• 0

klant zegt te gaan betalen......

Hallo allen,

ik zit met een klant die het normaal vind om pas na (hoop ik) een maand of drie te betalen.

Het is een groot bedrijf en dat gebruiken ze als excuus om het recht te hebben zo laat te betalen.

Het gaat om een factuur van 10 februari. Ik heb al een herinnering gestuurd en daarna gebeld. De medewerkster gaf tijdens dit gesprek aan dat het normaal was dat het bij zo'n groot bedrijf langer duurt en dat ik dat toch wel moest begrijpen. Ze begreep ook niet dat ik het nodig vond om voor een factuur van "slechts" € 1100,00 zoveel moeite te doen.

Ik heb nog een opdracht van dit bedrijf gekregen en mag nu de gehele bovenverdieping ook schilderen, maar ik heb er eigenlijk geen zijn meer in als het zo moet.

Ik zit nu te twijfelen wat ik zal doen.

Een incassoburo inschakelen kan, maar ik denk dat ze wel gaan betalen (maar wanneer), en over de volgende opdracht, zou ik die niet met een behoorlijke aanbetaling kunnen gaan doen ? (stond niet in mijn offerte, kan ik dat alsnog vragen/eisen?)

 

Als jullie een idee hebben lees ik het graag!

 

ALvast bedankt.

 

Chris.

www.klussenbedrijf-kcc.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dat zou een probleem kunnen zijn,

algemene voorwaarden heb ik niet.

Ik heb gewoon zoals altijd een offerte gemaakt, akkoord gekregen, werk naar tevredenheid uitgevoerd en gefactureerd.

De filiaalmanager en de regiomanager voor akkoord getekend en nu "zweeft" de factuur ergens ..

 

Chris.

www.klussenbedrijf-kcc.nl

Link naar reactie
  • 0

De aanbetaling zal ook maanden op zich laten wachten, dus daar heb je niet veel aan. Helaas is het bij grotere bedrijven inderdaad vaak zo dat ze betalen wanneer ze zin hebben, en de enige manier om daar misschien onderdoor te duiken is door directe afspraken te maken met de financiele afdeling. Als je daar je situatie uitlegt en sympathie weet te kweken zullen zij met wat geluk hun best voor je doen, maar dan nog ben je afhankelijk van goedkeuring door managers, en handtekeningen, en meer van die procedures...

 

Korte versie - het is helaas een feit waar je waarschijnlijk mee zult moeten leren leven.

Link naar reactie
  • 0

Ja, dat risico loop je bij grote jongens.......

 

Ik heb ook ooit afscheid genomen van een Duits bedrijf dat in beperkte mate mijn ophangsets kocht. Er zat nauwelijks groei in omdat de winkels zelf bepaalden hoe de beschikbare vierkante meters werden ingedeeld en met welke producten. Mijn ophangsets vielen dus buiten de boot omdat ze teveel afweken van andere producten en nieuw/onbekend waren.

Na twee jaren aanploeteren kwam er een brief van dat bedrijf, waarin ze aankondigden dat ze een gespreide betalingsregeling gingen invoeren waar elke leverancier mee akkoord moest gaan. Het maandbedrag werd dan jaarlijks vastgesteld en zou dan in het volgende jaar worden toegepast. Als je dan 1 of 2 leveringen per jaar doet en er b.v. voor 2400 geleverd is, gaan ze 200 per maand betalen. Ik kan me de afvlakking vanuit hun positie wel voorstellen, maar vanuit leverancierszijde slaat het op niks. Dus heb ik mijn relatie met die klant schriftelijk beëindigd. Ik heb dat ook nog netjes telefonisch besproken met de inkoper en die snapte mijn stopzetting niet.

Link naar reactie
  • 0

Niet alleen bij grote klanten. Ik heb klanten zowel klein als groot, maar geen enkele houdt zich aan de betalingstermijn. Gelukkig zijn er die vrij vlot betalen (binnen 2 dagen al), maar ook die pas betalen als ik er tig keer achteraan heb gezeten en dan ben ik 2 maanden verder.

 

En zo hoor ik hetzelfde verhaal van concullega's. Ik vraag me serieus af wat voor waarde die betalingstermijn nog heeft. Het staat alleen ter info op de factuur, maar de klant heeft daar maling aan. En wat voor recht heb je als ondernemer als je een bepaalde betalingstermijn hanteert? Niks toch?

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Denk dat je jezelf moet af gaan vragen hoe hard je deze opdrachtgever nodig bent, op het moment dat zij niet betalen, is het namelijk in mijn ogen geen goede opdrachtgever.

 

Ook zal ik toch eens algemene voorwaarden gaan opstellen, die jouw indekt in dergelijke gevallen en waarin je een artikel opneemt voor de betalingsvoorwaarden. Zodat, wanneer een firma in gebreke is, jij kunt wijzen op je algemene voorwaarden.

 

Voor nu zou ik zeggen dat je de tweede opdracht niet aan zou nemen, tot de vorige betaling voldaan is. Daarnaast zal ik gewoon een ultimatum geven en aangeven dat wanneer daar niet aan word voldaan, de vordering zal worden overgedragen naar X incassobureau. Jij hebt immers je werk gedaan (je plicht volbracht) en de klant voldoet niet aan zijn verplichting. Hierbij kun je natuurlijk altijd melden dat je het vervelend zou vinden om het te moeten doen, maar soms is dit in mijn beleving nog de enige uitweg.

Link naar reactie
  • 0

maar dan nog ben je afhankelijk van goedkeuring door managers, en handtekeningen, en meer van die procedures...

Bij de meeste grote bedrijven is dat goedkeuringscircus alleen nodig voor het beoordelen van de offerte en het verlenen van de opdracht. Daarna gaat het geheel naar de administratie en die hoeven alleen nog maar te controleren of de binnengekomen factuur overeenkomt met de offerte. Het is wel handig om na afloop van de werkzaamheden alles met je contactpersoon bij de klant na te lopen en te laten tekenen dat het werk volledig en correct is uitgevoerd. Stuur dan een kopie daarvan mee met de factuur, dan hoeft de administratie die controle ook niet meer te doen.

 

Dus tenzij je meer-/minderwerk hebt gehad en de factuur dus afwijkt van hetgeen je oorspronkelijk aangeboden hebt, denk ik eerder aan interne chaos of schaamteloze opzet. Gezien je opmerking 'en nu "zweeft" de factuur ergens' vermoed ik het eerste.

Link naar reactie
  • 0

maar dan nog ben je afhankelijk van goedkeuring door managers, en handtekeningen, en meer van die procedures...

Bij de meeste grote bedrijven is dat goedkeuringscircus alleen nodig voor het beoordelen van de offerte en het verlenen van de opdracht. Daarna gaat het geheel naar de administratie en die hoeven alleen nog maar te controleren of de binnengekomen factuur overeenkomt met de offerte. Het is wel handig om na afloop van de werkzaamheden alles met je contactpersoon bij de klant na te lopen en te laten tekenen dat het werk volledig en correct is uitgevoerd. Stuur dan een kopie daarvan mee met de factuur, dan hoeft de administratie die controle ook niet meer te doen.

 

Dus tenzij je meer-/minderwerk hebt gehad en de factuur dus afwijkt van hetgeen je oorspronkelijk aangeboden hebt, denk ik eerder aan interne chaos of schaamteloze opzet. Gezien je opmerking 'en nu "zweeft" de factuur ergens' vermoed ik het eerste.

 

 

En ik vermoed het laatste. Jongens, we hebben het hier over big business en slim cashflow management. Er worden kapitalen bespaard door op deze wijze te handelen. Je rekeningen laat betalen is het goedkoopste krediet dat je ooit zult krijgen. En bij grote bedrijven kan dat vele duizenden euro's per jaar opleveren.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Waarom overleg je niet gewoon met zo'n klant? Ik heb ook een paar 'grote jongens' binnen m'n bestand, maar ik overleg altijd over een betalingstermijn waar we beide tevreden over zijn. Is ook een stukje service vind ik. Meestal komt dat er op neer dat er een termijn van 3 maanden wordt afgesproken, maar dan weet ik wel waar ik aan toe ben.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat veel reacties, bedankt allen !

 

Algemene voorwaarden opstellen is inderdaad een goed idee, natuurlijk al wel vaker aan gedacht, maar zo lang het goed gaat....... (dom van me)

 

Verder heb ik gelukkig een behoorlijk gevulde agenda en zit ik er toch wel erg over te denken om zoals Romano aangeeft te stoppen met deze klant. Wel jammer, maar zoals anderen ook al aangeven zal het de volgende keer (en waarschijnlijk dus ook als ik wel algemene voorwaarden heb) weer op dezelfde manier gebeuren en daar heb ik geen zin meer in.

Nu nog even een nette manier bedenken om aan te geven dat ik de rest niet meer wil doen. Ik wil dit wel netjes afronden want privé kom ik hier wel in de zaak en de filiaalmanager kan er volgens mij ook niet veel aan doen.

 

bedankt voor jullie reacties en het meedenken.

 

Chris.

www.klussenbedrijf-kcc.nl

Link naar reactie
  • 0

Je schrijft al een nieuwe opdracht gekregen (aangenomen?) te hebben, dat schept natuurlijk verplichtingen.

 

De medewerkster gaf tijdens dit gesprek aan dat het normaal was dat het bij zo'n groot bedrijf langer duurt en dat ik dat toch wel moest begrijpen. Ze begreep ook niet dat ik het nodig vond om voor een factuur van "slechts" € 1100,00 zoveel moeite te doen.

Heb je daar het perspectief van een kleine ondernemer tegenovergesteld?

 

Je lijkt nu door een administrateur afgescheept te worden. Gewoon het gesprek aangaan met de beslisser, misschien wel door even een afspraak te maken, hehe...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een offerte gemaakt en ze zijn ermee akkoord gegaan, dat gesprek aangaan is misschien ook wel een optie.

Het is ook niet dat ik het niet wil doen, maar ik wil ook niet maanden op mijn geld moeten wachten, dus zo'n gesprek zou idd ook kunnen en als we dan afspreken dat ze binnen redelijke termijn betalen....

dit is voor mij ook de eerste klant waar het zo gaat, ik werk eigenlijk het meest voor particulieren en dat gaat een stuk makkelijker.

Maar dat geeft niet, hier leer ik ook weer van :)

 

Chris

www.klussenbedrijf-kcc.nl

Link naar reactie
  • 0

Nooit negatief met zo'n klant in gesprek gaan. Als je weer een offerte moet uitbrengen, reken je gewoon flink extra voor de te verwachten betalingstermijn. Als ze dan toch jou de opdracht gunnen heb je die afgedekt en als ze je er persoonlijk vragen over stellen, zeg je eerlijk dat je niet kunt leven als je drie maanden of langer op je geld moet wachten en dat je de kosten voor het lenen van geld, hebt doorberekend.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet hoe groot het bedrijf is, mijn ervaring met grote bedrijven is dat als er een onbekende factuur binnenkomt deze van afdeling naar afdeling gaat om de opdrachtverstrekken of budgetverantwoordelijke voor paraaf te laten tekenen.

 

En een onbekende factuur is een factuur waar geen werknummer of ordernummer o.i.d op staat.

 

Of er is een centraal factuuradres en je hebt je factuur naar een vestiging verstuurd.

 

Een oplossing zou kunnen zijn, om aangemaakt te worden als vaste leverancier zodat ze jouw een opdracht verstrekken voorzien van werknummer of ordernummer wat je op je factuur dient te vermelden.

 

Een gesprek is altijd nuttig, en vraag naar de mogelijkheden om ingeschreven te worden als leverancier.

Ik vermoed dat daar de frictie zit.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een mondelinge toezegging gekregen dat de tweede offerte akkoord is.

 

Het is een behoorlijk groot bedrijf met vestigingen in heel Europa.

 

De factuur moet via de filiaal manager, langs de regio manager naar het hoofdkantoor.

Ik heb mijn factuur in eerste instantie gemaild naar het filiaal en ook op papier afgegeven aan de manager.

Later heb ik de herinnering aan het filiaal en aan het hoofdkantoor direct naar de crediteurenadministratie, tijdens ons gesprek gaf de medewerkster van de crediteurenadministratie aan dat ze de factuur wel had maar dat ik toch maar even geduld moest hebben omdat er nog een handtekening ontbrak.

www.klussenbedrijf-kcc.nl

Link naar reactie
  • 0

Dan kan er ook direct een handtekening onder de nieuwe offerte inclusief betalingstermijn gezet worden. Als je zelf je zaken niet goed vooraf regelt, is het dubbel om hier achteraf te klagen over waar de betalingen op verrichte diensten blijven.

 

Hoeveel tijd kost het jou om een handtekening ergens onder te zetten? ;) Leuk of niet, ik zou m'n offertetraject (en debiteurenbeheer) echt met onmiddellijke ingang beter organiseren.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

.......... Ze begreep ook niet dat ik het nodig vond om voor een factuur van "slechts" € 1100,00 zoveel moeite te doen.

...............

 

En toen had je gelijk moeten zeggen: "Als dat bedrag voor jullie zo klein is, snap ik niet dat jullie er zo lang over doen om te betalen." :p

Gelijk het perspectief omdraaien.

Vanuit hun perspectief is het 'normaal', maar je kunt het haar uitleggen door voor te stellen €1100,- van haar salaris 3 maanden in te houden.

 

Wat al eerder gezegd is: alvast rente in jouw nieuwe factuur meenemen en korting geven als ze snel betalen.

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

heb je geen contact met een facility manager, dit heb ik namelijk bij een aantal grote opdrachtgevers. Deze managers kunnen veel voor je doen! Zelf heb ik hier ook aandacht aan besteed met als gevolg dat rekeningen nu een betalingstermijn van max 2 weken hebben. Dat is dan ook echt uniek! en dan zijn het vaak redelijk grote rekeningen.

Link naar reactie
  • 0

 

Ik heb inderdaad wel direct gereageerd in de zin van : als het dan zo weinig is kun je het ook wel even overmaken (maar dat zag ik verkeerd)

 

Alle contact loopt via de filiaalmanager,

ik ben zelf zo brutaal geweest om het nummer van de crediteurenadministratie te bellen om te vragen wat het probleem was.

 

Maar zoals al eerder geadviseerd worden de eventuele volgende offertes voor dit bedrijf een stuk hoger om dit gezeur te compenseren. En de algemene voorwaarden ben ik mee bezig. (toch altijd te goed van vertrouwen geweest)

www.klussenbedrijf-kcc.nl

Link naar reactie
  • 0

Even ter overdenking over het betalen van een zaak of prestatie:

 

Voordat je iets koopt heb je het gevoel dat datgene dat je wilt hebben meer waard is dan het geld dat je ervoor moet betalen. Het verlangen zorgt hiervoor. Je bent in je hoofd continue met je aankoop bezig. Op het moment dat je het afgeleverd krijgt is dit nog steeds zo, maar direct nadat je het hebt afgeleverd, veranderd dat. Het verlangen is dan weg. Vanaf dat moment wordt dat wat je ervoor moet betalen MEER waard dan het geleverde. Na enkele dagen ben je zo gewoon met je aankoop dat je er niet meer in je hoofd mee bezig bent. Het verlangen is verdwenen.

Er ligt nog wel de faktuur. Je geld is op dat moment voor je gevoel veel meer waard dan de in gebruik zijnde goederen. Je hebt behoorlijke zelfdiscipline nodig om dan de faktuur toch zonder morren te betalen.

 

( Daarom wil ik altijd boter bij de vis.)

Link naar reactie
  • 0

Het heeft even geduurd, maar .... ze hebben betaald!

 

ik heb afgelopen maandag weer eens een mail gestuurd met wederom het verzoek eens te gaan betalen en ik zag net toen ik de boekhouding van afgelopen week bijwerkte dat ze betaald hebben. :) :)

 

Iedereen bedankt voor de tips en ik hoop dat het in de toekomst niet weer zover komt.

 

Chris.

www.klussenbedrijf-kcc.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.