• 0

Nespresso / DE

Ik las gisteren dat de 'patent oorlog' in koffie land gewonnen is door Nestle. Douwe egberts mag geen cupjes 'namaken' Uitspraak van het European Patent Office (EPO)

 

http://articles.economictimes.indiatimes.com/2012-04-19/news/31367850_1_nespresso-coffee-nestle-tassimo

 

Ik dacht bij mijn kopje koffie vanochtend, he dat is misschien wel iets voor op HL

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Een octrooigemachtigde vertelde me lang geleden: "een octrooi heeft betrekking op een uitvinding die niet door de gemiddelde ingenieur in een paar dagen bedacht kan worden". Maar als je een stel design studenten de opdracht geeft om een espresso apparaat te maken met voorverpakte units met 7 gram koffie, hoe lang duurt het dan voordat ze met aluminium cupjes komen met gaatjes aan de ene kant en een gaatje aan de andere kant? Een uur?

 

Een octrooi hoort de investering voor realisatie van een uitvinding te beschermen, een octrooi hoort niet alleen maar een markt te beschermen.

Link naar reactie
  • 0

 

Een octrooi hoort de investering voor realisatie van een uitvinding te beschermen, een octrooi hoort niet alleen maar een markt te beschermen.

 

.... maar voor (Potentiële) investeringen in een uitvinding is er een risico. Dit risco wil je afwegen met kansen op realisatie van winsten. Hiervoor moet er toch een beperkte bescherming (in bv duur) van een markt zijn.

 

Misschien wel sterker, of beter gezegd; een octrooi KAN een investering in een uitvinding simpel weg niet beschermen. Dit zou betekenen dat er een (financiele) garantie zou moeten komen vanuit het octrooi

 

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Investeringen zitten bij de koffiemachinemakers, en die zal het niet uitmaken welk merk cupjes de klant gebruikt. Investeringen zitten in het salaris van George, maar om een marketing campagne te beschermen met een octrooi, dat gaat me wat ver. En me dunkt, als je weet dat je met de echte Nespresso onder je arm door Petrus wordt teruggestuurd naar de Aarde, wie wil er dan nog DE cupjes?

 

Link naar reactie
  • 0

Investeringen zitten wel zeker bij Nestle.

 

Misschien wel interessanter is het procederen. DE heeft soortgelijke procesen gevoerd over 'hun' senseo.

 

Ik ben maar simpele stakker. Maar principieel heb ik het niet zo met 'jat werk' ik heb geen illegale muziek of software. Ik heb geen nep rolex en ik neem van mijn vakanties geen 'designer' tassen mee.

 

Meeliften met door-inoveren; is prima zelfs.

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Ik ben bevooroordeeld wat betreft octrooien, ik zie veel octrooien in de software wereld die zaken beschermen die je niet anders kunt doen. Dat voelt hetzelfde als een octrooi op een auto met vier wielen: een kleine personenauto met meer of minder wielen is niet stabiel of zinloos, het is een octrooi op iets dat zo voor de hand ligt dat er geen octrooi op gegeven moet worden. Ik maak software, maar ik weet zeker dat ik octrooien schendt die ik niet ken, simpelweg omdat iemand octrooi heeft op een sourcecode constructie die erg voor de hand ligt. Dat maakt innoveren moeilijk, of onmogelijk.

 

Het kopieren van de Nespresso cups is wel een zwaktebod van DE, zeker omdat ze zoals je al opmerkte, zelf rechtszaken aanspannen voor hun eigen pads. Wat me nog het meest verbaast is dat mensen de DE cups kopen terwijl die bijna net zo duur zijn als de Nespresso cups, en veel slechtere koffie bevatten.

 

Overigens heb ik hele series nep-Gucci en nep-Vuitton tassen hoor. En nep-rolexen, en terabytes aan illegaal gedownloade muziek en films. Zelfs mijn katten zijn nep: zien er uit als ras katten, kan er zo mee naar een terntoonstelling, maar het zijn gewoon dakhazen.

 

Link naar reactie
  • 0

De DE cups komen inderdaad niet best uit de test door de Consumentenbond t.o.v. de originele cups van Nestle. Blijkbaar heeft men om het patent heen te werken flinke concessies moeten doen. Door het spul toch op ongeveer dezelfde prijs of net iets goedkoper weg te zetten geeft Sara LEE/DE wel de indruk dat het om een vergelijkbare kwaliteit gaat. En als het verschil vooral te proeven is als je de bakjes naast elkaar hebt, en niet iedereen het vies vindt, zal een flink deel de nog redelijke kwaliteit pruimen en het weer kopen.

 

Heb begrepen dat het Nestlé patent, dat o.a. door Sara Lee betwist wordt, voor een belangrijk deel overeind blijft. Het glas half vol dus. Sara Lee zal het omgekeerde denken. En aanleiding zoeken om via de aanpassing verbeteringen aan de eigen cups door te voeren. Binnenkort komen de details naar buiten.

 

Nestlé heeft vooral ook de marketing heel erg goed op orde. De campagnes zijn met de modernste neuro marketing technieken geoptimaliseerd.

 

Link naar reactie
  • 0

Ach ja, koffie smaak. Vrijwel iedereen in mijn vrienden/familie/kennissenkring heeft een Senseo. Ze vinden het allemaal lang niet zo lekker als echte koffie uit het koffiezetapparaat, maar toch blijven ze het allemaal drinken. Ook kom ik bij veel bedrijven, waar een alles in 1 machine staat. De vele medewerkers klagen er constant over dat de smaak ver onder de maat is, maar toch blijven ze het drinken.

 

Schijnbaar boeit de koffiesmaak niet, maar draait het allemaal om het gemak.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Een octrooigemachtigde vertelde me lang geleden: "een octrooi heeft betrekking op een uitvinding die niet door de gemiddelde ingenieur in een paar dagen bedacht kan worden".

Eigenlijk inderdaad te gek voor woorden dat je op het principe van een koffieapparaat nog een octrooi mag krijgen.

 

Er loopt heet water door een "filter gevuld met koffie" > dan krijg je koffie.

 

Het is eigenlijk bijna net zo flauw dat Karvan Cevitam zou zeggen dat andere merken geen aanlenglimonade zouden mogen maken.

 

Het beste octrooi is de perceptie bij de klant dat je de beste bent of de lekkerste.

 

Zou het eigenlijk werken als je een reclame zou maken waarin je de namaakproducten belachelijk maakt?

In het echt blijk ik heel aaibaar

Link naar reactie
  • 1

 

 

Eigenlijk inderdaad te gek voor woorden dat je op het principe van een koffieapparaat nog een octrooi mag krijgen.

 

Octrooien zijn niet altijd raar. Als je jaren onderzoek doet en honderd vergeefse prototypes maakt voordat je een nieuw type koffiemachine hebt uitgevonden, dan is het logisch dat je daar een poosje bescherming voor kan hebben met een octrooi. Maar voor nespressocupjes vind ik het wat vergezocht. Mijn espressoapparaat doet het hetzelfde als een Nespresso, alleen zit er bij mij geen aluminium laagje om de koffie heen, geen cupje dus. De vorm is hetzelfde, zij het dat het Nespresso cupje wat kleiner is omdat ze er minder koffie in doen dan wat je normaal in een espressoapparaat doet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je alles tot de essentie terugbrengt dan is er niets nieuw laat staan inventief. Een spaceshuttle is gewoon een vliegtuig met een sterke motor die ze verticaal hebben gezet. En een beeldscherm is niet veel meer dan een raam waar je door kijkt. Dat hadden ze in de middeleeuwen al. ;D

 

Heb er eens even het crusiale patent bij gezocht. Tenminste dat denk ik want Nestlé heeft er talloze.

 

Het beschrijft dus in de kern een capsule met een vrij precieze vorm die gemaakt is van niet zuurstof doorlatend materiaal. In het filmpje van de consumentenbond zag ik dat de vorm van de Sara Lee/De capsule ongeveer hetzelfde is maar het materiaal is lucht doorlatend. Om dat te compenseren is de capsule zelf luchtdicht verpakt.

 

Nu is de essentie van een patent dat alle elementen van een claim samen de bescherming geven. Dus DE wijkt (althans voor onafhankelijke claim 1) af en maakt dus geen inbreuk. Maar dan komen er nog een stuk of wat vervolgclaims en dan is er ook nog zoiets als een voorbehoud wat vaak gemaakt wordt dat iemand (skilled in the art) ook bepaalde variaties kan bedenken die wel binnen de scope liggen. En dan wordt het een juridisch spelletje op zeer hoog niveau.

 

Ik hoop dat binnenkort duidelijk wordt waar Nestlé in het gelijk is gesteld en wat dat voor consequenties heeft.

Link naar reactie
  • 0

Nooit geweten dat er gewone gemalen koffie in die dingen zat, dacht dat er koffie concentraat/siroop met een extra smaakje in zat.

 

DE werkt zelf ook genoeg met octrooi bescherming. Zo is het ventiel van de pakken koffiesiroop in professionele DE apparaten alleen bedacht omdat hier octrooi bescherming op te krijgen was, zodat andere merken niet in deze apparaten gebruikt kunnen worden.

Link naar reactie
  • 0

Nooit geweten dat er gewone gemalen koffie in die dingen zat, dacht dat er koffie concentraat/siroop met een extra smaakje in zat.

 

Er zit 7 gram koffie in van redelijke kwaliteit. Als je de capsule erin stopt prikt het apparaat de juiste gaatjes, en gaat het koffiezetten precies als in een echt espresso apparaat.

 

Je zou de kwaliteit van de koffie kunnen testen door de koffie uit de capsules te halen en in een gewoon espresso apparaat te doen. Omgekeerd kun je de lege capsules dan vullen met je eigen koffie, en kijken hoe dat gaat. Dan weet je wat de kwaliteit van de nespresso koffie bepaalt: het apparaat of de koffie.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wel apart dat DE begint te zeuren, gevalletje 'pot verwijt de ketel' lijkt me... >;(

 

DE werkt zelf ook genoeg met octrooi bescherming. Zo is het ventiel van de pakken koffiesiroop in professionele DE apparaten alleen bedacht omdat hier octrooi bescherming op te krijgen was, zodat andere merken niet in deze apparaten gebruikt kunnen worden.

andere merken willen dat niet eens, die DE machines vermijd ik pertinent, echt smerig.

 

ik heb overigens net de boel de deur uit gegooid en een Saeco apparaat neergezet, versgemalen is echt een stuk beter.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0
Maar als je een stel design studenten de opdracht geeft om een espresso apparaat te maken met voorverpakte units met 7 gram koffie, hoe lang duurt het dan voordat ze met aluminium cupjes komen met gaatjes aan de ene kant en een gaatje aan de andere kant? Een uur?

 

Hiermee doe je Nestle zwaar te kort. Zij hebben een mooi totaal-concept bedacht én in succesvol uitgerold.

Met een marketing gedachte; espresso thuis. Zonder bonen malen, stampen, melk schuimen, machines schoonmaken etc. De capsules zijn het resultaat van dit concept, niet de oorsprong, en slechts een radertje in het totale geheel.

Nestle heeft met dit systeem een flink marktaandeel in de gigantische koffiemarkt verworven. En marktaandeel is het enige en ultieme doel. Investeringen in espressomachine's, George en patenten (~1700! stuks) zijn ondersteunend. Waarbij de patenten kunnen helpen het verworven marktaandeel te verdedigen.

 

 

Heb er eens even het crusiale patent bij gezocht. Tenminste dat denk ik want Nestlé heeft er talloze.

 

De datum op dit patent: 1992 + 20 jaar geldigheid = 2012!

DE wacht niet af, en begint aan de espresso-uit-een-cupje markt te snoepen. Net als Casino in Frankrijk trouwens.

Een paar rechtszaken nemen ze blijkbaar voor lief. :)

 

Het DE cupje zet blijkbaar een iets mindere kwaliteit koffie, maar het gemak blijft. Daarbij verwacht ik dat de kwaliteit beter is als het 'drukloze' Senseo systeem. Genoeg kansen dus voor DE.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Ach ja, koffie smaak. Vrijwel iedereen in mijn vrienden/familie/kennissenkring heeft een Senseo. Ze vinden het allemaal lang niet zo lekker als echte koffie uit het koffiezetapparaat, maar toch blijven ze het allemaal drinken. Ook kom ik bij veel bedrijven, waar een alles in 1 machine staat. De vele medewerkers klagen er constant over dat de smaak ver onder de maat is, maar toch blijven ze het drinken.

 

Schijnbaar boeit de koffiesmaak niet, maar draait het allemaal om het gemak.

Voor de este koffie neem je altijd de machine die het dichtste bij de directie kamer staat.

De reden waarom mensen de DE koffie kopen, is dat deze in de supermarkt te verkrijgen is. Scheelt soms nogal als je niet in de buurt van een Bijenkorf woont of niet twee dagen kan wachten tot de post langs komt. De "beleving" waar Nespresso zo hard aan werkt loop je dan wel mis.

Link naar reactie
  • 0

Voor de este koffie neem je altijd de machine die het dichtste bij de directie kamer staat.

De reden waarom mensen de DE koffie kopen, is dat deze in de supermarkt te verkrijgen is. Scheelt soms nogal als je niet in de buurt van een Bijenkorf woont of niet twee dagen kan wachten tot de post langs komt. De "beleving" waar Nespresso zo hard aan werkt loop je dan wel mis.

Is dit dan niet een gemiste kans van Nespresso? Waarom is de verkoop van die cups zo exclusief? Lijkt mij dat dat veel mensen er van weerhoudt een Nespresso te kopen. Sterker nog: Iedereen kent het fenomeen Senseo, maar er zijn nog hele volksstammen, die nog nooit van Nespresso hebben gehoord. Of heeft dat te maken met een bepaalde soort arrogantie? Zou het ook zo kunnen zijn dat omdat de DE cups wel gewoon in de super zijn te krijgen, dit de verkoop van de Nespresso apparaten heeft doen stijgen?

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

De reden waarom mensen de DE koffie kopen, is dat deze in de supermarkt te verkrijgen is.

Is dit dan niet een gemiste kans van Nespresso? Waarom is de verkoop van die cups zo exclusief? Lijkt mij dat dat veel mensen er van weerhoudt een Nespresso te kopen.

Dat maakt marketing juist tot een interessante "wetenschap", er zit een enorme psychologie-component in.

 

Nestlé heeft alle contacten in de hele wereld en kan haar producten dus overal in het schap krijgen. Nestlé verkoopt ook via de supermarkten koffie, alleen met andere concepten.

 

Met Nespresso kiest men voor exclusiviteit. Dit betekent dat je een offer moet brengen om het product te mogen/kunnen kopen. Onderdeel van die exclusiviteit is naast het kleine aantal verkooppunten ook de hogere prijs die men vraagt. Dus als jij tot de happy few behoort (samen met George C.) die Nespresso drinkt dan gun jij het jezelf om ook tot die community te horen. Daarnaast zit er een kwaliteits/gemakcomponent in: espresso zonder rommel. Nestlé wil met Nespresso misschien maar 15% marktaandeel, want als iedereen Nespresso drinkt en je kunt het gewoon bij de Emté kopen, dan is het niet meer interessant.

 

Link naar reactie
  • 0

[Nestlé wil met Nespresso misschien maar 15% marktaandeel, want als iedereen Nespresso drinkt en je kunt het gewoon bij de Emté kopen, dan is het niet meer interessant.

 

Laatst bekende cijfers: Nespresso heeft in Europa 1% volume-aandeel in koffie en 7% omzetaandeel. Dan snap je wel dat ze het meest lucratieve deel van de markt pakken. Er zitten veel kapers op het vinkentrouw, onder andere de uitvinder van Nespresso zelf (Eric Kapre: 1976) die sinds 1991 onder de naam Monodor de markt bewerkt als leverancier van huismerken en Jean Paul Gaillard, de oude baas van Nespresso, die nu als Ethical Coffee Company zijn voormalig werkgever Nestlé het leven zuur maakt.

 

Luister maar eens naar de originele uitvinder, die het vanzelfsprekend vindt dat na twintig jaar het monopolie afloopt - of lees erover.

 

 

(altijd gedoe met die video: klik anders hier)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.