• 0

Maandomzet inboeken of alle facturen apart

Wij hebben al een aantal jaren een webwinkel en boeken alle verkoopfacturen apart in.

Dit vergt behoorlijk wat tijd en volgens mij is dat niet nodig.

De klant betaalt vooruit en is voor 99% particulier.

Mijn vraag is of ik wel alle facturen apart MOET inboeken of dat ik ook een maandomzet in 1x mag inboeken.

Volgens mij hoef ik particulieren ook geen factuur te sturen, toch?

Bedankt voor jullie reactie alvast!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Belangrijk is dat de onderliggende stukken aanwezig zijn. Volgens mij mag je best een totaalbedrag als 'verdichting' boeken zolang als er maar aansluiting is en de onderliggende stukken terug te vinden zijn.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Hallo Astrid,

 

Wat bedoel je precies met onderliggende stukken?

Als je maandelijks 1 verzamelboeking maakt (voor mij Snelstart) en dat matched met de binnengekomen betalingen van de klanten in die maand, dan heb je toch een aantoonbaar verhaal?

Link naar reactie
  • 0

De factuur is sowieso onderdeel van je administratie dus die moet je bewaren. Je mag ook met de hand administreren dus hoe je het inboekt maakt niet veel uit.

 

Aan de andere kant is controle erg belangrijk dus het proces automatiseren zou ook een slimme optie kunnen zijn. Dan kan je de facturen categoriseren en overzichten daaruit halen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Automatiseren is natuurlijk het mooiste, maar als we puur kijken naar of het mag of niet begrijp ik hieruit dat het niet uitmaakt hoe je de facturen inboekt als de boekhouding maar overeenkomt met de binnengekomen betalingen?

Uiteraard wordt het minder overzichtelijker wanneer je alle klanten op een hoop veegt, maar uiteindelijk gaat het toch om de maand/jaaromzet?

Link naar reactie
  • 0
Retired Mod     7,5k 30 1439

nee zo eenvoudig is het niet, je zult aansluiting moeten hebben met de verzonden facturen en niet alleen met de betalingen. Nu kan het zijn dat je misschien weinig onbetaalde facturen hebt maar evengooed, de facturen uit je webshop moeten als omzet verantwoord, je mag daarbij best een verzammelboeking maken maar je moet dus wel snel kunnen aantonen welke facturen in de verzamelboeking zitten

Link naar reactie
  • 0

Hoeft niet. Kun jij uit je webshop een overzichtje toveren wat er in maand X gefactureerd is en aan wie?

Dan kun je op basis daarvan de boeking maken:

8xxx omzet artikel 1.... 100

8xxx omzet artikel 2..,,. 200

1700 btw hoog afdr 57

1300 debiteuren 357

 

Vervolgens boek je de betalingen daar weer op af. Meestal zal het matchen, maar soms blijft er wat open staan , omdat mensen op de 31e bestellen en op de 2e van de volgende maand de betaling op jouw rekening is bijgeschreven.

 

Als jij desgewenst kan achterhalen welke facturen er per einde vd maand nog openstonden, heb je daarmee volgens mij afdoende aansluiting voor zowel omzet als btw.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Zou je een kleine toelichting kunnen geven.

 

Ik vermoed dat je werkt met het kasstelsel.

Dat je bijna 100% ontvangt via je bank.

 

Stel dat je 100 orders per maand hebt en ze zijn allemaal 10 euro (btw laat ik even buiten beschouwing)

 

Dan zul je in je bankboek per jaar 1200 mutaties moeten verwerken. Dus dat is bij een controle al eenvoudig traceerbaar.

 

Als je de omzetkant dan met een verzamelfactuur per maand inboekt heb je toch een prima overzicht?

 

Edit: volgens mij zitten Marcel en ik op 1 lijn (had even een gewaardeerd HL-lid aan de foon tijdens het reageren)

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan de de ontvangen betalingen een uniek nummer hebben wat ook naar de bestelling verwijst en naar het afleveradres.

 

Als je nu dit uniek nummer direct op de opbrengstkaart vermeldt kun je volgens mij volstaan met het boeken van de Bankafschriften.

 

Als je nu de bestellingen e/o levering bewaart en daarnaast een kopie van de zakelijke rekeningen dan sluit m.i. het geheel.

 

Met vriendelijke groet,

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik blijf er bij of een of ander niet valt te automatiseren. Export vanuit je webwinkel en import in je boekhoudingspakket. Een beetje moderne software beschikt toch wel over die functionaliteit?

 

binnen Snelstart is importeren van externe bestanden zondermeer mogelijk. belangrijk is dat de gegevens uit je webwinkel en de bankontvangsten per tijdvak op eenvoudige wijze zijn te controleren. Er is niets tegen het "verdichten vvan gegevens/boekingen, zolang de informatie bij een controle gemakkelijk is aan te sluiten. Die gegevens heb je ook nodig vor je BTW aangifte.

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.