• 0

Ondernemingsplan afgewezen

Mijn plan is afgewezen door een adviesbureau die de haalbaarheid van mijn ondernemingsplan heeft getoetst voor het uvw. Mijn business model is te risicovol, ik vind dit van niet. Bepaalde punten in de plan zijn goed uitgelegd maar worden toch negatief beoordeeld in het rapport, na 6 maanden werk een harde klap. Zou een vriendelijk persoon een soort second opinion kunnen doen voor mij? ik kan mijn plan niet hier plaatsen te veel prive om op het net te zetten.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 1

Ik wil er best naar kijken als je het via pm stuurt maar dan voegt jouw bericht weinig toe aan HL. Wellicht kan je hier toch wat anonieme informatie delen wat jouw plannen ongeveer inhouden. Komen ongetwijfeld reacties op.

 

Edit: ik zie nu dat je deze vraag ook al eerder gesteld hebt en dat het toen al snel opgelost was:

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=18;action=display;threadid=39312;start=msg366914#msg366914

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn plan is om hout te importeren en vooraad te houden en dit door verkopen aan meubel makers en timmerbedrijven o.a. Ik heb rekening gehouden met de keurmerken voor duurzaam hout (FSC) en dit in mijn plan doorverwerkt, maar ook dit word als een risico gezien, klanten vinden word ook als een risico gezien ook hier heb ik een duidelijk werkwijze in mijn plan, ook dit is een risico volgens de adviseur van het uvw en ook de levering van het hout word als risico gezien, ik geef in mijn plan duidelijk aan dat het word uitbesteedt aan een transport bedrijf. Het is een flinke lening die ik aanvraag begrijp dat ze erg kritisch zijn maar begrijp de punten die ze aan halen niet.

 

Edit: Klopt ja het is toen na gekeken en afgewezen

Link naar reactie
  • 0

Ondernemen is risico's nemen en ik ga er vanuit dat het uwv daar in mee gaat. Maar wellicht is het uwv van mening dat je het vinden van klanten te rooskleurig voorstelt.

 

Heb je ervaring in deze branche, beschik je over een netwerk en hoe zijn je contacten daarbinnen. En het zou al heel anders worden als je concreet toezeggingen hebt van afnemers. dus niet alleen kijken of er een markt voor is maar daadwerkelijk de boer op.

 

Link naar reactie
  • 0

ik wil er ook wel naar kijken. Stuur maar per pm.

 

Het UWV hangt erg aan de E-scan. Heb je die test doorstaan? In ieder geval wel positief dat het UWV in ieder geval een deskundige erbij gehaald heeft, want ze zijn ook in staat om met eigen (on)deskundigheid te beslissen.

Hoog-laagbed nodig? Kopen of huren, wij installeren bij u thuis!

http://www.wcon.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb duidelijk een plan om klanten te bereiken middels eigen web site, klanten bezoek, acquisitie, flyers bij bedrijven met prijs acties.. de prijs is waar ik sterk in ben en dit is wel een belangrijke punt om klanten aan te trekken.

 

Ervaring in de branche zelf heb ik niet maar ik word ondersteund door mijn broer(15 jaar ervaring) die ook de leverancier is van het hout. Toezegingen zijn geen opties in dit branche je kan bijvoorbeeld niet met een sample werken, men wil het zien en voelen.

 

Volgens de adviseur zelf is er wel een markt voor de branche. Ik heb zelf onderzoek gedaan er zijn hier uit potiantele klanten gekomen.

Link naar reactie
  • 0
Ik heb rekening gehouden met de keurmerken voor duurzaam hout (FSC) en dit in mijn plan doorverwerkt, maar ook dit word als een risico gezien

 

kan me niet voorstellen dat het leveren met een keurmerk een risico is, vraag me dan ook af wat voor motivatie hier voor aangedragen wordt.

 

en wellicht is jouw plan te veel op het product geschreven in plaats vanuit de behoeft van de klant.

Link naar reactie
  • 0

Mijn plan is om hout te importeren en vooraad te houden en dit door verkopen aan meubel makers en timmerbedrijven o.a.

 

Het doel van het UWV is om mensen uit de uitkering en aan het werk te krijgen, niet per se om het ondernemerschap te bevorderen of de economie te stimuleren. Ik kan me daarom voorstellen dat het UWV positief kijkt naar plannen om als dienstverlener met lage investeringen te starten, maar huiverig is voor plannen die draaien om fysieke handel of productie met relatief grote investeringen en voorraden.

 

Hoe financier je in jouw plan de houtvoorraad?

Link naar reactie
  • 0

Mijn plan is om hout te importeren en vooraad te houden en dit door verkopen aan meubel makers en timmerbedrijven o.a.

 

Het doel van het UWV is om mensen uit de uitkering en aan het werk te krijgen, niet per se om het ondernemerschap te bevorderen of de economie te stimuleren. Ik kan me daarom voorstellen dat het UWV positief kijkt naar plannen om als dienstverlener met lage investeringen te starten, maar huiverig is voor plannen die draaien om fysieke handel of productie met relatief grote investeringen en voorraden.

 

Hoe financier je in jouw plan de houtvoorraad?

Ik financier 50% van het voorraad zelf. Ik weet niet of ze bij het uvw ook zoals jij beweert denken, werk is werk of je het nu met voorraad doet of een kleine schoonmaak bedrijf opzet. Er is een potje voor ondernemers en mijn plan is afgewezen door een particulier haalbaarheids advies bureau.. niet door de uvw de uvw neemt alleen de advies over.

Link naar reactie
  • 1

ik heb even gescand en er zitten tekortkomingen in het financiële deel. Je privé is niet compleet (of zijn er alternatieve inkomsten?), je liquiditeitsbegroting is niet compleet (slechts voor 1 jaar, geen aflossing, geen BTW, geen opname privé; waar ga je van leven?), exploitatie en liquiditeitsbegroting zijn niet in overeenstemming met elkaar (als ik het zo snel goed gezien heb), je houdt geen werkkapitaal aan (na start is al het geld op), je houdt geen rekening met aanloopperiode, je hebt geen verantwoording van je omzetaannames.

 

Als jij mijn klant was, had ik je met dit plan niet door laten gaan. Ik begrijp echter dat je geen begeleiding in de voorbereiding gehad hebt. Tja, het UWV moet op een houtje bijten tegenwoordig. Wat had ik laten veranderen? Ten eerste houd ik niet van deze vorm (te strak vastgehouden aan IMK model, teveel vraag-antwoord vorm, te weinig inspirerend zo. Ik adviseer altijd er je eigen tekst van te maken en die modelletjes links te laten liggen of te benutten als bron van informatie voor je uiteindelijke tekst), maar vooral vanwege de onvolkomenheden in financieel plan. Overigens heb ik de rest van je tekst zo goed als niet gelezen, dus daar kan ik weinig over zeggen. Wel vind ik de verwevenheid met je broer en investeren in bosgrond in Turkije in plaats van gewoon voorraad inkopen een twijfelachtige. Ik ben dan ook wel benieuwd naar de exacte formulering van IMK.

 

Ik zeg niet dat een slecht plan is, maar ik kan me voorstellen dat het niet overtuigend overgekomen is. En ondernemingsplan is goed als het financiële plaatje positief is aan het eind (klopt bij je, min of meer), volledig is (is bij jou niet) en geen reken fouten heeft (kan ik niet zo 123 zien). Maar men moet je ook nog geloven en dat kan wel eens het zwakste punt zijn in je plan.

 

Wat te doen? Zorg voor werkkapitaal, zorg voor aanloopperiode (maak een jaar 1 dat realistisch is), zorg dat financiële plaatje compleet is. Liefst ook nog werken aan de vorm. Het is nu 37 pagina's vraag antwoord en standaard tabellen. Beter is 15 pagina's inspirerende tekst met een compleet en realistisch financieel plaatje. En maak je als ondernemer vrij in de plannen. Je bent heel eerlijk geweest en dat is te prijzen, maar de verwevenheid met je broer en Turkije is een probleem schat ik zo in. En wat verder hier al opgemerkt is over al bestaande relaties met afnemers en intentieverklaringen voor afname van hout bij jou kan erg zinvol zijn.

 

Tot zover. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Hoog-laagbed nodig? Kopen of huren, wij installeren bij u thuis!

http://www.wcon.nl

Link naar reactie
  • 0

Mijn plan is om hout te importeren en vooraad te houden en dit door verkopen aan meubel makers en timmerbedrijven o.a.

 

Het doel van het UWV is om mensen uit de uitkering en aan het werk te krijgen, niet per se om het ondernemerschap te bevorderen of de economie te stimuleren. Ik kan me daarom voorstellen dat het UWV positief kijkt naar plannen om als dienstverlener met lage investeringen te starten, maar huiverig is voor plannen die draaien om fysieke handel of productie met relatief grote investeringen en voorraden.

 

Hoe financier je in jouw plan de houtvoorraad?

 

Dit is waar en niet waar. Het UWV bevorderd met name ook ondernemerschap, daar zijn de regels op gemaakt. En de gevraagde starterslening is binnen de norm, dus daar ligt het probleem niet. Het zou wel kunnen dat je totale kapitaalsbehoefte te hoog is, want je leent ook nog van je broer (achtergesteld). Ik werk te weinig met UWV om te weten of dit mag. Bij Bbz niet.

 

Fysieke handel is geen probleem, maar bijvoorbeeld wel financiering van zaken die naar het buiteland gaan (export uit NL naar Afrika bv) en investeringen die in het buitenland zijn (zoals bosgrond in Turkije). Dan is er niets terug te halen als het fout dreigt te lopen. Meestal worden de kapitaalgoederen verpand (tenminste, binnen Bbz) en dat kan dan niet effectief.

Hoog-laagbed nodig? Kopen of huren, wij installeren bij u thuis!

http://www.wcon.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Jos ik ga weer aan de slag, maar zoals ik lees zou het handiger zijn om het hele plan opnieuw te maken.

 

dat zou het beste zijn, maar je hebt alle inhoud al. Gewoon opnieuw schrijven vanuit het materiaal dat je hebt. Kijk ook eens op mijn website; er staat een gratis e-book(je) op over ondernemingsplan schrijven.

 

Weet je, dat is de pest met al die modelletjes (kvk, IMK, Qredits, ....). Je denkt dat je het goed doet en je hebt een boel tijd en energie erin gestopt, maar zo'n toetser die zo'n standaard invuloefening voor ogen krijgt denkt 'oh je, daar heb je der weer een' en je staat direct op achterstand. En dat vertellen ze er niet bij als je zo'n model krijgt. Maar nogmaals, in ieder geval moeten de cijfers compleet zijn, kloppen, realistisch zijn en onderbouwd met een goede toelichting.

 

Succes!

 

Jos Janssen

Hoog-laagbed nodig? Kopen of huren, wij installeren bij u thuis!

http://www.wcon.nl

Link naar reactie
  • 1
Weet je, dat is de pest met al die modelletjes (kvk, IMK, Qredits, ....). Je denkt dat je het goed doet en je hebt een boel tijd en energie erin gestopt, maar zo'n toetser die zo'n standaard invuloefening voor ogen krijgt denkt 'oh je, daar heb je der weer een' en je staat direct op achterstand. En dat vertellen ze er niet bij als je zo'n model krijgt. Maar nogmaals, in ieder geval moeten de cijfers compleet zijn, kloppen, realistisch zijn en onderbouwd met een goede toelichting.

 

De meeste instanties willen dat je hun eigen format gebruikt anders gaat je aanvraag direct de prullenbak in. Soms zijn het inderdaad wangedrochten met veel niet ter doende vragen maar ja!!!

 

De meest gemaakte fout is dat aanvragers veel te veel op details in gaan, de hoofdlijnen uit het oog verliezen en door weinig of geen financiele kennis een verkeerde opstelling van de cijfers maken.

 

Zo ook TS. heb zijn plan gelezen en gaat te veel op details in, plaatst kosten als activa op de balans en zo voort.

 

Hij heeft van het UWV wel ondersteuning gehad maar waarschijnlijk net niet op die punten om een goed plan te schrijven.

 

Ik ga hem vandaag even bellen en kijken of ik hem kan helpen de teksten aan te passen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

De meeste instanties willen dat je hun eigen format gebruikt anders gaat je aanvraag direct de prullenbak in. Soms zijn het inderdaad wangedrochten met veel niet ter doende vragen maar ja!!!

 

 

Mijn ervaring is anders. In ieder geval kun je de modellen wel gebruiken als leidraad, maar doe het nou niet letterlijk met vraag en al er bij.

 

Volgens mij heeft ts geen begeleiding gehad; zo staat het in het plan zelf. Is ook zeker niet meer standaard bij UWV

Hoog-laagbed nodig? Kopen of huren, wij installeren bij u thuis!

http://www.wcon.nl

Link naar reactie
  • 2
  • 0

9 mooie columns die eigenlijk iedereen gelezen moet hebben die met een ondernemingsplan bezig is. Jammer dat de meeste vragen over ondernemingsplannen komen van mensen bij wie het al afgewezen is.

 

Mijn ervaring is anders. In ieder geval kun je de modellen wel gebruiken als leidraad, maar doe het nou niet letterlijk met vraag en al er bij.

 

Je ziet heel veel mensen zelf aan de slag gaan met hun ondernemingsplan. tekst schrijven en financiele prognoses opstellen blijf toch een apart vak. Mensen gaan de vragen inderdaad letterlijk beantwoorden en maken het daarmee vaak onleesbaar of warrig. En een ander gemaakte fout is dat kosten vaak als activa opgenomen worden een fout die eigenlijk de doodsteek voor het plan is en waarmee het vaak in het ronde archief beland. ;)

 

Volgens mij heeft ts geen begeleiding gehad; zo staat het in het plan zelf. Is ook zeker niet meer standaard bij UWV

 

Te veel begeleiding is denk ik ook niet de juiste weg. Je ontneemt mensen de prikkel om er zelf achter aan te gaan. Als het zelf niet lukt om het plan goed te schrijven moet je er wel expertise bij halen. Maar of dat allemaal gesubsidieerd moet worden?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.