• 0

Overzicht "maak"-ondernemers op HL.

Goed idee van Herman om eens te kijken hoeveel "maak"-ondernemers er nu eigenlijk op HL zitten. Ofwel ondernemers die in eigen beheer productie bezigen om hardware te produceren.

Vul het lijstje maar aan en completeer tevens de producten s.v.p. lijkt me wel een mooi en nuttig overzicht:

 

Herman - Tiller voor distributie-logistiek e.d.

Frans - Archiefkasten

P.J. - Machines/kabelringen/ophangsystemen voor inlijsters/ophangsystemen voor particulieren

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Software is een vorm van maak-industrie, als je een product maakt, dat op je prijslijst zet, en verkoopt. In tegenstelling tot de dienstverlening waar 99% van de nederlandse ICT industrie zich mee bezig houdt, moet je voor het verkopen van een software product eerst investeren in het maken, en daarna pas kun je verkopen, soms pas jaren later. Het business model is dus vergelijkbaar met dat van een hardware bedrijf. Ik heb zulke software verkocht door het op een standaard server te zetten en te verkopen als "appliance". Dan is het maak-industrie, zonder dat er een schroevendraaier aan te pas komt.

Link naar reactie
  • 0

Maar je hoeft geen hardware te assembleren. Een programma maken om hardware te laten werken is hetzelfde als het programmeren van b.v. een PLC, die op zijn beurt weer een machine laat werken. Het is en blijft natuurlijk virtueel werken.

 

Ook als je vanuit niets een programma moet maken voor een bepaalde handeling, dan blijft het virtueel werken. Het is een noodzakelijke aanvulling om de hardware te laten werken.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat Christine bedoelt dat het 'maken van producten' ook kan omvatten het voor eigen rekening en risico ontwikkelen van generieke softwareproducten die na het maken vele malen verkocht moeten worden aan vele verschillende klanten. In de Nederlandse ICT is veel maatwerk/dienstverlening (99% is denk ik inderdaad niet eens te hoog), iets wat je in heel Nederland in allerlei sectoren en dus ook in de populatie op HL ziet.

Link naar reactie
  • 0

Dat zijn er nu dus 4 die zelf hardware ontwikkelen/"maken". Het loopt nog niet storm.

 

Wij doen dat laatste overigens ook: we ontwikkelen op basis van eigen investeringen generieke software die we vervolgens aan vele klanten in binnen- en inmiddels ook buitenland verkopen. Onderdeel van de producten zoals we die leveren kan overigens ook hardware zijn (tokensystemen ter identificatie, plastic passen om in onze systemen opgeslagen data te kunnen benaderen), maar dat kopen we in en maken we onderdeel van ons totaalproduct.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat Christine bedoelt dat het 'maken van producten' ook kan omvatten het voor eigen rekening en risico ontwikkelen van generieke softwareproducten die na het maken vele malen verkocht moeten worden aan vele verschillende klanten. In de Nederlandse ICT is veel maatwerk/dienstverlening (99% is denk ik inderdaad niet eens te hoog), iets wat je in heel Nederland in allerlei sectoren en dus ook in de populatie op HL ziet.

 

Dat snapte ik wel. Maar dat is geen hardware. Als je software ontwikkeld naast het feit dat je daar hardware mee moet laten werken en je ontwikkelt en de hardware ook, dan wordt het een ander beeld. Voor software heb je enkel het juiste console nodig en hoef je geen specifieke basismaterialen (hardware) in te kopen.

 

Een man als Rick Veenstra kan wel een "maak" ondernemer zijn, omdat het hoogst waarschijnlijk regelmatig voorkomt dat hij zelf stukjes hardware moet maken om reparaties e.d. te verrichten. Dat zijn er nu dus 5.

Link naar reactie
  • 0

Dat zijn er nu dus 4 die zelf hardware ontwikkelen/"maken". Het loopt nog niet storm.

 

Wij doen dat laatste overigens ook: we ontwikkelen op basis van eigen investeringen generieke software die we vervolgens aan vele klanten in binnen- en inmiddels ook buitenland verkopen. Onderdeel van de producten zoals we die leveren kan overigens ook hardware zijn (tokensystemen ter identificatie, plastic passen om in onze systemen opgeslagen data te kunnen benaderen), maar dat kopen we in en maken we onderdeel van ons totaalproduct.

 

Dat is dus ook weer anders dan dat je zelf die tassen gaan ontwikkelen/bouwen die moeten samenwerken met je software.

Link naar reactie
  • 0

Idd, dat valt bewust buiten onze focus. Jij maakt je ijzer toch ook niet zelf? :)

 

Het verschil zit hem in de definitie 'maakindustrie', die duidt op productontwikkeling. In dat eerste voel ik mij niet thuis, in dat tweede wel :)

 

Een goede omschrijving lijkt me de " secundaire sector".

zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Secundaire_sector

Link naar reactie
  • 0

Jeroen, het gaat niet om enige kwalificatie. Elke ondernemer betekent evenveel voor de economie. Maar zoals Herman het ook bedoelde, moet je als "maak" ondernemer basismaterialen inkopen, om je eindproduct te "maken". Voor een spuitgieter is dat dus granulaat, voor een machinefabriek allerlei metalen in allerlei vormen. Voor een elektra/elektronica zijn dat onderdelen en draden die toegepast moeten worden om schakelkasten e.d. te "maken". Vaak wordt daar in eigen beheer ook de programmering van onderdelen gedaan.

Link naar reactie
  • 0

 

Dat snapte ik wel. Maar dat is geen hardware.

 

Marshmellows zijn ook geen hardware, maar als je ze maakt in een fabriek dan ben je wel "maak-industrie". In de VS is "software ontwikkeling" een aparte categorie, los van dienstverlening. Hier moet ik bij software ontwikkeling altijd overal invullen "dienstverlening". Maar software ontwikkeling is geen dienstverlening, het is productontwikkeling en -verkoop. Ik vind dat maak-industrie.

Link naar reactie
  • 0

 

Dat snapte ik wel. Maar dat is geen hardware.

 

Marshmellows zijn ook geen hardware, maar als je ze maakt in een fabriek dan ben je wel "maak-industrie". In de VS is "software ontwikkeling" een aparte categorie, los van dienstverlening. Hier moet ik bij software ontwikkeling altijd overal invullen "dienstverlening". Maar software ontwikkeling is geen dienstverlening, het is productontwikkeling en -verkoop. Ik vind dat maak-industrie.

 

Lieve Christine. Jij hoeft toch geen "bits" in te kopen om die software uit je hersenen samen te stellen?

 

Macro-economisch gezien vindt er geen verplaatsing van hardware plaats.

Link naar reactie
  • 0

@PJ wat is het doel van je vraagstelling en wat wil je er mee bereiken?

 

Ik vroeg me (met Herman) af hoeveel ondernemers er op HL zitten die (nog) hardware produceren. De discussie in andere topics gaat vaak over banen en werk. In de industrie en MKB moet je daar wel hardware-productie tegenover hebben staan. Is de samenstelling van ondernemers op HL wel een geloofwaardige doorsnee van de maatschappelijke samenstelling?

Link naar reactie
  • 0

Dus de vraag achter je vraag is:

Is de samenstelling van ondernemers op HL wel een geloofwaardige doorsnee van de maatschappelijke samenstelling?

 

Waarmee mij vorige vraag blijft staan.

Wat is het doel van deze vraag en wat wil je ermee bereiken?

 

 

Daar voeg ik dan nog aan toe.

Waarom spreek je over "een geloofwaardige doorsnee"?

Wat moet er geloofwaardig gemaakt worden en alweer, met welk doel stel je deze vraag en wat wil je ermee bereiken?

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is duidelijk. Ik wil zien of de verhouding van de "maak" ondernemers en "dienst" ondernemers dramatisch verandert in de maatschappij. Dat er op HL een scheve verhouding is, is niet zo gek, omdat het internet het ultieme communicatiemedium is voor "dienst" ondernemers. Ik vraag me ook af of de "maak" starters b.v. wel goed bereikt worden......

Link naar reactie
  • 0

Als ik je goed begrijp heb je dus zelf al een duidelijke definitie van een maakstarter en hoeveel dit er zijn.

Nu wil je alleen even checken of de verhouding starters tot maak starters op HL ook terug te vinden is.

 

Had je dan niet beter een andere vraag kunnen stellen ?

 

Ik weet nog niks. Het enige dat we nu weten is dat er 6 "maak" ondernemers aanwezig zijn. Daarna komen er nog allerlei andere vragen opborrelen......

Link naar reactie
  • 0

Even een toelichting:

 

Ik ben zelf degene geweest die in het verleden hier hard heeft geroepen dat er meer "maak" ondernemers moeten komen die ervoor zorgen dat er ook weer meer "maak" banen komen. Inpakken alleen is ook een dienst. Nee, echt maakwerk dus. Vanaf het ontwikkelen van een product inkopen van grondstoffen/onderdelen, samenstellen produceren en in werking stellen. Zoals Herman met zijn tillers en ik met mijn ophangsystemen. Je kunt je afvragen of er nog wel "maak" starters de kans hebben om hier in NL te starten? Als het aantal "maak" starters geminimaliseerd is, zou het eens onder de lopen moeten worden genomen om dat aantal weer omhoog te kunnen krijgen waardoor er ook weer meer "maak" banen ontstaan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.