• 0

Krediet beperkings afperserij!

Gast Verwijderd account

Hallo allemaal,

Vandaag kreeg ik een factuur binnen van TNT nederland van een partij goederen die ik heb geimporteerd. Nu zetten ze standaard de regel kredietbeperking er op (7% van het totaalbedrag!!)

Nergens staat een uitleg wat het inhoud. Dus ik bellen naar TNT, maar het crediteurenbeheer wist ook niet waarvoor het diende, ik citeer:

"Wij weten ook niet waarvoor dat is meneer, dat is iets wat van hogerhand is opgelegd"

Soms zie je dat je dat bedrag af kan trekken als je binnen een termijn betaald, maar nergens op de factuur of algemene voorwaarden zie ik hier iets over terug.

Ik ben dus niet van plan voor iets te betalen waarvan ik en TNT niet weet wat het is. Ik vind dit meer lijken op afpersingspraktijken!

Wat vinden jullie hier nou van? Als ik het gedeelte kredietbeperking niet betaal, kunnen ze me dan iets maken?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/3655-krediet-beperkings-afperserij/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

• 0

Betaal je de factuur binnen de termijn die door de leverancier is gesteld, dan mag je deze 7% in mindering brengen van het factuurbedrag. Betaal je later dan zul je die 7% moeten betalen. Uiteraard moet dit wel vermeld worden op de factuur of duidelijk omschreven staan in de algemene leveringsvoorwaarden. (valt onder de betalingsvoorwaarden) Hetzelfde geldt voor het percentage wat ze hiervoor hanteren. (lijkt mij aan de hoge kant)

Het feit dat niemand bij TNT je precies kan vertellen hoe deze regel in elkaar zit vind ik nogal vreemd. Kun je inderdaad niets vinden in de voorwaarden dan zou ik die 7% niet betalen en afwachten hoe ze hierop reageren.

Succes

www.camelot-legal.nl

• 0
Gast Verwijderd account

Het rare vind ik gewoon dat er geen een voorwaarde bekend is wanneer die krediet beperking moet worden betaald. Op de factuur komt het over dat dit een standaard kostenpost is, veel mensen zullen hier misschien overheen lezen en gewoon betalen.

• 0

De 'kredietbeperking' pas op de factuur vermelden lijkt mij redelijk laat, tenzij het een vermindering van de oorspronkelijke factuur betekent ;)

Hoe bedoel je het, dat je redelijk laat is? Dat het niet van tevoren gemeld is?

Het is in ieder geval heel gebruikelijk kredietbeperking te gebruiken, bijna al mijn leveranciers doen het, slecht een heeft er vooraf op gewezen. Als je hoort welk percentage van de openstaande debiteuren al ver voorbij de verstreken betaaltermijn is, kun je het je wel voorstellen.

Uiteraard wel zo netjes het in de kleine lettertjes op de factuur te vermelden, gelukkig doet wel bijna elk bedrijf dat.

www.castorinterieur.nl - Meubels op maat

• 0

Het rare vind ik gewoon dat er geen een voorwaarde bekend is wanneer die krediet beperking moet worden betaald. Op de factuur komt het over dat dit een standaard kostenpost is, veel mensen zullen hier misschien overheen lezen en gewoon betalen.

Krediet beperking is (als het goed is) geen extra kostenpost, maar een extra korting. Als het een kostenpost was zou het "boete voor te laat betalen" heten. Dat is niet zo. Kijk maar na op je factuur: Het eindbedrag is het zelfde als op de offerte en de kredietbeperking is een korting op het afgesproken bedrag.

Whats the problem? Je krijgt een cadeautje en nu wordt je boos omdat je niet wist dat je een cadeautje zou krijgen? Je hoeft het niet aan te nemen! Je kan ook gewoon het hele factuurbedrag overmaken. Daar zit TNT niet mee ;D

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

• 0
Gast Verwijderd account

Krediet beperking is (als het goed is) geen extra kostenpost, maar een extra korting. Als het een kostenpost was zou het "boete voor te laat betalen" heten. Dat is niet zo. Kijk maar na op je factuur: Het eindbedrag is het zelfde als op de offerte en de kredietbeperking is een korting op het afgesproken bedrag.

Dit is dus niet het geval. Ze werken trouwens niet met offertes, maar een prijscalculator waaruit je een indicatie krijgt. Maar de factuur is opgebouwd uit het indicatiebedrag + krediet beperking. Het is dus wel als extra kostenpost opgenomen. En ze doen net of het standaard bij hun dienst hoort.

Het is dus geen korting, maar een toeslag. Geen cadeautje, maar meer een sigaar uit eigen doos!

Ik maak me er niet boos om, maar ik vind het een hele sneaky manier om extra geld binnen te krijgen.

• 0
Dit is dus niet het geval. Ze werken trouwens niet met offertes, maar een prijscalculator waaruit je een indicatie krijgt. Maar de factuur is opgebouwd uit het indicatiebedrag + krediet beperking. Het is dus wel als extra kostenpost opgenomen. En ze doen net of het standaard bij hun dienst hoort.

Ohh, dat is inderdaad ongebruikelijk. Als er "toeslagen" in rekening gebracht worden, mag dat op zijn minst vermeld zijn in de algemene voorwaarden.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

• 0

Inderdaad, dat is ook mijn ervaring... kredietbeperkingstoeslag nooit betalen (tenzij je echt idioot laat betaalt...). Betalingskorting is een ander verhaal... dat kun je bijna niet maken om dat nog af te trekken als je duidelijk te laat betaalt...

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar