• 0

Nieuw boekjaar boeking btw-afdracht

Het volgende lijkt op een totale verstandsverbijstering en dat is het waarschijnlijk ook maar ik kom er op het moment helemaal niet uit!. Wie kan mij helpen.

 

Ik moet een beginbalans opstellen voor 2012. Op de eindbalans over 2011 staat een creditboeking 'BTW-afdracht' a 800. Deze creditboeking neem ik een op een mee naar het nieuw jaar maar ik moet daar een tegenrekening tegenover hebben staan anders is er immers geen permanence. Welke tegenrekening moet ik gebruiken?.

 

? (D) 800

BTW-afdracht © 800

 

later in de eerste maand van 2012 natuurlijk

BTW-afdracht (D) 800

Bank © 800

 

Het gaat mij derhalve om die ?

 

Alle hulp wordt meer dan gewaardeerd, alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ik het goed begrijp heb je blijkbaar alleen een BTW schuld per 31-12-2011.

Dit moet geheel in het Eigen (ondernemers)vermogen zitten.

 

Boeking: Kapitaal (Eigen/ondernemersvermogen) aan BTW vorig jaar.

Het kapitaal (Eigen/ondernemers)vermogen komt of debet te staan of negatief credit.

 

Link naar reactie
  • 0

Goede middag Andries75

 

Helaas zet Brood je op het verkeerde been.

BTW heeft niets met het eigen vermogen van doen.

 

Na of bij het afsluiten van een boekjaar zorg je ervoor dat de BTW positie op de BALANSrekening "BTW vorige jaren" terecht komt.

 

Ontvangst of betaling wordt op deze rekening tegengeboekt.

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Link naar reactie
  • 0

"Als ik het goed begrijp heb je blijkbaar alleen een BTW schuld per 31-12-2011"

 

Dit is correct, ik moet een beginbalans opstellen en de enige post die ik te verwerken heb in de beginbalans is een BTW-schuld per 31-12-2011 a 800 euro. Uitgaande van deze veronderstelling, zit ik een beetje in de goeie richting met

 

Kapitaal (D) 800

Afdracht BTW © 800

 

en dan bij afdracht van de BTW:

 

Afdracht BTW (D) 800

Bank © 800

 

Snap overigens werkelijk niet dat ik zo iets simpels niet even kortsluit, ben **** al jaren bezig en struikel nou hierover, gewoon even helemaal de kluts kwijt denk ik. Trouwens bedankt voor alle input.

Link naar reactie
  • 0

Beste Andries75,

 

Je boekt een begin balans toch in zijn geheel, Je begin balans is niets anders dan je eindbalans na winstverdeling en dat moet een evenwichtsjournaalpost zijn. Je hebt voor individuele posten geen tegenrekening nodig als je het geheel in 1x boekt.

Link naar reactie
  • 0

"Als ik het goed begrijp heb je blijkbaar alleen een BTW schuld per 31-12-2011"

 

Dit is correct, ik moet een beginbalans opstellen en de enige post die ik te verwerken heb in de beginbalans is een BTW-schuld per 31-12-2011 a 800 euro. Uitgaande van deze veronderstelling, zit ik een beetje in de goeie richting met

 

Kapitaal (D) 800

Afdracht BTW © 800

 

en dan bij afdracht van de BTW:

 

Afdracht BTW (D) 800

Bank © 800

 

Snap overigens werkelijk niet dat ik zo iets simpels niet even kortsluit, ben **** al jaren bezig en struikel nou hierover, gewoon even helemaal de kluts kwijt denk ik. Trouwens bedankt voor alle input.

 

Ik denk dat het een opstart is uit de losse pols ;) Ik heb aangenomen dat je een nieuwe beginbalans opstelt uit slechts deze posten.

 

Buiten dat als de €800 de enige schuld is aan BTW over het jaar (saldo) zou je alsnog gebruik kunnen maken van de

Kleine Ondernemers Regeling. Dit doen per suppletie of bij de 2e kwartaal aangifte BTW van 2012

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Aanvullend:

Ik had het ook al genoemd, een betere benaming waar het op de balans komt is “BTW vorig jaar” (i.p.v. Afdracht)

 

Roel heeft natuurlijk wel het essentiele punt dat de Beginbalans wel onderbouwd dient te zijn uit de eindiging van 2011. Daar je de schuld per bank betalen kunt, levert dit mede direct de vraag of ook niet een banksaldo vanuit 2011 op de balans dient te staan. Saldo per 31-12-2011 ?

Als dat tenminste een zakelijke saldo moet voorstellen.

 

Link naar reactie
  • 0

"Roel heeft natuurlijk wel het essentiele punt dat de Beginbalans wel onderbouwd dient te zijn uit de eindiging van 2011"

 

Uiteraard!, maar dan moet mijn klant wel een eindbalansje aan kunnen leveren over 2011 en laat ik het erop houden dat ik geheel vanuit het niets een begin moet maken met de betreffende administratie o.b.v. schamele aanwezige informatie!

 

"Daar je de schuld per bank betalen kunt, levert dit mede direct de vraag of ook niet een banksaldo vanuit 2011 op de balans dient te staan. Saldo per 31-12-2011 ?"

 

Is uiteraard meegenomen, zie voor de rest boven.

 

In ieder geval ontzettend bedankt voor jullie input m.n. brood. Ga jullie vast wel meer spreken in de toekomst, bedankt!.

Link naar reactie
  • 0

 

Maar even ingevoegd. HL heeft een aantal goeie adviseurs en experts die hun kennis ter beschikking stellen aan ondernemers. Als collega's daaruit putten, wordt het een beetje wrang. Dat kan iedere betaalde adviseur zich wel indenken. Kom eerst kennis brengen voordat je kennis komt halen.

 

;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 290 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.