

Bedankt voor de feedback!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.