Maar liefst 84 procent van de Nederlandse marketeers is het eens met de stelling dat de consument steeds meer genoeg krijgt van alle marketingkunstjes. In de Grote Marketing Enquête 2004 van het Tijdschrift voor Marketing, uitgevoerd onder 182 marketeers door Trendbox, blijkt dat marketing een vak in crisis is. Driekwart van de marketeers verwacht dat het maatschappelijk verzet tegen alle marketingprikkels zal toenemen. Zelfs de eigen doelgroepen van de marketeer zullen zich langzaam maar zeker afkeren van alle marketingprikkels, denkt 72 procent van de ondervraagde marketeers. In lijn daarmee voorziet men ook meer maatschappelijk verzet tegen marketing, er is zelfs een krappe meerderheid (58 procent) te vinden voor meer regelgeving op dit gebied. De marketeer denkt dus niet dat de beroepsgroep zelf in staat is om de zaak in de hand te houden.
<..>
Bijna evenveel zorgen maakt men zich nu over de overkill van producten, diensten en prikkels richting consument of doelgroep, waardoor het steeds lastiger wordt om te ontsnappen uit die ‘clutter’. De marketeer vreest dat men blijft hangen in de aanpak en dat er geen ruimte voor creativiteit en innovaties meer is.
Mijn indruk is dat de crisis zich vooral afspeelt aan de vakmatige kant. De essentie van marketing is immers relevante onderscheiding en die realiseer je niet door de standaard draaiboeken te hanteren of de laatste trends na te apen. Het vak heeft kortom behoefte aan originals en niet aan overschoolde professionals. Hoewel scholing natuurlijk helemaal geen kwaad kan.
Hiep hiep hoera: honderd jaar A4 (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
TwaBla
TwaBla
Marketeers hebben last van een collectieve depressie, zo blijkt uit een onderzoek van het Tijdschrift voor Marketing.
Mijn indruk is dat de crisis zich vooral afspeelt aan de vakmatige kant. De essentie van marketing is immers relevante onderscheiding en die realiseer je niet door de standaard draaiboeken te hanteren of de laatste trends na te apen. Het vak heeft kortom behoefte aan originals en niet aan overschoolde professionals. Hoewel scholing natuurlijk helemaal geen kwaad kan.
Hiep hiep hoera: honderd jaar A4
(DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/3664-marketing-is-een-kunstje-dat-niet-meer-werkt/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
19 antwoorden op deze vraag