• 0

Een worsten/charcuterie winkel starten...

Ha allen,

 

Wat is dit forum top!! Al vooraf bedankt :)

 

Op dit moment ben ik consultant op het gebied van marketing & IT en ik wil graag een switch maken. En wel richting de worsten :)

Mijn droom is om een winkel (startend met alleen een webshop) te beginnen waar gedroogde, gerookte en gezouten worsten & hammen centraal staan..

 

In het begin wil ik het assortiment vullen met geïmporteerde producten uit Frankrijk, Italie en Spanje.. Later, wanneer dat een beetje loopt, wil ik eigen gemaakte producten hieraan toevoegen..

 

Nu heb ik al wat gegoogled om te kijken wat voor wet & regelgeving daarbij komt kijken.. (zowel voor het eerste als het tweede)..

Zo ben ik uitgekomen bij VWA.NL, de HACCP, de CBL hygienecode, etc.

Ik heb vooral wat moeite om te bepalen hoe ik mezelf moet inschatten.. Ben ik gewoon een detailhandel in voedingsmiddelen, ben ik een slager, etc? Ik kan ook niet echt terugvinden waar ik deze vraag kan stellen..

Wanneer ik dit weet, wordt er al heel veel duidelijk, maar heb ik nog wel wat vragen over cooling & verzending.. In principe verkoop ik houdbare vleesproducten..

 

Weet iemand hier het antwoord op? En waar kan ik dan het beste een complete set van informatie vinden?

 

Bedankt en groeten,

Nick

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

In het begin wil ik het assortiment vullen met geïmporteerde producten uit Frankrijk, Italie en Spanje.. Later, wanneer dat een beetje loopt, wil ik eigen gemaakte producten hieraan toevoegen..

 

Nu heb ik al wat gegoogled om te kijken wat voor wet & regelgeving daarbij komt kijken.. (zowel voor het eerste als het tweede)..

Als je gewoon een webshop start in verpakte levensmiddelen die geen koeling nodig hebben (droge kruidenierswaren) dan is het qua regels niet spannend. Je hebt zelfs 1 logistiek voordeel: je hebt een uitzonderingspositie qua retourrecht. (kun je allemaal gewoon vinden bij de KvK ... maar ja ik heb ook een goede speurneus :) )

 

Als je een slagerij wil beginnen en zelf worsten wil gaan maken. Dan ga je opeens van "bijna geen regels" naar heel veel regels. Dan kom je inderdaad in werelden terecht met allerlei afkortingen.

 

Misschien handig om eerst die webshop te beginnen en dan ondertussen een beetje energie stoppen in het uitzoeken of je inderdaad nog wel een slagerij wil beginnen.

 

(gekoelde producten verzenden heb ik geen ervaring mee)

 

 

In het echt blijk ik heel aaibaar

Link naar reactie
  • 0

Maar hoe weet ik zeker dat gedroogde worsten & hammen vallen onder 'droge kruidenierswaren'?

Hoe is het verpakt?

Zitten er tht's op?

 

Als jij het in de EU inkoopt, heb je qua wetgeving al een hele grote hobbel genomen.

 

Als je meer duidelijkheid wil kun je eens gaan lezen over/in de warenwet.

In het echt blijk ik heel aaibaar

Link naar reactie
  • 1

Beste Nick,

 

Hierbij wat verwijzingen en tips om je wat verder op weg te helpen.

 

- Stappenplan webwinkel starten

- Stappenplan producten importeren

- een pagina over levensmiddelen van het VAKcentrum

- Vlees. Wat moeten ondernemers doen? van de NVWA.

 

Ik ga er vanuit dat als je voorverpakte levensmiddelen verkoopt en je niets bereidt, je gewoon onder detailhandel valt. Maar ga dit nog even na bij het Hoofdbedrijfschap Detailhandel. Vraag ook bij het Hoofdbedrijfschap Ambachten wanneer deze een ondernemer als slager beschouwen. Verder zal t.z.t. de Koninklijke Nederlandse Slagersorganisatie interessant voor je kunnen zijn.

 

Groet, Nynke

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn een aantal slagers die bijvoorbeeld exclusievere vleessoorten verzenden (zoals speciale rundvleessoorten)

Je zou daar eens iets kunnen bestellen om te kijken hoe die verzenden.

 

Ik weet dat typicalswiss is gestopt met het verzenden van "vers" omdat er teveel bij kwam kijken.

Het lijkt mij dat je met "droge worst" aan minder regels hoeft te voldoen....

 

Mocht je van die Zwitserse kalfs Bratwursten gaan verkopen, ben ik je eerste klant en neem ik er meteen 10 af ;D

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.