• 0

EVA bestand en een BV oprichten

Beste,

 

Tot grote verbazing ben ik afgelopen dinsdag erachter gekomen dat ik sta geregistreerd in een zogenaamd EVA bestand waarin banken onderling informatie uitwisselen over (vermoedens) van fraude. Ik stond terplex, en gelukkig ging het hier om een particuliere zaak (wilde een creditcard aanvragen), maar ik ben sedert twee weken samen met twee vrienden een BV aan het oprichten.

 

Volgende week hebben we afspraak bij notaris die ons vervolgens ook zal inschrijven in het KvK. Zodra wij onze KvK-nummer hebben, dienen we een zakelijke rekening te openen (te meer om te voldoen aan de kapitaalstorting van 18,000 euro). Echter, kunnen ze op basis van één enkele vertegenwoordiger van een BV besluiten een zakelijke rekening te weigeren?

 

Daarnaast heb ik ook geen flauw idee welke bank mij geregistreerd heeft, en dus heb ik verder ook geen inzage. Immers, ICS Cards (waar ik een creditcard aan had gevraagd) kon mij geen informatie geven.

 

What to do?!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 2

We hebben een vrij recent topic over het EVA register waarin een bekend HL lid min of meer het zelfde was overkomen. Lees de draad "ik ben een crimineel?" maar eens goed door.

 

Er staat onder andere in waaraan een EVA melding moet voldoen (jij moet daarover geïnformeerd worden!), en er staat in dat topic ook een link naar het protocol met een beroepsprocedure.

 

Daarnaast heb ik ook geen flauw idee welke bank mij geregistreerd heeft, en dus heb ik verder ook geen inzage. Immers, ICS Cards (waar ik een creditcard aan had gevraagd) kon mij geen informatie geven.

Mijn advies: direct actie ondernemen. Bekijk het protocol en de beroepsprocedure goed. Vraag op waarom je erin staat, wie dat heeft gedaan en vooral waarom jij daar niet van in kennis ben gesteld. Je hebt RECHTt op die informatie

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hartstikke bedankt voor uw antwoord ! Ik ga morgen er direct achteraan. Ik heb ook het protocol gelezen, maar in de brief die ik van ICS heb ontvangen, staat niets in zoals beschreven in het protocol. Er staat in, en ik citeer, "Wij kunnen uw aanvraag helaas niet in behandeling nemen. Uw persoonsgegevens zijn naar voren gekomen tijdens een EVA-hit (een interbancair fraudesignaleringsregister). Wellicht hebben er in het verleden incidenten plaatsgevonden die ernstig genoeg geacht waren om op te nemen. Wij nemen aan dat de juiste toedracht bij u bekend is"

 

Dat slaat toch echt alles?! En zij kunnen / willen mij die toedracht niet geven, omdat zij dat (kennelijk) ook niet weten ...

 

Dat is nu probleem één. Het tweede probleem is dat ik nu wellicht geen zakelijke rekening kan open samen met twee vrienden waar ik een bedrijf mee ga starten. Ik heb het hen (nog) niet verteld. Ik ben nu gewoon helemaal het spoor bijster. Is de kans groot dat ik / wij gewoon geweigerd worden, of onder voorwaarde dat ik geen rekeninghouder mag zijn van de BV. Dat terwijl we hebben besloten in de statuten op te nemen dat we gezamenlijk bevoegd zijn. Met andere woorden; stel dat een bank mij / ons weigert, dan dupeer ik indirect ook mijn vrienden ...

 

Ik ga morgen direct bellen. Daarnaast zou het wellicht een idee zijn om een kort geding aan te spannen indien ik geen zakelijke rekening kan openen, en vervolgens kijken of een bodemprocedure tot de opties behoren om mijn gegevens te verwijderen. Ik heb er immers geen vertrouwen in om een brief te sturen die vervolgens ergens op een bureau blijft liggen. Ik heb liever dat ik meteen actie onderneem om voor mijn rechten op te komen !

Link naar reactie
  • 0

@DrSteve: ICS is niet de boosdoener, alleen maar de brenger van het slechte nieuws. Dat ICS niet weet wie de EVA melding heeft gedaan en waarom/waarvoor betekent dat het EVA register kennelijk privacygevoelige informatie afschermt. DAT lijkt me een goede zaak.

Benader dus inderdaad zelf het EVA register en ga na wie, wanneer en waarom de melding heeft gedaan en daarbij kennelijk ook verzuimd heeft jou over de melding te informeren.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Ja, daar heb je zeker gelijk in. Echter, in het protocol staat dat een veiligheidsfunctionaris van de toetsende partij, contact op dient te nemen met de registrerende partij. Dit is niet gebeurd. Daarom verwijt ik ICS dat zij geen contact hebben gezocht met de registrerende partij, plus dat ze mij niet hebben geïnformeerd wie die partij is. Ik kan nu immers moeilijk een brief schrijven als ik niet weet wie mij heeft geregistreerd.

Link naar reactie
  • 0

En je hebt geen enkel vermoeden? Ik bedoel zo'n registratie krijg je niet zomaar en ik mag aannemen dat er toch wel heel wat aan voorafgaat en wordt gecontroleerd voordat zo'n instantie een registratie opneemt. Ook bij de BKR moet toch heel wat gebeuren voor je een a-registratie krijgt, toch?

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Dr Steve: Dank voor je reactie! Zo leer ik er ook weer van.

 

Ik kan nu immers moeilijk een brief schrijven als ik niet weet wie mij heeft geregistreerd.

Als ik het goed lees moet ICS jou daar inderdaad over informeren. Ander zou ik het proberen via de Nederlandse Vereniging van Banken

 

En je hebt geen enkel vermoeden? Ik bedoel zo'n registratie krijg je niet zomaar en ik mag aannemen dat er toch wel heel wat aan voorafgaat en wordt gecontroleerd voordat zo'n instantie een registratie opneemt

Heb je het topic van Christine wel gelezen? Kennelijk schort er nog wel het een en ander aan het doen van de meldingen, en de informatie daarover.

Overigens staat op de NVB-site dat personen die geregistreerd worden daar altijd over geïnformeerd worden. Echter: " Opsporings- of onderzoeksbelangen kunnen het echter noodzakelijk maken dat mededeling van opname achterwege blijft." Zou jij dus, volkomen ten onrechte uiteraard, verdacht worden van deelname aan - bijvoorbeeld - terroristische activiteiten dan wordt jij lopende het onderzoek niet geïnformeerd over de EVA melding. Wel bizar overigens: want je komt er dan dus wel achter dat er een EVA registratie is zodra je een rekening probeert te openen....

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb geen enkel vermoeden. Ben een student, ben 21 jaar, en bankier al mijn hele leven bij de ING. Dus mocht er een bank zijn die mij geregistreerd zou hebben, ga ik er vanuit dat het de ING is omdat ik nergens anders bankier. De reden, al sla je me dood. Ik heb slechts een studenten creditcard met een limiet van 1.000 euro (die het thans nog gewoon doet), en een roodstaanfaciliteit van 1.000 euro. En ik sta bijna nooit rood. Dat zijn de enige twee kredieten die ik heb die geregistreerd worden.

 

Dus, daar word ik zeker niet wijzer van. Ik heb nooit ergens een aanvraag gedaan voor een lening, dus ik zou het mijn God niet weten welke bank / instantie mij zou kunnen hebben opgenomen. Dat vind ik een zeer grote inbreuk op mijn rechten.

 

Dank Norbert. Ga meteen een brief opstellen nu.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt het niet zien. Alleen een bank waar jij een krediet / rekening wilt openen. Zij krijgen volgens mij een hit en vervolgens krijg jij een (standaard)brief dat ze je aanvraag niet in behandeling kunnen nemen vanwege een EVA-registratie.

Link naar reactie
  • 0

Ok, vanochtend hing ik meteen om 09.00 uur aan de telefoon bij ICS. Verhaal uitgelegd en ik zou worden doorverbonden met de fraudeafdeling. Helaas, lukte dat niet (ze waren hun roes aan het uitslapen?) en dus zou ik teruggebeld worden. Om 12.00 uur nog steeds niet teruggebeld, en zelf maar gebeld. Dit keer wel de juiste meneer te pakken. Het gesprek dat toen volgde was ongelooflijk asociaal en beschuldigend. Ik vroeg de medewerker waarom ik in het EVA-register stond. Dat konden ze mij niet vertellen, maar men ging er vanuit dat ik in het verleden wellicht me schuldig zou hebben gemaakt aan fraude. Ok, ja, dat is een reden om iemand op te nemen, maar ik heb nooit fraude gepleegd. Helaas, weigerde de meneer me telefonisch verder te woord te staan en ik moet een brief opsturen naar ICS waarna ik binnen 10 werkdagen een reactie ontvang ...

 

Dit is toch niet normaal ? Ok, ik begrijp best dat zij wantrouwend zijn. Maar de schoffering richting mij vind ik ontzettend onvriendelijk en denigrerend. Ik kan echt wel in janken uitbarsten. Deze week zijn we van plan een BV op te richten. Zoveel tijd aan besteed, en er is maar een ding waar ik nu zo enorm bang voor ben, en dat is dat ik en mijn vrienden geen zaken met een bank mogen doen omwille van mijn registratie. Ik sta echt terplex. Alsof ik een crimineel ben. En daarnaast, waarom mogen banken vermoedens van fraude registreren ? Er is toch pas sprake van fraude / strafbaar feit zodra een rechter zich daar over heeft uitgesproken ...

 

Ik vind dit echt heel erg. Ik weet nu totaal niet naar wie ik mij toe moet richten. Een advocaat zou ik wellicht om advies kunnen vragen en mocht ik geen zakelijke rekening kunnen openen een kort geding aanspannen om tóch een zakelijke rekening te kunnen openen. Ik sta echt totaal verbijsterd hoe banken kennelijk met hun (potentiële) klanten omgaan, ja klanten zijn ook gewoon mensen en geen nummer.

Link naar reactie
  • 0

Hmm. Klote situatie.

 

Even hard op denkend: ICS is duidelijk niet de juiste partij om mee om de tafel te gaan zitten. 2 werkweken is overigens nog kort: volgens de procedure mogen ze er zelfs 4 weken over doen alvorens te reageren.

 

Kun je de beoogde bank waar je de rekening wilt open - of wellicht juist een andere bank - niet benaderen en open kaart spelen? Aangeven dat je er bij stom toeval via aanvraag creditcard achter bent gekomen dat je in het register staat, maar dat je geen notie hebt waarom en door wie, en dat je het ernstige vermoeden hebt dat sprake is van een administratief misverstand dat jou en je compagnons nu gaat belemmeren.

Hopelijk krijg je van deze bank wel sneller door wie de registrerende partij is geweest zodat je daar contact mee op kunt nemen, of wellicht dat zij de EVA melding op de juiste waarde weten te schatten en toch medewerking willen verlenen aan het openen van een rekening.

 

Toevallig iemand met bancaire ervaring (Marco?) die er iets meer over kan vertellen?

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dank Norbert !

 

As. vrijdag gaan we naar de notaris toe en die week erop ons inschrijven in het KvK. Het zal dan uiterlijk volgende week zijn dat we in de gelegenheid zijn om een rekening te openen. Dus dat duurt nog een weekje.

 

Ik vrees echter dat veel dingen bij banken geautomatiseerd gaan, en hoe mooi mijn bruine ogen wellicht ook zijn, daar hebben ze dan niets aan :(

Link naar reactie
  • 0

Ik heb tot 2 keer toe meegemaakt dat ik iets niet voor elkaar kreeg door een fout van EVA.

Iemand met de zelfde achternaam en geboortedatum maar andere voorletters werd verward met mij.

1x "goed gemaakt" door de ING met een bloemstuk.

De andere keer ging het om de aanvraag van een KPN abonnement voor een mobiel omdat ik voor mezelf begon.

 

Het lastige is dat niemand je mag vertellen wat je misdaan zou hebben (recht op privecy beroept men zich op, wiens privecy!?!?!)

Na lang doorvragen kwam EVA ter sprake, dit verhaal voorgelegd bij de KvK, zij hebben mij het telefoonnummer van EVA gegeven.

 

Gebeld om te zeggen dat ze hun huiswerk beter moeten doen, meteen werd met neerleggen gedreigd.

Ze wilden de fout wel binnen een maand herstellen, op zo'n antwoord zit je als beginnend ondernemer niet te wachten....

Na gedreigd te hebben alle uit hun fout voortvloeiende kosten op EVA te verhalen was de fout de volgende dag hersteld

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.