Na lange tijd meelezen, toch zelf maar eens een account aangemaakt en ik hoop dat iemand mij snel verder kan helpen :)
Na mijn administratie eerst in excel te hebben gedaan ben ik nu overgestapt op Snelstart.
Ik ben bekend met dit programma, maar niet qua BTW verwerking. (Ik kan wel gewoon de standaard dingen als inboeken facturen in- en verkoop, kas, bank etc, maar heb dit nooit hoeven te doen met BTW)
Nu wil ik dit graag voor morgen ::) in Snelstart overgezet hebben voor mijn kwartaalaangifte (ik weet het, niet echt op tijd, maar het moet te doen zijn in een dag, ik ben nog een kleine ondernemer ;) en ik heb dit programma pas sinds gisteren), maar ik hoef allen de opzet te weten en dan lukt het verder wel.
Ik hoop heel erg dat iemand mij hiermee kan helpen.
Mijn vraag:
Hoe boek ik een inkoopfactuur in?
Onder welke grootboekregel?
Ik loop namelijk al vast bij de 1e factuur die ik in wilde boeken:
subtotaal artikelen: €63,51 (incl BTW) excl. BTW is dit €51,35
verzendkosten : €7,50 (incl BTW) excl. BTW is dit €6,30 (BTW is €1,20)
Totaal €71,01
BTW hoog €10,95
Nu is dit meteen een factuur die naar mijn idee nogal onduidelijk is, maar ik wil hem graag snappen :)
Als ik het goed begrijp is die €71,01 opgebouwd uit de €51,35 (artikelen ex btw) + €10,95 (btw artikelen) + €1,20 (btw verzendkosten) + €7,50 (verzendkosten incl. btw) Dan kom ik op €71,00 uit (dit is een afronding, vandaar de 0,01 verschil)
Het betreft deze factuur.
Hoe kan ik deze op de juiste manier inboeken?
En sowieso; hoe kan ik een factuur juist inboeken? Welke grootboekregel dien ik te gebruiken en moet ik incl. of excl. BTW invoeren? Moet ik de BTW onder een andere grootboekregel invoeren of niet? En boek ik de verzendkosten apart (en dan incl. of excl. btw?) of moeten die gewoon bij de rest van de factuur?
Het is misschien een wat ingewikkeld verhaal, maar ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen :)
Ik wil eigenlijk dus gewoon weten (om een lang verhaal kort te maken ::) );
-inkoopfactuur: welke grootboekregel gebruik ik?
-moet deze factuur incl. btw worden ingeboekt, of juist excl. en boek ik de BTW onder een andere grootboekregel?
-hoe boek ik de verzendkosten?
Hetzelfde geldt voor verkooporders:
-Onder welke grootboekregel boek ik deze en ook hier weer dezelfde vragen; boek ik hem inc. of excl. btw en wat doe ik met de verzendkosten?
Als iemand dit weet, of een voorbeeldinboeking heeft dan zou je me dolblij maken :)!
Ik neem aan dat het voor buitenlandse facturen op dezelfde manier werkt (bij degene waar ik btw over heb betaald uiteraard, ik neem aan dat de anderen "gewoon"ingeboekt kunnen worden).
Verder is het voor mij duidelijk hoe het werkt met leveranciers invoeren, bank overboekingen (behalve betalingen die zijn gedaan vanuit privé, direct naar leverancier, dus niet via zakelijke rekening, maar dat komt nog wel :))
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
olli
olli
Na lange tijd meelezen, toch zelf maar eens een account aangemaakt en ik hoop dat iemand mij snel verder kan helpen :)
Na mijn administratie eerst in excel te hebben gedaan ben ik nu overgestapt op Snelstart.
Ik ben bekend met dit programma, maar niet qua BTW verwerking. (Ik kan wel gewoon de standaard dingen als inboeken facturen in- en verkoop, kas, bank etc, maar heb dit nooit hoeven te doen met BTW)
Nu wil ik dit graag voor morgen ::) in Snelstart overgezet hebben voor mijn kwartaalaangifte (ik weet het, niet echt op tijd, maar het moet te doen zijn in een dag, ik ben nog een kleine ondernemer ;) en ik heb dit programma pas sinds gisteren), maar ik hoef allen de opzet te weten en dan lukt het verder wel.
Ik hoop heel erg dat iemand mij hiermee kan helpen.
Mijn vraag:
Hoe boek ik een inkoopfactuur in?
Onder welke grootboekregel?
Ik loop namelijk al vast bij de 1e factuur die ik in wilde boeken:
subtotaal artikelen: €63,51 (incl BTW) excl. BTW is dit €51,35
verzendkosten : €7,50 (incl BTW) excl. BTW is dit €6,30 (BTW is €1,20)
Totaal €71,01
BTW hoog €10,95
Nu is dit meteen een factuur die naar mijn idee nogal onduidelijk is, maar ik wil hem graag snappen :)
Als ik het goed begrijp is die €71,01 opgebouwd uit de €51,35 (artikelen ex btw) + €10,95 (btw artikelen) + €1,20 (btw verzendkosten) + €7,50 (verzendkosten incl. btw) Dan kom ik op €71,00 uit (dit is een afronding, vandaar de 0,01 verschil)
Het betreft deze factuur.
Hoe kan ik deze op de juiste manier inboeken?
En sowieso; hoe kan ik een factuur juist inboeken? Welke grootboekregel dien ik te gebruiken en moet ik incl. of excl. BTW invoeren? Moet ik de BTW onder een andere grootboekregel invoeren of niet? En boek ik de verzendkosten apart (en dan incl. of excl. btw?) of moeten die gewoon bij de rest van de factuur?
Het is misschien een wat ingewikkeld verhaal, maar ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen :)
Ik wil eigenlijk dus gewoon weten (om een lang verhaal kort te maken ::) );
-inkoopfactuur: welke grootboekregel gebruik ik?
-moet deze factuur incl. btw worden ingeboekt, of juist excl. en boek ik de BTW onder een andere grootboekregel?
-hoe boek ik de verzendkosten?
Hetzelfde geldt voor verkooporders:
-Onder welke grootboekregel boek ik deze en ook hier weer dezelfde vragen; boek ik hem inc. of excl. btw en wat doe ik met de verzendkosten?
Als iemand dit weet, of een voorbeeldinboeking heeft dan zou je me dolblij maken :)!
Ik neem aan dat het voor buitenlandse facturen op dezelfde manier werkt (bij degene waar ik btw over heb betaald uiteraard, ik neem aan dat de anderen "gewoon"ingeboekt kunnen worden).
Verder is het voor mij duidelijk hoe het werkt met leveranciers invoeren, bank overboekingen (behalve betalingen die zijn gedaan vanuit privé, direct naar leverancier, dus niet via zakelijke rekening, maar dat komt nog wel :))
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/36646-snelstart-factuur-inboeken/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag