• 0

Stappenplan financiering mode schoenenwinkel

Beste allemaal,

 

Het ziet er naar uit dat ik een droom in vervulling kan laten gaan. Een fashion schoenen winkel starten. De situatie is als volgt:

 

* pand gevonden en in onderhandeling

* assortiment samengesteld en afspraken met Italiaanse leverancier zijn gemaakt

* de financiële gegevens cq haalbaarheid laat ik door een brancheorganisatie toetsten. Deze kosten financier ik zelf voor.

 

Met deze gegevens en het commerciële plan dat ik zelf heb geschreven ga ik naar de bank. Ervan uit gaan dat ik de financiering rond krijg. De stappen die daarna volgen zijn wat onduidelijk voor me! Met name hoe het werkt met de financiering.

 

Ik krijg het geld gestort op de rekening? Dan moet er 6 weken verbouwd worden en de inkopen moet gedaan worden. Maar de financiering moet ook worden betaald neem ik aan? Hoe werkt? Heeft iemand ervaring met een winkel, en wil mij daar mee inzicht over geven? Ik beschik zelf namelijk niet over verder eigen vermogen.

 

Ik ben benieuwd

 

Groetjes, Jac

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zonder eigen vermogen van minimaal 30% van de totale investeringsbehoefte is een financiering bij een bank uitgesloten.

 

De adviseur van de branchevereniging had jou daar op moeten wijzen alvorens aan de slag te gaan.

 

Is CBW/Mitex de betreffende branchevereniging?

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Het eigen vermogen bedoelde ik niet. Dat is aanwezig, en ben ik ook op gewezen. Alleen ik ben benieuwd hoe het daarna zal verlopen. Ervan uit gaande dat ik de lening krijg:

 

* Die kan ik op een bewuste dag 'laten in gaan' ?

* We hebben 6 weken nodig voor verbouwing, en ik kan dan pas inkopen gaan doen. Elke leverancier werkt weer anders.

 

Ondertussen moet de lening wel maandelijks terug betaald worden. Hoe doe ik dit? Hoe houdt ik het overzichtelijk?

Link naar reactie
  • 0

Bedrijfskrediet bij de ABN! Voor verbouwing, inkoop, marketing en overige kosten en aanloopkosten.

Dat is een stuk in de vorm van een lening ? en Rekening courant krediet?

 

Voor de lening zal dan een afspraak gemaakt worden wanneer de rente en aflossing betaald gaan worden, kan per maand of per kwartaal zijn.

Voor de rekening courant, wordt maximale limiet (=debetstand) en rentetarief afgesproken, mogelijk ook en afbouw vwb de limiet. Rente wordt normaliter per kwartaal in rekening gebracht. ( rente berekening alleen over het opgenomen bedrag)

Link naar reactie
  • 0

Dat weet ik nu nog niet. Dat zou inderdaad wel handig zijn denk ik! Je bedoelt dat de verbouwing van het pand, marketing onder de lening komen. En inkoop via rekening courant krediet?

 

verbouwing kan in de vorm van een lening, marketing,voorraad middels rekening courant.

Ik neem aan dat je in je plan/aanvraag ook een financieringsvoorstel hebt gemaakt m.a.w. een voorstel, hoe je het zelf gefinancierd wilt hebben.

Link naar reactie
  • 0

Dat is een stuk duidelijker nu. De verdeling precies gaan we nog formuleren. Dit zullen we met de brancheorganisatie doornemen! Maar je kunt dus eerst 6 weken klussen, geld uitgeven en dan per opening de rente en aflossing per maand voldoen?!

 

Rente en aflossing is per maand of kwartaal achteraf. Afhankelijk van je situatie is de eerste aflossing af te spreken, nadat je open bent en dus middelen genereert die je kunt gebruiken voor die aflossing.

Link naar reactie
  • 0
Retired Mod     7,5k 30 1439

Kom op jacqueline, denk eens even logisch na!, waarom zou een investeerder of financier jou een salaris moeten betalen omdat jij de afgelopen jaren bezig bent geweest met allerlei leuke ideeën.

 

Een investeerder of financier stapt in op basis van een solide ondernemingsplan van jou schoenwinkel, daarmee moet hij in de toekomst zijn geld 9terug)verdienen, hoe dat plan tot stand is gekomen zal hem worst wezen, voor eventuele investeringen in bezittingen zal hij nog willen betalen maar voor arbeid van de ondernemer niet. Een ondernemer krijgt zijn/haar beloning pas als er een idee winstgevend word, alles daarvoor is "investering in nature" om tot dat gewenste succes te komen.

 

Als er al salaris word meegefinancierd zal het een minimum salaris zijn tijdens de opstartfase van de schoenwinkel dat onvermijdelijk is om jezelf in leven te kunnen houden als er geen andere inkomstenbronnen van jou of binnen jou gezin, maar investeerders zullen dit liever niet doen. Als ondernemer sta je gewoon als laatste in de rij om beloond te worden

Link naar reactie
  • 0

Ik vind dat eerlijk gezegd niet zo raar Roel! Misschien weet mijn boekhouder daar wel een trucje voor ;)

 

Trucjes en ondernemen gaan niet samen, of je moet als goochelaar je centen verdienen!

 

Laat ik je ook nog uit een andere droom helpen:

Overwaarde van een huis kan alleen als eigen vermogen geoormerkt worden, indien contant gemaakt en in eenmanszaak ingebracht. Zoniet, dan kan die overwaarde dienen ter meerdere zekerheid voor een door een bank verstrekt of te verstrekken krediet.

 

Nog een tip, bestudeer de opmerking van Rene een goed.

Link naar reactie
  • 0

Vraag dan meteen ook even aan die boekhouder waarom een combinatie lening Qredits en bank niet kan.

 

Succes.

 

Dat dacht ik ook! Echter heb ik vorige week begrepen dat er wellicht mogelijkheden zijn. En anders zou ik misschien kunnen kiezen om de voorraad met stichting qredits te financieren!?

Link naar reactie
  • 0

Ik vind dat eerlijk gezegd niet zo raar Roel! Misschien weet mijn boekhouder daar wel een trucje voor ;)

 

Trucjes en ondernemen gaan niet samen, of je moet als goochelaar je centen verdienen!

 

Laat ik je ook nog uit een andere droom helpen:

Overwaarde van een huis kan alleen als eigen vermogen geoormerkt worden, indien contant gemaakt en in eenmanszaak ingebracht. Zoniet, dan kan die overwaarde dienen ter meerdere zekerheid voor een door een bank verstrekt of te verstrekken krediet.

 

Nog een tip, bestudeer de opmerking van Rene een goed.

 

Wat bedoel je met contant gemaakt? Overwaarde van mijn hypotheek kan als eigen vermogen worden gezien toch?

Link naar reactie
  • 0

Met dit soort vragen en veronderstellingen maak je bij een bank en aanvraag natuurlijk geen beste eerste indruk... ik zou me eerst maar eens heel goed laten adviseren.

 

Waarom kun je pas inkopen als de verbouwing gereed is?

 

Heb je exclusiviteit voor Nederland kunnen bedingen bij de leverancier?

 

Heb je al een website?

 

Welke (seizoens)collectie wil je wanneer gaan verkopen?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Jeetje, ik heb nog nooit een zakelijk krediet aangevraagd! Vind je het dan raar dat ik het niet weet?

 

Ik kan pas inkopen en verbouwen als het krediet er is.

Geen exclusiviteit, dat is ook niet nodig.

Website is uitgeschreven en getekend. Wordt gemaakt zodra de financiering er is.

Ik verkoop met de vier seizoenen mee.

Link naar reactie
  • 0

Vraag dan meteen ook even aan die boekhouder waarom een combinatie lening Qredits en bank niet kan.

 

Succes.

 

Dat dacht ik ook! Echter heb ik vorige week begrepen dat er wellicht mogelijkheden zijn. En anders zou ik misschien kunnen kiezen om de voorraad met stichting qredits te financieren!?

 

Ik dacht het niet, ik weet zeker dat het niet kan.

Praat me niet over "slimme" constructies want ik heb de vreemdste al voorbij zien komen.

 

Jouw constructie is hopelijk niet dat je de eigen inbreng via Qredits wilt regelen en de rest via de bank want als ik alles zo lees denk je er te makkelijk over of heb je een slechte financiële adviseur.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Wat bedoel je met contant gemaakt? Overwaarde van mijn hypotheek kan als eigen vermogen worden gezien toch?

Met eigen vermogen wordt dat bedrag bedoeld dat jij daadwerkelijk inbrengt bij de start van jouw bedrijf.

maw. Je maakt een opstelling van jouw investering en daarbij geef je aan welk bedrag jij uit eigen middelen(spaargeld) gaat besteden en welk bedrag de bank moet financieren om die investering te betalen, dat spaarbedrag dat jij inbrengt is eigen vermogen.

De ruimte die er is in jouw woonhuis,overwaarde is prive vermogen. contant maken is lening\krediet aantrekken en dat bedrag inbrengen in je bedrijf.

Mocht het allemaal niet duidelijk zijn, je boekhouder maar eens aan de tand voelen en hem samen met jou een financueringsplan laten opstellen. Houdt er rekening mee dat minstens 30 % van jouw totale investering gedekt dient te zijn door spaargeld, bank zal maximaal 70 % willen financieren vermits je exploitatie klopt.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.