• 0

faillissement aanvragen flessentrekker?

Onlangs is een gast vertrokken zonder te betalen. Ook heeft hij de sleutel meegenomen. Omdat ik het bij aankomst al niet vertrouwde heb ik zijn paspoort gevraagd, en een proces verbaal vermissing identiteitsbewijs gekregen (zonder vaste woon en verblijfplaats)

 

Het blijkt dat hij bij in ieder geval 2 collega`s hetzelfde heeft geflikt, schade bij hun in de duizenden euro`s

 

Een incasso traject kan ik voor de vorm wel starten, maar zal natuurlijk weinig zin hebben. Dus vroeg ik mij af of ik hem failliet kan laten verklaren, wat mij dat kost, en hoeveel last hij daarvan krijgt.

www.rondvaartzwolle.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor het aanvragen van een faillissement zijn 2 schuldeisers nodig. Indien er één schuldeiser is kan er immers gewoon beslag gelegd worden. Uw ‘collega’s’/concurrenten zullen dus mee moeten werken wanneer u wilt gaan voor het aanvragen van een faillissement.

 

Een incassotraject kunt u overigens ook zelf starten.

 

In dit geval lijkt me direct gaan voor het aanvragen van een faillissement niet opportuun.

CNOOP Corporate Finance | M&A | Financiering | Due diligence | Bedrijfswaardering

Boec | Menselijk kapitaal

Link naar reactie
  • 1

Het aanvragen van een faillissement lijkt mij inderdaad niet zinvol. Afgezien van de kosten, die snel oplopen (afhankelijk of er verweer wordt gevoerd zal dat toch wel € 1.000 à € 2.000 gaan kosten, inclusief griffierechten en exclusief BTW), zal het waarschijnlijk nergens toe leiden, behalve een lege boedel.

 

Waarom doe je geen aangifte bij de politie van oplichting of flessentrekkerij (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Flessentrekkerij)? Als de man wordt vervolgd (hetgeen niet zeker is) kun je je als benadeelde partij 'voegen' in de strafzaak en proberen zo schadevergoeding te krijgen.

 

Succes, groet, Ramon

R. Frankfort

Advocaat faillissementsrecht en ondernemingsrecht

Link naar reactie
  • 0

Aangifte zou ik zeker doen, maar het is natuurlijk allerminst onzeker of daar iets mee gaat gebeuren. Voordeel is wellicht dat er toevallig iemand wakker kan worden bij politie of justitie als er wel erg veen aangiftes tegen 1 persoon binnenkomen in korte tijd.

 

Kijken of er verweer gevoerd gaat worden kan ook interessant zijn - als methode om iemand op te sporen ;)

Link naar reactie
  • 0

Aangifte van oplichting (flessentrekkerij) is volkomen nutteloos. Kost je snel een uur of 2 en politie is toch te dom om er wat mee te doen.

 

Zelf meerdere keren aangifte gedaan van oplichting met o.a. Gestolen creditcards met veel bewijs zoals meerdere adressen van waaruit besteld werd, meerdere namen, ipnummers, handtekeningen enz. Maar uiteindelijk bleek steeds na een maand of 8 tot 15 ( zo lang duurt het voordat je al een reactie kan verwachten) dat ze gewoon te dom en te lui zijn om er wat mee te doen en seponeren ze de zaak.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.