• 0

Aansprakelijkheid overbruggen

Beste ondernemers,

 

Ik ben al een tijd bezig met het opstarten van een internetbedrijf (geen verkoop, maar inkomsten via affiliate-marketing). Het ondernemersplan is af en ik ben nu bezig met het regelen van de financiën. Ik heb al met veel ondernemers gepraat en ik heb onder andere een lang gesprek gehad op een accountantsbureau. Uit al die gesprekken is gekomen dat ik beter een eenmanszaak kan oprichten dan een BV.

 

Nu komt de clue.

 

Ik ben 16 jaar, en ik kan dus niet zonder ouderlijke toestemming handelen (het mag wel, maar mijn handtekening is niets waard). Het gevolg is dus dat ik feitelijk niet aansprakelijk kan zijn voor schulden. Immers, als mijn ouders tekenen zijn zij aansprakelijk. Het punt is dat zij mij steunen, maar ze willen voor geen cent aansprakelijk staan. Een logische keuze zou dus zijn om een BV op te richten. Het geld dat ik echter voor mijn investeringen nodig heb moet van bedrijven komen (toekomstige zakenpartners). Zij zullen logischerwijs niet hun geld toevertrouwen aan een BV (minder risico voor de eigenaar) gerund door een 16-jarige zonder ervaring. Ik heb er zelf wel 100% vertrouwen in, maar zij willen natuurlijk zekerheid hebben.

 

Wat vraagt zo'n bedrijf dan van mij in het geval van een BV? Een overeenkomst valt dan wel te sluiten als er naast de BV ook een persoon tekent die garant kan staan (dmv. een onderpand bijvoorbeeld). Dit zouden mijn ouders dus zijn.

 

Dit resulteert dan echter in dezelfde situatie als bij een eenmanszaak. Bij achterstallige betalingen verkoop je eerst de bezittingen van het bedrijf, waarna de getekende persoon opdraait (in dit geval ook mijn ouders).

 

Fiscaal gezien is een eenmanszaak voordeliger en aangezien in beide situaties de investeerders een handtekening van mijn ouders verwachten is het dus voordeliger om een eenmanszaak op te richten.

 

Maar mijn ouders gaan dus niet tekenen. Zij willen zoals gezegd voor 0 euro garant staan. Wat te doen? Ik zoek eigenlijk een verzekering of iets dergelijks, zodat mijn ouders niet garant zullen staan. Of iets in de richting van durfkapitalisten. Wat dan ook! heeft iemand suggesties? Alles is welkom!

 

groeten,

 

Maurits

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Een nog groter punt van zorg is dat je de database in licentie kunt nemen voor € 15.000,00 Als we dat even gaan omzetten in uren (tegen een uurtarief van € 50,00) hebben we het over 300 manuren.

 

<...>

 

Stel dat daar 200 uur mee gemoeid zijn, vind ik niet veel, dan kost dat dus (200 uur x € 50,00 =) € 10.000,00. Voor het eerste jaar heb je het dus over een investering van € 40.000,00 (even de voorfinanciering van de voorbelasting buiten beschouwing latend). Daar komt nog wat rente, serverkosten en andere onvoorziene uitgaven bij dus laten we het afmaken op € 50.000,00.

 

Daar zijn de uurtarieven substantieel lager.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dat zou misschien kunnen, maar het opzetten van zo'n database zal altijd veel tijd kosten. Daarnaast is de betrouwbaarheid dan ook wel in het geding. Daarnaast zullen daar niet de enorme fijne voorwaarden omtrent de weersverwachtingen bij zitten.

Ik krijg nu voor een zeer laag bedrag de wekelijkse weersverwachting voor de geheel Europa. Iets wat ik ook niet wil laten liggen!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik krijg nu voor een zeer laag bedrag de wekelijkse weersverwachting voor de geheel Europa. Iets wat ik ook niet wil laten liggen!

 

Maar wat ga je daar mee doen?? Je zult beter in de getallen zitten dan ik, maar ik denk dat alleen de jonge stellen zonder kinderen iets boeken voor de hele korte termijn. En je kunt me vast niet vertellen of het lekker weer is in Dordogne in

de eerste week van oktober.

Link naar reactie
  • 0

Ik krijg weersverwachtingen voor op de lange en korte termijn. Hoe korter de termijn, hoe beter de weerverwachting. Als je voor over een jaar zou boeken, dan worden alleen de klimatologische gegevens meegenomen. Dus je krijgt, wanneer je ook boekt, altijd de meeste accurate weersverwachting beschikbaar. En inderdaad, voor alleen die last-minute boekers is de kortetermijn voorspelling wat waard, maar dan hebben zij er nog wel wat aan ;).

Link naar reactie
  • 0

Daarnaast zullen daar niet de enorme fijne voorwaarden omtrent de weersverwachtingen bij zitten. Ik krijg nu voor een zeer laag bedrag de wekelijkse weersverwachting voor de geheel Europa.

 

 

Met die bedragen waar jij hier mee strooit houd ik mijn hart vast als jij begint over zeer lage bedragen ;D

 

 

ets wat ik ook niet wil laten liggen!

 

 

Aansluitend bij Wim: wat ga je daar in vredesnaam mee doen? Tenzij je je ook als weersite wil presenteren en zo extra traffic wil genereren is er alleen toegevoegde waarde voor last minute-boekers. Je moet je realiseren dat iedere euro die je uitgeeft er één is. Dus iedere euro die jij uitspaart hoef je ook niet meer eerst terug te verdienen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Als je voor over een jaar zou boeken, dan worden alleen de klimatologische gegevens meegenomen.

 

 

En die zou ik nu eigenlijk standaard meenemen in de omschrijving van de bestemming. Hoef je niet voor te betalen, kun je gewoon opzoeken...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om 50 euro per maand (dus 600 euro per jaar). Een bedrag dat ik goed te doen vind.

 

Je moet je wel realiseren dat de lange-termijn voorspellingen er dan ook bij zitten. En ik acht het toch wel vitaal dat mensen kunnen kiezen wat voor weer ze willen hebben op hun vakantie.

Link naar reactie
  • 0

En ik acht het toch wel vitaal dat mensen kunnen kiezen wat voor weer ze willen hebben op hun vakantie.

 

 

Joh, als je die service kunt bieden ben je binnen een jaar miljardair ;D

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 1

De CTR (clickthroughrate) zal wat hoger liggen dan normaal, omdat de huidige onderzoeken gebaseerd zijn op advertenties op webpagina's, en niet op 'advertenties' geïntegreerd in het resultaat.

 

 

Is dat jouw persoonlijke aanname?

 

 

De CTR schatten is lastig omdat het verschil tussen 7 en 8% al enorm is.

 

 

Ho, wacht even. Een percentage is een verhoudingsgetal. Je gaat een percentage niet inschatten op basis van absolute aantallen of, anders gezegd, je gaat het percentage niet aanpassen omdat het in absolute aantallen zoveel scheelt. Uit onderzoek blijkt dat x% van de bezoekers klikt. Dat dit je absoluut gezien minder bezoekers oplevert dan nodig mag geen rol spelen.

 

 

10% is misschien wel te halen, maar niet redelijk voor een schatting. 7% is toch wel een minimum voor iets dat gepresenteerd wordt als advies (vergelijk het met Google, die wel 30% kan halen). Als we uitgaan van 8% kom ik op een bezoekers aantal van 1,1 miljoen in 2 jaar.

 

 

En hier ga je in mijn ogen de verkeerde kant op. Een inschatting moet realistisch en voorzichtig zijn. Ik kan ook met een roze bril kijken en een plan opstellen waarmee ik miljoenen kan bedenken. Het wordt pas relevant als je ook met ene pessimistische bril je brood kunt verdienen. Dus ga eens uit van een CTR van 5%. Dan heb je dus 1.7mjn bezoekers nodig.

 

 

50 000 mensen boeken per dag hun vakantie. 40 000 daarvan zoeken online hun bestemming/vakantie en 35 000 boeken daarvan online. Ik heb die 40 000 nodig.

 

 

Dat zijn er wel heel erg veel... Jij stelt dat 18.250.000 mensen per jaar een vakantie boeken. Ik kom bij het CBS tegen dat en in 2010 een vakantieparticipatie was van 18.200.000 mensen (over korte en lange vakanties verdeeld, dus inclusief doublures). Dit is dus iets anders dan 18.250.000 boekingen. Op welke cijfers baseer jij je?

 

 

40 000 per dag zijn er 29,2 miljoen in 2 jaar.

1,1 miljoen van 29,2 miljoen is 3,8 %

 

 

1.7 miljoen van 29,2 miljoen is 5,8%. Dat is dus het marktdeel dat je wilt pakken in de eerste twee jaar. Ik vind 3,8% al behoorlijk ambitieus, laat staan 5,8%.

 

 

Dat betekend dat slechts 3,8% van alle mensen die op het internet op zoek is naar een vakantie naar mijn website komt.

 

Met een website die onder andere door een media bureau gespecialiseerd wordt voor Google, en het effect van het budget dat vrijgemaakt is voor promotie moet dat percentage gehaald kunnen worden.

 

 

Met enkel SEO kom je hier niet aan. Eer zal een aanvullende campagne gemaakt moeten worden. Het budget dat jer hiervoor uittrekt is minder dan € 10.000,00. Tja, je kunt je afvragen of je het dan überhaupt wel moet doen. Als je kijkt naar Zoover en de mediacampagne die zij gevoerd hebben (Ster-zendtijd) dan krijg je een idee van wat er nodig is... Maar ik ben geen marketing man.

 

 

Zelfs als we een CTR van 5% hanteren (wat voor advertenties zelfs te halen is) kom ik uit op 5,8%. Een getal dat mij ook niet afschrikt. Ik doel zelf op een minimum van 10%, wat volgens de onderzoeken die ik gebruikt heb (onder andere van het CBS) toch echt te halen moet zijn.

 

Heb ik nu alles gedekt?

 

 

Ik vind echt dat je veel te positief kijkt. Het gaat om erg veel geld dat je uit wilt geven. Helemaal prima, maar dat moet je dus beoordelen op basis van een realistische bril. En die zie ik niet echt. Ik wil je niet ontmoedigen, ik wil je vooral aan het denken zetten en opnieuw laten kijken naar je gegevens. Kijk kritisch naar de gegevens en reken alles nog eens pessimistisch door. Op basis daarvan maak je een keuze. Je zou ook kunnen kiezen om zelf een eigen systeem voor Nederland te gaan bouwen en kijken hoe dat bevalt en of het werkt.

 

 

Over het gedeelte van de 'uniekheid'en de ''betrouwbaarheid' heb ik het volgende te melden:\

 

Ik ben een stuk langer bezig met het verzamelen van de informatie omdat ik het overal en nergens vandaan moet halen. Ik moet dingen dubbel controleren die ik niet zeker weet, en als iets niet te vinden is moet ik het bij bijvoorbeeld toeristenbureau's uit het buitenland te weten komen. Dit kost veel meer tijd. Ik weet dat de informatie betrouwbaar is omdat het een gerenommeerde organisatie is die aan grote bedrijven als de Telegraaf levert. Ik ga hier verder niet over uitweiden omdat een deel van de informatie van het bedrijf natuurlijk niet overal verspreidt hoeft te worden.

 

 

Dat ze info aan De Telegraaf verstrekken kan voor ze spreken. Maar heeft de Telegraaf dezelfde info nodig als die jij nodig hebt? Met andere woorden: wat zegt dat? Ik ken accountantskantoren die voor Philips werken, maar dat wil niet zeggen dat ze voor jou een goed kantoor zouden zijn...

 

 

Wat betreft de uniekheid: Dat is een risico. De informatie is op maat gemaakt, maar de licentie kan aan meerdere bedrijven verstrekt worden. Het is een risico en dat zal het ook blijven. Maar in mijn optiek is het mogelijk om alles te realiseren en ik kan niet meer dan mijn uiterste best doen de concurrentie voor te blijven. Onder andere door niet al mijn bijkomende ideeën hier te vertellen. Het basisprincipe heb ik uitgelegd, maar er zijn nog meer manieren om klanten te trekken. ;)

 

 

Maar die bijkomende ideeën ga je natuurlijk gewoon implementeren in je bedrijf. Het hier niet vertellen zal niet veel uitmaken. Als jij een goed idee hebt dan wordt dat gekopieerd en beter uitgevoerd. Jij zult last hebben van iets als de wet van de remmede voorsprong. En pas als je realiseert dat je moet handelen weet je dat je te laat bent.

 

Nogmaals, ik ben de laatste die een ondernemer wil ontmoedigen. Ik wil een ondernemer vooral realistisch naar zijn eigen plannen laten kijken. Aan meehuilen met de wolven in het bos heb jij ook niets. Kijk kritisch naar je plannen, reken ze door en kijk wat je nodig hebt. Je wilt een voor iemand van jouw leeftijd en jouw financiële vermogen een gigantische investering doen. Een investeerde zal ook vragen om een kritische doorrekening en, misschien nog belangrijker, een voorbeeld van hoe de site werkt.

 

Een werkend model van Nederland zal jou vermoed meer brengen op het gebied van financiering dan een site bouwen die niet goed werkt en dus een verkeerde indruk geeft. Bovendien zal je ontzettend veel leren van het bouwen van deze site en de database. De opzet die jij nu voor ogen hebt maakt je volledig afhankelijk van een derde partij. Maak jezelf krachtig door je te ontwikkelen, hoe onafhankelijker je kunt zijn hoe duurzamer je idee wordt.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je adviezen.

 

Ik ga nu niet proberen al je punten te ontkrachten of iets dergelijks, dus ik ga er eens goed naar kijken.

 

Het enige punt waar ik mij echt over verwonderde was het stukje over het totaal aantal vakanties. Ik heb datzelfde onderzoek van het CBS gebruikt, maar ik heb in mijn onderzoek staan dat er 18,4 miljoen onafhankelijke vakanties naar het buitenland zijn geboekt. Ik ga dit nog eens goed na kijken, want dat is best belangrijk!

 

Over het 'marktaandeel' van 5.8%:

 

Ik sluit mij niet aan op een bepaalde markt. Er passeren gemiddeld 7-10 websites de revue als je een vakantie gaat boeken. Ik moet daar tussen gaan zitten. In dus ongeveer 6% van de gevallen moet ik tussen die websites zitten. Dat lijkt me zeker niet te ambitieus!

 

Al met al, ik ga er nog eens goed naar kijken.

 

Weet iemand toevallig nog goede business angels? Crowdfunding is niet een goede optie omdat ik dan een BV zou moeten oprichten...

Link naar reactie
  • 0

Ik ga nu niet proberen al je punten te ontkrachten of iets dergelijks, dus ik ga er eens goed naar kijken.

 

 

Je moet van niemand proberen zijn argumenten te ontkrachten, dan zou je namelijk het hele concept van een forum als HL missen. We nemen hier moeite voor jou, niet voor onszelf. Denk na over alle informatie en input die je hier krijgt en integreer dat in je eigen visie. Wij kunnen alleen maar meedenken, ondernemen moet je zelf doen!

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

My 2 cents: Statistiek is liegen met cijfers. Een onderzoeksbureau kan elke uitkomst die je wilt geven aan een onderzoek. Ga alsjeblieft niet alleen uit van onderzoeken door bureaus maar gebruik ook je gezonde verstand. Anders neem je een veel te groot risico, zeker als je ook nog vast zit aan een lening van 30K.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt een stelling geformuleerd:

“Mensen weten wat voor soort vakantie zij willen, maar niet waar dit te vinden is”.

 

Dat is maar zeer de vraag. Er worden kennelijk 18 miljoen vakanties gevierd, dus enorm moeilijk lijkt het niet te zijn om iets te vinden.

 

Dat neemt niet weg dat jij misschien met een heel handige ‘zoek-tool’ een hoop van deze vakanties zou kunnen opsporen. Als ‘de mensen’ dat inzien (dat is ook niet zo eenvoudig om te bereiken trouwens), is het best mogelijk dat men jouw tool/site wil gebruiken.

 

Ik begrijp je aanpak als starter niet helemaal, want om eerst voor 15K (wat overigens in mijn ogen belachelijk veel geld is voor een database zoals jij deze schetst) een DB laten maken en dan voor nog eens 15K een site te laten ontwerpen lijkt mij nogal gewaagd voordat je überhaupt weet of je stelling klopt en/of het je lukt om het publiek te bereiken.

Want de marketing zal (denk ik) ook erg duur worden.

 

Je databasemodel is cruciaal. Misschien weet je alles over de relaties tussen de tabellen en welke scripts je nodig hebt voor wat om de applicatie te doen werken etc. Dat hoop ik voor je, want anders laat je misschien iets bouwen dat helemaal niet wordt zoals je denkt.

 

Persoonlijk lijkt het mij handiger om een uitgeklede versie uit te proberen (dus bijvoorbeeld voor alleen de wintersport, alleen voor studenten of bejaarden, alleen voor fly-en-drive of wat dan ook). Dan kan je zien of het werkt.

En de kosten van de database met bijbehorende scripts zal dan wel te overzien zijn, denk ik.

 

Succes.

Link naar reactie
  • 0
“Mensen weten wat voor soort vakantie zij willen, maar niet waar dit te vinden is”.

Er zijn beslist mensen die aan die stelling voldoen, maar dat zal een bepaald percentage zijn van de mensen die op internet naar een vakantiebestemming zoeken. En dat percentage lijkt mij voor jouw berekeningen cruciaal.

 

Want iemand die al weet dat hij naar Parijs wil en een 2-sterren hotel zoekt, zal daar heel gericht naar zoeken. Die heeft wellicht zelfs al een paar boekingsites of hotelketens in zijn favorieten staan. En mensen die gewoon weer dezelfde camping als vorig jaar in de Belgische Ardennen willen boeken gaan waarschijnlijk direct naar de betreffende site. Je zult er dus achter moeten zien te komen hoeveel mensen echt "zoekende" zijn. Dat is jouw doelgroep en daar kun je vervolgens je percentages op loslaten.

Link naar reactie
  • 0
Er zijn beslist mensen die aan die stelling voldoen, maar dat zal een bepaald percentage zijn van de mensen die op internet naar een vakantiebestemming zoeken. En dat percentage lijkt mij voor jouw berekeningen cruciaal.

 

Absoluut waar, maar het is niet erg gemakkelijk om daar achter te komen. Je kunt wel een gratis enquête maken (al een keer gedaan overigens), maar dan is het nog lastig genoeg om hem in te laten vullen door verschillende doelgroepen. Ik kan hem wel in mijn eigen netwerk verspreiden, maar dat zijn veelal jongeren.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt wel een gratis enquête maken (al een keer gedaan overigens), maar dan is het nog lastig genoeg om hem in te laten vullen door verschillende doelgroepen.

Nooit geweten dat er ook enquetes zijn waar je moet betalen voor deelname ;)

Link naar reactie
  • 0

Je kunt wel een gratis enquête maken (al een keer gedaan overigens), maar dan is het nog lastig genoeg om hem in te laten vullen door verschillende doelgroepen.

Nooit geweten dat er ook enquetes zijn waar je moet betalen voor deelname ;)

 

Nog nooit als opdrachtgever aan marktonderzoek gedaan waarschijnlijk.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Want iemand die al weet dat hij naar Parijs wil en een 2-sterren hotel zoekt, zal daar heel gericht naar zoeken. Die heeft wellicht zelfs al een paar boekingsites of hotelketens in zijn favorieten staan.

 

En toch kan je denk ik op dat gebied ook nog veel nieuwe zaken bedenken.

Prijs en aantal sterren zijn zaken die booking sites vaak wel geven.

Maar (gratis) parkeergelegendheid, in buurt van een metro station (voor mij persoonlijk belangrijk, want dat betekent

dat je hotel altijd makkelijk is terug te vinden), ergens langs de Seine (leuk voor een romantische avondwandeling)

zijn zoekcriteria die ik nauwelijks tegenkom.

 

Link naar reactie
  • 0
Er zijn beslist mensen die aan die stelling voldoen, maar dat zal een bepaald percentage zijn van de mensen die op internet naar een vakantiebestemming zoeken. En dat percentage lijkt mij voor jouw berekeningen cruciaal.

 

Ik had de getallen al in mijn onderzoek, maar ze nog niet goed genoeg bestudeerd.

50k vakanties worden elke dag geboekt.

83% gebruikt het internet als informatiebron

38% gebruikt het internet als inspiratiebron (De belangrijkste groep)

 

Ik ga alles nog eens na rekenen vanuit het aller pessimistische perspectief.

Ik post het resultaat nog wel even!

 

Ik heb ook nog eens goed naar de inhoud gekeken van de database. De meest onzekere en tevens grootste kostenpost is de stedentrip. Als ik zo zelf de proef-website invul geeft het mij gewoon niet het gevoel van een echt persoonlijk advies. Dat gevoel moet er natuurlijk wel zijn. Om dan dus zo veel te betalen waar ik zelf niet eens echt achter sta lijkt me erg onverstandig. Ik denk dat ik met de zomervakanties en wintersport vakanties doorga. Dat bespaart me (voorlopig) 8928 euro per jaar. Een aanzienlijke vooruitgang! Dan kan ik in de toekomst misschien aan de slag met een uitgebreidere lijst opties voor een succesvol advies.

 

Hartelijk dank voor de adviezen :)

Link naar reactie
  • 1

50k mensen die elke dag een vakantie boeken is jaarlijks 18 miljoen 250.000. Het aantal mensen dat op vakantie gaat is niet gelijk aan het aantal mensen dat zoekt of boekt via internet. Zo ken ik massa's mensen die elk jaar exact hetzelfde doen, een vaste staplaats hebben voor de caravan etc. etc.

 

Daarnaast is 3.8% al erg ambitieus en kost dat hele grote sites heel erg veel tijd en moeite. De hoeveelheid content die je nodig hebt op je site is al enorm.

 

Dat gezegd hebbende zal een investeerder in welke rechtsvorm dan ook, je altijd op die cijfers onderuit kunnen halen, omdat het simpelweg niet klopt met de realiteit. Aan jou de taak natuurlijk om ons het tegendeel te bewijzen, maar voor je jezelf voor zoveel geld een hoop op de hals haalt, toch een vriendelijk woord van waarschuwing: laat je plannen door een aantal mensen die in de business zitten doorrekenen en een serieus advies over de haalbaarheid geven. Dan heb je wat meer grond onder de voeten.

 

Veel succes

Link naar reactie
  • 1
laat je plannen door een aantal mensen die in de business zitten doorrekenen en een serieus advies over de haalbaarheid geven. Dan heb je wat meer grond onder de voeten.

 

Goed idee, maar ik heb helaas niemand die geschikt is in mijn directe kennis kring. Ik zit nog op het gymnasium en aan mijn docenten zal ik ook weinig hebben.

 

Ik ga eerst even mijn nieuwe berekeningen maken!

Link naar reactie
  • 0

Maurits, als ik alles doorlees, is de zwakste plek in je verhaal de licentie.

 

Als ik het goed begrijp, is het de bedoeling dat je de database in licentie gaat gebruiken van de eigenaar van de database, die hem gaat vullen met informatie.

 

De eigenaar, noem het bedrijf X, kan alles met die database doen waar hij zin in heeft. De database kan bijvoorbeeld aan jouw concurrentie ook in licentie worden verstrekt. Maar de jaarlijkse kosten voor de licentie, die je nu begroot op 15.000,-, kunnen ook stijgen als de eigenaar besluit dat de licentie duurder wordt.

 

Dat laatste zal gebeuren als jouw initiatief succesvol wordt. Hoe meer omzet je maakt, hoe meer deals je sluit met touroperators en dergelijke, hoe duurder de licentie zal worden.

 

Dit betekent tegelijk ook dat je aan investeerders/uitleners/banken niet in staat bent een financieel plaatje te laten zien. Je bent cruciaal afhankelijk van een andere partij, die jouw winst naar alle waarschijnlijkheid zal gaan afromen. Je bent door deze afhankelijkheid ook niet in staat te voorspellen hoeveel winst je zelf met je bedrijf zal gaan maken. Alle berekeningen worden door dit element onderuit gehaald. Je schrijft ergens dat er veel voorbeelden zijn van succesverhalen, maar in dit geval mis je de controle over een cruciaal element om met dit bedrijf succesvol te kunnen worden.

 

Ik denk je dit struikelblok het eerste moet oplossen. Zorg voor een database die volledig onder je eigen controle staat.

 

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.