• 0

Financial lease voor auto?

Beste mede-forumleden,

 

Ik ben voornemens een Lexus IS200h aan te schaffen. De 14% bijtelling maakt voor mij deze auto extra interessant, en kom hierdoor ook in aanmerking voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek.

 

Om niet in een keer een behoorlijk kapitaal uit mijn onderneming te onttrekken heeft het mijn voorkeur een voor een deel van deze investering een financial leasecontract aan te gaan.

 

Het gaat om een auto van 32k, waarvoor ik 20k wil financieren.

Persoonlijk leek het mij interessant om de auto 4 jaar te rijden, en daarna weer in te ruilen op een andere nieuwe auto.

Om de maandelijkse annuiteit zo laag mogelijk te houden zat ik te denken aan een slottermijn van 9.5k. Maar wat is wijsheid?

 

Kunnen jullie tips geven met betrekking tot looptijd van zo'n contract en slottermijn.

 

Alvast bedankt.

 

Tom

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Marco,

 

Ik heb reeds een offerte ontvangen voor 20k financiering met een looptijd van 48 maanden en een slottermijn van 9,5k.

Maandtermijn wordt dan 315 euro.

 

De maandelijkse afschrijving van de auto, uitgaande van een restwaarde na 48 maanden van 15k, komt uit op 350 euro per maand.

 

Is deze opzet dan handig? Of is het voor financial lease verstandiger om te kiezen om geen slottermijn te hanteren, of bijvoorbeeld een kortere looptijd? M.a.w. zijn er specifieke do's en don'ts waar ik rekening mee moet houden?

Link naar reactie
  • 0
Ik ben voornemens een Lexus IS200h aan te schaffen. De 14% bijtelling maakt voor mij deze auto extra interessant, en kom hierdoor ook in aanmerking voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek.

 

huh?

 

quote belastingdienst:

 

Voor sommige investeringen hebt u geen recht op investeringsaftrek. Het gaat dan om:

 

investeringen in bepaalde bedrijfsmiddelen, zoals woonhuizen, grond, dieren, personenauto's die niet bestemd zijn voor beroepsvervoer, vaartuigen voor representatieve doeleinden, effecten, vorderingen, goodwill en publiekrechtelijke vergunningen

bedrijfsmiddelen die zijn bestemd voor verhuur of voor gebruik in het buitenland

bedrijfsmiddelen die minder dan € 450 per stuk kosten

 

 

edit: ik zie dat het wel telt voor zeer zuinige auto's :-[

 

 

Zeer zuinige auto's en nulemissieauto’s komen wel in aanmerking voor kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. Een personenauto is zeer zuinig als de CO2-uitstoot van de auto niet hoger is dan 95 gram per kilometer bij een auto die op diesel rijdt, of niet hoger dan 110 gram per kilometer bij een auto die niet op diesel rijdt. Een nulemissieauto is een auto waarvan de CO2-uitstoot 0 gram per kilometer is
.
Link naar reactie
  • 1

henk, volgens mij zie je even de over het hoofd dat zeer zuinige auto's (14% bijtelling) ook (nog) onder de investeringsaftrek vallen

 

@TomNL,

het afstemmen van de aflossingstermijn op de maandelijkse afschrijving door een hoge slottermijn heeft zakelijk gezien weinig nut.. belangrijk nadeel van een hoge slottermijn is dat je die op het eind van de looptijd van de lening in 1x moet ophoesten. en aangezien jij over 4 jaar vast weer een nieuwe auto wilt en je normaal gesproken dan de inruilwaarde in mindering word gebracht op de nieuwe auto. Moet je dan alsnog die 9,5k uit je eigen liquiditeit halen. of je moet een nieuwe lening afsluiten.. want de 15k die je verwacht te krijgen voor je lexus komt niet beschikbaar.

Dus daarom lijkt mij een hoge slottermijn niet handig, tenzij je nagenoeg zeker bent dat je onder normale omstandigheden over 4 jaar wel 9,5k kunt vrijmaken uit je bedrijf.

 

Ik zou eerder kiezen voor gewoon hogere maandlasten zodat de lening na 4 jaar is afgelost en je je nieuwe auto (aannemende dat het een even dure is) niet meer hoeft te financieren ofwel een langere looptijd van de lening als je de maandlasten laag wilt houden (en een goedkopere auto is ook een optie voor lagere maandlasten :) )

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het hangt er ook vanaf wat je situatie is. Als je verder een weinig kapitaalintensief bedrijf hebt en de liquiditeit (op termijn) geen issue is zou ik z.s.m. aflossen. Financieren is tenslotte duurder.

 

Volgens mij moet je de auto wel minimaal 5 jaar houden of anders een deel investeringsaftrek terugbetalen. Hoe dat precies zit weet ik niet zeker.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.